خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  زن، زندگی، آزادی؛ گزارش جامع از ۲۰ روز اعتراض در سراسر ایران

زن، زندگی، آزادی؛ گزارش جامع از ۲۰ روز اعتراض در سراسر ایران

خبرگزاری هرانا – بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. گزارش ۲۱۵ صفحه ای پیش رو به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات جاری (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص دارد. در گزارش پیش رو علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه می شود. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. گزارش پیش رو اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی می کند.

برای دانلود نسخه کامل گزارش در ۲۱۵ صفحه اینجا را کلیک کنید

براس سهولت در بررسی گزارش پیش رو میتوانید با کلیک بر گزینه های میانبر فهرست محتوا، بخش مدنظر خود را مطالعه کنید، همچنین میتوانید با کلیک بر تصویر روبرو، نسخه ۲۱۵ صفحه ای گزارش را بصورت پی دی اف دانلود کنید.

 

فهرست محتوا

 

▪️ خلاصه ▪️ بازداشت شدگان
▪️ ویژگی های این اعتراض ▪️ فعالان عرصه اطلاع رسانی
▪️ اعتراضات ▪️ لیست نخست بازداشت شدگان احراز هویت شده
▪️ جغرافیای اعتراضات ▪️ لیست شماره دو – لیست اسامی ۱۲۳ دانشجوی بازداشت شده
▪️ شعارهای معترضین ▪️ لیست شماره سه – بازداشت شدگان فله ای فاقد مشخصات
▪️ نتیجه
▪️ نقشه اعتراضات ▪️ واکنش ها
▪️ اختلال در ارتباطات ▪️ چهره های سیاسی غیردولتی
▪️ خسارات جانی و مالی ▪️ گروههای سیاسی یا مدنی داخلی
▪️ ۶۹۸ گزارش ویدیویی به تفکیک تاریخ ▪️ سازمان ها و چهره های حقوق بشری
▪️ دولت ها، سیاستمداران شناخته شده یا موسسات خارجی
▪️ خشونت ها ▪️ هنرمندان ایرانی
▪️ جان باختگان ▪️ ورزشکاران ایرانی
▪️ کودکان قربانی ▪️ چهره های خارجی
▪️ جغرافیای کشته شدگان ▪️ علیه اعتراضات؛ چهره ها، سازمان های دولتی یا نظامی
▪️ دسته نخست – لیست هویت ۲۰۰ تن
▪️ بخش دوم – آمارهای فاقد اسامی و جزییات
▪️ بخش سوم – کشته شدگان نظامی-امنیتی

 

خلاصه

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.
کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.
با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی در برخورد خشن با متهمان و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه، نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد.
توضیحات غیرقابل پذیرش فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.
اعتراضات شهروندان به این رخداد از زمان فوت مهسا امینی، مقابل بیمارستان کسری در خیابان آرژانتین تهران آغاز شد و علیرغم فشار نهادهای امنیتی پس از خاکسپاری او در گورستان آیچی سقز، شکل خیابانی به خود گرفت تا جایی که نهایتا، بیست روز اعتراضات سراسری در ۳۱ استان، ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه بزرگ کشور را حدفاصل ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱ رقم زد.
اعتراضاتی که به واقعه فوت خانم امینی محدود نماند و به سرعت ارکان و پایه های سیاسی و ایدئولوژیک حکومت ایران را نشانه گرفت.
اعتراضاتی که با سرکوب شدید و استفاده نیروهای یگان ویژه پلیس، بسیج از گاز اشک آور، گلوله های ساچمه ای و سلاح جنگی منجر به کشته شدن ده ها تن و مجروح شدن صدها نفر از معترضان شده است.
گزارش پیش رو علیرغم محدودیت های شدید ارتباطی که حکومت ایران از زمان بروز اعتراضات تاکنون اعمال کرده، با توجه به ضرورت جاری، به جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات حدفاصل ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱ می پردازد. اعتراضاتی که در زمان تهیه این گزارش همچنان به شکل های گوناگونی در قالب کنش های فردی و جمعی ادامه دارد.

 

ویژگی های این اعتراض

اعتراضات مورد بررسی این گزارش از ویژگی های خاصی برخوردار بود که آن را متمایز از اعتراضات یک دهه اخیر و در بعضی مواقع نسبت به عمر جمهوری اسلامی می کند.
۱- برخلاف عمده اعتراضات سالهای اخیر اعتراض بر اساس مطالبات اقتصادی یا محیط زیستی شکل نگرفت بلکه خواسته های سیاسی و حقوق بشری در مرکز آن بود.
۲- اعتراضات مردمی حول جان باختن یک زن جوان شکل گرفت، زن بودن، کرد بودن و سنی مذهب بودن او تماما به گروههای سرکوب شده و تحت تبعیض جنسیتی، اتنیکی، مذهبی منتسب می شد. اعتراض یکپارچه جامعه ایرانی نشان داد در مقابل این دسته بندی های ایدئولوژیک بی تفاوت است و کنش مترقی جمعی دارد.
۳- نسل جوان ایرانی که به گفته مسئولین انتظامی گاها میانگین سنی آنان به ۱۵ سال می رسید سهم عمده و مهمی در این اعتراضات داشتند.
۴- همبستگی کم سابقه ای بین ایرانیان داخل و خارج کشور شکل گرفت.
۵- این اعتراضات تقریبا تمام گروههای اجتماعی و طبقاتی را بصورت کم سابقه ای در یک موضع واحد در حمایت از معترضان قرار داد، طبقه متوسط شهری در کنار طبقات پایین یا بالادست در شهرهای کوچک و بزرگ، در مرکز و حاشیه های کشور، گروههای اتنیکی، اقلیت های مذهبی، اقلیتهای جنسیتی، اصناف از جمله معلمان، گروههای کارگری، دانشجویان، اساتید، هنرمندان، ورزشکاران از جمله این موارد بودند. در این اعتراضات بصورت کم سابقه ای همراهی بازار و کسبه در برخی شهرستانها با اعتراضات از طریق اعتصاب را شاهد بودیم.
۶- از نظر تداوم، این اعتراضات را میتوان در زمره طولانی ترین اعتراضات خیابانی پیوسته در عمر حکومت جمهوری اسلامی دانست.
۷- به دلیل محتوا و مطالبات مترقی این اعتراضات، جامعه جهانی، بخصوص چهره های فرهنگی، هنری و سیاسی بصورت کم سابقه ای صدای مردم ایران شدند و با اطلاع رسانی و عملکردهای خود باعث توجهات جهانی به آنچه در ایران می گذرد شدند.
۸- مطالبات معترضان که مسئله حقوق زنان در مرکزیت آن قرار داشت نشانه مثبتی از یک جامعه مترقی و مطالبه گر داشت.
۹- یکی از نقاط تمایز این اعتراضات با موارد پیشین، مقابله معترضان غیرمسلح با نیروهای سرکوب بود. صحنه های زیادی از همبستگی معترضان برای جلوگیری از دستگیر شدن افراد یا ایستادگی آنان در مقابل نیروهای مجهز به ادوات ضدشورش دیده شد.
۱۰- در کنار اعتراضات خیابانی، نبرد سایبری در دو جبهه مخالفان و موافقان وضعیت موجود پررنگ بود. سایتهای پرشمار دولتی هک شد، همبستگی جهانی هشتگ مهسا امینی را با رکورد بیش از ۳۰۰ میلیون توئیت به رتبه اول در تاریخ توییتر تبدیل کرد.
۱۱- حکومت ایران در موضوع چیدمان نیروی سرکوب میدانی با فضا دادن بیشتر به فراجا و نیروهای این واحد از یک طرف و از طرفی با اتخاذ روش های جایگزین به جای قطع کامل اینترنت کشور مانند اختلال بر اساس زمان و مکان یا کاهش سرعت نت و همینطور تقویت فیلترینگ سعی کرد روش های جدید برخورد را بیازماید. همچنین پس از کشته شدن یک افسر ارتش مشخص شد این نیروها نیز در سرکوب اعتراضات ایفای نقش کرده اند، امری که کم سابقه تلقی می شود.
۱۲- رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی به هدف حفظ ابتکار در اطلاع رسانی، در اقداماتی کم سابقه با اعزام گزارشگر سعی کردند به پوشش اعتراضات به شیوه خود مبادرت کنند، همچنین بطور مستمر در مورد تلفات این اعتراضات آماردهی کنند.
۱۳- این اعتراضات که فاقد رهبری و خط دهی بود نشان داد جامعه ایرانی بخصوص نسل جوان آن در مورد مطالبات حقوق بشری خود مصمم و آگاه است.

 

اعتراضات

در حالی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در مقر سازمان ملل در نطق سخنرانی سالانه خود از حقوق بشر صحبت می کرد. همزمان مردم معترض به عملکرد پلیس و قوانین مذهبی که به خصوص زنان جامعه را هدف قرار می دهد به خیابانها آمدند.
مردم خشمگینی که فقط در چند هفته پیش از این واقعه، دستگیری و پخش اعترافات اجباری سپیده رشنو از زنان معترض به حجاب اجباری را از تلویزیون دیده بودند و یا ویدیوی مادری که برای رهایی دختر بیمارش از چنگ گشت ارشاد التماس میکرد، با خبر جان باختن مهسا امینی راهی خیابانها شدند.
روز ۲۶ شهریورماه نخستین جرقه های اعتراضی در تهران، سنندج و سقز زده شد. سپس به سرعت اعتراضات به شهرهای دیگر و گروههای و طبقات اجتماعی مختلف رسید.

 

جغرافیای اعتراضات

۳۱ استان به منزله تمام استانهای کشور از ۲۶ شهریور تا ۳۱ مهر در ایران صحنه اعتراض بود.
در بیست روز اعتراضات مورد بررسی این گزارش در مجموع ۱۰۵ شهر از ۳۱ استان برای ۲۶۶ بار صحنه اعتراضات شدند. در مواردی که معترضان راه به خیابان پیدا نکردند جو شدید امنیتی بر منطقه حاکم بود.
علاوه بر ۲۲۶ حضور گسترده خیابانی، ۶۸ دانشگاه برای ۷۶ مرتبه در محوطه دانشگاه ها اعتراض کردند.
شهرهایی که معترضان در بیست روز نخست اعتراض در خیابانهای آن حاضر شدند به شرح ذیل توسط هرانا راستی آزمایی شده است:
سقز، سنندج، تهران، مشهد، کرج، دیواندره، بانه، پاوه، رشت، دهگلان، تکاب، اصفهان، مریوان، بیجار، قروه، مهاباد، یزد، بوکان، کامیاران، تبریز، همدان، اراک، کرمانشاه، ایلام، یاسوج، قم، قزوین، بندرعباس، رفسنجان، ساری، ارومیه، کیش، بیرجند، کرمان، سبزوار، شیراز، خرم‌ آباد، زنجان، آبدانان، نقده، آمل، گرگان، پیرانشهر، سمنان، منجیل، سردشت، اسلام‌آباد غرب، اردبیل، گنبد کاووس، ورامین، تالش، تنکابن، زرین شهر، زاهدان، قشم، دهلران، بابل، نورآباد، سرابله، بوشهر، مرودشت، اشنویه، ساوه، شیروان، قائم‌ شهر، گرمسار، بابلسر، لاهیجان، اهواز، کاشان، رودسر، قوچان، پاکدشت، بندر انزلی، شهریار، لنگرود، رضوانشهر، شهرکرد، کاشمر، ملکان، دهدشت، شاهرود، نیشابور، محمودآباد، هشتگرد، فولادشهر، پرند، فردیس، کوهدشت، الوند، شاهین شهر، فومن، قائن، ری، بوشهر، چابهار، زرین‌دشت، نجف آباد، دزفول، برازجان، آبادان، شهر قدس، اسلامشهر، جهرم، دامغان.

 

شعارهای معترضین

بررسی شعارها یکی از ساده ترین روش ها برای شناخت از مطالبه حاضرین است. در این اعتراضات شعارهای مختلفی در تجمعات سر داده شد که پر تکرارترین آنها را به شرح پیش رو میتوان لیست کرد:

o ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم
o توپ، تانک، فشفشه؛ آخوند باید گم بشه
o جمهوری اسلامی، نمیخوایم، نمیخوایم
o مرگ بر اصل ولایت فقیه
o بسیجی برو گم شو، بسیجی برو گم شو
o آزادی، آزادی، آزادی
o مرگ بر خامنه ای
o عدالت، آزادی، پوشش اختیاری
o مرگ بر ماشین گشت کشتار
o ننگ ما ننگ ما، رهبر الدنگ ما
o مرگ بر جمهوری اسلامی
o سقز تنها نیست، سنندج پشتیبان اوست
o کشتن بخاطر روسری، تا کی چنین خاک بر سری
o بترسید بترسید ما همه با هم هستیم
o میجنگیم میمیریم ایران رو پس میگیریم
o زن زندگی آزادی
o ژن، ژیان، آزادی
o از یزد تا کردستان، جانم فدای ایران
o دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد
o شریف شریف تر شده، بسیج حقیر تر شده
o از یزد تا کردستان، جانم فدای ایران
o نه روسری، نه توسری،
o آزادی، برابری عدالت،
o آزادی، پوشش اختیاری
o از کردستان تا تبریز، فقر و فساد و تبعیض
o این دیگه اعتراض نیست، شروع انقلابه
o دانشگاه امنیتی، نمی خوایم نمی خوایم
o اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی تموم میشیم
o اوین شده دانشگاه، تهران شده بازداشتگاه
o عدالت، آزادی، حجاب اختیاری
o شریفی ها رو کشتن میگن مهسا نکشتن
o دانشجو، می میرد، ذلت نمیپذیرد
o دانشجوها تو زندون، استادامون خفه خون
o دانشجوی با غیرت، حمایت، حمایت
o می جنگیم، می میریم، ایران رو پس می گیریم
o دانشجو ها را کشتید، به ما میگید ساکت شید
o آذربایجان بیدار است، حامی کردستان است
o آزادی حق ماست، ژینا اسم رمز ماست
o فقر و فساد و بیداد، ننگ بر این استبداد
o بیگاری، بیکاری، حجاب زن اجباری

 

نتیجه

سازمان پزشکی قانونی ایران،‌ سه هفته پس از مرگ مهسا (ژینا) امینی، با انتشار نتیجه تحقیقات خود گفت که مرگ او در اثر «اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
در بیانیه پزشکی قانونی ایران آمده: « با استناد به مدارک پزشکی بیمارستانی، بررسی سی. تی اسکن مغز و ریه، نتایج معاینه ظاهری جسد و کالبدگشایی، آزمایشات آسیب شناسی، فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»
پزشکی قانونی ایران گفت با توجه به «بیماری زمینه‌ای» مهسا امینی «توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته، لذا در شرایط مذکور دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری شده که به دلیل انجام عملیات احیای قلبی ـ تنفسی غیرموثر در دقایق حساس اولیه، دچار هیپوکسی شدید و در نتیجه آسیب مغزی شده است.»
این نهاد در بیانیه خود مدعی شد «علیرغم برگشت عملکرد قلبی متعاقب عملیات احیای پرسنل اورژانس، حمایت تنفسی انجام شده کارساز نبوده» و با وجود انتقال به بیمارستان مهسا امینی « به علت نارسانی چند ارگانی (M.O.F) ناشی از هیپوکسی مغزی در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ فوت می‌نماید.»
صالح نیکبخت، وکیل خانواده امنیتی در واکنش به این بیانیه به رسانه ها گفت که این ادعای پزشکی قانونی که مرگ مهسا امینی ناشی از عمل جراحی غده ایست که قبلا صورت گرفته از پایه بی‌اساس است، چون هم پزشکی که پزشک معالج او بوده این ادعا را رد کرده است و هم پزشکان متخصص مغز و اعصاب.
آقای نیکبخت همچنین «مرگ آنی» مهسا امینی را و ارتباط دادن آن با «عمل جراحی کودکی او و یا خوردن قرص تیروئید» را «غیرعقلانی» خواند و گفت چطور ممکن است که مهسا امینی را که «۱۵ سال هیچگونه مشکلات جسمی نداشته، یک ساعت و نیم بعد از حضور او در ماشین ون گشت ارشاد و پس از انتقال به محل گشت ارشاد ناگهان دچارسکته مغزی، قلبی و از کار افتادن کلیه ها شود و ۹۸ درصد علائم حیاتی را از دست بدهد.»
به گفته وکیل خانواده امینی، پرونده مهسا امینی «در مرحله تحقیقات است و هنوز به دادگاه ارسال نشده است»
روسای شعب نظام پزشکی ایران که بالاترین نهاد صنفی و قانونی برای پزشکان در این کشور است در نامه‌ای سرگشاده خواستار «اعلام شفاف» علت مرگ مهسا امینی شده‌اند و همزمان توقف خشونت علیه معترضان و اجازه دسترسی آزاد پزشکان به مجروحان اعتراضات خواسته‌اند.

فعالیت های دادگستر برای شناسایی ناقضان حقوق بشر

این اعتراضات در کنار نتایج خونینی که برای معترضان داشت، ناقضان حقوق بشر را هم البته دچار هزینه کرد.
کنش های خودجوش جمعی برای شناسایی ناقضان حقوق بشر و معرفی عوامل سرکوب و همچنین موارد سازمان یافته تری مانند پایگاه دادگستر که با استفاده از ابزارهای دیجیتال و استفاده از اطلاعات دریافتی ناقضان حقوق بشر را شناسایی و تحمیل هزینه به آنان را دنبال می کرد پررنگ تر از قبل در این دوره اعتراضات دیده شد.
در واکنش به سرکوب معترضان، شماری از کشورهای غربی اقدام به تصویب تحریم هایی به هدف مجازات ناقضان حقوق بشر در ایران کردند.
وزارت خزانه داری آمریکا هفت از مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل قطع اینترنت و سرکوب معترضان در جریان تجمعات اعتراضی تحریم کرد.
احمد وحیدی وزیر کشور، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات، حسین ساجدی نیا معاون عملیات فراجا، یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه، وحید مجید رئیس پلیس فتا، حسین نجات فرمانده قرارگاه ثارالله و حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران به عنوان چهره های ناقض حقوق بشر در فهرست تحریم ها قرار گرفته اند.
دولت آمریکا پیش از این نیز پلیس امنیت اخلاقی و تعدادی از چهره های ناقض حقوق بشر به نام های سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، منوچهر امان اللهی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، سالار آبنوش سردار سپاه پاسداران، کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، حاج احمد میرزایی رئیس سابق پلیس امنیت اخلاقی تهران، محمد رستمی چشمه گچی فرمانده انتظامی شهرستان میناب و قاسم رضایی را تحریم کرده بود.
وزارت خارجه کانادا نیز پلیس امنیت اخلاقی، فرماندهی دفاع سایبری سپاه پاسداران، زندان اوین و تعدادی از چهره های ایرانی شناخته شده به دلیل مشارکت در نقض گسترده حقوق بشر” به نام های محمدحسن باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، محمد رستمی رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی را تحریم کرد.
همچنین در نخستین روزهای اعتراضات، شش کشور عضو اتحادیه اروپا شامل آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک پیشنهاد اعمال تحریم های تازه ای را علیه جمهوری اسلامی ارائه کردند. تحریم های پیشنهادی مشمول ۱۶ فرد، سازمان و نهاد در ایران خواهد شد که مسئولان “اصلی” سرکوب معترضان هستند.
از سوی دیگر، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد در ارتباط با ورود مقام‌های جمهوری اسلامی به این کشور به یک سخت‌گیری کم‌سابقه دست خواهد زد و از این پس، ۵۰ درصد اعضای ارشد، درجه‌داران عالی‌رتبه و افسران سپاه پاسداران که شامل حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود، اجازه نخواهند داشت وارد کانادا شوند.

 

نقشه اعتراضات

برای درک بهتر از گستره اعتراضات شهریور-مهر ۱۴۰۱ به نقشه پراکندگی آن در بیست روز اخیر بنگرید

متمرکز ترین نقاط اعتراضی را در نقشه زیر دنبال کنید

در نقشه زیر نقاطی که شاهد اعتراضات بودند بدون در نظر گرفتن میزان تکرار را مشاهده نمایید

در چارت زیر تعداد اعتراضات شهری بدون در نظر گرفتن اعتراضات دانشجویی یا اعتصابات را مشاهده نمایید

 

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد.
از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید.
شهرهای سقز، سنندج، تهران، مهاباد، اهواز، بانه، بوکان، کرمانشاه، قزوین، اراک، مشهد، مریوان، پاوه، بیجار، قروه، کامیاران، دهگلان، سروآباد، دیواندره، ارومیه، رشت، شاهین شهر، کرج، پیرانشهر، سردشت، شیراز، چابهار، شاهین دژ، تکاب، ربط، اشنویه، لنگرود و املش بیشترین موارد قطع ارتباطات را تا تاریخ ۸ مهرماه تجربه کردند.
گزارشات متعددی وجود دارد که نشان می دهد در شماری از شهرهای کشور، سرعت اینترنت از ۱۲ ظهر تا ۴ عصر با کاهش سرعت رو به رو شده و پس از آن از ۴ عصر تا ساعت ۱۲ شب محدودیت ها و کاهش سرعت اینترنت خانگی دو چندان شده و اینترنت تلفن همراه نیز کاملا قطع شده است.
مضاف بر این، بررسی داده‌های IODA که وضعیت اینترنت در سراسر جهان را بررسی می‌کند، حکایت از آن دارد؛۱۰ استانی که با بیشترین قطعی و اختلال اینترنت مواجه هستند به ترتیب عبارتند از: هرمزگان، فارس، اصفهان، ایلام، قم، سمنان، تهران، قزوین، مازندران و گلستان.
از تاریخ ۲۹ شهریور که اختلال ارتباطات شکل سراسری به خود گرفت، پلتفرم هایی چون اینستاگرام، واتس اپ، اسکایپ، اپ استور، گوگل پلی، کلش آوکلنز، لینکدین و وایبر فیلتر شدند.
در سایه اختلالات اینترنتی میزان کاربری اینترنت در ایران ۶۷ درصد کاهش یافت و همینطور شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند.
همچنین پایگاه خبری اکسیئس از افزایش سه هزار درصدی تقاضا و دانلود وی پی ان در کشور خبر داد.
نت بلاکس که اینترنت در جهان را رصد میکند، از اختلال اینترنت در دانشگاه امیر کبیر تهران و قطع سراسری اینترنت شرکت «مبین نت» یکی از بزرگترین شرکتهای خدمات اینترنتی در ایران خبر داد.
ایلان ماسک، مالک شرکت استرلینک در روزهای نخست اعتراضات سراسری، وعده اینترنت ماهواره ای برای ایرانیان را داد. پس از اظهارنظر او، سایت شرکت آقای ماسک در ایران فیلتر شد.
همچنین پیامک های حاوی نام مهسا امینی توسط شبکه مخابراتی همراه اول فیلتر و بلاک شدند.
طی این مدت، گروههای مختلف حقوق بشری با صدور بیانیه هایی نگرانی خود را از قطع اینترنت در ایران و تبعات آن ابراز کردند.
وبسایت تجارت‌نیوز نیز روز دوشنبه ۴ مهرماه، در گزارشی ضمن بررسی پیامدهای اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران بیان داشت که تنها به دلیل عدم دسترسی به اینستاگرام، زندگی حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان با خطر مواجه می‌شود. با این حال، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برقراری فیلترهای جدید تا زمانی نامعلوم خبر داد.
به باور شماری از کارشناسان، بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی در آستانه ورشکستگی‌اند و ۸ ساعت قطعی روزانه اینترنت، خسارت مالی بسیاری به کشور وارد کرده‌است.
روزنامه همشهری نیز در گزارشی خبر داد، ۹ میلیون شهروند ایرانی که اینستاگرام را به عنوان شیوه کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند پس از فیلتر اینستاگرام با چالش‌ های جدی روبه‌رو شده اند.
از سوی دیگر مشخص شد که دولت ایران با ارسال پارازیت ایجاد اخلال در پخش کانال های ماهواره ای را در دستور دارد.
شرکت فرانسوی یوتل‌ست روز ۱۴ مهرماه در بیانیه ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران از ۱۰ روز قبل روی دو ماهواره آن پارازیت می‌فرستد.
یوتل‌ست اعلام کرد، این پارازیت‌ها علاوه بر شبکه‌های رادیو تلویزیونی فارسی‌زبان در خارج کشور، چند شبکه دیگر را نیز دچار اختلال می‌کنند.

 

فعالان عرصه اطلاع رسانی

روزنامه نگاران و اصحاب رسانه دیگر گروهی بودند که به هدف ممانعت از اطلاع رسانی توسط نهادهای امنیتی-انتظامی بازداشت شدند. کمیته حمایت از روزنامه نگاران لیست ذیل را در خصوص افرادی که در اطلاع رسانی به عنوان روزنامه نگار رسمی، غیررسمی یا بلاگر مشارکت داشته اند را منتشر کرد:
۱.یلدا معیری ۲. نیلوفر حامدی خبرنگار روزنامه شرق ۳. ایمان بهپسند ۴. روح الله نخعی ۵. علیرضا خوشبخت ۶. زهرا توحیدی ۷. فاطمه رجبی ۸. مجتبی رحیمی ۹. مجید توکلی ۱۰. مرضیه طلایی خبرنگار موکریان ۱۱. مسعود کردپور سردبیر موکریان ۱۲. خسرو کردپور خبرنگار و ویراستار موکریان ۱۳. الهه محمدی خبرنگار هم میهن ۱۴. الناز محمدی خبرنگار مجله اندیشه پویا ۱۵. ویدا ربانی ۱۶. حامد شفایی ۱۷. احمدرضا حلبی ساز ۱۸. سروناز احمدی (آزاد شده) ۱۹. سیدحسین رونقی ملکی ۲۰. المیرا بهمنی ۲۱. بتول بلالی خبرنگار هفته نامه پاسارگاد ۲۲. سمیرا علینژاد خبرنگار سیرجان راوی نیوز ۲۳. جبار دستباز ۲۴. مهرنوش طافیان ۲۵. فرشید قربانپور ستون نویس روزنامه هفت صبح ۲۶. آریا جعفری عکاس ایسنا ۲۷. مبین بلوچ ۲۸. جواد شاکر ویراستار روزنامه دانشگاه شریف ۲۹. البرز ناظمی خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد ۳۰. صفیه قره باغی ۳۱. علیرضا جباری-دارستانی خبرنگار خبرگزاری مهر ۳۲. سیاوش سلیمانی ۳۳. علی خطیب زاده خبرنگار موکریان ۳۴. شهرام آزموده سردبیر ماهنامه تالش ۳۵. علی سالم ویراستار بخش «اندیشه» در روزنامه شرق ۳۵. سپیده سالاروند مستندساز.

 

خسارات جانی و مالی

در طی بیست روز اعتراض سراسری تعداد زیادی از معترضان و نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.
همینطور به اموال دولتی و شخصی نیز آسیب های زیادی وارد شد.

 

خشونت ها

در جریان اعتراضات سراسری، علاوه بر کشته شدگان، شمار زیادی از شهروندان در سرتاسر کشور به اشکال مختلفی مصدوم شدند. بنا بر گزارشات، این مصدومیت ها ناشی از ضرب و شتم با باتون، شوکر الکتریکی و یا در نتیجه استفاده از سلاح هایی چون اسپری فلفل، گاز اشک آور، تفنگ های ساچمه زن یا گلوله های پلاستیکی و در مواردی هم سلاح های جنگی بخصوص اسلحه کمری بوده است.
بنا بر گزارش ها، نیروهای نظامی برای جابه جایی ماموران خود در سطح شهر اقدام به استفاده از آمبولانس و اتوبوس های شهری کرده اند. امری که با واکنش معترضان موجب آسیب‌دیدگی حدود ۶۰ دستگاه آمبولانس در کشور شده است. به علاوه ارگان های نظامی-امنیتی از مدارس نیز به عنوان مقر تجهیزات و آماده سازی نیروهای خود استفاده کرده اند که همین رویه نیز به بالارفتن خسارات به اماکن افزوده است. شهردار تهران نیز مدعی شد که در شهر تهران ۴۳ دستگاه اتوبوس شهری، ۵۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۵ دستگاه خودرو آتش نشانی شهر دچار آسیب شدند.
شمار بالایی از تصاویر و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه های اجتماعی و همینطور گزارشاتی که مستقیما به دست هرانا رسیده است، حاکی از استفاده مکرر نیروهای انتظامی قابل تشخیص از سلاح کمری برای برخورد با معترضان است.
بخش قابل توجهی از نیروهای سرکوب در جریان اعتراضات، ماموران یگان های متفاوتی از فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) بودند که نیروهای یگان ویژه بخش اعظمی از آن را به خود اختصاص دادند.
نیروهای بسیج در کنار نیروی انتظامی از عمده ترین نهادهای سرکوب معترضان در اعتراضات این دوره بودند که به نظر می آید بیشترین تلفات نیروهای دولتی نیز از بین این گروه بوده است.
استفاده بدون ضابطه نیروهای نظامی از تفنگ های ساچمه ای منجر به مصدومیت شمار بالایی از معترضان شده است.
این نیروها اقدام به استفاده از سلاح ساچمه ای در مواجه با افراد سالمند، نوجوانان معترض و یا حتی کودکان حاضر در جریان اعتراضات کرده اند. در مواردی سلاح های ساچمه ای منجر به آسیب دیدگی به بینایی شهروندان و یا از دست دادن کامل بینایی شده است.
به علاوه بنا به گزارشاتی که هرانا دریافت کرده است، طی روزهای اخیر صدها تن از معترضان بازداشتی در شرایط نامساعد جسمی و مضروب به زندان های قرچک ورامین، تهران بزرگ، وکیل آباد مشهد، ایلام، اوین و سایر زندانهای کشور منتقل شده اند.
از سوی دیگر رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی و حکومتی، مدعی مصدومیت صدها تن از کارکنان فرماندهی انتظامی و بسیج شده اند. امری که با شواهد اشاره شده و خشونت بالای نیروهای نظامی در جریان این اعتراضات همخوانی ندارد.
از جمله میتوان به ادعای رسانه های رسمی در خصوص ایجاد خسارت ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ میلیاردی در پی اعتراضات مردمی و اعتصاب ها اشاره کرد. مقامات رسمی مدعی تخریب ۴۶۰ شعبه بانک و خودپرداز، تخریب ۶۱ آمبولانس، ده ها میلیارد خسارت به سهامداران بانکی، تعطیلی ۴ روزه واحدهای صنفی ۸۰ شهر کشور، تخریب ۷۰ ایستگاه اتوبوس، تخریب یکصد دستگاه اتوبوس، تخریب ۳۰ خودروی آتشنشانی و تخریب ۱۵ خودروی پلیس شدند.
دستگاه امنیتی به روال سابق با انتشار گزارشاتی از جمله پخش اعترافات اجباری از بازداشت شدگان تلاش کرد با سلب مسئولیت از خود، مسئولیت خشونت و آسیب به اموال و اماکن را تنها متوجه معترضان کند. با این وجود تصاویری از نیروهای امنیتی در تخریب منازل و اموال شخصی شهروندان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

 

جان باختگان

هرانا اطلاعات مربوط به کشته شدگان بیست روز اعتراضات مورد بررسی این گزارش را به سه دسته تقسیم کرده است.
دسته نخست ۲۰۰ فردی هستند که خبرگزاری هرانا اطلاعات هویتی آنان را به شکل های مختلف دریافت کرده است. راستی آزمایی این دسته در دست انجام است. تاکنون راستی آزمایی کشته شدن ۳۱ تن از افراد این لیست توسط هرانا بصورت مستقیم انجام و تایید شده است و سایر اطلاعات نیز در زمان انتشار این گزارش کماکان در دست بررسی است.
از بین هویت های در حال بررسی، ۷ درصد را زنان تشکیل می دهند و همینطور از بین ۴۳ هویتی که میزان دقیق یا نسبی سن آنها مشخص شده است ۲۹ درصد را افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند تشکیل می دهند.

کودکان قربانی

از جمله اسامی افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند می توان به این موارد اشاره کرد: زکریا خیال (۱۶ ساله)، امین معروفی (۱۶ ساله)، امیرعلی فولادی (۱۶ ساله)، پارسا رضادوست (۱۷ ساله)، سیاوش محمودی (۱۶ ساله)، نیکا شاکرمی (۱۷ ساله)، سارینا اسماعیل زاده (۱۶ ساله)، سامر هاشمزهی (۱۶ ساله)، امیرحسین بساطی (۱۵ ساله)، محمدرضا سروری (۱۴ ساله)، علی مظفری سالانقوچ (۱۷ ساله)، سدیس کشانی (۱۴ ساله)، جواد پوشه (۱۲ ساله)، جابر شیروزهی (۱۲ ساله)، امیرمهدی فرخی پور (۱۷ ساله)، احسان علیبازی (۱۶ ساله)، امید صفرزهی (۱۷ ساله)، نیما شفق‌ دوست (۱۶ ساله)،

دسته دوم آمار جان باختگان مبتنی بر اظهارنظر یا گزارشات کلی هستند که از سوی نهادها، مسئولین دولتی یا گروههای حقوق بشری منتشر شده اند. این دسته مبتنی بر آمارهای کلی و بدون ذکر جزییات و هویت افراد است.در این دسته در دو گزارش از خبرگزاری فارس و همینطور اظهارات امام جمعه اهل سنت زاهدان جمعا یکصد کشته بعنوان حداقل آمار قابل اطمینان وجود دارد.

دسته سوم جان باختگان، نیروهای نظامی یا لباس شخصی هستند که در جریان اعتراضات کشته شده اند، مرگ آنان توسط رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی تایید و اعلام شده است.

 

جغرافیای کشته شدگان

قبل از بررسی لیست هویت کشته شدگان احتمالی، برای درک بهتر پراکندگی خشونت ها به نقشه زیر بنگرید

 

 

دسته نخست – لیست هویت ۲۰۰ تن

 

۱. محسن محمدی – سن: ۲۸ ساله – محل جان باختن: دیواندره – تاریخ فوت: ۲۸ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا- وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۲. فواد قدیمی – سن: حدودا ۴۰ ساله – محل جان باختن: دیواندره – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳. زکریا خیال (سلیمانی) – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: پیرانشهر – تاریخ فوت: ۲۹ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا- وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۴. رضا لطفی – سن: حدودا ۲۵ ساله – محل جان باختن: دهگلان – تاریخ فوت: ۲۸ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵. مینو مجیدی – سن: ۶۲ ساله – محل جان باختن: کرمانشاه – تاریخ فوت: ۲۹ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۶. فریدون محمودی – سن: ۳۲ ساله – محل جان باختن: سقز – تاریخ فوت: ۲۸ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۷. فرجاد درویشی – سن: ٢٣ ساله – محل جان باختن: روستای بالو از توابع ارومیه – تاریخ فوت: ۲۹ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۸. محسن قیصری – سن: ٣۲ ساله – محل جان باختن: ایلام – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: رادیو فردا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹. امیر نوروزی – سن: ۱۸ ساله – محل جان باختن: بندرانزلی – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: سازمان حقوق بشر ایران – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰. عبدالله محمودپور – سن: حدودا ۱۸ ساله – محل جان باختن: روستای بالو از توابع ارومیه – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۱. فردین بختیاری – سن: نامعلوم – محل جان باختن: سنندج – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۲. امین معروفی – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: اشنویه – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۳. صدرالدین لیتانی – سن: ۲۷ ساله – محل جان باختن: اشنویه – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۴. دانش رهنما – سن: ۲۵ ساله – محل جان باختن: روستای بالو از توابع ارومیه – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵. روزبه خادمی – سن: ۳۲ ساله – محل جان باختن: کرج – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶. میلان حقیقی – سن: ٢١ ساله – محل جان باختن: اشنویه – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۷. محمدحسین سروی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: گرمسار – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت : نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۸. میلاد زارع – سن: ۲۵ ساله – محل جان باختن: بابل – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۹. پدرام آذرنوش – سن: نامعلوم – محل جان باختن: دهدشت – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۲۰. مهرداد بهنام اصل – سن: نامعلوم – محل جان باختن: دهدشت – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۲۱. حنانه کیان (کیا) – سن: ۲۲ ساله – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۲۲. غزاله چلاوی – ۳۳سن: ساله – محل جان باختن: آمل – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۲۳. رضا شهپرنیا – سن: ۲۰ ساله – محل جان باختن: کرمانشاه – تاریخ فوت: ۲۹ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی- وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۲۴. فرزین لطفی – سن: حدودا ۳۵ ساله – محل جان باختن: رضوانشهر – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: سازمان حقوق بشر ایران – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۲۵. ساسان قربانی – سن: حدودا ۳۲ ساله – محل جان باختن: رضوانشهر – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: سازمان حقوق بشر ایران – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۲۶. یاسین جمالزاده – سن: حدودا ۲۸ ساله – محل جان باختن: رضوانشهر – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۲۷. هاجر عباسی – سن: حدودا ۷۰ ساله – محل جان باختن: مهاباد – تاریخ فوت: ۲۸ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۲۸. یاسر جعفری – سن: نامعلوم – محل جان باختن: ایلام – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۲۹. عرفان رضایی – سن: ۲۱ ساله – محل جان باختن: آمل – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳۰. محمد فلاح – سن: ۳۳ ساله – محل جان باختن: آمل – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳۱. امیرعلی فولادی – ۱۶ ساله – محل جان باختن: اسلام آباد غرب – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۳۲. سعید محمدی – ۲۱ ساله – محل جان باختن: اسلام آباد غرب – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: بر اثر اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۳۳. پارسا رضادوست – سن: ۱۷ ساله – محل جان باختن: هشتگرد – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳۴. جواد حیدری – سن: ۳۶ ساله – محل جان باختن: قزوین – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳۵. مهسا موگویی – سن: ۱۸ سال – محل جان باختن: فولادشهر – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله ساچمه ای – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳۶. حدیث نجفی – سن: ۲۰ ساله – محل جان باختن: کرج – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۳۷. سید سینا موسوی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: آمل – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۳۸. مهدی عسگری – سن: ۲۵ ساله – محل جان باختن: گرمسار – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع : شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۳۹. ایمان محمدی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: اسلام آباد غرب – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۰- حسینعلی کیا کجوری – سن: ۲۳ ساله – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: تایید شده
۴۱- عبدالسلام قادر گلوانی – سن: ۳۲ ساله – محل جان باختن: اشنویه – تاریخ فوت: ۴ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۲. محمدرضا اسکندری – سن: ۲۵ ساله – محل جان باختن: پاکدشت – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۳. محمد زمانی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۴. کنعان آقایی – سن: ۱۸ ساله – محل جان باختن: کرج – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۵. حمید فولادوند – سن: نامعلوم – محل جان باختن: ورامین – تاریخ فوت: ۳ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۶. بهنام لایق‌پور – سن: نامعلوم – محل جان باختن: رشت – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد

۴۷. مهدی موسوی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: زنجان – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۸. مهرداد قربانی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: زنجان – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۴۹. محمد حسن ترکمان – سن: ۲۷ ساله – محل جان باختن: بابل – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۵۰. صمد برگی‌ نیا – سن: نامعلوم – محل جان باختن: پیرانشهر – تاریخ فوت: ۶ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۵۱. مازیار سلمانیان – سن: نامعلوم – محل جان باختن: رشت – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵۲. عرفان نظربیگی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵۴. سیده آمنه وحدت حسینی – سن: نامعلوم – محل جان باختن: کرج – تاریخ فوت: ۱ مهر- عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵۵. محمود کشوری – سن: نامشخص – محل جان باختن: کرج – تاریخ فوت: ۲ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۵۶. افشین شهامت – سن: نامعلوم – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵۷. سیاوش محمودی – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا- وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵۸. نیکا شاکرمی – سن: ۱۷ ساله – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۵۹. محمود براهویی – سن: ۱۸ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۶۰. امین (فامیلی نامشخص) – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۱. محمدصدیق (رافع) نارویی – سن: ۲۳ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۲. سارینا اسماعیل زاده – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: کرج – تاریخ فوت: ۷ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۶۳. محمد فرمانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: نامشخص – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: نامعلوم – منبع: عفو بین الملل – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۴. محمدحسین حسینی خواه – سن: نامشخص – محل جان باختن: نامشخص – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: نامعلوم – منبع: عفو بین الملل – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۵. مهزاد آوازپور – سن: نامشخص – محل جان باختن: نامشخص – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: نامعلوم – منبع: عفو بین الملل – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۶. جلیل رخشانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۷. عبدالمجید ریگی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۶۸. محمدعلی گمشادزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۶۹. یاسر شه بخش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۰. امیرمهدی فخری پور – سن: نامشخص – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: ۶ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۱. مختار احمدی – سن: نامشخص – محل جان باختن: مریوان – تاریخ فوت: ۹ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۷۲. حمزه نارویی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۳. حمید نارویی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۴ . حمزه نارویی – فرزند: محمد – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۵. یونس نارویی- سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۶. منصور رخشانی – سن: ۲۳ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۷. علی عاقلی(نارویی) – سن: ۲۸ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۸. عمران شه بخش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۷۹. فرزاد شه بخش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۰. احمد شه بخش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۱. عبدالملک شه بخش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۲. محمدامین گمشادزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۳. صلاح الدین گمشادزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۴. پویا رجب نیا – سن: ۲۴ ساله – محل جان باختن: بابلسر – تاریخ فوت: ۹ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۵. بلال آنشینی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۶. عبدالغفور نوربراهوایی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۷. محمد براهویی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۸. عبدالصمد براهویی(عیدوزهی) – سن: ۱۸ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۸۹. لال محمد عالی زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۰. ابوبکر نهتانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۱. موسی نهتانی (آنشینی) – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۲. محمد قلجانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۳. امین الله قلجانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۴. محمد ریگی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۵. سامر هاشمزهی – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۶. سامی هاشمزهی – سن: ۳۳ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۷. عبدالرحمن بلوچی خواه – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۸. محمدرضا ادیب توتازهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۹۹. عمر شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۰. عبدالخالق(عمر) شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۱. امیرحمزه شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۲. اقبال شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۳. جلیل قنبرزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۴. نعمت الله کبدانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۵. عبدالصمد ثابتی زاده (شاهوزهی) – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۶. ابراهیم گرگیج – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۷. احمد سرگلزایی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۸. محمدفاروق رخشانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۰۹. علی اکبر حلقه بگوش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۰. ابوبکر علیزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۱. حمید عیسی زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۲. جلیل محمدزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۳. امید شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۴. امین گله بچه – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۵. امیرحسین بساطی – سن: ۱۵ ساله – محل جان باختن: کرمانشاه – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۶. پویا شیدا – سن: نامشخص – محل جان باختن: ارومیه – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۷. عمران حسن زهی – سن: ۱۸ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۸. محسن گمشادزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۱۹. وحید هوت – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۰. (نام کوچک نامشخص)گنگوزهی ریگی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۱. یک زن(هویت نامعلوم) – سن: نامشخص – محل جان باختن: مصلی زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۲. امیرحسین میرکازهی – سن: ۱۹ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۳. اسماعیل حسین زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۴. کودک(هویت نامعلوم) – سن: نامشخص – محل جان باختن: شیرآباد زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۵. کودک(هویت نامعلوم) – سن: نامشخص – محل جان باختن: شیرآباد زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۶. سلمان ملکی(عرب) – سن: ۲۵ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۰ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۷. جمال عبدالناصر محمدحسنی(براهویی) – سن: نامشخص – محل جان باختن: شیرآباد زاهدان – تاریخ فوت: ۱۰ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۲۸. محمدرضا سروری- سن: ۱۴ ساله – محل جان باختن: شهرری تهران – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: هرانا – وضعیت تایید در هرانا: تایید شد
۱۲۹. علی مظفری سالانقوچ- سن: ۱۷ ساله – محل جان باختن: قوچان – تاریخ فوت: نامشخص- عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۰. محراب دولت پناه- سن: نامشخص – محل جان باختن: تالش- تاریخ فوت: ۹ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی- وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۱. امیررضا نادرزاده- سن: ۱۹ ساله – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۶ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی- وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۲.حمید نارویی – فرزند: محمدعلی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۳. عبدالله نارویی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۴. محمدعلی اسماعیل زهی(شه بخش) – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۵. مجید بلوچزهی شه بخش – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۶. مهدی آنشتنی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۷. بلال رخشانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۸. محمداقبال نایبزهی شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۳۹. آرمان حسن زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۰ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۰. مرتضی حسن زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۰ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۱. ذوالفقار حسن زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۰ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۲. محمود حسن زهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۰ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۳. سدیس کشانی – سن: ۱۴ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۴. عبدالغفور دهمرده – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۵. اسماعیل آبیل – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۶. سلیمان عرب – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۷. احمد سارانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۸. جواد پوشه – سن: ۱۲ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۴۹. ماه الدین شیروزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۱ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۰. جابر شیروزهی – سن: ۱۲ ساله – محل جان باختن: زاهدان(اهل شیرآباد) – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۱. مرد(هویت نامعلوم) – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۲. مرد(هویت نامعلوم) – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۳. لال محمد آنشینی – فرزند: شریف – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۴. خدانور لجعی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۵. احسان خان محمدی – سن: نامشخص – محل جان باختن: نامعلوم – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۶. امیرمهدی فرخی پور – سن: ۱۷ ساله – محل جان باختن: نامعلوم – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۷. محمد زارعی – سن: نامشخص – محل جان باختن: قرچک – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – دلیل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۸. عبدالجلیل رخشانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۵۹. موسی ویراء(نارویی) – سن: ۱۸ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۰. متین قنبرزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۱. عبدالمنان رخشانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۲. (نام کوچک نامشخص) میرشکار – سن: ۲۰ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۱۱ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۳. آرش پهلوان – سن: ۲۷ ساله – محل جان باختن: مشهد – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله در ناحیه سر – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۴. محسن مال میر – سن: نامشخص – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۵. مهدی لیلازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: مارلیک کرج – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت: در دست بررسی
۱۶۶. هدیه نعیمانی – سن: ۲۵ ساله – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۷. ابوالفضل مهدی پور – سن: نامشخص – محل جان باختن: بابل – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۸. امیرحسین شمس – سن: نامشخص – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۶۹. سعید ایرانمنش – سن: نامشخص – محل جان باختن: کرمان – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۰. غلام نبی نوتیزهی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: کمپین فعالین بلوچ – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۱. ابوالفضل اکبری دوست – سن: نامشخص – محل جان باختن: لنگرود – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۲. عرفان خزایی – سن: نامشخص – محل جان باختن: شهریار – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۳. مهدی ببرنژاد – سن: نامشخص – محل جان باختن: قوچان – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۴. روشنا احمدی – سن: نامشخص – محل جان باختن: بوکان – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۵. محمد حسین خواه – سن: نامشخص – محل جان باختن: مازندران – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۶. مهرداد عوض پور – سن: نامشخص – محل جان باختن: نوشهر – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۷. محمدرسول مومنی زاده – سن: نامشخص – محل جان باختن: رشت – تاریخ فوت: ۳۱ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۸. محسن پازوکی – سن: ۲۲ ساله – محل جان باختن: پاکدشت ورامین – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۷۹. عماد حیدری – سن: ۳۱ ساله – محل جان باختن: اهواز – تاریخ فوت: ۱۴ مهر – عامل فوت: ضرب و شتم در بازداشتگاه – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۰. بهزاد ریگی – سن: ۳۰ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۱. محمدجامه بزرگ – سن: نامشخص – محل جان باختن: مارلیک کرج – تاریخ فوت: ۳ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۲. ساسان باقری – سن: نامشخص – محل جان باختن: رضوانشهر – تاریخ فوت: ۲۹ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۳. علیرضا فتحی – سن: ۲۲ ساله – محل جان باختن: قزوین – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۴. سیدعباس میرموسی – سن: نامشخص – محل جان باختن: لنگرود – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۵. علیرضا حسینی – سن: ۲۶ ساله – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۶. جواد خوانساری – سن: ۳۶ ساله – محل جان باختن: تهران – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: بر اثر آسیب ریوی از گاز اشک آور – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۷. عبدالوحید توحید نیا – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: حال وش – وضعیت: در دست بررسی
۱۸۸. امیرحسین مهدوی – سن: نامشخص – محل جان باختم: رشت – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: بر اثر ضربات باتوم و قنداق تفنگ به ناحیه سر – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۸۹. احسان علیبازی – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: شهر قدس – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: اصابت ۱۲ عدد گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۰. مرتضی نوروزی – سن: نامشخص – محل جان باختن: لنگرود – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۱. حسین مروتی – سن: نامشخص – محل جان باختن: قرچک ورامین – تاریخ فوت: ۱ مهر -عامل فوت: اصابت گلوله به ناحیه قلب و ریه – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۲. پویا (علی) احمدپور پسیخانی – سن: نامشخص – محل جان باختن: رشت – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۳. محسن محمدی کوچکسرایی – سن: نامشخص – محل جان باختن: قائمشهر – تاریخ فوت: ۳۰ شهریور – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۴. حمید صانعی پور – سن: نامشخص – محل جان باختن: همدان – تاریخ فوت: نامعلوم – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۵. محمدامین تکلی – سن: نامشخص – محل جان باختن: نامعلوم – تاریخ فوت: ۱ مهر – عامل فوت: بر اثر اصابت نارنجک گاز اشک آور – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۶. آیسان معدن پسند – سن: نامشخص – محل جان باختن: تبریز – تاریخ فوت: ۲۸ شهریور – عامل فوت: ضرب و شتم نیروهای امنیتی – منبع: شبکه های اجتماعی – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۷. امید صفرزهی – سن: ۱۷ ساله – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۸. نجم الدین تاجیک – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: حال وش – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۱۹۹. ثامر شهنوازی – سن: نامشخص – محل جان باختن: زاهدان – تاریخ فوت: ۸ مهر – عامل فوت: نامعلوم – منبع: کمپین فعالین بلوچ – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی
۲۰۰. نیما شفق‌ دوست – سن: ۱۶ ساله – محل جان باختن: ارومیه – تاریخ فوت: نامشخص – عامل فوت: اصابت گلوله – منبع: کردپا – وضعیت تایید در هرانا: در دست بررسی

 

بخش دوم – آمارهای فاقد اسامی و جزییات

۱. دو شهروند – کرمانشاه – ۳۰ شهریور – گوینده: دادستان کرمانشاه – منبع: تسنیم
۲. هفده شهروند – معترض و مامور و رهگذر – سراسری – روز اول تا پنجم اعتراضات – زیرنویس برنامه – صدا و سیما
۳. دو شهروند – قائمشهر – ۳۱ شهریور – منبع: بی بی سی
۴. یک شهروند – تهران – ۳۱ شهریور – منبع: بی بی سی
۵. سه شهروند – بابل – تاریخ نامعلوم – منبع: سازمان حقوق بشر ایران
۶. سه شهروند – رضوانشهر – تاریخ ۳۱ شهریور – منبع: سازمان حقوق بشر ایران
۷. یازده شهروند – آمل – تاریخ ۳۰ شهریور – منبع: سازمان حقوق بشر ایران
۸. شصت شهروند – سراسری – منبع: خبرگزاری فارس
۹. چهار شهروند – کردستان – تاریخ: نامشخص – منبع: دادستان کردستان / ایسنا
۱۰. نوزده شهروند – زاهدان – تاریخ: ۸ مهر – منبع: رجانیوز
۱۱. دو شهروند – مریوان – تاریخ: ۹مهر – منبع: کولبرنیوز

 

بخش سوم – کشته شدگان نظامی-امنیتی

۱. ستوان‌یکم مسلم جاویدی مهر – وابستگی: ارتش – شهر قوچان – ۳۰ شهریور – منبع: صدا و سیما
۲. حسین اوجاقی – وابستگی: بسیجی – شهر تبریز – ۳۰ شهریور – منبع: صدا و سیما
۳. محمدرسول دوست محمدی – وابستگی: بسیجی – شهر مشهد – ۳۰ شهریور -منبع: صدا و سیما
۴. عباس خالقی – وابستگی: بسیجی – شهر قزوین – ۳۰ شهریور – منبع: صدا و سیما
۵. حسین تقی پور – وابستگی: بسیج – شهر: تهران – تاریخ: نامشخص – منبع: تسنیم
۶. فرید کرم پور – وابستگی: نیروی انتظامی – شهر رباط کریم تهران – ۵ مهر – منبع: ایرنا
۷. رضا زارع مویدی – وابستگی: همیار پلیس – شهر شیراز – ۲۹ شهریور – منبع: خبرگزاری مهر
۸. محمدحسین سروری راد – وابستگی: سپاه – شهر گرمسار – ۳۰ شهریور – منبع: خبرگزاری مهر
۹. سید عباس فاطمیه – وابستگی: بسیج – شهر: ارومیه – ۳۱ شهریور – منبع: خبرگزاری مهر
۱۰. علی اصغر قورت بیگلو – وابستگی: بسیج – شهر: کرج – ۳۰ شهریور – منبع: خبرگزاری مهر ( در مورد وابستگی سازمانی وی ابهاماتی وجود دارد و در دست بررسی است)
۱۱. سرهنگ سیدحمیدرضا هاشمی (سید علی موسوی) – وابستگی: نیروی سپاه – شهر: زاهدان – ۸ مهر – منبع: خبرگزاری مهر
۱۲. محمدامین آذر شکر – وابستگی: نیروی سپاه – شهر: زاهدان – ۸ مهر – منبع: خبرگزاری مهر
۱۳. محمدامین عارفی – وابستگی: بسیج – شهر: زاهدان – ۸ مهر – منبع: خبرگزاری مهر
۱۴. سعید برهان زهی ریگی – وابستگی: بسیج – شهر: زاهدان – ۸ مهر – منبع: خبرگزاری مهر
۱۵. علی بیک – وابستگی: نیروی سپاه – شهر: زاهدان – ۹ مهر – منبع: خبرگزاری مهر
۱۶. مهدی زاهد لویی – وابستگی: بسیج – شهر: قم – ۸ مهر – منبع: خبرگزاری مهر
۱۷. مجتبی امیری‌ دوماری – وابستگی: بسیج – شهر: قشم – ۳۰ شهریور – منبع: خبرگزاری ایرنا
۱۸. سرهنگ دوم داود عبداللهی – وابستگی: نیروی انتظامی – شهر: مریوان – ۱۰ مهر – منبع: ایرنا
۱۹. پوریا احمدی – وابستگی: بسیج – شهر: تهران – ۳۰ شهریور – منبع: تسنیم
۲۰. ناصر براهویی – وابستگی: بسیج – شهر: زاهدان – ۹ مهر – منبع: روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق

 

بازداشت شدگان

بر أساس آمارهای کلی، تخمین ها و تجربیات قبلی تعداد بازداشت شدگان دست کم پنج هزار و پانصد تن تخمین زده می شوند. کماکان اطلاع دقیقی از میزان بازداشت شدگان در دست نیست.
در بررسی هویت بازداشت شدگان سه لیست در ادامه ارائه میشود.
لیست نخست، اسامی بازداشت شدگانی است که هویت و بازداشت آنها احراز شده است.
لیست دوم، اسامی و هویت دانشجویان بازداشت شده.
لیست سوم، اطلاعات مربوط به بازداشت های فله ای که نیازمند بررسی بیشتر و بعضا تایید هستند.

 

لیست نخست بازداشت شدگان احراز هویت شده

۱ – جواد حیدریان – تاریخ بازداشت: ۲۶ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲ – آریا مجیدپور – تاریخ بازداشت: ۲۶ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۳ – محمد عبدالله پور – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴ – زانیار محمد نژاد – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۵ – فرانک رفیعی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۶ – لیلا میرغفاری – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۷ – کامیار حیدری – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۸ – محمد ذبیحی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۹ – آهون هوشمند – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۰ – لطف‌ الله احمدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری
۱۱ – شاهو اقبال – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۲ – فرهاد سنندجی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳ – گشین محمدیان – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۴ – بابک قاسمی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۵ – آروین اقبالی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۶ – پیشوا رهبری – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۷ – آشنا رسولی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۸ – گلاره مرادی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۱۹ – ابوبکر ایراندوست – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۰ – کاوه امینی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم
۲۱ – نازنین حاجی زاده – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۲ – مهناز محمدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۳ – ریبوار کامرانی‌ پور – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۴ – امجد ساعدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : اتحادیه آزاد کارگران
۲۵ – سوران (زانیا) محمدیان – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۶ – سمکو محمدیان – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۷ – لیلا عباسی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: بیجار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸ – شجاع روشن – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۹ – صابر عبدالله تاش – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۰ – سیروان مرادی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۱ – ریباز رضایی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیور
۳۲ – زانیار صبوری – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیارن – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز – منبع: هرانا
۳۳ – احسان فاتحی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیارن – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع کولبر نیوز
۳۴ – ساریا شریفی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۳۵ – مومن قریشی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۳۶ – نازنین جلیل – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۷ – ندا موسوی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸ – یونس چوکلی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹ – یامین دانشی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۰ – خسرو کردپور مدیر مسئول و سردبیر آژانس خبری موکریان – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۱ – مسعود کردپور مدیر مسئول و سردبیر آژانس خبری موکریان – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۲ – پیام جیحونی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : هرانا
۴۳ – ریزان احمدی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۴ – کاوه کریمی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۵ – هادی کمانگر – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کامیارن – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: هرانا
۴۶ – اوین راستی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۷ – آزاده جماعتی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۴۸ – بهار زنگی‌ بند – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۴۹ – ماهرو هدایتی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۵۰ – باران ساعدی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : اتحادیه آزاد کارگران ایران
۵۱ – شهریار افسری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۵۲ – کاوه فقیه‌ امیری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳ – ابوبکر قریشی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: دیواندره – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۵۴ – انور قربانی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۵۵ – محمد پرویزی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۵۶ – امین حیدریان – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۷ – دیاکو نوازی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۸ – احمد نظامی‌ پور – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: قروه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۹ – قاسم آئینی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: قروه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۶۰ – ژینا مدرس‌گرجی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۶۱ – روژان قادری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: کردپا
۶۲ – شهریار اسکویی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۶۳ – مسعود (سوران) عبدالله‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۶۴ – منوچهر عبدالله‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم- منبع: هرانا
۶۵ – سینا حسنی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۶۶ – حیات الماسی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۶۷ – کوروش جلیل – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۶۸ – سیروس عباسی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۶۹ – آزاد عباسی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۷۰ – سروه رحمانی‌ پور – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۷۱ – یلدا معیری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: رادیو فردا
۷۲ – رژین موسی زاده – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۷۳ – سعیده محمدی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۷۴ – حسن وطن پور – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ایلام – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حقوق بشر ایران
۷۵ – رویا شاکر – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ایلام – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حقوق بشر ایران
۷۶ – نرگس میرزا کرمانی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ایلام – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حقوق بشر ایران
۷۷ – سروش عباسی شاه‌ابراهیمی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۷۸ – امیر عبدالی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۷۹ – مهران پازشی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۸۰ – رضا شریفه – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۸۱ – حشمت الله طبرزدی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: گلپایگان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۲ – کرم الله سلیمانی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: گچساران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۳ – ابراهیم پرویزی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سراوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۴ – محسن محسن زاده – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۵ – فاطمه سپهری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۶ – نیلوفر حامدی – خبرنگار – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: روزنامه شرق
۸۷ – مجید برتنی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۸ – زهرا توحیدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۸۹ – هدی توحیدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۹۰ – علیرضا خوشبخت – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۹۱ – روح الله نخعی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۹۲ – محمدرضا جلایی پور – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۹۳ – آرمان نوریزاد – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۹۴ – مژگان کاوسی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: کلاردشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۹۵ – علی (آبتین) طبرزدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: گلپایگان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۹۶ – مجتبی رحیمی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۹۷ – خالد حسینی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : اتحادیه آزاد کارگران ایران
۹۸ – بهنام دارابی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۹۹ – ملیحه گل افشان – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: با تودیع قرار وثیقه آزاد شد – منبع: هرانا
۱۰۰ – یاشار سلطانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۰۱ – سعید ایلخانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۰۲ – رومینا رحمانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: با تودیع قرار وثیقه آزاد شد – منبع: هرانا
۱۰۳ – میثم زحمتکش – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۰۴ – مهدی پور کریم – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۰۵ – امیرحسین خلیل زاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۰۶ – آتیلا صادقی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۰۷ – سیاوش حیاتی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۰۸ – آرام بدیعی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۰۹ – فاطمه رجبی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: بی بی سی
۱۱۰ – هانیه دائمی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع : هرانا
۱۱۱ – حسین فاتحی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۱۲ – مجید توکلی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۱۳ – منصوره موسوی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: بی بی سی
۱۱۴ – لیلا صالحی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بیجار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۱۵ – احسان صادقیانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۱۶ – میلاد غلامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۱۷ – سینا نادری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۱۸ – دانش کریمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۱۹ – پارسا حسینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۰ – آکار سلیمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۱ – آژوان صادقی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۲ – سیروان انصاری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۳ – عمران احمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۴ – پیمان احمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۵ – میلاد انصاری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۶ – سامان معازی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۷ – سوما نقشبندی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۸ – وحید انصاری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۲۹ – مصلح شریفی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۰ – انیس مقصودی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۱ – آمانج شجاعی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۲ – جواد مولودی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۳ – کامران کریمی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۴ – پیمان کریمی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۵ – لقمان کیانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع : کردپا
۱۳۶ – ریبوار فاتحی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۷ – هژار شریفی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۸ – سهراب سهرابی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۳۹ – یان عبدالله پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۰ – هیمن قاسمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۱ – عبدالله خوشکام – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۲ – علی حنیفی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۳ – صمد حسینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۴ – هادی دیرمینا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۵ – رامین (نام خانوادگی نامشخص) – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۶ – زانیار (نام خانوادگی نامشخص) – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : کردپا
۱۴۷ – علیرضا جباری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سحام نیوز
۱۴۸ – عبدالرحمن محمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۴۹ – رضا نقیبی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۵۰ – احمد معتصبی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۵۱ – انس ولد بیگی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۵۲ – عباس باقری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع : ایران اینترنشنال
۱۵۳ – رضا رمضان زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۱۵۴ – سجاد رمضانزاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۵۵ – حسن رکوئی حقیقی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۵۶ – حسام رضا دوست – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: هشتگرد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۵۷ – مهیار آشوری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: انزلی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۵۸ – مبینا رحمانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: با تودیع قرار وثیقه آزاد شد – منبع: هرانا
۱۵۹ – حسام سماک – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بندر انزلی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۰. بابک خاتمی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۱ – سیروان ناصرزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۶۲ – زانیار نصیری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۳ – سعید کریمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۴ – فردین مام خضرپور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۵ – ابوبکر برزنجی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۶ – شهاب لاوژه – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۷ – چیا بازرگانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۸ – جلال ستار زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۶۹ – علی حیدر زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۰ – شریف قادر زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۱ – فردین کاملا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۲ – محمد (شهرام) قادرپور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۳ – محمد نوذری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۴ – ابراهیم محمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۵ – اشکان پیرنیا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۶ – ملا انور رستگار – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۷۷ – حاجی محمد پیغامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۷۸ – امید حسین‌پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۷۹ – جعفر حسین‌پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۰ – سید وهاب حبیبی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۱ – موسی مام علی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۲ – سیامند آذریان – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۳ – شهرام معروف مولا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۴ – فرزاد طه‌زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۵ – مولود (فامیلی نامشخص) – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۶ – فردین خوش‌‌خواهش – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۷ – کاوه امینی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۸ – یداالله مطاعی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۸۹ – فاطمه کوهبر – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبادان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۹۰ – سعید کریمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۹۱- آرش رسولی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۱۹۲ – جلال ستارزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۹۳ – علی حیدرزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۹۴ – شریف قادرزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۹۵ – زهرا سواریان – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: آبادان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۱۹۶ – کامیار شاماتی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۹۷ – بهزاد سعیدی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۱۹۸ – امین خالقی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا – کودک ۱۴ ساله
۱۹۹ – مهران محبتی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: رشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۰۰ – منیره محمدی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۰۱ – آرمین همتی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۰۲ – احمد نظامیپور – تاریخ بازداشت: ۲۹ – ۳۰ شهریور – محل بازداشت: قروه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۰۳ – فاطمه زهرا صحراگرد – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: آمل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۰۴ – سحر نیک منش – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: آمل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۰۵ – سیروش ندیمی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز
۲۰۶ – چیاکو بیگلری – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۰۷ – کمال اسماعیلی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۰۸ – متین میهن‌خواه – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا – کودک ۱۴ ساله
۲۰۹ – رحیم عزیزی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۰ – فرشاد نصیری – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۱ – حسن صفار – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۲ – شیما بیرانوند – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۳ – کیوان آذرنگ – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۴ – وهاب آذرنگ – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۵ – یعقوب مجور – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۶ – شیرزاد طه‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۷ – اسماعیل نبی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۸ – بهزاد مصطفی‌پور – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۱۹ – احسان عبدالله‌زاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۲۰ – هادی کیا – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: بانه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۲۱ – ماهان فتحی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا – نوجوان ۱۷ ساله
۲۲۲ – آسو گروهانی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۲۳ – ناصر شالی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۲۴ – شادی اصلانی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۲۵ – منصور رضایی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: قروه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۲۶ – مرضیه لرستانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۲۷ – محمد سیامک‌ نیا – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۲۸ – شهرام بنگینی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۲۹ – کامیار معروفی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۳۰ – حاصل قدو – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۳۱ – حسین رونقی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۳۲ – محمد کاظمی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۳۳ – پریا مرتضایی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۳۴ – بابک پاکنیا – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۳۵ – میلاد علیپور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۳۶ – مهشید بیباک – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اهواز – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۳۷ – گلرخ ایرایی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۳۸ – فاطمه نیک مقام – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۳۹ – فاطمه قرائتی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۴۰ – رز برجاس – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۴۱ – آیدا کیانی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۴۲ – سینا ایرانی پور – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: مریوان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۴۳ – سپیده احمدخانی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: زنجان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: دیده بان ایران
۲۴۴ – فرزاد رسول‌ پور – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۴۵ – اسامه (فامیلی نامشخص) – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۴۶ – حسین سپندجی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۴۷ – امیر طیاری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور- محل بازداشت: بندرعباس – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۴۸ – پیام خدابنده – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: همدان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۴۹ – ساناز (صبا) رضوی فرد – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۵۰ – صلاح زمانی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۵۱ – مریم کریم بیگی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۵۲ – بتول بلالی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سیرجان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۵۳ – سمیرا علی نژاد – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سیرجان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۵۴ – پریسا رحیمی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: گنبدکاووس – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۵۵ – هلیا رحیمی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: گنبدکاووس – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۲۵۶ – المیرا بهمنی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: رشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۵۷ – مصطفی خاکی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یزد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۵۸ – بختیار صمدی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۵۹ – شورش اسلام ساکانی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۰ – سلیم میرزایی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۱ – آیدا درویشی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: کردپا
۲۶۲ – نگین محمودی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۳ – یعقوب شریف‌ زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۴ – سینا رحمانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۵ – ابراهیم صوفی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۶ – احسان خانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۷ – سعید روغنی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۸ – شورش طلایی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۶۹ – مرتضی بهبودی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۷۰ – بهزاد محمدی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: ابهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۷۱ – سپهر طاهری – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۷۲ – داریوش طاهری – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۷۳ – بهنام قادری – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سردشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۷۴ – پیمان میرزازاده – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۷۵ – عرفان کهزاد – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: کرج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۷۶ – سارا صنیعی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۷۷ – جبار دستباز – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۷۸ – هژار حمیدی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۷۹ – ایمان پارسا – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۰ – سلطان علی محسنی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۱- (نام کوچک نامشخص) نیایش – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۲ – آرمین نبی‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۸۳ – فریدون نبی‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۸۴ – مهدی حمیدی شفیق – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۵ – عسگر اکبرزاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۶ – سعید صادقی‌ فر – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۷ – میثم جولانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۲۸۸ – عسل نامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۸۹ – ساغر سعادت – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۰ – ملیکا لامع – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۱ – نرگس امیری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۲ – فریده امینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۳ – سئودا آرش کیا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۴ – حوریه فخیم فرد – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۵ – پوریا وفایی فرد – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۶ – آیدین علیپور مقتدر – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۷ – علی نیک سرشت – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۸ – فرید حسینی آذر – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۲۹۹ – سینا صالحی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۰ – سجاد ضرابی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۱ – حسام عابدینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۲ – نیما قلقله – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۳ – نوید قلقله – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۴ – محمد نجف – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۵ – آرین نظری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۶ – رضا نعمتی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۷ – علیرضا تقوی سیدلر – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۸ – سعید هادی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۰۹ – رامین بهلولی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۰ – فرزاد تقوی بیات – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۱ – سید حسن زینالی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۲ – حجت سلطانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۳ – حامد ظریفی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۴ – مهدی عابدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۵ – آرش احمدی کبری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۶ – پوریا پور همتی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۷ – سهند ختایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۸ – عیسی علی بابایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۱۹ – پویا داوری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۲۰ – میرهادی رضوی زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۲۱ – متین حیدری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۲۲ – میرسجاد حسینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۲۳ – آرمین اصل محمد‌زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۲۴ – پژمان اسلامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۲۵ – معصومه ملکی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۲۶ – امیر عبدالله‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۲۷ – احمد قادری – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۲۸ – احمد معروف‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۲۹ – فریاد(فامیلی نامشخص) – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۳۰ – کامبیز شاهی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۳۱ – نورالدین رستگار – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۳۲ – فائزه هاشمی رفسنجانی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: فارس
۳۳۳ – نوید جمشیدی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: صدای آمریکا
۳۳۴ – محسن خانمحمدی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۳۵ – الهه محمدی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۳۳۶ – مرضیه طلایی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۳۳۷ – علی خطیب‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۳۳۸ – ایمان به‌پسند – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۳۳۹ – ویدا ربانی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۳۴۰ – احمد حلبی‌ ساز – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: امتداد
۳۴۱ – عمران میرزایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۴۲ – هیرش احمدزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۴۳ – اشکان سعادت مهر – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۴۴ – الهام صالحی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۴۵ – حسین بابلی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۴۶ – عرفان شهبازی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: مرند – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۴۷ – مهرنوش طافیان – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: اهواز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۴۸ – محسن امیری – تاریخ بازداشت: هفته اول اعتراضات – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۳۴۹ – عمران قیصری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۰ – علیرضا درویشی پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۱ – امیررضا جمشیدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۲ – سیدعلی اصغر رحیمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۳ – پوریا محمودنژاد – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۴ – ایمان نظری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۵ – حسین منصوری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۶ – هادی وفایی نژاد – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۷ – مسعود کسایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۸ – ولی حسینی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۵۹ – حسام وثیق – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۶۰ – بهنام طهماسبی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: ایذه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۶۱ – مهسا غلامعلی زاده – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۶۲ – محمود شهریاری – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: مهر
۳۶۳ – فرشید قربانپور – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۶۴ – محمد امین زاده دیل – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریورماه – محل بازداشت: گچساران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۶۵ – بهنام منجمی – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۶۶ – مهدی جوانمردی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۶۷ – داود رضوی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۳۶۸ – مبین بلوچ – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: چابهار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش
۳۶۹ – امیر تنها – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: مدارا
۳۷۰ – مونا برزوئی – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۷۱ – امیر صادقیان – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۷۲ – فرزین موفقی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۷۳ – خبات مظفری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۷۴ – امیر ندیمی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۷۵ – میلاد کمانگر – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۷۶- امید ( علی) عسکری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۷۷ – کامران ساختمانگر – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۷۸ – سهراب جلالی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۷۹ – پیام باستانی پاریزی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۰ – سعیده مرادی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ابهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۱ – علی مقصودی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ابهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۲ – علیرضا رضوی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ابهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۳ – مبین رسول تاب – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۸۴ – مهران حسن‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۸۵ – آریا جعفری – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: اصفهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۶ – امیر حسین بریمانی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۷ – نازنین رسولی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۸ – ریحانه ساداتیان – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸۹ – مرضیه یوسف زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۹۰- علی مسکینی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: بهبهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۹۱ – آرمان نوری زاد – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹۲ – عباس هاشم‌ پور – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹۳ – حسین ماهینی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: ایرنا
۳۹۴ – سیدمحمدکرم زمانی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: بیجار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۳۹۵- حسین طاهری – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: سروآباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹۶ – سمیه ابراهیمی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹۷ – پوربک محمدی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹۸ – بیان عزیزی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۳۹۹ – سامان غزالی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۰۰ – رضا رمضانی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: اسلام‌ آبادغرب – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۰۱ – احد یاره – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: آبدانان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۰۲ – دنیا راد – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۳ – محمد نگراوی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: سوسنگرد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۴ – علی اسدی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: سوسنگرد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۵ – آتوسا حسینی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۶ – هدیه میهمی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۷ – راحله جعفری – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۸ – میلاد ارسنجانی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۰۹ – محمدامین کسروی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: پیرانشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۱۰ – سعید فیضی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: تکاب – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۱۱ – افسانه ربیعی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: نامعلوم – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۴۱۲ – مسلم غلامی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: قصرقند – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: رسانک
۴۱۳ – شیدا صابری – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۱۴ – مسعود قلندری – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۱۵ – محسن قلندری – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۱۶ – یاسر فرخزاد – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۱۷ – رز برنجاس – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۱۸ – فریده نعمتی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: کردپا
۴۱۹ – ویرا اکبرزاده – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: بوشهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۲۰ – حبیب دانشور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۲۱ – صفیه قره باغی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: زنجان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۲۲ – مروارید ایاز – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: رشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۲۳ – کیانا (دیدار) کریم پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۲۴ – آتیلا ارفعی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی – نوجوان ۱۷ ساله
۴۲۵- مختار کریمه – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۲۶ – سجاد مجیدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۲۷ – علی زحمتکش – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: ملکان – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۴۲۸ – سیاوش سلیمانی پور – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۲۹ – کریم سروری – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: کرج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۰ – محسن محمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۱ – حسین بوژمهرانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۲ – امید فتحی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۳ – هادی رجبی زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۴ – سجاد جلایری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۵ – بهروز ایزدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۶ – بهزاد جلایری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۷ – رضا حامد بورنگ – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۳۸ – امید رسولپور- تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۳۹ – محمد عارف جهانگیری – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
۴۴۰ – سالار طاهر افشار – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۴۱ – هاله ارشادی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۴۲ – امیرقاضی‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۴۳ – قاسم خدادادی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۴۴ – رضا قربانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۴۵ – بابک همرنگ – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۴۶ – حمیدرضا علی‌ عسگری – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: ایلنا
۴۴۷ – البرز نظامی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اقتصاد نیوز
۴۴۸- ابراهیم پاک‌ دل – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۴۹ – زانیار باقری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: سقز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبرنیوز
۴۵۰ – سارا شمسایی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۵۱ – جواد احمدی یئکانلی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: خوی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۵۲ – محمد حاجی رسول پور – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۳ – فردین فتحی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۴ – هیوا ولدبیگی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۵ – آرمان نقشی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۶ – آروین خانمرادی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۷ – مختار صادقی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۸ – فواد ولدبیگی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۵۹ – سید وحید موسوی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: شیراز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۴۶۰ – شیلان پورامینی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: مهاباد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۶۱ – سعدی فیضی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تکاب – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۶۲ – چیاکو محمدی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۶۳ – حمید رحیمی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۶۴ – حسین معصومی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۶۵ – ندا ناجی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اتحادیه آزاد کارگران ایران
۴۶۶ – بهاره هدایت – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۶۷ – آلسیا پیپرنو – تبعه ایتالیا- تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: روزنامه کوریره دلاسرا ایتالیایی
۴۶۸ – شیرزاد عبدالله‌ پور – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز
۴۶۹ – صلاح باتمانی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز
۴۷۰ – سارینا قرابت – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۷۱- محمد جوانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۷۲ – آتفه چهارمحالیان – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۷۳ – هیوا مسعودی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۷۴ – کاوه فقه‌ میری – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۷۵ – هادی امینی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: بوکان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۷۶ – ایمان دستیار – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۷۷ – علی جهان بین – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۷۸ – ایرج حسن زاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۷۹ – امین الله بالین پرست – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۰ – سروش خلیلی پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۱ – جواد تقوایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۲ – علی تقوایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۳ – مهیار زاهدیان – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۴ – بهزاد حیدری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۵ – یعقوب جوانبخت – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۶ – احسان رخشان – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۷ – امیر عباس پویان – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸۸ – فاطمه بلوچ کاری – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: چابهار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش
۴۸۹ – مهرناز عمرزهی – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: چابهار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش – نوجوان ۱۷ ساله
۴۹۰ – سارا بلوچ – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: چابهار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش
۴۹۱ – یک زن (هویت نامشخص) – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: چابهار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش
۴۹۲ – یک زن (هویت نامشخص) – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: چابهار – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش
۴۹۳ – حسین سربندی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۹۴ – حمید رحمتی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: اصفهان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
۴۹۵ – محمد مقدم سیس – تاریخ بازداشت: ۶ مهر – محل بازداشت: ارومیه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۴۹۶ – حامد پژم – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۹۷ – کیانوش واحدی اصل – تاریخ بازداشت: بازداشت – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۹۸- حامد پورابوطالب – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مرند – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۹۹ – محمد جولانی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۰۰ – سجاد قانع مقدم – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۰۱ – یاشار اکبرزاده – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۰۲ – گلاله وطن‌ دوست – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۰۳ – محمد فتحی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۰۴ – شایان فتحی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: پاوه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۰۵ – آرش عفتی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۰۶ – میثم بهشتی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۰۷ – خلیل منبری – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۰۸ – محمد حسینی نیا – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: کامیاران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کولبر نیوز
۵۰۹ – آرین اقبال – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۱۰ – علی سالم – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۱۱ – شروین حاجی پور – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: ساری – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۱۲ – سجاد صادقی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۱۳ – سپیده سالاروند – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۱۴ – فاتح محمودی – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۱۵ – رامین بهزاد – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۱۶ – مسعود محمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۱۷ – لیلا پاشایی – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: سنندج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: کردپا
۵۱۸ – علی شیرزاد – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۱۹ – سعید شیرزاد – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۲۰ – کامران خضری‌ نژاد – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۲۱ – سلیم پیشداد – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۲۲ – افشین عثمانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۲۳ – محمدطاهر حسین‌ پور – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۲۴ – ایوب ملک حمامیان – تاریخ بازداشت: نامشخص- محل بازداشت: نقده – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۲۵ – میلاد شمالی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: ساری – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۲۶ – سبا حاج جعفر – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۲۷ – علی خادمی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۲۸ – زهرا شفائی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۲۸ – یاشار خادمی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۰ – علی معزی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۱ – اسدالله هادی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۲ – محمد طاهری خرم – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: کرج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۳ – عفاف عبادی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: اهواز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۴ – حمید خلیلاوی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: اهواز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۵ – منصور دهمرده – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: زاهدان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۶ – شهرام آزموده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تالش – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۵۳۷ – نیکان مصطفوی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۸ – حسین عزیزنصری – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۳۹ – سهراب خجسته – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: مشهد – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۴۰- مرتضی ملکی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مرند – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۴۱- صالح مولا عباسی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۴۲- مهدی دادگر – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: ابهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۴۳- خانم (نام اول مشخص نیست) دادگر – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: ابهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۴۴- ‏بهرام یعقوبی – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۴۵- رسول موسوى – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اهواز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۴۶- سهیلا مطاعی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۴۷- دلنیا خانی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۴۸- سارینا حسینی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: دهگلان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۴۹- بهنام گرجی نیا – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: گچساران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۵۰- پریا برنایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۵۵۱- ارسلان شبرنگ – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: کرمانشاه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۵۲- فرانک جعفری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: گچساران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۵۳- عاطفه طاهرنیا – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۵۴- مرتضی ملکی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: مرند – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۵۵- فاطمه باوند – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: دهدشت – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۵۶- حورا(سارا)عکسری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۵۷- سمانه خزایی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: گچساران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۵۸- بهار عسکری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۵۵۹- الهام شفیعی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: یاسوج – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۵۶۰- یوسف کاری – تاریخ بازداشت: ۱۳ مهر – محل بازداشت: اردبیل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۶۱- شهرام گرگانی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: اشنویه – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۵۶۲- صدیقه مرادی – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۵۶۳- بهار اصلانی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

 

لیست شماره دو – دانشجویان بازداشتی

دانشجویان در این اعتراضات نقش مهمی داشتند، در نقشه ذیل پراکندگی اعتراضات بر أساس موقعیت دانشگاهها را مشاهده می نمایید

در چارت زیر تعداد اعتراضات دانشجویی در گذر بیست روز نخست اعتراضات را بر اساس زمان و تعداد مشاهده می نمایید.

 

لیست اسامی ۱۲۳ دانشجوی بازداشتی احراز هویت شده

۱ – بردیا شکوری فر – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: : تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت : نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۲ – علیرضا صابریان – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: مشهد – دانشگاه: علوم پزشکی مشهد – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۳ – مهرداد ارندان – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: علامه طباطبایی آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۴ – محمد عرب – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بابل – دانشگاه: صنعتی نوشیروانی بابل – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۵ – محمد نوری – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۶ – سهند مرتضوی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۷ – احمدرضا افشار – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تبریز – دانشگاه: دانشگاه هنر اسلامی تبریز – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۸ – سروین حیدری – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۹ – محمد ولیزاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: بوکان – دانشگاه: دانشگاه ارومیه آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا

۱۰ – فرهاد شجاع‌حیدری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۱۱ – زهرا کشککی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: نامشخص – دانشگاه: تربیت مدرس تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۱۲ – مهدی باقرزاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه آزاد تهران آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۳ – کامیار شریفی – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۱۴ – ماهان گچپزان عیدگاهی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – ‌آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۱۵ – ریحانه معروف – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۱۶- مهدی تجلایی‌ فر – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۷ – مجید اماموردی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۱۸ – بهروز شیربیگی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: علامه طباطبایی آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۱۹ – امین توحیدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: علامه طباطبایی – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۲۰ – شاهو بایزیدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: علامه طباطبایی – ‌آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۲۱ – مهسا عبدالله زاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۲۲ – مبینا محمدی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – ‌آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۲۳ – سعید عزتی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: زاهدان – دانشگاه: سیستان و بلوچستان – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: حال وش

۲۴- مهدی موحدی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۲۵ – مائده دلبری – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: الزهرا – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع – هرانا

۲۶- متین چراغی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – دانشگاه: دانشگاه رازی کرمانشاه – وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۲۷ – خبات ویسی – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: مریوان – دانشگاه: پیام نور مریوان – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۲۸ – آذین سعیدی نسب – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۲۹ – وحید فراهانی – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۳۰ – هومن محمدی زاده – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: اهواز – دانشگاه: دانشگاه چمران اهواز – وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۱ – امیرحسین قربان زاده – تاریخ بازداشت: ۷ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۳۲ – یوسف تیموری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۳۳ – نگین آرامش – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۳۴ – رامتین موثق – تاریخ بازداشت: ۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۳۵ – شیوا موسی‌زاده – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه هنر تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا

۳۶ – علیرضا آزاد – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه صنعتی شریف تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۷ – بنفشه کمالی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸ – نامعلوم – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه پلی تکنیک – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۳۹ – پدرام معینی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه آزاد تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

۴۰ – محمد مهدی محمدی – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه صنعتی شریف تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۱ – علیرضا غمگسار – تاریخ بازداشت: ۲۹ شهریور – محل بازداشت: کاشان – دانشگاه: دانشگاه کاشان – وضعیت: آزاد – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۴۲ – مهدیار گرامی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: لاهیجان – دانشگاه: دانشگاه شیراز – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۳ – محمد غلام‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۴ – سروش احمدی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۵ – ریحانه ناصری – تاریخ بازداشت: ۳۰ شهریور – محل بازداشت: شیراز – دانشگاه: دانشگاه شیراز – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۶ – (نام کوچک نامعلوم) حسامی – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه صنعتی شریف (پردیس خودگردان) – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۷- مطهره گونه ای – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۸ – هادی علیزاده – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشکده داروسازی دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۹ – امین سالاری سلاجقه – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: رشت – دانشگاه: دانشگاه بهشتی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۰ – حافظ طاهری – تاریخ بازداشت: نامشخص – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۵۱ – محمدجواد مقدسی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه بهشتی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۵۲ – بنیامین مقدسی – تاریخ بازداشت: ۲ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۳ – محسن نیک‌منش – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۵۴ – نیما سلطانی (ژاکاو) – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه هنر تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۵۵ – محمد پرده‌ باف – تاریخ بازداشت: ۴ مهر محل بازداشت: یزد – دانشگاه: دانشگاه علم و هنر یزد – وضعیت: نامعلوم منبع: شبکه های اجتماعی
۵۶ – مهدی کوهنورد – تاریخ بازداشت: ۳ مهر محل بازداشت: یزد – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۵۷ – احمد پیروزنیا – تاریخ بازداشت: نامشخص محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تربیت مدرس – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۵۸ – شهریار شمس – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه آزاد تهران شمال – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۵۹ – رامین کیانی – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۰ – حسین رهاد – تاریخ بازداشت: ۲ مهر محل بازداشت: نیشابور – دانشگاه: دانشگاه نیشابور – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۱ – محمدرضا لطفعلی‌ زاده – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شریف – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۲ – محمدحسین نوریان – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شریف – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۳ – نیما آذر – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شریف – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۴ – جواد شاکر – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شریف – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۵ – محمد جواهری – تاریخ بازداشت: ۵ مهر محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شریف – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۶۶- جلیل آرام – تاریخ بازداشت: ۵ مهر – محل بازداشت: چابهار – دانشگاه: دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان – وضعیت: آزاد شد – منبع: حال وش
۶۷ – محمد صالح همایونی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی – وضعیت: نامعلوم منبع: شبکه های اجتماعی
۶۸ – محمد صادق آخوندی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران – وضعیت: نامعلوم منبع: شبکه های اجتماعی
۶۹- علی روزی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – دانشگاه: دانشگاه رازی کرمانشاه – وضعیت: نامعلوم – منبع: کردپا
۷۰ – صدرا سلیم جو – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۱ – علی مسلمی – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علم و صنعت – وضعیت: نامعلوم منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۲ – محمدرضا موحد – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تبریز – دانشگاه: نامشخص – وضعیت: آزاد شد – منبع: شبکه های اجتماعی
۷۳ – زهرایاس امینی – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۴ – ستایش دامن افشان – تاریخ بازداشت: ۳۱ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه بهشتی – وضعیت: آزاد شد – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۵ – مرتضی قنبری – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۶ – رهی لرکی‌ نژاد – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علم و صنعت – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۷ – آراد رستم‌زاد – تاریخ بازداشت: ۷ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه خواجه نصیر – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۸ – عادله شیبانی – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه گیلان – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۷۹ – حسین کاوه – تاریخ بازداشت: ۲۸ شهریور – محل بازداشت: گرگان – دانشگاه: دانشگاه علوم پزشکی گرگان – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۰ – محمدحسین شعائی – تاریخ بازداشت: ۷مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۱ – رضا کیانی پور – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۲ – هلیا کریم‌ نژاد – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه خوارزمی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۳ – فاطمه رشیدی ابرغانی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه الزهرا – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۴ – محمد رضا مسعودی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۵ – پرویز جنگال – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۶ – محمدحسین شهابی مجد – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۷ – باوان لطفی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: مهاباد – دانشگاه: دانشگاه ارومیه – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۸ – علی داعی ناصری – تاریخ بازداشت: ۳ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۸۹ – علی شوروزی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۰ – مائده امیرسیافی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۱ – سارا نادری – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۲ – حسن محمدپناه – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه ایوانکی گرمسار – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۳ – علی محمد دوست‌ حسینی – تاریخ بازداشت: ۸ مهر – محل بازداشت: یزد – دانشگاه: دانشگاه صدوقی یزد – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۴ – علی هدایتی‌ وردی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۵ – سالار جهدکاران – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: گرگان – دانشگاه: دانشگاه گلستان – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۶ – علی لطیفی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: اراک – دانشگاه: نامشخص – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۷ – سید علی هاشمیان – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طبابایی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۸ – علی منصوری – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۹۹ – سپیده نوابی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه خوارزمی – تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۰ – شکیبا هوشیار – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: کرمانشاه – دانشگاه: دانشگاه رازی – کرمانشاه – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۱ – پرهام داودی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۲ – محمدرضا رجبی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: رشت – دانشگاه: دانشگاه آزاد رشت – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۳ – شهریار مربی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه “شهید بهشتی” – وضعیت: آزاد شد – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۴ – محراب کمالی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه “شهید بهشتی” – وضعیت: آزاد شد – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۵ – سید کیان صدرایی – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه خوارزمی – تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۶ – سیروان سلیمانی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه خوارزمی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۷ – مسعود نیازی – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه خوارزمی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۸ – آرمین جلالی روشن – تاریخ بازداشت: ۱۰ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه امیرکبیر – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۰۹ – ملیکا قراگوزلو – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبایی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۱۱۰ – بهنام حیدری – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۱ – محمدجواد خواجویی – تاریخ بازداشت: ۲۷ شهریور – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه معماری و هنر پارس – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۲ – کوثر کوثرنیا – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: ارومیه – دانشگاه: دانشگاه ارومیه – وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۱۱۳ – مهدی ولایتی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: مازندران – دانشگاه: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۴ – میرشاهین فاطمی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علم و فرهنگ – تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۵ – حامد خلیلی – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: قزوین – دانشگاه: دانشگاه بین‌المللی قزوین – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۶ – علی طاهری – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه هنر تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۷ – جواد آزاد – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبائی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۸ – عادل منصوری – تاریخ بازداشت: ۴ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علامه طباطبائی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۱۹ – سجاد جیریایی – تاریخ بازداشت: ۱۱ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه علوم قضایی – تهران – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۲۰ – علی جلیلیان – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: مشهد – دانشگاه: دانشگاه فردوسی مشهد – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۲۱ – سپهر باسامی – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: مشهد – دانشگاه: دانشگاه فردوسی مشهد – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۲۲ – محمدامین موسوی – تاریخ بازداشت: ۱۲ مهر – محل بازداشت: مشهد – دانشگاه: دانشگاه فردوسی مشهد – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۱۲۳ – مهراب مهری – تاریخ بازداشت: ۹ مهر – محل بازداشت: تهران – دانشگاه: دانشگاه شهید بهشتی – وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور

 

لیست شماره سه – بازداشت شدگان فله ای فاقد مشخصات

۱ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: ۱۵ نفر – تاریخ : ۲۶ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۲ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: ۲۸ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری فارس
۳ – محل: سقز – تعداد بازداشت شدگان: ۱۹ نفر – تاریخ : ۲۸ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۴ – محل: رشت – تعداد بازداشت شدگان: ۲۲ نفر – تاریخ: ۲۸ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: جانشین فرمانده انتظامی گیلان
۵ – محل: یاسوج – تعداد بازداشت شدگان: ۱۰ نفر – تاریخ : ۲۹ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۶ – محل: قم – تعداد بازداشت شدگان: ۲۰ نفر – تاریخ: ۲۹ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری فارس
۷ – محل: شیراز – تعداد بازداشت شدگان: ۱۵ نفر – تاریخ: ۲۹ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: فرماندار شیراز
۸ – محل: قرچک – تعداد بازداشت شدگان: ۱ نفر – تاریخ: ۲۹ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: فرماندار شهرستان قرچک
۹ – محل: مشهد – تعداد بازداشت شدگان: گروه های ۵۰ نفری – تاریخ: ۲۹ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: فرماندار مشهد
۱۰ – محل: ملارد – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: از روز اول تا چهارم – آخرین وضعیت نامعلوم – منبع: خبرگزاری فارس
۱۱ – محل: تهران – ‌تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: ۲۹ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری تسنیم
۱۲ – محل: رباط کریم – تعداد بازداشت شدگان: ۷نفر – تاریخ: ۳۰ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: اطلاعات سپاه پاسداران – سایت دیدبان ایران
۱۳ – محل: آمل – تعداد بازداشت شدگان: ۵۰ نفر – تاریخ: ۳۰ شهریور – آخرین وضعیت: زندان آمل – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۱۴ – محل: مشهد – تعداد بازداشت شدگان: ۳۰۰ نفر – تاریخ: طی سه روز نخست اعتراضات – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۱۵: محل: قرچک – تعداد بازداشت شدگان: ۱۰۰ نفر – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۱۶: محل: نامعلوم – تعداد بازداشت شدگان: ۸۰ نفر زن – تاریخ: ۳۰ شهریور – آخرین وضعیت: بند زنان زندان قرچک ورامین – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۱۷ – محل: ملایر – تعداد بازداشت شدگان: ۶۹ نفر – تاریخ: ۳۱ شهریور – ‌آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: فرماندار ملایر – حادثه نیوز
۱۸ – محل: استان گیلان – تعداد بازداشت شدگان: ۲۱۱ نفر – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: انجام مراحل قانونی – منبع: جانشین فرمانده انتظامی گیلان / فرارو
۱۹ – محل: قوچان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۵۰ نفر – تاریخ: ۱ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: گزارش شاهدان عینی به هرانا
۲۰ – محل: استان زاهدان – تعداد بازداشت شدگان: ۳۵ نفر – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: ۱۴نفر آزاد شدند و بقیه نامعلوم – منبع: حال وش
۲۱: محل: مرز آذربایجان شرقی – تعداد بازداشت شدگان: ۲ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: فرماندار آذربایجان شرقی
۲۲ – محل: زاهدان – تعداد بازداشت شدگان: ده ها نفر – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: رسانک
۲۳ – محل: پاکدشت – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: رکنا
۲۴ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: حدودا ۳۰ نفر – تاریخ: ۳۱ شهریور – ‌آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شوراهای صنفی دانشجویان کشور
۲۵ – محل: تویسرکان – تعداد بازداشت شدگان: ۸ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری ایرنا
۲۶ – محل: استان کردستان – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری رکنا
۲۷ – محل: استان خوزستان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۷ تبعه خارجی – تاریخ: ۱ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: روابط عمومی تیپ عملیاتی امام صادق (ع) بوشهر
۲۸ – محل: استان گیلان – تعداد بازداشت شدگان: ۷۳۹ نفر از جمله ۶۰ زن – تاریخ: ۲۹ شهریور تا ۱ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سردار عزیزالله ملکی فرمانده انتظامی گیلان / تابناک
۲۹ – محل: ساری – تعداد بازداشت شدگان: ۴۵۰ نفر – تاریخ: ۲۶ شهریور تا ۲ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: دادستان عمومی و انقلاب ساری / رکنا
۳۰ – محل: استان اردبیل – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: ۲ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان اردبیل
۳۱ – محل: آمل – تعداد بازداشت شدگان: ۷ نفر – تاریخ: ۳۰ شهریور – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۲ – محل: تهران (زندان اوین) – تعداد بازداشت شدگان: ۶۴ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۳ – محل: قم – تعداد بازداشت شدگان: ۶ نفر – تاریخ: ۲۶ شهریور تا ۳ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سازمان اطلاعات سپاه استان قم
۳۴ – محل: بهبهان – تعداد بازداشت شدگان: ۲ زن – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۵ – محل: بهبهان – تعداد بازداشت شدگان: ۴۰ مرد – تاریخ: ۳۱ شهریور – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: هرانا
۳۶ – محل: استان سمنان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۲۹ مرد و ۲۶ زن – تاریخ: از ۲۶ شهریور تا ۶ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۷ – محل: گنبدکاووس – تعداد بازداشت شدگان: ۱۸۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۳۸ – محل: استان ایلام – تعداد بازداشت شدگان: ۱۸۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: استاندار ایلام
۳۹ – محل: استان خراسان شمالی – تعداد بازداشت شدگان: ۸ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سازمان اطلاعات سپاه خراسان شمالی
۴۰ – محل: استان گیلان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۲ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: سازمان اطلاعات سپاه گیلان
۴۱ – محل: بهبهان – تعداد بازداشت شدگان: ۴ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۴۲ – محل: استان لرستان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۲۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: رییس کل دادگستری لرستان
۴۳ – محل: قم – تعداد بازداشت شدگان: ۵۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: شبکه های اجتماعی
۴۴ – محل: زاهدان – تعداد بازداشت شدگان: ۸ نفر – تاریخ: ۸ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری بسیج
۴۵ – محل: کردستان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۰۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: ایرنا
۴۶ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: ۹ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: ایلنا
۴۷ – محل: گیلان – تعداد بازداشت شدگان: ۶ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: ایرنا
۴۸ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: ۹ مهر – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: ایسنا
۴۹ – محل: لرستان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۲ نفر – تاریخ: ۹ مهر – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: انتخاب
۵۰ – محل: استان تهران (زندان قرچک ورامین) – تعداد بازداشت شدگان: ۲۶ نفر – تاریخ: ۱۰ مهر – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: هرانا
۵۱ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: ۳۰ نفر – تاریخ: ۱۰ مهر – آخرین وضعیت: آزاد شد – منبع: ایرنا
۵۲ – محل: کردستان – تعداد بازداشت شدگان: ۱۵۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شدند – منبع: مهر
۵۳ – محل: گیلان – تعداد بازداشت شدگان: نامشخص – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: خبرگزاری بسیج
۵۴ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: ۶۲۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شدند – منبع: ایرنا
۵۴ – محل: تهران – تعداد بازداشت شدگان: ۴۰۰ نفر – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: آزاد شدند – منبع: مهر
۵۶ – محل: گلستان – تعداد بازداشت شدگان: ۴ گروه – تاریخ: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – منبع: مهر
۵۷- محل: استان همدان – تعداد بازداشت شدگان: ۷۰۰ نفر – تاریخ دقیق: نامشخص – آخرین وضعیت: نامعلوم – گوینده: مظاهر مجیدی، فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان / ایسنا

 

واکنش ها

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و سپس آغاز و تداوم اعتراضات به این رخداد، برخی از چهره ها و فعالین سیاسی، هنرمندان و چهره های ایرانی و بین المللی در مقابل این سیل رخدادها سکوت پیشه نکردند. در ادامه به ذکر اجمالی این حمایت ها پرداخته می شود.

چهره های سیاسی غیردولتی

معصومه ابتکار، فیلم منتسب به مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا که توسط پلیس منتشر شده بود را تقطیع شده عنوان کرد و گفت که انتشار آن بیشتر سوال ایجاد کرده است. سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران؛ ماجرای مهسا امینی را «فاجعه‌ای ناگوار» عنوان کرد.
علی مطهری، آیت الله احمد منتظری، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان زاده، محمود صادقی، محمدرضا عارف، فاطمه هاشمی رفسنجانی، آذر منصوری، جلال میرزایی، علی شکوری، جعفر کوشا، (رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری)، آیت الله مصطفی محقق داماد، عباس عبدی (روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی)، فرشید قربانپور (روزنامه نگار)، ابوالفضل قدیانی (از چهره های سیاسی ساکن ایران)، عبدالصمد خرمشاهی (وکیل دادگستری)، محمود احمدی نژاد (رئیس جمهور پیشین ایران)، نسرین ستوده (وکیل دادگستری) و حمید رسایی (نماینده سابق مجلس) و مولانا عبدالغفار نقشبندی (امام‌ جمعه‌ی موقت شهرستان راسک) با انتشار مطالبی، به رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان دادند.
همچنین، آیت الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با مهسا امینی، گشت ارشاد را “نامشروع، غیر قانونی و غیر عقلانی” عنوان کرد.
شماری از اساتید دانشگاه صنعتی شریف نیز در واکنش به بازداشت دانشجویان، دست به اعتصاب زدند. شهرام خزایی، سهراب راهوار، علی قاضی زاده، مهرزاد پور محمد نامور، علیرضا معززی تهرانی، سیروس عسکری، علیرضا بحرینی، زهرا کاوه وش و علی شریفی زارچی نه تن از اساتید دانشگاه صنعتی شریف هستند که ضمن تاکید بر اینکه «تا زمان آزادی دانشجویان بازداشت شده کلاس های درس را برگزار نخواهند کرد»، اعتصاب خود را اعلام کردند.
دارا معظمی (استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران)، کیوان سررشته، میلاد شجره و مهام میقانی (اساتید مدعوی دانشکده هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران) نصرالله حکمت (استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)، نگار ذیلابی (استاد دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی)، نصرالله حکمت (استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)، مجید رجبی (استاد دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت)، مرتضی صدیق (استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت)، مریم کشکولی‌نیا (استاد دانشکده تجسمی پردیس هنرهای زیبا)، پدرام محمدی (دانشکده هنرهای نمایشی)، حمیدرضا پاسوار و مژگان خالقی (اساتید مدعو دانشکده‌ هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، میلاد شجره (استاد دانشگاه تهران)، علیرضا مستغنی (رئیس دانشکده‌ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر)، علیرضا حیدری (عضو هیات علمی و دانشیار گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران)، آذین موحد (عضو هیئت علمی دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران) و جمعی از اساتید گروه موسیقی دانشگاه تهران نیز اعتصاب خود را اعلام کردند.
همچنین، لیلی گله داران عضو هیات علمی گروه ادبیات نمایشی دانشگاه هنر شیراز ضمن حمایت از اعتراضات سراسری، در اعتراض به جان باختن مهسا امینی از سمت خود استعفا داد.
افزون بر این، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود نسبت به محدودیت های اینترنت و فیلتر شبکه های اجتماعی واکنش نشان داده و نوشته است: «این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعا غلط است، آزموده را آزمودن خطاست».
همچنین برخی از زندانیان سیاسی و فعالان مدنی محبوس در زندان های کشور و زندانیان سیاسی دیگر کشورها نیز با ارسال پیام و نامه هایی از زندان به رخدادهای اخیر واکنش نشان دادند.
سلیم الله حسین بر (زندانی سیاسی محبوس در زندان سراوان) ، لیلا حسین زاده (فعال دانشجویی محبوس در بند نسوان زندان عادل‌ آباد شیراز)، حمید حاج جعفر کاشانی، پیام شکیبا، سعید اقبالی و علی موسی نژاد فرکوش (زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج)، سپیده قلیان (زندانی محبوس در زندان اوین)، سهیل یداللهی (زندانی سیاسی محبوس در زندان بجنورد)، نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده، هستی امیری، ژیلا مکوندی،‌ سپیده کاشانی، ملیحه جعفری،‌ الناز اسلامی، مهناز طراح، نازنین محمدنژاد، رها عسگری‌ زاده و گلاره عباسی (زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین) با انتشار پیامی حمایت خود از اعتراضات اخیر در ایران اعلام کردند.
عالیه مطلب زاده، منیره عربشاهی، یاسمن آریانی، سکینه پروانه، آرشام رضایی، یاشار تبریزی، زرتشت احمدی راغب، سید افخم ابراهیمی، سیروس قرچه، صادق امیدی، معین حاجی زاده، محمد خانی و محمد ایران نژاد نیز هر یک به صورت جداگانه یا با امضای بیانیه های مشترک و یا اعلام اعتصاب غذای محدود نسبت به این رویداد واکنش نشان دادند.

 

گروههای سیاسی یا مدنی داخلی

کانون های مستقل کارگری، کانون های صنفی معلمان استان تهران، خوزستان، بوشهر، فارس، اسلام آباد غرب، کردستان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و ‌حومه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران و اتحادیه انجمن‌های علمی علوم اجتماعی کشور در بیانیه هایی مجزا، مرگ مهسا امینی را محکوم کردند.
مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه بازنشستگان مستقل تهران، خانه سینمای ایران و جبهه اصلاحات نیز با صدور بیانیه های جداگانه ضمن محکومیت رخداد پیش آمده، خواستار برچیده شدن گشت ارشاد، محاکمه آمران و عاملان مرگ مهسا امینی شدند.
همچنین هفته نامه صدای آزادی کرمانشاه در اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، صفحه اول خود را بصورت سفید چاپ کرد.
علاوه بر این، انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور بیانیه ای به عملکرد کارمندان حراست دانشگاه در سرکوب دانشجویان اعتراض کرد.
همچنین جمعی از فعالان برابری جنسیتی و +LGBTQ در ایران با انتشار بیانیه ای به رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان دادند.
در این میان استارتاپ هایی همچون دیجی کالا، اسنپ، فلایتیو، دیوار و تپسی نیز با انتشار مطالبی در حمایت از اعتراضات نسبت به وقایع اخیر واکنش نشان دادند.
علاوه براین، روز دوشنبه ۴ مهرماه، دانشجویان دانشکده دندانپزشکی تبریز در اعتراض به بازداشت گسترده دانشجویان دست به اعتصاب زدند و جمعی از دانشجویان دانشگاه سراسری “شهید چمران” اهواز، دانشگاه سراسری بوعلی سینا همدان، دانشگاه آزاد سوره در تهران، دانشجویان دانشگاه هنر و معماری پارس تهران، دانشگاه سراسری خواجه نصیر طوسی در تهران، دانشگاه سراسری علامه طباطبایی در تهران، دانشگاه سراسری تهران، دانشگاه سراسری خوارزمی، دانشگاه سراسری تبریز،‌ دانشگاه پلی تکنیک تهران، دانشگاه آزاد علم و فرهنگ تهران، دانشگاه سراسری “شهید بهشتی”، تهران، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه بین المللی قزوین، دانشگاه سراسری فروسی مشهد، دانشگاه سراسری گیلان، دانشگاه سراسری الزهرا تهران و دانشگاه سراسری علوم توانبخشی تهران با انتشار بیانیه هایی در اعتراض به سرکوب اعتراضات و بازداشت دانشجویان، از حضور در کلاس ها خودداری کردند.
همچنین شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز دوشنبه ۴ مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض «به کشتار مردم و سرکوبگری‌ها و اذیت و آزار زنان به خاطر حجاب و جان باختن مهسا امینی به دست گشت ارشاد» به حکومت «اخطار» دادند و اعلام کردند: «اعتراض حق مسلم ما کارگران و ما همه مردم است و به ستم و ظلم و بساط سرکوبگرانه‌ای که بیش از چهل سال است بر ما روا می‌شود اعتراض داریم. ما دیگر حاضر به ادامه تحمل این بردگی و بی‌حقوقی‌ها نیستیم.»
جمعی از اساتید دانشگاه سراسری فردوسی مشهد نیز با انتشار بیانیه ای خواستار پایان دادن به هر گونه خشونت شدند.
به علاوه انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز با انتشار بیانیه ای اعتراضی، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از انجام هرگونه فعالیت علمی و برگزاری هرگونه کلاس آموزشی و فعالیت‌های این‌ چنینی که به دانشجویان امید زنده بودن علم در این سیستم را می‌ دهد و آنان را به‌ دروغ امیدوار می‌ کند، دست کشیده و تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت آموزشی – علمی نخواهد داشت.
همچنین بیش از سیصد شهروند مسیحی در ایران با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات سراسری، سرکوب مردم معترض توسط جمهوری اسلامی را محکوم و اعلام کردند.
انجمن تجارت الکترونیک تهران در واکنش به فیلترینگ و محدودیت های اعمال شده بر اینترنت در ایران در چند روز اخیر، با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از این شرایط، اعلام کرده است: “قطع دسترسی به اینستاگرام در ایران بیش از ۴۰۰ هزار کسب و کار را با خطر نابودی و امرار معاش بیشتر از یک میلیون نفر را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.”

 

سازمان ها و چهره های حقوق بشری

سازمان های حقوق بشری بین المللی نیز نسبت به نحوه جان باختن مهسا امینی واکنش نشان دادند. در این خصوص میتوان به بیانیه سازمان عفو بین الملل اشاره کرد که جان باختن مهسا امینی، را مرگ مشکوکی توصیف کرد که باید «همه ماموران و مقامات مسئول» در این پرونده در برابر عدالت قرار گیرند.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به همراه ۱۶۱ سازمان بین المللی و منطقه ای حقوق بشری و مدافع حقوق زنان، با انتشار بیانیه ای همبستگی خود را با زنان معترض ایرانی اعلام کردند. پیش از این نیز مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به همراه ۱۲ سازمان حقوق بشری با انتشار بیانیه ای دیگر خواستار مداخله جامعه بین الملل برای مقابله با سرکوب زنان و معترضان توسط حکومت ایران شدند. همچنین این مجموعه به همراه ۱۹ سازمان حقوق بشری طی نامه ای خطاب به رییس جمهور آمریکا، از جو بایدن خواستند که با سرکوب اعتراضات مردمی در ایران مقابله کند.
از دیگر واکنش ها میتوان به بیانیه های سازمان عفو بین الملل اشاره کرد که جان باختن مهسا امینی، را “مرگ مشکوکی” توصیف کرد. این سازمان براساس اسناد دریافتی، نوشت که “به فرماندهان نیروهای مسلح در همه استان‌ها دستور داده شده که به طور «قاطع و جدی» با مردم معترض برخورد کنند”.
علاوه بر اینها انجمن حمایت از حقوق کودکان با صدور بیانیه ای خواهان توقف فوری هرگونه خشونت علیه کودکان شد و برای مذاکره با مسئولان قضایی جهت آزادی کودکان دستگیر شده اعلام آمادگی کرد.
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل؛ قانون اجباری بودن حجاب را در ایران «با شدیدترین لحن» محکوم کرد. او پیشتر نیز، این اجبار را نشانه‌ ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران دانسته و خواستار تصویب قطعنامه هایی توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حجاب اجباری در ایران شد. همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار مطلبی اظهار داشت: مسئولین کشور از پوشش اخبار اعتراضات مردمی در پی جان باختن مهسا امینی، دختری که پس از بازداشت توسط پلیس امنیت اخلاقی جان باخت، جلوگیری می کنند.
به علاوه الناشف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از سرکوب خشونتبار اعتراضات مردم ایران نسبت به جان باختن مهسا امینی در بازداشت، ابراز نگرانی کرد.
همچنین استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: «گوترش و دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو درباره استفاده بیش از حد زور توسط نیروهای امنیتی و محدودیت دسترسی به اینترنت، ارتباطات موبایل و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در ایران عمیقا نگران هستند.»

 

دولت ها، سیاستمداران شناخته شده یا موسسات خارجی

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه فرانسه، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ۲۱ نماینده کنگره آمریکا، نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در سخنانی به صورت جداگانه قوانین حجاب اجباری در ایران را محکوم کرده و خواهان این شدند تا حکومت ایران اجازه برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز به معترضان بدهد.
اتحادیه اروپا هم گفت جراحات وارد به مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس غیرقابل قبول است و عاملان این قتل باید پاسخگو باشند.
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، مسعود قره خانی، رئیس مجلس نروژ به صورت جداگانه نسبت به سرکوب اعتراضات مردمی در ایران واکنش نشان دادند.
آدام شیف سناتور، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نسبت به ستم علیه زنان و بی عدالتی نسبت به معترضان سخن گفتند.
آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز حمله به زنان شجاع ایران را حمله به انسانیت توصیف کرد. همچنین ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا بیان داشت: ما ایران را ترغیب میکنیم به همه اشکال آزار و تبعیض علیه زنان پایان دهد و به حق تظاهرات مسالمت آمیز احترام بگذارد.
جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا، گابریل بوریک رئیس جمهور شیلی، خواستار توجه به اعتراضات مردم و پایان دادن به ستم علیه زنان شدند.
آنانیموس، گروه هکری شناخته شده نیز به کمک معترضان ایرانی آمده گفت: نمیگذاریم حکومت ایران در اینترنت زنده بماند.
به علاوه لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن اعلام حمایت از شجاعت زنان ایرانی در اعتراضات سراسری، در حساب شخصی خود نوشت: «خطاب به زنانی که در ایران برای آزادی های اساسی به پا خاسته اند: ما با شما اعلام همبستگی می کنیم. شجاعت شما الهام بخش مردم در سراسر جهان است.»
همچنین دولت کانادا اعلام کرد نهادها و افراد مسئول خشونت علیه زنان در ایران و از جمله آنها «گشت ارشاد» که در جان باختن مهسا امینی نقش داشته را تحریم می‌کند. افزون براین آنالنا بروک، وزیر خارجه آلمان در دهمین روز از اعتراضات سراسری مردم ایران، خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراضات شد.
در همین راستا، روزنامه لیبراسیون، چاپ فرانسه، صفحه اول را به اعتراض های مردم ایران اختصاص داد. علاوه براین، روزنامه بریتانیایی تایمز با انتشار یک کاریکاتور نوشت: این بزرگ‌ترین تظاهرات علیه حجاب در تاریخ معاصر است.
شورای اروپایی با انتشار بیانیه ای از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواست که سرکوب «خشونت آمیز» اعتراضات جاری در کشور را فورا متوقف و دسترسی شهروندان به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات را تضمین کند.
افزون بر این، صدها زن در مناطق کردنشین شمال سوریه در شهر قامشلی، در اعتراض به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تجمع اعتراضی برگزار کردند، عروه الصالح، یکی از اعضای سازمان حقوق زنان «کنگرا استار» در این تجمع گفت: «نه به بی‌عدالتی، نه به ظلم، آری به حقوق زنان».
راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از سرکوب‌ اعتراضات از سوی نیروهای امنیتی و محدودیت‌ های اعمال شده برای استفاده از خطوط ارتباطی، اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما به شدت نگران اظهارنظرهای رهبران ایران علیه معترضان هستیم»، آنها به شکل «نامتناسب و غیرضروی» از اسلحه استفاده می‌کنند.
احمد مسعود، سیاستمدار افغان در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران بیان کرد: «هر آنچه در ایران میگذرد. سخت تر از آن در افغانستان میگذرد. اما باز هم هر دو درد مشترکی است و هر دو از حق و حقوقشان دفاع میکنند.»
رشید فریور، نماینده ایرانی پارلمان سوئد نیز با انتشار پیامی حمایت خود از اعتراضات در ایران را اعلام کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما خشونت و بی‌رحمی را که نیروهای امنیتی ایران به نمایش گذاشته اند محکوم می‌کنیم، افزود: «ما با خبریم که نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از معترضان را کشته‌ اند و این را وظیفه جامعه بین‌المللی می‌دانیم که صدایش را بلند کند و نشان دهد وقتی که پای دفاع از حقوق بشر می رسد در کنار چه کسانی ایستاده است. مردم ایران هم مانند مردم بقیه کشورهای جهان حق بهره مندی از این حقوق دارند. ما از نزدیک تحولات را دنبال می کنیم.»
مایک پمپیو، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: «مردم پرافتخار ایران پس از تحمل بیش از ۴۰ سال ظلم و ستم در مقابل سوء استفاده‌ های حکومت خود ایستاده‌ اند. مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌ اند.» علاوه براین، ادی راما، نخست وزیر آلبانی در واکنش به اتفاقات اخیر در ایران گفت: «فقط با ایران آزاد روابطمان را از سر می گیریم.»
بعلاوه نماینده فرانسه در نشستی جان باختن مهسا امینی و سرکوب «بی‌رحمانه» معترضان به قتل او توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و گفت: تنها گناه مهسا امینی این بود که «درست» روسری بر سر نکرده بود.
افزون براین، جوش بورنس، رئیس کمیته مشترک پارلمانی حقوق بشر حزب کارگر استرالیا نیز به وقایع ایران واکنش نشان داد. علاوه براین،‌ ایزابل روم، وزیر زنان فرانسه و رولند رسکیور، نماینده وزیر صنعت فرانسه در تجمعات ۳ مهرماه ایرانیان پاریس که در حمایت از تظاهرات ایران برگزار شده بود شرکت کردند. ده‌ ها تن از اساتید فمنیست دانشگاه‌های سراسر جهان، با انتشار بیانیه‌ ای ضمن انتقاد از همکارانشان در محیط‌های دانشگاهی، خواستار اعلام همبستگی آنها با معترضان ایرانی شدند و اعلام کردند: اعتراض‌ های مردم ایران یک «انقلاب فمینیستی» است که خواسته روشن آن، «پایان دادن یک به رژیم مذهبی» است.
علاوه بر این، جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه در پیتکمی عنوان کرد: «مردم ایران شجاعانه به جان باختن مهسا امینی اعتراض می‌کنند و خواست خود را برای ایرانی آزاد و صلح‌آمیز نشان می‌دهند.»
باب منندز، سناتور دموکرات نیز در پیامی بیان کرد: “معترضان ایران باید بدانند ما در آمریکا و همه جای جهان شجاعت آنها در برابر رژیم خشن، ظالم و زن‌ستیز این کشور را می‌بینیم و ستایش می‌کنیم”
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به جان باختن مهسا امینی و سرکوب معترضان در ایران گفت: «به شجاعت زنان ایران درود می‌فرستیم و به آنها در ارسال این پیام قاطع که حقوق زنان حقوق بشر است، می‌پیوندیم.»
ریک اسکات، سیاستمدار آمریکایی کریس ون هولن، سناتور دموکرات، جورجیا ملونی، سیاستمدار ایتالیا، ، پیتر خلیل، سیاستمدار استرالیایی، میت رامنی، مایک راوندز، سناتورهای جمهوری‌ خواه، از دیگر چهره های سیاسی خارجی هستند که به رخدادهای ایران واکنش نشان داده اند.
علاوه بر این، وزارت خارجه کانادا، پلیس امنیت اخلاقی، فرماندهی دفاع سایبری سپاه پاسداران، زندان اوین و تعدادی از چهره های ایرانی از جمله باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، فرماندهی دفاع سایبری سپاه پاسداران، محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات و محمد رستمی رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی که در نقض حقوق بشر در کشور مشارکت یا مسئولیت داشته اند را تحریم کرد.
به علاوه، مجله اشپیگل آلمان نیز در پی سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، شش کشور عضو اتحادیه اروپا شامل آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک پیشنهاد اعمال تحریم های تازه ای را علیه جمهوری اسلامی ارائه کرده اند. بر اساس این گزارش، تحریم های پیشنهادی مشمول ۱۶ فرد، سازمان و نهاد در ایران است که مسئولان “اصلی” سرکوب معترضان هستند.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در صفحه شخصی خود با اشاره به اینکه سرکوب اعتراضات در ایران «نشانه ترس شدید از آموزش و قدرت آزادی» است، نوشت: “با وجود محدود بودن گزینه هایی که در سیاست خارجی وجود دارد، ما می توانیم صدای آنها را تقویت کنیم، به اطلاع همگان برسانیم و تحریم و محکومیت اعلام کنیم.”
افزون بر این، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ملت ایران را الهام‌بخش برای تمام مردم جهان نامید و گفت: آمریکا در کنارشان است. همچنین او خاطر نشان کرد: ایالات متحده این هفته هزینه‌های بیشتری را بر عاملان خشونت علیه معترضان تحمیل خواهد کرد.
وندی روث شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز با انتشار مطلبی در صفحه ی شخصی خود اعلام کرد: «آمریکا به شدت نگران تشدید خشونت‌ آمیز سرکوب معترضان در ایران است. ما در کنار مردم ایران هستیم و به حمایت از حق اعتراض آزادانه آن‌ ها ادامه خواهیم داد.»
همچنین کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، از «نگرانی و انزجار» دولت آمریکا از سرکوب دانشجویان معترض ایرانی پس از کشته شدن مهسا امینی خبر داد.
جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد امروز ما دیدگاه خود را برای مقام‌ های ایرانی روشن کردیم؛ این که به جای متهم کردن عوامل خارجی در ناآرامی‌ها، باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند و به نگرانی‌ های مردم خود گوش دهند. همچنین، روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا با حمایت از اعتراضات زنان ایران گفت:‌ «دنیا شعار زن،‌ زندگی، آزادی را شنید. سه کلمه‌ای که شعار تجمع همه کسانی شده که برای برابری، کرامت و آزادی در ایران برخاسته‌اند.»
همچنین، وزارت خارجه اتریش در بیانیه‌ ای «اقدام‌ های وحشیانه مقام‌ های امنیتی ایران» در سرکوب اعتراضات را به شدت محکوم کرد و با اشاره به نشست‌ های آتی اتحادیه اروپا گفت: «ما به همراه شرکای اروپایی خود از اعمال تحریم‌ها علیه کسانی که مسئوول نقض حقوق بشر هستند حمایت می‌کنیم.»
وزارت خارجه آلمان نیز روز ۱۵ مهر یک ویدیو را در صفحه توییترش منتشر کردکه در آن وزرای خارجه هفت کشور؛ آلمان، کانادا، بلژیک، سوئد، اسپانیا، فرانسه و شیلی حمایت‌شان را از اعتراضات در ایران اعلام کردند.
در این پست نوشته شده: «حقوق زنان، حقوق بشر است از آلمان تا کانادا، از سوئد تا شیلی، ما در کنار زنان و مردان شجاع ایران ایستاده ایم.»
همچنین کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری به نمایندگی از بیش از ۹۷۰ هزار کارگر در نروژ، سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری توسط حکومت ایران بدنبال قتل مهسا امینی توسط پلیس را محکوم کرد.

 

هنرمندان ایرانی

هنرمندان ایرانی از دیگر گروههایی بودند که بصورت پرشمار به مرگ مهسا امینی واکنش داشتند. احمد مهرانفر، گلشیفته فراهانی، علی زندوکیلی، بابک جهانبخش، هنگامه قاضیانی، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، شبنم فرشادجو، هانیه توسلی، محمد تقوی، رضا کیانیان، مهران احمدی، لیلی رشیدی، محراب قاسم خانی، مهدی یراحی، تهمینه میلانی، حنا کامکار، پانته آ بهرام، امیر جدیدی، یلدا معیری، حامد بهداد، پرستو گلستانی، ترانه علیدوستی، فاطمه معتمدآریا، نوید محمد زاده، فرشته حسینی، مریم طوسی، عباس جمشیدی فر، اصغر فرهادی، محسن تنابنده، پارسا پیروز فر، امین حیایی، مهران مدیری، عادل فردوسی پور، علیرضا قربانی، علیرضا عصار، کیهان ملکی، الناز نوروزی، مسعود کیمیایی، مونا برزویی، فرزاد فرزین، اشوان، آرش ای پی، مسیح، مرجان سلحشوری، محسن چاوشی، کیهان کلهر، همایون شجریان، علی صبوری، سهیل مستجابیان، شهرام ناظری، پریناز ایزدیار، برزو ارجمند، فلامک جنیدی، پگاه آهنگرانی، شهاب حسینی، نوید نگهبان، ویشکا آسایش، علی فروتن، هدیه تهرانی، اکبر گلپایگانی، مرضیه صدرایی، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی، مریم پالیزیان، حمید فرخ نژاد، سیامک انصاری، امیر جعفری، باران کوثری، امیر نوروزی، اردوان کامکار، مجتبی پوربخش، آبان عسکری، مونا فرجا، مانی حقیقی، امیر نادری، شکیب مصدق، کامبیز دیرباز، الهام پاوه نژاد، زانیار خسروی، رهام سبحانی، محمود شهریاری، شهاب جعفرنژاد، حمید آرایش، شادمهر عقیلی، جمشید اکرمی، الهام کردا، بهرام بیضایی، هومن سیدی، هوتن شکیبا، نیوشا ضیغمی، پوری بنایی، بهناز جعفری، صابر ابر، رویا تیموریان، رخشان بنی‌اعتماد، نگار جواهریان، نجمه جودکی، نازنین بیاتی، مهناز افشار، مهسا ملک مرزبان، مهراب قاسم‌ خانی، مهتاب کرامتی، منیژه حکمت، مریم بوبانی، مریم ابراهیموند،مرجانه گلچین، متین ستوده، گوهر خیراندیش، گلاره عباسی، کتایون ریاحی، فاطمه گودرزی، علی اوجی، طناز طباطبایی، شیلا خداداد، شهره سلطانی، شیوا ابراهیمی، شقایق سلطانی، شقایق دهقان، شراره دولت آبادی، شبنم قلیخانی، شبنم طلوعی، شاهرخ استخری، سروش صحت، ستاره پسیانی، ستاره اسکندری، سام درخشانی، ساعد سهیلی، ریحانه پارسا، روناک یونسی، رضا عطاران، رضا رشیدپور، رضا حسین زاده، رامبد جوان، دنیا مدنی، حسین سلیمانی، حامد کمیلی، پژمان بازغی، پرویز پرستویی، پرستو صالحی، پارسا پیروزفر، بهنوش طباطبایی، بهنوش بختیاری، بهمن قبادی، بهرام افشاری، آناهیتا همتی، آناهیتا درگاهی، امین زندگانی، امین تارخ، امیرمهدی ژوله، امیرحسین رستمی، الهام حمیدی، السا فیروزآذر، احمد ایراندوست، احسان کرمی، احسان علیخانی، هستی مهدوی، نیکی کریمی، نگار فروزنده، نعیمه نظام دوست، نسرین مقانلو، میلادکیمرام، مهرداد صدیقیان، مصطفی کیایی، مهران نائل، مریم معصومی، محمدرضا حیاتی، محمدرضا هدایتی، محسن کیائی، لادن طباطبایی، گلاب آدینه، غزل شاکری، علیرضا خمسه، علی سرابی، علی شادمان، صحرا فتحی، شبنم مقدمی، شاهین صمدپور، سینا مهراد، سیاوش خیرابی، سمیرا حسینی، سعید روستایی، سپیده گلچین، زهرا امیرابراهیمی، رضا داودنژاد، تینا پاکروان، پیمان معادی، بهنام تشکر، بهرام رادان، بهاره افشاری، باربد بابایی، آرمین رحیمیان، آتیلا پسیانی، آبان عسگری، ایمان صفا، امید جلیلی، امیر غفارمنش، الناز شاکردوست، هومن شاهی، ناصر زینعلی، مژگان شجریان، شروین حاجیپور، سامی بیگی، پیام دهکردی، پارمیس زند، وحید جلیلوند، مینا دریس، بابک کریمی، ارژنگ امیرفضلی و مرضیه مشکینی از جمله این هنرمندان هستند.

 

ورزشکاران ایرانی

از میان ورزشکاران نیز میتوان به حسین ماهینی، علی دایی، کامران قنامپور، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، زبیر نیک نفس، محمد موسوی، بازیکن پیشین تیم ملی والیبال، رضا مرادخانی، احمدرضا عابدزاده، سردار آزمون، مهسا صادقی، حشمت مهاجرانی، سجاد استکی، فرهاد مجیدی، مسعود شجاعی، رضا قوچان نژاد، محمد نژاد مهدی، محمد خدابنده‌ لو، منصور بهرامی،
محمد علی گرایی، علیرضا حقیقی، امین بوداغی، پیمان حسینی، محمود ابراهیم زاده، محمد تقوی، علیرضا بیرانوند، عارف غلامی، فاطمه یاوری، رویا صفوی، آرمان زنگنه، وحید سرلک، شهره بیات، سروش رفیعی، وریا غفوری، مریم ایراندوست، فاطمه روحانی، میترا حجازی، مهرداد محمدی، سارا خادم الشریعه، فرزانه توسلی، امیر ارسلان مطهری، جواد کاظمیان، مهرداد پولادی، هادی عقیلی، سارا بهمنیار، سردار پاشایی، اشکان دژاگه، علی ثمری، امیر اسدالله زاده، سالار غلامی، سعید فضل اولا، پریسا جهان فکریان، بخیتار رحمانی، سعید ملایی، فردین رابط، مهسا کدخدا، زهرا کیانی، وحید قلیچ، سجاد گنج زاده، مسعود مژدهی، دینا پوریونس، پزمان جمشیدی، صدف خادم، سامان عبدولی، محمدرضا گرایی، ناهید کیانی، مهدی خدابخشی، متین معززی، جاسم ویشگاهی، حامد کناریوند، ملیکا بلالی، لیلا رجبی، پیمان رجبی، مهلا محروقی، بهمن طیبی، کیمیا علیزاده، پویا تاجیک، حسین وفایی، فرشاد فرجی، امیرحسین حسین زاده، علی فداکار، احسان حاج صفی، شجاع خلیل زاده، مهسا افسانه، آسو جواهری، فاطمه مداحی، نیلوفر اردلان، مجید حسینی، مهدی طارمی، میلاد سرلک، مرتضی پورعلی گنجی، رامین رضائیان، جلال حسینی، احمد نوراللهی، فاطمه اسعدی، امید احمدی صفا، سهیلا نادری، سامان قدوس، حسین حسینی، احمد نورالهی، بختیار رحمانی، جواد نکونام، سید جلال حسینی، محمد محبی، یحیی گلمحمدی، مهدی قایدی، ماهان بغدادی، سیامک نعمتی، شجاع خلیلزاده،کریم باقری، پژمان منتظری، حمیدرضا علی عسکری، سارا دلاوری، مریم طوسی، مجتبی عابدینی، رسول خادم، راضیه جانباز، جلال طالبی (سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران)، شیما حافظیان (داور ملی فدراسیون بسکتبال ایران)، حسن تفتیان.

 

چهره های خارجی

مارگارت اتوود، فمبنیسیت و نویسنده کتاب مشهور سرگذشت ندیمه با واکنش نشان دادن به این رخداد گفت: “مرگ بی رحمانه مهسا امینی می تواند لحظه ای سرنوشت ساز برای ایران باشد”.
الیف شفق (نویسنده پرآوازه ترک)، جی. کی. رولینگ (نویسنده مطرح بریتانیایی و خالق مجموعه هری پاتر)، سرکای توتونجو داملا سونمزو نورگل یشیلچای (بازیگران سینما و تلویزیون ترکیه)، بوراک اوزدمیر (سرآشپر مشهور)، مصطفی سندل (خواننده مشهور تر)، ابرو گوندش (خواننده شهیر ترک)، گوکهان آلکان، (بازیگر)، ابراهیم تاتلیسِس (خواننده مشهور ترکیه)، کیت بکینسیل (بازیگر هالیوود)، هیلی بیبر (مدل آمریکایی)، کلودیو مارکیزیو (فوتبالیست)، جادا پینکت نامیت، (بازیگر)، آریانا شایک (سوپر مدل)، بلا حدید (سوپر مدلآمریکایی-فلسطینی)، هالزی (خواننده مشهور آمریکایی)، شارون استون (بازیگر مشهور)، عمر مومنی (کارتونیست)، سونیا آموروسو، دانیلا سمان، ریس جیمز (فوتبالیست)، خابی لیم ( ایفلووئنسر)، ناتانیل بازولیک (بازیگر)، شارلیز ترون (بازیگر هالیوود)،آریانا سعید (خواننده مشهور افغانستان)، راجر واترز (خواننده)، ماهسون قرمزی‌گل (خواننده ترکیه ای)، سارا وین‌کالیز (بازیگر آمریکایی)، راجر واترز (خواننده)، اریک دانیلپیر کانتونا (فوتبالیست، بازیگر و کارگردان اهل فرانسه)، الکساندر ایگوریویچ ریباک (ویولنیست، خواننده، آهنگساز و بازیگر، بلاروسی-نروژی)، جاستین بیبر (خواننده پاپ کانادایی)، روبرتو مانچینی (سرمربی تیم ملی فوتبال ایتالیا)، اوا مندس (بازیگر معروف هالیوود)، جسیکا چستین (بازیگر آمریکایی)، گرگوری ماسوراس (عکاس مشهور یونانی)، والنتینا جاچینتی (ملی‌ پوش ایتالیایی باشگاه فوتبال زنان آ اس‌ رم)، مراد بز (خواننده ترکیه ای)، لولا استانوا (پیانیست آمریکایی)، برنیس کینگ (دختر مارتین لوتر کینگ)، الی ویزِل (برنده جایز صلح نوبل)، مارکوس کوال(نویسنده و فعال آمریکایی)، دیپاک چوپرا (نویسنده و پزشک آمریکایی هندی الاصل)، برایان کاکس ( بازیگر اسکاتلندی)، ملک سو (خواننده ترکیه ای)، دنیل دی لوئیس (بازیگر انگلیسی)، مارسل جیکوب (دونده ایتالیایی)، کیم کارداشیان (مدل و ایفلووئنسر)، برایان کاکس (فیزیکدان و استاد دانشگاه بریتانیایی)، پینار دنیز (بازیگر ترکیه ای)، عبدالله الجنید (روزنامه‌ نگار بحرینی)، والتر زنگا (دروازه‌ بان تیم ملی فوتبال ایتالیا و اینترمیلان)، کایلی مور گیلبرت (پژوهشگر استرالیایی – بریتانیانی)، سامانتا کر (مهاجم استرالیایی تیم فوتبال زنان چلسی)، دراگان اسکوچیچ (سرمربی پیشین تیم ملی ایران)، ایکر کاسیاس (دروازه بان تیم ملی اسپانیا)، جیک پال (بوکسور آمریکایی)، اریک ماکسیم چوپو-موتینگ (فوتبالیست)، اریک کانتونا (فوتبالیست)، فرناندو پیمنتا (ورزشکار اهل پرتغال)، اشپیتیم آرفی (فوتبالیست)، پائولو مادینی ( فوتبالیست)، جسیکا سیلوا (ملی پوش فوتبال زنان پرتغال)، داویده کالابریا (کاپیتان تیم فوتبال آث میلان)، ایزابلا بارکر (،گزارشگر ورزشی روزنامه سان)، ژول کونده (ملی پوش فرانوشی تیم فوتبال بارسلونا)، خوان سباستین ورون (ستاره سابق فوتبال آرژانتین)، آلین روتر فوکن ( قهرمان کشتی زنان المپیک)، ابراهیم با (ستاره پیشین تیم فوتبال میلان)، لی کیفر (شمشیرباز آمریکایی)، توری ویلسون ( مدل، بازیگر و فیتنس کار آمریکایی)، پیرلوئیجی کازیراگی (ملی پوش پیشین ایتالیا)، کلارنس سیدورف (فوتبالیست) کوسواره اسلانی (بازیکن تیم فوتبال آث.میلان)، سیلین توی (والیبالیست ترکیه ای)، آنیکا وندل (کشتی گیر تیم ملی زنان آلمان)، لوییس همیلتون (راننده بریتانیایی فرمول یک)، جردن باروز (قهرمان جهان و المپیک)، هلین مرولیس (قهرمان المپیک کشتی زنان آمریکا)، فرانک چامیزو (کشتی گیر کوبایی)، جنیفر آنیستون (بازیگر آمریکایی)، آنتونلا روکوزو، ریکی مارتین (خواننده)پنه لوپه کروز، (بازیگر اسپانیایی)، لیراز (خواننده ایرانی-اسرائیلی)، لوئیس همیلتون (راننده بریتانیایی فرمول یک)، آنجلینا جولی (بازیگر هالیوود)، جیسون موموا (بازیگر آمریکایی)، رشا حلوه (نویسنده و خبرنگار فرهنگی فلسطینی)، هلن مرولیس (کشتی گیر زن آمریکایی)، ژولیت بینوش (بازیگر فرانسوی)، جرادو سیوانه (سرمربی بایرلورکوزن)، جردن باروز (کشتی گیر آمریکایی)، گیبل استیوسون ) کشتی گیر آمریکایی)، لوچیانو اسپالتی (سرمربی ناپولی ایتالیا)، مراد عثمان (عکاس روس)، سزن آکسو (خواننده ترکیه ای) ، فابیو دانیل جانوآریو (فوتبالیست اهل برزیل)، کایلی جنر (مدل اهل ایالت متحده آمریکا)، امیلی شریدر (خواننده و فعال حقوق زنان)، میشا کالینز (بازیگر سینما و تلویزیون در آمریکا)، ریکاردو سیمونتی بازیگر (نویسنده و مدل آلمانی)، میشا کالینز (بازیگر آمریکایی)، برایان کاکس (بازیگر اسکاتلندی)، پاتریک بت-داوید (کارآفرین، نویسنده و مشاور مالی آمریکایی ایرانی‌تبار)، ناتانیل بازولیک، (بازیگر استرالیایی هالیوود)، اورسولا کوربرو (هنرپیشه اهل اسپانیا)، سوفی بلیندا جوناس (هنرپیشه اهل انگلستان)، نورگل یشیلچای (هنرپیشه مطرح اهل ترکیه)،‌ الکس یولیگ (خواننده آلمانی)،آریانا گرانده (خواننده و بازیگر آمریکایی)، فرهاد دریا (هنرمند اهل افغانستان)، بی‌بی رکسا (خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی)، کریس دی‌ برگ (خواننده سرشناس بریتانیایی)، دوآ لیپا (خواننده سرشناس بریتانیایی)، هالزی (خواننده آمریکایی)، ملک موسو (خواننده اهل ترکیه)، یانگ‌بلاد (ستاره انگلیسی موسیقی راک و هیپ هاپ)، عدنان کریم (خواننده اعل کردستان عراق)، خیرو عباس (خواننده اهل سوریه)، شاناز ظاهر (خواننده اهل کردستان عراق)، گری کاسپاروف (استاد بزرگ روسی شطرنج)، سوئدیش هاوس (مافیا)، آرین موید (بازیگر و تهیه کننده ایرانی-آمریکایی)، نیک کیو، (خواننده، آهنگساز و نویسنده استرالیایی)، جمعی از زندانیان زن، سیاسی کرد در بند ب ۶ زندان زنان باکرکوی استانبول ترکیه و جمعی از بایگران ترکیه ای از جمله چهره های خارجی بودند که به وقایع ایران واکنش نشان دادند.

 

علیه اعتراضات؛ چهره ها، سازمان های دولتی یا نظامی

مهدی رمضانی، معاون استاندار کردستان تنها از زخمی شدن “چند نفر که مقابل فرمانداری این شهرستان سنگ پراکنی کرده بودند” خبر داد و با بیان این ادعا که طی دو روز گذشته در جریان اعتراضات شهروندان در سنندج و سقز “هیچ کس کشته نشده است”، وی همچنین بازداشت چندین تن از معترضان را تایید کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز تنها به گفتن اینکه اعتراض با اغتشاش متفاوت است، اکتفا کرد.
صادق کوشکی، فعال اصولگرا در این خصوص گفت: می‌‌خواهند هرج و مرج را ترویج کنند،‌ به‌خیابان‌ها آمده‌اند و به دروغ ادعا می‌کنند داغدار دختری هستند که جوان‌مرگ شده است.
همچنین محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران گفت: “امپراتوری رسانه ای دشمن فوت یک خانم را دستاویز رسانه های خود قرار داده است. مرگ مهسا امینی اتفاقی بود.”
حسین حسن  پور، جانشین فرمانده انتظامی گیلان ضمن اغتشاشگر خواندن معترضان گفت: “در صورت تدوام اعتراضات در شهر رشت؛ پلیس از دیگر «حربه های قانونی در اختیار خود» استفاده خواهد کرد.”
احمد خاتمی، امام جمعه تهران اظهار کرد: “کسانی که نان نظام را خورده اند با اغتشاشگران هم صدا شده اند.”
حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران با دفاع از عملکرد نیروی انتظامی گفت: “پلیس وظیفه دارد به کسانی که شئونات لازمه را رعایت نمی کنند تذکر دهد.” در همین خصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای اظهار داشت: “هرگونه تخریب اموال عمومی و اختلال در امنیت مردم و کشور و هجمه به حافظان امنیت را به شدت محکوم می‌ کنیم. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اقدامات فرماندهی انتظامی کشور را ضامن اقتدار و امنیت نظام و جمهوری اسلامی دانست.” ستاد کل نیروهای مسلح در ایران نیز با انتشار بیانیه ای مشابه اشاره کرد: “نیروهای مسلح «اجازه» نخواهند داد که «امنیت و آرامش کنونی» خدشه‌دار شود.”
غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه شهروندان معترض را اغتشاشگر خواند و از دادستان های سراسر کشور خواست که رسیدگی به پرونده های معترضان بازداشت شده “تسریع” شود.
بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بازداشت معترضان را عملی پیشگیرانه خواند. روح الله سلگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران از مجروح شدن ۷۶ نفر از عوامل انتظامی و بسیج در این استان در جریان اعتراضات خبر داد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ انتقادها به وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان گفت: “ناقضان حقوق بشر شایستگی اظهارنظر درباره حقوق بشر را ندارند”. پیشتر عیسی زارع‌ پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محدودیت‌‌های اینترنت را به دلیل مسائل امنیتی دانسته بود.
جعفر محمدی، عضو هیات مدیره سازمان نصر تهران پیشتر گفته بود: “به تمام استارتاپهایی که در پستهای مختلف در شبکه اجتماعی مرگ مهسا امینی را تسلیت گفته‌اند دستور داده شده که این پست‌ها را پاک کنند.”
علاوه بر این، خبرگزاری تسنیم در گزارشی از “ممنوع الخروج” شدن مهران مدیری خبر داده و مدعی شد: “وی هم اکنون از کشور خارج شده است.”
روزنامه همشهری نیز در گزارشی از قول غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه خطاب به هنرمندان و سلبریتی های حامی مطالبات مردم معترض نوشت: “کسانی که با دشمن همصدا شدند، بدانند خسارت های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پرداخت کنند. آنها که تشویق و پشتیبانی کردند، مقصر هستند و به تقصیر همه آنها رسیدگی میشود.”
افزون بر این، لطف الله سیاهکلی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید قطع اینترنت در ایران گفت: «تا زمانیکه خیابان ها شلوغ باشد، شاهد اختلال و محدودیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی هستیم!»
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز در جریان بازدید از زندان تهران بزرگ در خصوص بازداشت شدگان اعتراضات سراسری مدعی شد: «در این بازدید بر تسریع در رسیدگی به امور بازداشت شدگان تاکید شد و وضعیت نگهداری بازداشت شدگان مطلوب است.»
همچنین خبرگزاری مهر در گزارشی از اعلام جرم مدعی العموم علیه شماری از بازیگران و مجری های سابق صدا و سیما و صدور دستور جلب برای بعضی از آن ها خبر داد.
محسن منصوری، استاندار تهران نیز، سلبریتی هایی که در جریان اعتراضات سراسری از مردم معترض حمایت کرده اند را تهدید کرده و گفت: “با سلبریتی هایی که در آتش «اغتشاشات» دمیدند، برخورد میکنیم.”
انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، با بیان اینکه اصل حجاب و عفاف ترویجی و فرهنگسازی است، مدعی شد: «ما برخورد فیزیکی با موضوع حجاب نداریم و امیدواریم حجاب به مسیر خود بازگردد.»
همچنین اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان ضمن اظهاراتی با «اغتشاشات» خواندن اعتراضات مردمی در کردستان، مدعی شد: «در استان کردستان کمتر از سه درصد تجمع کنندگان دستگیر شدند.»
حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه های علمیه، با بیان این ادعا که مرگ مهسا امینی در دوران بازداشت، یک «مرگ طبیعی» بوده است، مدعی شد: «یک “مرگ طبیعی” را که همه جای دنیا رخ می دهد زمینه اغتشاش می کنند.»
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات نیز در خصوص فیلتر واتساپ و اینستاگرام گفت: “در شرایط فعلی و تا زمان نامعلوم فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی مانند واتس آپ و اینستاگرام همچنان برقرار خواهد بود”.
علاوه بر این حکمتعلی مظفری، رییس دیوان عدالت اداری، در واکنش به اعتراضات به قتل مهسا امینی گفته است: «مردم فریب جریانات انحرافی را نخورند و برای این موضوع نباید اصل نظام را هدف قرار داد.»
امام جمعه دزفول در اظهاراتی گفت که “اگر حضرت آقا اجازه دهند در یک ساعت طومار اغتشاشگران را در هم خواهیم پیچید” و وزیر امور خارجه ایران مدعی شد که “آمریکا با آشوبگران در اجرای پروژه ناامن سازی در ایران همراهی می کند”.
همچنین حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، در میان ماموران یگان ویژه سرکوب معترضان روزهای اخیر، مسیر مقابله با خیزش سراسری مردم را «راه نورانی» خواند و گفت: “یک ذره شک نکنید، مسر ما درست است”.
دادستان تهران نیز درباره حوادث اخیر گفت: “کسانی که بخواهند دستاورد بزرگ آرامش و امنیت مردم را به هم بریزند با برخورد سخت و قاطع دستگاه قضایی رو به رو خواهد شد.”
همزمان وزیر کشور از دستگاه قضا خواست که “با سران اتفاقات اخیر قاطع، سریع و عبرت آموز برخورد کند”.
محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه در خصوص شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری مدعی شد: «تاکید شده است، شهروندان بی تقصیر یا کمتر مقصر قبل از انتقال به زندان و بازداشتگاه، آزاد شوند.»
اژه ای در ادامه بازیگران را تهدید کرد و گفت: «کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند باید بدانند که خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پس دهند و پرداخت کنند.»
علی میراحمدی، جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان از بازداشت ۱۵۵ تن از معترضان در این استان خبر داده و گفت: «۲۶ نفر از این تعداد خانم و ۱۲۴ نفر دیگر آقا بودند.»
همچنین، علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، گفت: «شعب ویژه رسیدگی به جرایم علیه امنیت عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران، دادگاه انقلاب و دادگاه تجدیدنظر تشکیل شده است.»
مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور اعلام کرد: «افرادی که در جریان آشوب‌های اخیر با سلاح‌های سرد و گرم، مرتکب این جنایت‌ها شدند “محارب واقعی” هستند.» علی معلمی، امام جمعه قائمشهر نیز «آتش زدن روسری را نهایت بی حیایی خواند.»
احمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان گفت: «از اول پلیس گفت درباره مهسا امینی مطلقا ضرب و شتمی در کار نبوده. کاری که پلیس درباره مهسا امینی کرده بر طبق قانون بوده و به قانون عمل کرده است و قصه مهسا امینی سوژه دندان‌گیری برای مخالفان نظام شد.»
حسین رجبی، دادستان قزوین با بیان اینکه دستگاه قضایی با افرادی که به صورت سرکرده در تجمعات فعالیت داشتند برخورد قاطع، بدون اغماض و بازدارنده خواهد کرد، گفت: «چهره‌هایی که در فضای مجازی افراد را ترغیب به ادامه اقدامات خرابکارانه می‌کردند، تحت رصد قرار دارند و با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد»،
به علاوه، حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی با توصیف معترضان ضد حکومت به عنوان اغتشاشگران و اراذل گفت اگر آنها باز به صحنه بیایند «آماده ایم ظرف چهار تا پنج روز اوضاع را تحت کنترل خود در بیاوریم.»
افزون بر این، حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجه جموری ‌اسلامی، در مصاحبه با المانیتور سرکوب اعتراضات مردمی را امری طبیعی جلوه داد و مدعی شد:‌ «باید به اغتشاشات به شکلی قدرتمند و سهمگین پاسخ داد و در ایران دموکراسی کامل وجود دارد؛ خودتان بیایید ببینید.»
صادق حسینی، فرمانده سپاه پاسداران کردستان نیز با بیان اینکه «نظام برای قضیه مرگ مهسا امینی سنگ تمام گذاشت» مدعی شد: «کسانی که داعیه دوستی مهسا امینی را داشتند، از مرگ این بانو خوشحال شدند.»
همچنین خبرگزاری فارس مدعی شد، «معترضان اکثر در حدود سنی زیر ۱۸ سال و نوع برخوردها خشن، بدون قید و بند مذهبی، معتقد به آزادی بی حد و حصر رابطه با جنس مخالف، دارای پیوند خانوادگی ضعیف و بدون دغدغه معیشتی و دارای چاقوی جیبی و اسپری فلفل هستند.»
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه ۸ مهر با انتشار بیانیه ای از بازداشت بیش از ۲۶۵ معترض در جریان اعتراضات سراسری اعم از ۹ تن با تابعیت کشورهای خارجی، احضارهای گسترده و همچنین تشکیل پرونده برای برخی دیگر از معترضان خبر داد.
صدا و سیما جمهوری اسلامی نیز با انتشار مصاحبه با فردی که گفته میشود پدر حدیث نجفی است، ادعا کرد: «پلیس فرزند من را نکشته است. بی بی سی دروغ می گوید. هیچ کس نمیتواند من را تحت فشار قرار دهد تا برخلاف میلم حرف بزنم.» پیش از این ویدیویی از مادر حدیث نجفی منتشر شده و عنوان کرد که دخترش بر اثر اصابت سه گلوله جان باخته و پس از جانباختن دخترش، خانواده او در این مدت توسط نیروهای امنیتی تحت فشار بوده اند و خواهر حدیث نجفی نیز با انتشار مطلبی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد «در روز تحویل جسد حدیث، پدر وی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و هر روز وی را به دادگاه احضار میکنند.»
علاوه براین شماری از کانال های خبری نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیویی از اعترافات اجباری شماری از شهروندان که ادعا شده از معترضان در استان هایی از جمله گیلان و اصفهان هستند، منتشر کرده است.
دادستان کل کشور با ابلاغ بیانیه ای به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور در خصوص نحوه رسیدگی به پرونده معترضین اعلام کرد: سرکردگان و سردستگان اتفاقات اخیر، تا زمان برگزاری دادگاه در بازداشت باشند؛ در دادگاه اشد مجازات و صدور احکام بازدارنده و بدون تخفیفات برای آن‌ ها درخواست شود، در مورد دانشجویان بازداشتی، با نظر حراست و رئیس دانشگاه تصمیم‌ گیری شود و دانشجویانی که در برهم زدن امنیت عمومی نقش داشته‌ اند، بازداشت موقت باشند؛ سایر دانشجویان با قید کفالت یا وثیقه آزاد شوند.
گفتنی است، با ابلاغ این بیانیه ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان و حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان خبر از بازداشت و زندانی کردن برخی از معترضین و صدور و اجرای احکام برای این افراد را دادند و کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان فارس نیز در خصوص بازداشت شدگان اعتراضات سراسری گفت: «بازداشت شدگان حوادث اخیر تا پایان تحقیقات قضایی در بازداشت خواهند بود.»
همچنین، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در جریان بازدید از زندان تهران بزرگ در خصوص بازداشت شدگان اعتراضات سراسری مدعی شد: «در این بازدید بر تسریع در رسیدگی به امور بازداشت شدگان تاکید شد و وضعیت نگهداری بازداشت شدگان مطلوب است.»
شورای نگهبان نیز با انتشار بیانیه ای، اعلام کردند: «از دستگاه قضایی انتظار دارد که با عاملین اصلی و مسببین کشتار و مجروح کردن مردم بیگناه و ماموران حافظ امنیت و نیز متعرض به مردم و تخریب‌ کنندگان اموال عمومی و خصوصی، قاطعانه برخورد کند.»
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌ و گو با رادیو سراسری ان پی آر آمریکا با بیان اینکه «ایران جایی نیست که کسی بتواند کودتا یا انقلاب رنگین کند»، گفت: «ما در ایران به مطالبات مردم توجه می‌کنیم اما با کسانی که بخواهند آشوب کنند و تحت تاثیر خارج از کشور باشند، طبق قوانین مان عمل می‌کنیم.»
همچنین محمدباقر قالیباف مدعی شد: «متاسفانه گرفتار کسانی شده‌ ایم که برای انقلاب یک سیلی نخورده‌ اند، درد نکشیده‌ اند و کاری هم نکرده‌ اند و فقط هوار کشیده‌ اند در حالی که ما میدان را خالی کرده و کنار کشیده‌ ایم.»
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای در واکنش به اعتراضات سراسری در ایران «توهین به مقدسات مردم از جمله حجاب زنان» را محکوم کردند و مدعی شدند: «ما تلاش می‌کنیم زمینه بروز هنجارشکنی اخلاقی و اباحه‌گری را از بین برده و فضای مناسب فرهنگی برای ملت ایران فراهم کنیم.»
فرماندهی نیروی انتظامی ایران در بیانیه‌ ای معترضان را «آشوبگر» و «دشمنان» حکومت خواند که «با هر بهانه و حربه‌ ای به دنبال برهم زدن نظم، امنیت و آسایش ملت» مردم هستند. همچنین اعلام کرد «کارکنان انتظامی کشور تا آخرین لحظه» ایستادگی خواهد کرد. در همین راستا، قاسم رضایی، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «نیروی انتظامی از مردم و برای مردم است و به هیچ وجه اجازه عرض اندام به مزدوران و آشوبگران نخواهیم داد.»
روز پنجشنبه ۷ مهرماه، محسن منصوری، استاندار تهران عنوان کرد: «شاید در بحبوحه اغتشاشات بنا به هر دلیلی با معترضان برخورد نکنیم، ولی هر آنکه در آشوب‌ های اخیر نقش فعال لیدری داشته است بدانند در هر سوراخی که پنهان شده باشند قطعا با آنها برخورد خواهد شد.» علاوه براین، عابدین خرمی، استاندار آذربایجان شرقی مدعی شد: «امروز جنگ جنگ فضای مجازی و رسانه است. چند نفری هم که حدود ۱۵۰ نفر می شوند وارد میدان شده اند محصول سالها تلاش و تبلیغات و عملیات روانی است که دشمن انجام داده است.»
افزون بر این، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، تهدید کرده است که «گرفتن انتقام خون شهدای جنایت جمعه سیاه زاهدان در دستور کار ما قرار دارد.»
۲۳۳ نماینده مجلس با انتشار بیانیه ای خواستار اشد مجازات برای معترضین شدند.
همچنین سران سه قوه جمهوری اسلامی در مقر ریاست جمهوری ایران درباره اعتراضات دو هفته اخیر گفتگو کرده‌ اند. آنها در این دیدار از نقش دستگاه‌های دولتی در «مقابله با آشوبگری» قدردانی کرده‌ اند، همچنین «روسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، ضرورت شناخت و تبیین توطئه‌ های ایران‌ ستیزان و دشمنان انقلاب اسلامی را از سوی رسانه‌ ها و نخبگان مورد تاکید قرار دادند و از مردم شریف کشورمان که با بصیرت، زمان‌ شناسی و مرزبندی هوشمندانه، برنامه‌ ریزی‌ پیچیده و چندلایه دشمنان برای بحران‌ سازی در کشور را تا کنون ناکام گذارده‌ اند، قدردانی کردند».
علاوه بر این، سازمان اطلاعات سپاه با انتشار پیامی نوشت: «بی شک فرزندان ملت سرافراز ایران اسلامی همچون گذشته انتقام خون پاک شهدای مظلوم زاهدان در جمعه سیاه را از دشمنان خواهند گرفت و حملات ناجوانمردانه معاندین مسلح، اشرار و آشوب طلبان را بی پاسخ نخواهد گذاشت و به فضل الهی بساط حرکات کور و ددمنشانه دشمنان را برمی چینند».
روز دوشنبه ۱۱ مهرماه، رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه افسری در رابطه با جان باختن مهسا امینی و اعتراضات سراسری در ایران گفت: «دختر جوانی درگذشت که دل ما هم سوخت اما واکنش به این حادثه که بدون تحقیق و بدون این که امر مسلمی وجود داشته باشد، عده‌ای بیاید خیابان‌ ها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود.»
همچنین، روزنامه ایران، مطلبی با عنوان «تجزیه طلبان مشغول کارند» تیراندازی مستقیم به سمت نمازگزاران در روز جمعه در شهر زاهدان را از نگاه خود تحلیل کرده و نوشته: «برخی مناطق کشور همچون منطقه سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و نیز ویژگی‌ های خاص فرهنگی، قومیتی اقتصادی و اجتماعی، همواره در معرض حجم وسیعی از حملات تروریستی قرار داشته‌ اند.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به تماس تلفنی ابراهیم رییسی با خانواده مهسا امینی گفت: «ما مدعی حقوق زنان در جمهوری اسلامی هستیم و حقوق بشر زنان جزو ارزش‌ های ماست و جمهوری اسلامی در زمینه حقوق زنان یک الگو و نمونه است.»
همچنین روز سه شنبه ۱۲ مهرماه، ابراهیم رئیسی با حضور در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اظهارات علی خامنه‌ ای در روز گذشته گفت: «رهبری معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ شان تحلیل جامعی نسبت به حوادث اخیر ارائه فرموده و دلیل فتنه‌ ها علیه کشور و انقلاب را مطرح کردند که برای همگان قابل درک بود و حقیقتا دلیل خشم دشمن از کشور و ملت ما این است که می‌بیند علیرغم تهدیدها و تحریم‌ ها در حال پیشرفت هستیم؛ به تحریم‌ ها و موانع بی‌ توجهی می‌کند، بله در جهت رفع تحریم‌ ها تلاش می‌کند اما هم‌ زمان برای خنثی‌سازی تحریم‌ ها می‌کوشد.»
محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس، از اظهارات روز گذشته علی خامنه ای استقبال کرد و گفت: «بیانات روشنگرانه در شرایط حساس بود و ایشان سخنانی بسیار حکیمانه و هوشمندانه و دقیق مطرح کردند و یک‌ بار دیگر مرزبندی میان مردم و آشوبگران را مشخص فرمودند.»
احمد وحیدی، وزیر کشور با بیان اینکه جنگ امروز دشمن، جنگ ارزش ها است، ادعا کرد: کسانی که شعار‌هایی همچون زن، زندگی، آزادی را درست کردند؛ شنیع‌ ترین صحنه‌ ها را برای دفاع از زنان به وجود‌ آوردند و آزادی را در بی حجابی و بی حیایی زنان می‌ بینند.
اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان، در واکنش به اعتراضات سراسری و تحریم‌ کلاس‌ های درس خواستار «برخورد بدون تعارف» با معلمان و اساتیدی شد که در کلاس‌ ها حاضر نمی‌ شوند.
محمود نبویان (نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی)، فرهاد تقوامنش (کارشناس صدا و سیما)،آیت الله ناصر مکارم شیرازی(از مراجع تقلید)، زهره سادات لاجوردی (نماینده مجلس شورای اسلامی)، عبدالله حاجی‌صادقی، (نماینده آیت الله خامنه‌ای در سپاه)، عباس عبداللهی (مدیر کل تبلیغات اسلامی سمنان)، احمد راستینه (سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ایران)، ابراهیم فیاض (استاد اصولگرای دانشگاه تهران)، حمید ملکی (قائم مقام حوزه‌ های علمیه کشور)، احمدحسین فلاحی (نماینده همدان)، محمدرضا نقدی (معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران)، ابوالفضل احمدی (دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری)، محمدرضا میرتاج‌ الدینی، (نماینده مجلس)، محمود مشایخ (امام جمعه نوشهر)، حسین شریعتمداری (نماینده آیت الله علی خامنه ای در روزنامه کیهان)، رئیس هیأت مدیره خانه مداحان، حسین قناعتی (رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران)، علی شمسی پور (سخنگوی وزارت علوم)، حسین رجبی (دادستان قزوین)، خانمحمدی (سخنگوی ستاد امر به معروف)، مسعود ستایشی (سخنگوی قوه قضائیه)، حمیدرضا ترقی (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، ابوالفضل عمویی (سخنگوی کمیسیون امنیت ملی)، حسین میرزایی (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس)، اسماعیل خطیب (وزیر اطلاعات)، عزت‌الله ضرغامی ( وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، سیدمحمدنبی موسوی‌فرد (نماینده مجلس) از دیگر چهرهای سیاسی و یا شخصیت های نزدیک به حکومت هستند که در رابطه با رخدادهای اخیر علیه شهروندان معترض واکنش نشان داده اند.

 

۶۹۸ گزارش ویدیویی

اعتراضات سراسری که در اواخر شهریور ماه تا نیمه مهر ۱۴۰۱ در ایران صورت گرفت، در زمان انتشار این گزارش اعتراضات به اشکال مختلفی کماکان ادامه دارد.

علیرغم اختلال شدید در ارتباطات خبرگزاری هرانا موفق شد تعداد ۶۹۸ گزارش ویدیویی از ۱۰۵ شهر ایران را گردآوری و مستندسازی کند.

برای مشاهده این مجموع گزارشات به لینک یوتوب ( https://youtu.be/dUiQe_L-CsQ) مراجعه کنید یا روی ویدیوی زیر کلیک کنید. ویدیو به دلیل اعمال محدودیت سنی تنها در سایت یوتوب قابل مشاهده است.

همچنین با مراجعه به لینک های زیر میتوانید گزارش ویدیویی را بر مبنای تفکیک زمان یا موضوع مشاهده نمایید.

اعتراضات روز نخست اعتراضات روز هشتم اعتراضات روز پانزدهم
اعتراضات روز دوم اعتراضات روز نهم اعتراضات روز شانزدهم
اعتراضات روز سوم اعتراضات روز دهم اعتراضات روز هفدهم
اعتراضات روز چهارم اعتراضات روز یازدهم اعتراضات روز هجدهم
اعتراضات روز پنج اعتراضات روز دوازدهم اعتراضات فاقد تاریخ
اعتراضات روز ششم اعتراضات روز سیزدهم صحنه های کشته شدن یا عزاداری
اعتراضات روز هفتم اعتراضات روز چهاردهم

 

 

 

 

برای دانلود نسخه کامل گزارش در ۲۱۵ صفحه اینجا را کلیک کنید

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید