خانه  > اندیشه و بیان, زنان  >  بیانیه پایانی کمپین تغییر چهره مردانه مجلس

بیانیه پایانی کمپین تغییر چهره مردانه مجلس

خبرگزاری هرانا ـ «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس»، پس از اعلام نتایج انتخابات با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. بیانیه کمپین همچنین از «احضارهای پیاپی اعضا، تهدید و بازجویی‌های طولانی مدت و در آخر گشایش پرونده‌های امنیتی جدید برای اعضای فعال کمپین» خبر داده است.

متن کامل بیانیه را در ادامه بخوانید:

«زنان ایرانی بیش از ۵۰ سال است که حق حضور در پای صندوق‌های رأی را بدست آورده‌ و به تدریج توانسته‌اند در برخی از مناصب سیاسی حضور پیدا کنند. با این حال هنوز در ایران ـ به عنوان کشوری که سابقه مبارزه زنان در آن بیش از همه کشورهای هم‌جوار است ـ زنان سهم کمی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور ایفا می‌کنند. در این راستا، کمپین تغییر چهره مردانه مجلس با رویکرد اثرگذاری در فضای سیاسی کشور به نفع زنان، فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه متن بیانیه را بخوانید:

از آنجا که سهم زنان از کرسی‌های مجلس در دوره‌های گذشته تنها سه درصد بوده است و از سوی دیگر زنان در بسیاری از عرصه‌های علمی گوی سبقت را از مردان ربوده اند، این کمپین در گام اول، با همراهی جمعی از فعالان زن، بر آن شد تا توجه جامعه را نسبت به حضور کمرنگ زنان در مجامع قانون‌گذاری جلب کند و از طرف دیگر با شناسایی زنان توانمند آنان را تشویق به کاندیدا شدن برای انتخابات مجلس کند. چراکه در سال‌های گذشته اعتراضات زنان نسبت به بسیاری از قوانین تبعیض‌آمیز و لزوم تغییر آنان در نهایت متوجه این نهاد قانون‌گذاری بوده و مجلس است که می‌بایست نسبت به تغییر و یا اصلاح قوانین اقدام کند.

تلاش این کمپین در مرحله اول منجر به ایجاد گفتمان “افزایش حضور زنان در مجامع قانونگذاری شد” و از محل بحث‌های مخالفان و موافقان، اصل “افزایش شمار زنان برابری‌طلب” در مجلس مورد قبول همگان قرار گرفت. بنابراین کمیته “من کاندید می‌شوم” سعی در ترغیب واجدان شرایط برای کاندیداتوری در انتخابات کرد که مطابق آمار رسمی اعلام شده، شمار زنانی که خود را کاندیدای نمایندگی در مجلس کردند، نسبت به دوره قبل حدود ۵ برابر افزایش پیدا  کرد و نسبت به همه دوره‌های پیشین مجلس جهشی قابل ملاحظه داشت.

اما طبق پیش ‌بینی‌ها، اکثریت این زنان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و نهایتا حدود ۶۰۰ زن در کل کشور امکان رقابت بر سر کرسی‌های مجلس را بدست آوردند. هر چند که در نهایت راه‌یابی ۲۰ زن به مجلس دهم نیز در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

در گام بعدی؛ کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، با همت فعالان در کمیته ” ۵۰ کرسی برای زنان برابری‌طلب” تلاش کرد تا مطالبات زنان را از هر قشر و طبقه‌ای ـ از زنان خانه‌دار گرفته تا شاغل، از زنان سرپرست خانوار تا زنان کارگر ـ در سطح جامعه و از طریق ابزارهای محدود اطلاع‌‍رسانی خود، انعکاس دهد و مطالبات واقعی زنان را به گوش کاندیداهای نمایندگی مجلس برساند.

این کمپین همچنین تلاش کرد تا نظر مردم را به این امر مهم جلب کند که مواضع و دیدگاه‎های نمایندگان دوره‌های پیشین و کاندیداهای احتمالی، می‌بایست مبنای اصلی افراد برای رأی دادن باشد.”کارت قرمز به کاندیداهای زن‌ستیز مجلس ” از جمله کارهای تأثیرگذاری بود که در ماه‌های پیش از انتخابات از سوی اعضای کمپین دنبال شد و در نتیجه آن اکثریت کاندیداهایی که سابقه سخنان زن‌ستیزانه داشتند به مجلس دهم راه پیدا نکردند. ایده “کارت قرمز” در روزهای منتهی به انتخابات از سوی بسیاری از گروه‌ها و افراد نیز مورد توجه قرار گرفت و نامزدها و نمایندگانی که سخنانی برخلاف منافع مردم بر زبان آورده بودند، در گروه‌های مجازی کارت قرمز می‌گرفتند و به مردم معرفی می‌شدند.

این تأثیرگذاری البته با واکنش نهادهای امنیتی روبرو شد. احضارهای پیاپی اعضا، تهدید و بازجویی‌های طولانی مدت و در آخر گشایش پرونده‌های امنیتی جدید برای اعضای فعال کمپین از ثمره‌های این حرکت بزرگ مدنی بود.

اکنون انتخابات به پایان رسیده است و کمپین” تغییر چهره مردانه مجلس” می‌بایست به کار خود پایان دهد. واضح است که در هر حرکتی، نقص‌ها و کاستی‌های بسیاری وجود دارد که باید  به آن پرداخته شود تا بتوان در آینده این تجربیات را چراغ راه قرار داد.

ما بر این باوریم که تلاش برای تغییر چهره مردانه مجلس، تلاشی طولانی‌مدت است و هر چند که در انتخابات مجلس دهم نیز به قدر توانمان تأثیرگذار بوده‌ایم. اما دور نیست روزی که نمایندگان مطلوب جامعه زنان بتوانند با شمار بالا وارد مجالس قانون‌گذاری و سایر عرصه‌های سیاست‌گذاری در ایران شوند و مطالبات جامعه زنان را پیگیری کنند.

ما دست همه کسانی را که در این مدت همراهمان بوده‌اند، به گرمی می‌فشاریم و تأکید می‌کنیم که کار کمپین ” تغییر چهره مردانه مجلس” تمام نشده است و ما از پس تمام تهدیدها و فشارها، مخالفت‌ها و دشمنی‌ها، با ایده‌های جدید و توانی بیشتر باز سر برمی‌آوریم چرا که ” نومید مردمان را ، معادی مقدر نیست”.”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید