خانه  > اعدام, اندیشه و بیان, کودکان  >  اعتراضات سراسری؛ ۵ شهروند به اعدام و ۱۱ تن به حبس محکوم شدند

اعتراضات سراسری؛ ۵ شهروند به اعدام و ۱۱ تن به حبس محکوم شدند

خبرگزاری هرانا – قوه قضاییه اعلام کرد که پنج تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در کرج به اعدام و ۱۱ تن دیگر از جمله ۳ نوجوان به حبس محکوم شدند. این شهروندان در ارتباط با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج در کرج بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، ۱۶ شهروند بازداشت شده در ارتباط با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج در کرج در جریان اعتراضات سراسری به اعدام و حبس محکوم شدند.

براساس این گزارش، ۵ شهروند بابت اتهاماتی همچون “افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور شد” به اعدام محکوم شدند.

۱۱ متهم دیگر این پرونده از جمله ۳ نوجوان ۱۷ ساله به حبس‌های طولانی مدت “تا ۲۵ سال” محکوم شدند.

در این گزارش آمده است، احکام صادر شده غیرقطعی بوده و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

در تاریخ ۹ آذر ۱۴۰۱، جلسه رسیدگی به اتهامات ۱۵ شهروند بازداشت شده در ارتباط با پرونده جان باختن یک نیروی بسیج در کرج، با اسامی سید محمد حسینی، رضا آریا، مهدی محمدی، شایان چارانی، محمد امین اخلاقی، حمید قره حسنلو، رضا شاکر زواردهی، فرزانه قره حسنلو، جواد زرگران، بهراد علی کناری، علی معظمی گودرزی، محمد مهدی کرمی و ۳ نوجوان به نامهای مهدی شکراللهی، آرین فرزام نیا و امیر مهدی جعفری از بابت اتهاماتی از قبیل «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی کشور»، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی برگزار شد.

در تاریخ ۱۰ آذرماه، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه تن از این افراد به نام های حمید قره حسنلو، فرزانه قره حسنلو و علی معظمی گودرزی در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست موسی آصف الحسینی و با حضور مستشاران دادگاه و وکلای متهمان برگزار شد.

هرانا پیشتر گزارشی از وضعیت حمید قره حسنلو و فرزانه قره حسنلو، دو متهم این پرونده منتشر کرده بود.

اواخر آبان ماه مرکز رسانه ای قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای دستکم ۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ذیل عناوین “فساد فی الارض” و “محاربه” خبر داده بود که بر اساس اطلاعات دریافتی و تطبیق اتهامات و گزارشات پیشین قوه قضاییه از روند دادرسی چند پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به نظر می آید هویت دو تن از این محکومان، محمد بروغنی و محمد قبادلو باشد. همچنین در تاریخ ۱۲ آذر هرانا طی گزارشی از صدور حکم اعدام برای سهند نورمحمدزاده، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران خبر داد.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید