خانه  > اقلیت های ملی  >  هرانا؛ احضار محمد خاکپور فعال فرهنگی به دادگاه جزایی اردبیل

هرانا؛ احضار محمد خاکپور فعال فرهنگی به دادگاه جزایی اردبیل

خبرگزاری هرانا – محمد خاکپور فعال فرهنگی آذربایجانی به دادگاه جزایی اردبیل احضار شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد خاکپور فعال فرهنگی آذربایجانی که به خاطر فعالیت‌هایش در خصوص روز جهانی زبان مادری در مورخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۰ دستگیر شده بود، به اتهام تبلیغ علیه نظام برای تاریخ ۱۴ شهریور ماه به دادگاه جزایی اردبیل شعبه ۱۰ احضار گردیده است.

لازم به ذکر است وی به خاطر فعالیت‌های فرهنگی از طرف دانشگاه پیام نور گرمی به ۲ ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده که این حکم بدون احضار به کمیته انضباطی و به صورت غیابی صادر گردیده است.

 

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

•    اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
•    اصل ۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ،‌نژاد، زبان و مانند این‌ها سبب امتیاز نخواهد بود.
•    ماده ۲۶ و ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: کلیه اشخاص در مقابل قانون متساوی هستند و بدون هیچگونه تبعیض استحقاق حمایت بالسویه قانون را دارند. از این لحاظ قانون باید هر گونه تبعیض را منع و برای کلیه اشخاص حمایت مؤثر و متساوی علیه هر نوع تبعیض خصوصاً از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقاید سیاسی و عقاید دیگر، اصل و منشاء ملی یا اجتماعی مکنت، نسب یا هر وضعیت دیگر تضمین بکند و در کشورهائیکه اقلیتهای مزبور را نمی‌توان از این حق محروم نمود که مجتمعاً با سایر افراد گروه خودشان از فرهنگ خاص خود متمتع شوند و بدین خود متدین بوده و بر طبق آن عمل کنند یا بزبان خود تکلم نمایند.
•    بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
•    بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
•    بخش الف ماده ۱۵ میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: شرکت‌ در زندگی‌ فرهنگی‌ برای عموم، بایستی به رسمیت شناخته شود.
•    ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید