خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۸ شهروند همزمان با آزادی یک تن در شهرهای مختلف

اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۸ شهروند همزمان با آزادی یک تن در شهرهای مختلف

خبرگزاری هرانا – طی روزهای اخیر، ۸ شهروند با اسامی اویس حامد توسلی، میثم شیرینی، ابوالفضل نوروزی، آژوان صادقی، آسو صادقی، پویان رحمانی، آلان رحمتی و آروین حسینی در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تهران، ارومیه، شاهین شهر و پاوه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین محسن خانمحمدی، شهروند بازداشتی ساکن گرگان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اویس حامد توسلی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «آقای حامد توسلی روز چهارشنبه ۲۵ آبان توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد.»

همچنین میثم شیرینی، شهروند ۳۰ ساله و ورزشکار در رشته تکواندو آی تی اف، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، در جریان اعتراضات سراسری در ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی شد.

افزون بر این، منابع مطلع از بازداشت ابوالفضل نوروزی، شهروند ۱۹ ساله ساکن شاهین شهر اصفهان در روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه، خبر داده اند. از محل نگهداری این معترض بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر، محسن خانمحمدی، شهروند بازداشتی ساکن گرگان، روز پنج شنبه ۲۶ آبان ماه، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به شیوه موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان کرمانشاه آزاد شد. آقای خانمحمدی  اوائل آبان ماه امسال توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت شده بود.

همچنین امروز جمعه ۲۷ آبان ماه، ۵ شهروند توسط نیروهای امنیتی در پاوه بازداشت و به مکان نامعلومی شدند. خبرگزاری کردپا هویت این شهروندان را «آژوان صادقی، آسو صادقی، پویان رحمانی اهل پاوه، آلان رحمتی اهل روستای “دشه” از توابع شهرستان پاوه و همچنین آروین حسینی اهل روستای “بله بزان” از توابع شهرستان پاوه» عنوان کرده است.

تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-آبان ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است. برای مطالعه گزارش اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید