خبرگزاری هرانا
امروز شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴, 20th of September 2018      آخرين بروز رسانی در ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ساعت ۲۰:۰۶:۱۳

    خانه  > فرهنگی  >  مدیر دفتر موسیقی: برای صدور مجوز از مراجع ذیصلاح استعلام می کنیم

مدیر دفتر موسیقی: برای صدور مجوز از مراجع ذیصلاح استعلام می کنیم

خبرگزاری هرانا – به گفته مدیر دفتر موسیقی، وزارت ارشاد هنرمند ممنوع‌الکار ندارد ولی برای دادن هر نوع مجوز از نهادها و مراجع ذیصلاح استعلام می‌گیرد و آنها تعیین می‌کنند فردی می‌تواند فعالیت کند یا خیر.

به گزارش هرانا مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتگو با مهر که بیشتر به حاشیه های مدیریتی وی در یکسال گذشته اختصاص داشت از حاشیه های فراوان ماجرای حضور کیتارو در تهران سخن گفت و بعد از آن از تلاش برای حضور یانی در ایران و آخرین اقدامات انجام گرفته پیرامون حضور این آهنگساز در کشورمان توضیحاتی را ارائه داد.

او در این مجال فرصتی پیدا کرد تا ضمن اشاره به ماجرای ممنوع الکاری هنرمندان و موسیقی زیرزمینی به نامه تند سهراب پورناظری و اظهارات تهمورس پورناظری واکنش نشان دهد و بگوید هیچ مشکلی با این دو برادر ندارد.

*آقای ارجمند ماجرای دیگری که محل بحث و جدل فراوانی میان اهالی موسیقی با مدیران دولتی و سیاستگذاران فرهنگی است، ماجرای چهره های به اصطلاح ممنوع الکار بود. مواجهه  دفتر موسیقی وزارت ارشاد با این مساله چگونه خواهد بود؟

من در همین ابتدا این جمله را اصلاح می کنم. از نگاه دفتر موسیقی هیچ هنرمندی در عرصه موسیقی ممنوع الکار نیست. همه هنرمندان فعالیت می کنند و هر هنرمندی می تواند اثر خود را به دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارائه دهد تا این اثر بررسی شود.

آنچه که به محدودیت فعالیت برای هنرمندانی که پرونده قضایی، امنیتی و انتظامی دارند، بازمی گردد موضوعی است که در همه جای دنیا وجود دارد. یعنی اگر شما در هر شغلی بخواهید فعالیت مستمری داشته باشید، نهاد مرجع از شما به عنوان متقاضی شغل سوءپییشینه و امثال اینها را می خواهد.

آنچه که به دفتر موسیقی مربوط می شود این است که ما واژه ای به نام هنرمند ممنوع‌الکار نداریم، اما ما در مورد افراد از دیدگاه مراجع قضایی و انتظامی باید اطلاعاتی را دریافت کنیم و البته نه ما بلکه هر دستگاه دیگری که بخواهد اثر رسمی دارای کد را منتشر کند باید استعلاماتی را از این مراجع دریافت کند.

ما طبق قانون از مراجع ذیصلاح استعلامات لازم را دریافت و اعلام می کنیم که شما تا رفع این موانع، نمی توانید از ما مجوز دریافت کنید و این به معنای ممنوع الکاری این هنرمند نیست. یعنی مجوز نهایی آن هنرمند تا رفع ممنوعیت صادر نمی شود. من روی این موضوع تاکید زیادی دارم چرا که در بسیاری از رسانه ها تعبیر کرده اند که وزارت ارشاد به فلان هنرمند اجازه کار نداده است. به عنوان نمونه من به آقای محمدرضا شجریان اشاره می کنم. آیا استاد شجریان هم اکنون آلبوم تولید نمی کند؟ آیا ایشان در این سال‌ها کنسرت نداده اند؟ ما بارها اعلام کرده ایم که اگر ایشان بخواهد در ایران کنسرت بدهد و یا آلبومی را تولید کند ما تمام کارهایی را که مربوط به دفتر موسیقی وزارت ارشاد است انجام می دهیم و به طور حتم اگر آن موانعی که اشاره کردم رفع شود ما هم مجوز را صادر خواهیم کرد.

*اما به من تصور می کنم این مواردی که به آن اشاره کردید صرفا در مورد فرد خاصی نیست و به دلیل برخی از شرایط به وجود آمده که شما به طور حتم بیشتر از من به آن آگاه هستید.

 –بخشی از این مشکلات، مشکلات حاصل از مسائلی بود که تعابیر و تفاسیر غلطی داشت که نیازمند اعلام نظر و پیگیری کارشناس دفتر موسیقی بود. به عنوان مثال در مورد گروهی گفته شده بود که نوع موسیقی این گروه شیطان‌پرستی است. در چنین شرایطی قطعا تشخیص کارشناس دفتر موسیقی بر اینکه فلان آلبوم شیطان پرستی است یا خیر در ادامه فعالیت گروه تاثیرگذار است.

مثال دیگری می زنم. در جایی به غلط گفته یا تفسیر شده بود که موسیقی راک ممنوع است در حالیکه امروزه بخش زیادی از تولیدات ما و سازمان صدا و سیما موسیقی راک است. البته که موسیقی راک سبک ها و گرایشات مختلف دارد که ما اینها را کارشناسی کردیم و گفتیم اگر کسی با این نوع، با این مانیفست، با این گرایش، با این نوع محتوای اشعار، با این نوع نشانه های تصویری و صوتی حرکت کند که دال بر فلان نوع گرایش مثلا نهلیستی یا شیطان پرستی باشد نمی تواند در ایران مجوز بگیرد.

بالاخره ما وقتی از موسیقی کشور صحبت می کنیم از نظر من آن نوازنده ای که در گوشه خیابان موسیقی خیابانی اجرا می کند تا آن نوازنده در یک سفره خانه و در سوی دیگر نوازنده ارکستر سمفونیک همه باید تحت حمایت و پوشش ما باشند. این هنرمندان هنرمندانی هستند که در کشور ما مشغول فعالیت رسمی هستند و کار غیر قانونی انجام نداده اند و همه موارد آنها مورد تایید هستند پس چرا نباید کنسرت بدهند؟

من تصور می کنم در این دوره زمانی موانع بسیاری از مقابل خیلی ها برداشته شده است. ما هم اکنون شاعرانی داریم که در گذشته نمی توانستند کار کنند اما هم اکنون مشغول فعالیت هستند و برخی از بزرگان موسیقی که افتخارات ملی ما بودند و بر اساس اطلاعات غلط یا به دلیل فعالیت خاصی که در یک دوره خاص داشتند ولی بعدا از کاری که کرده بودند ابراز پشیمانی کردند، جلوی فعالیتشان گرفته شده بود هم اکنون با مجوز ما مشغول فعالیت رسمی هستند. به هر حال تمام تلاش ما این است که همه هنرمندان ایرانی بتوانند با آرامش در این کشور فعالیت کنند و ما هم در حد مقدورات به آنها کمک می کنیم.

*آیا ماجرای خداحافظی شهرام شعرباف و نامه تند و تیز او در اعتراض به شرایطی که در زمینه مجوز برای او پیش آمده بود هم می تواند در این فضایی که شما اشاره کردید ، قرار گیرد؟

برخی اوقات هم فضایی به وجود می آید که در حد اختیارات ما نیست. به طور خاص همین گروه «اوهام» به سرپرستی شهرام شعرباف که از ما شکایت داشتند در این مدت خیلی هم فعالیت های خوبی داشتند فقط یکی از مجوزهای ایشان مقداری دیر رسید که این موضوع هم طبیعی است و ما مجبوریم بر اساس قوانین کارهای خودمان را انجام دهیم، اما این هنرمند بدون اینکه رجوع کند که چرا مجوز دیر آمده خیلی شتابزده و بی حوصله اعلام کرد که من کار نمی کنم در حالیکه این اتفاق برای خیلی ها می افتد و او باید صبر می کرد تا مشکلش حل شود.

*ولی برخی از حرف و حدیث ها و منابع غیر رسمی در جاهایی اعلام کردند که به عنوان نمونه به خواننده ای چون یاس و خوانندگان به اصطلاح زیرزمینی دیگر گفته شده که باید تا سال ۹۶ صبر کنید تا مجوزی رسمی برای فعالیت‌تان صادر شود.

به هیچ عنوان اینطور نیست. ما به هیچ هنرمندی هیچ قولی درباره زمان دریافت مجوز نمی دهیم. از دید ما هر هنرمندی همین امروز اثر خود را به دفتر موسیقی ارائه دهد ما فردا آن را به شورا برای بررسی می بریم یعنی هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم. همین آقای «یاس» اگر کار خود را همین امروز به دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیاورد ما کار وی را هم در شورا بررسی می کنیم.

بحثی که دال بر توقف دارد مبنی بر بررسی های فنی کارشناسی است که آیا این کار حائز اخذ شرایط مجوز هست یا نیست؟ تا اینجای قضیه که بر عهده ماست کارها انجام می گیرد بعد از آن استعلامات لازم از مراجع ذی صلاح گرفته می شود و آنجاست که اگر متوقف شود، زمان می برد. در مورد خواننده ای چون یاس و کسانی که در زمینه «گفت آواز» کار می کنند هم ماجرا به همین شکل است که توضیح دادم.

البته ما در وزارت ارشاد اعلام کردیم برای اثری که با هویت ایرانی باشد، تمام شئونات اخلاقی، عرفی جامعه ما را در نظر بگیرد و نشان از اتفاق جدید و مثبت در جامعه موسیقی باشد و کیفیت خوبی هم داشته باشد، مانعی ایجاد نمی کنیم.

اگر سبکی مانند رپ مذموم شناخته می شود و خیلی ها به غلط می گویند این سبک، سبکی است که فقط در آن فحش به کار برده می شود اتفاقا من می خواهم بگویم که خیر؛ این سبک اتفاقا سبکی است که ما در ایران می توانیم با یک متریال ایرانی یک تاثیر بسیار خوبی از آن بگیریم. آقای یاس هم اگر این موضوع را رعایت کند ما با او مشکلی نخواهیم داشت ولی مساله استعلام ها پابرجاست.

*یکی از نکات قابل توجه و البته پرحاشیه ای که دفتر موسیقی وزارت ارشاد با آن رو به رو بود ماجرای حضور کیتارو در ایران و برپایی دو کنسرت بود که البته همانطور که می دانید با اما و اگرهایی هم مواجه شد. با توجه به اینکه زمزمه ها و اخباری به نقل از شما و تهیه کننده کنسرت کیتارو مبنی بر حضور آقای یانی در ایران و البته آهنگسازان مطرح دیگری در شش ماهه دوم سال ۹۳ بخش زیادی از اخبار موسیقی رسانه ها را به خود اختصاص داد، افق آینده دفتر موسیقی در این حوزه به چه شکل خواهد بود؟

– آنچه که به طور مشخص به دفتر موسیقی وزارت ارشاد مربوط و جزئی از عملکرد ما محسوب می شود بخشی از فعالیت‌های ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر  ملی است یعنی عموما این ارکسترها به عنوان ارکستر رسمی ما این دغدغه را به وجود می آورند که تلاش هایی داشته باشیم که این مجموعه ها در خارج از کشور برنامه هایی داشته باشند و بتوانیم طوری برنامه ریزی کنیم که نوازندگان و خوانندگان بین المللی نیز در این مجموعه به عنوان هنرمند مهمان اجرا کنند.

این موضوعی که به آن اشاره کردم بخش مستقیم فعالیت ما در حوزه بین المللی است. البته در این میان در حوزه بین الملل جشنواره موسیقی فجر نیز این وظیفه ماست که در زمینه دعوت و سیاستگذاری بخش بین الملل جشنواره کارهایی را انجام دهیم. بنابراین دفتر موسیقی وزارت ارشاد غیر از مواردی که به آن اشاره کردم دیگر به طور مستقیم وارد تعامل و ارتباط با هنرمند و گروه بین المللی نخواهد شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید