خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۸ شهروند در شهرهای مختلف

بازداشت و آزادی؛ گزارشی از آخرین وضعیت ۸ شهروند در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، علیرضا چابکرو دانشجوی دانشگاه چمران اهواز توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت شد. همچنین بیژن آزاد و فدا آزاد با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. بعلاوه ادیب درازهی، ایلیا موگویی، عباس هاشم پور، قهرمان کریمی و عبدالمالک دوستی شهروندان بازداشت شده در شهرهای سروان، تهران، اشنویه، پاوه و چابهار، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بیژن آزاد و فدا آزاد شهروندان بازداشتی اهل شهرستان فومن از زندان ضیابر رشت آزاد شدند.

آزادی این شهروندان با تودیع قرار وثیقه ۱ میلیارد تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

پیشتر بیژن آزاد خواننده و پسرعموی او، فدا آزاد از اهالی “روستای شولم” از توابع شهرستان فومن، توسط نیروهای امنیتی در صومعه سرا بازداشت و به زندان ضیابر رشت منتقل شده بودند.

از سوی دیگر، شوراهای صنفی دانشجویان کشور از دستگیری و تداوم بازداشت دو دانشجو خبر داد.

بر اساس این گزارش، روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۱، علیرضا چابکرو دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه چمران اهواز، توسط نیروهای امنیتی در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

علاوه براین، ایلیا موگویی دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد تهران شمال، علیرغم گذشت بیش از ۳۵ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان تهران بزرگ بسر میبرد. این دانشجو در تاریخ ۴ آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

بعلاوه در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، یک شهروند توسط نیروهای امنیتی در سراوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. حال وش هویت او را “ادیب درازهی، ٢۵ ساله، فرزند پیربخش و اهل شهرستان سراوان” عنوان کرده است.

در این گزارش آمده است، “علیرغم مراجعات مکرر خانواده این شهروند به اداره اطلاعات شهرستان سراوان، مسئولان از ارائه پاسخی شفاف در خصوص سرنوشت این شهروند بازداشتی، امتناع می کنند.”

در خبری دیگر، کولبرنیوز از تداوم بازداشت عباس هاشم پور شهروند بازداشتی اهل اشنویه خبر داد.

آقای هاشم پور علیرغم گذشت ۶۴ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. تاکنون از محل نگهداری این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

وی پیشتر در تاریخ ۷ مهرماه سال جاری، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در اشنویه بازداشت شده بود.

بنابر خبری دیگر به نقل از کمپین فعالین بلوچ، عبدالمالک دوستی شهروند بازداشتی اهل چابهار علیرغم بیش از ۶۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد.

آقای دوستی در تاریخ ۶ مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در چابهار بازداشت و سپس به زندان زاهدان منتقل شده بود.

در این گزارش آمده است: “عبدالمالک دوستی توسط ماموران زندان زاهدان برای اخذ اعترافات اجباری و تقبل «تخریب و آتش زدن بانک و اموال عمومی در شهر چابهار» تحت فشار بوده است. ماموران این شهروند بازداشتی را تهدید کرده اند که در صورت عدم همکاری با آنها به «محاربه و افساد فی الارض» متهم خواهد شد. آنها نهایت آقای دوستی را از زندان زاهدان به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.”

افزون بر این، کردپا از تمدید قرار بازداشت قهرمان کریمی، وکیل پایه یک دادگستری خبر داد.

براساس این گزارش، روز یکشنبه ۶ آذرماه، قرار بازداشت موقت آقای کریمی، وکیل پایه یک دادگستری توسط دادگاه پاوه به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

قهرمان کریمی، روز شنبه ۷ آبان ماه سال جاری، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در پاوه بازداشت و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده بود.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “آقای کریمی در زمان بازجویی در بازداشتگاه میدان نفت کرمانشاه مورد شکنجه قرار گرفته است.”

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید