خانه  > slide, اندیشه و بیان, زنان  >  اعتراضات سراسری؛ تداوم بازداشت ۱۴ زن معترض در ساری و تنکابن

اعتراضات سراسری؛ تداوم بازداشت ۱۴ زن معترض در ساری و تنکابن

خبرگزاری هرانا – مرضیه زیاری، شهین حداد لاریجانی، آتنا یوسفیان، فرحناز ناظری، رئوفه میرباقری، نسیم فاخر، مهسا زاغ پشت، مژگان کاوسی، به همراه ۶ زن دیگر که در جریان اعتراضات سراسری اخیر در شهرهای مختلف دستگیر شده اند، کماکان در زندان تنکابن و یکی از بازداشتگاه های امنیتی در ساری در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارده زن معترض که در جریان اعتراضات دستگیر شده ند، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر میبرند.

مرضیه زیاری، شهین حداد لاریجانی اهل آمل، آتنا یوسفیان، فرحناز ناظری اهل قائمشهر، رئوفه میرباقری اهل رامسر، سارا (نام خانوادگی نامشخص) اهل ساری، کتایون (نام خانوادگی نامشخص) و نسیم فاخر اهل بهشهر در یکی از بازداشتگاه های امنیتی در ساری در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. همچنین هویت ۶ زن معترض بازداشتی دیگر که در زندان تنکابن در بازداشت بسر میبرند، مژگان کاوسی، مهسا زاغ پشت، رها (نام خانوادگی نامشخص)، فاطمه (نام خانوادگی نامشخص)، سارا (نام خانوادگی نامشخص) و پونه (نام خانوادگی نامشخص) اهل نوشهر، توسط هرانا احراز شده است.

به گفته یک منبع مطلع: “خانم حداد لاریجانی از مشکلات جسمی رنج میبرد و به رسیدگی پزشکی احتیاج دارد.”

از میان این شهروندان مژگان کاوسی، زندانی سیاسی سابق در تاریخ ۳۱ شهریور، رئوفه میرباقری، فعال حقوق زنان در تاریخ ۴ آبان و مرضیه زیاری، فعال حقوق زنان اوایل آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. خانم کاووسی سپس در تاریخ  ۵ آبان ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان تنکابن منتقل شد.

مژگان کاوسی پیشتر نیز از بابت فعالیت های خود سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است. وی در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و به تحمل حبس محکوم شد. او نهایتا در دی ماه سال گذشته پس از تحمل ۲۰ ماه حبس از زندان کچوئی کرج آزاد شده بود.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-آبان ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است. برای مطالعه گزارش اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید