خانه  > اندیشه و بیان  >  سال ۲۰۱۵؛ ادامه وضعیت وخیم آزادی مطبوعات در ایران

سال ۲۰۱۵؛ ادامه وضعیت وخیم آزادی مطبوعات در ایران

خبرگزاری هرانا – آزادی مطبوعات و وضعیت روزنامه‌نگاران در کشورهای مختلف جهان بیش از پیش در معرض خطر است. در گزارش جدید سازمان گزارشگران بدون مرز آمده است که ایران همچنان در بین ۱۸۰ کشور در ردهٔ ۱۷۳ قرار دارد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز پنجشنبه (۱۲ فوریه / ۲۳ بهمن) گزارش سالانه خود را درباره وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در جهان در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد.

در این گزارش ۱۸۰ کشور جهان از جمله ایران مورد بررسی قرار گرفته‌اند و این کشور‌ها بر حسب وضعیت آزادی مطبوعات، رسانه‌های مستقل و همچنین وضعیت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رده‌بندی شده‌اند.

ایران که در سال ۲۰۱۳ در جایگاه ۱۷۳ قرار داشت، در فهرست جدید گزارشگران بدون مرز در ارتباط با سال ۲۰۱۴ نیز همین رتبه را به خود اختصاص داده است. این امر نشان می‌دهد که وضعیت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران به‌رغم وعده‌های دولت روحانی بهبود نیافته و نگرانی‌های سازمان مزبور از وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران همچنان ادامه دارد.

در گزارش این سازمان در ارتباط با ایران هچنین آمده است که «پوشش خبری مستقل وضعیت سوریه برای رسانه‌های چاپی و آنلاین به شدت کنترل و در این باره هر گونه انتقاد از سیاست خارجی حکومت سرکوب می‌شود. وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهور جدید برای بهبود وضعیت آزادی اطلاع رسانی تاکنون بی‌نتیجه مانده است».
طبق بررسی‌های سازمان گزارشگردان بدون مرز «حکومتگران ایران همچنان کنترل همه جانبه‌ای را بر اطلاع‌رسانی اعمال می‌کنند، به ویژه در بارهٔ آنچه که به همپیمانانشان در دمشق مربوط می‌شود، از حضور سپاه پاسداران در سوریه تا کمک‌های مادی به رژیم اسد».
در ادامه این گزارش آمده است که «موضوع‌های بسیار دیگری چون انرژی هسته‌ای، حقوق بشر، و وضعیت زندانیان عقیدتی به نام «اقدام علیه امنیت ملی» سانسور می‌شوند».
طبق اعلام گزارشگردان بودن مرز در پایان سال میلادی ٢٠١٣ ایران با ۵۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، یکی از ۵ زندان جهان بود و «علیرغم آزادی برخی از زندانیان سیاسی فشار دستگاه‌های امنیتی بر روزنامه‌نگاران رسانه‌های بین‌المللی و مستقل مستقر در خارج از کشور و خانواده‌های آن‌ها در داخل کشور همچنان ادامه دارد».

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید