خانه  > slide, زنان, سایر گروهها  >  بیانیه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی در رابطه با فرایند جانباختن مهسا امینی

بیانیه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی در رابطه با فرایند جانباختن مهسا امینی

خبرگزاری هرانا – شماری از فعالان مدنی و سیاسی به همراه تنی چند از وکلای دادگستری، طی نامه ای سرگشاده از مسئولان عالی رتبه کشور درخواست کردند، ضمن شفاف سازی در رابطه با فرایند جانباختن مهسا (ژینا) امینی و مجازات عاملان آن، به مطالبه عموم مردم که برچیده شدن گشت های ارشاد است پاسخ داده شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از فعالان مدنی، سیاسی و وکلای دادگستری، طی نامه ای سرگشاده خطاب به مسئولان عالی رتبه کشور، خواستار شفاف سازی در رابطه با فرایند جانباختن مهسا (ژینا) امینی شدند.

در بخشی از این بیانیه ضمن انتقاد از برخوردهای خشونت آمیز با شهروندان طی چهار دهه گذشته آمده است: “این اولین بار نیست که با شهروندان و جوانان اینگونه خشن برخورد میشود. از مسئولان و مقامات عالی کشور انتظار داریم؛ ضمن تجدیدنظر و اصلاح روش ها به طور ویژه در خصوص فرایند جانباختن مهسا امینی اقدامات لازم و فوری را انجام داده و به مطالبه عموم مردم که همانا برچیده شدن اینگونه گشت ها است، پاسخ داده شود.”

متن این نامه عینا در پی می آید:

“همانگونه که مطلعید؛ خانم ژینا (مهسا) امینی اهل سقز که برای مسافرت به همراه خانواده به تهران آمده بود، از سوی گشت ارشاد بازداشت و برای هدایت و آموزش!!! به بازداشتگاه وزرا برده می شود که متاسفانه بلافاصله دچار وضعیت وخیم جسمی شده و به کما می رود و پس از دو روز در بیمارستان کسرا از دنیا می رود. در بیانیه مرکز اطلاع رسانی فراجا از حمله ناگهانی قلبی اسم برده شده است و این در حالی است که خانواده ژینا امینی نظر دیگری دارند و سخنان آنان کاملا بر خلاف بیانیه فراجا است.

این برخورد های خشن با شهروندان و جوانان نه اولین بار است و نه طی ۴۴ سال از عمر انقلاب، اهداف نظام سیاسی- عقیدتی را محقق کرده است. آموزه ها و تجارب بشری و علوم انسانی هم تاکید دارند خشونت و سرکوب منجر به هدایت و ارشاد نشده و نخواهد شد. آنچه در یک شیب صعودی شاهد و ناظر هستیم این سبک و سیاق نتیجه‌ی عکس داده است.
همواره مردم این پرسش را مطرح می کنند؛ دو تار موی دختران و از آن مهمتر کشتار کولبران و سوخت بران برای اسلام و نظام اسلامی ضرر و زیان بیشتری دارد یا تاراج بیت المال توسط رانت خواران و اختلاس گران؟

بد حجابی و تفریح جوانان بیکار و ناامید از آینده بیشتر به انقلاب اسلامی ضرر و زیان زده است یا کوچ آقازاده ها با سرمایه ملت و با رانت پدران و مادران و خوشگذرانی در کشورهایی که مرگ نثارشان می ‌کنیم.

بنابراین ما شماری از فعالان سیاسی، مدنی، رسانه ای، حقوق بشری و وکلای دادگستری از مسئولان و مقامات عالی کشور انتظار داریم؛ ضمن تجدید نظر و اصلاح روش ها به طور ویژه در خصوص این حادثه تاسف بار که وجدان عمومی را جریحه دار کرده است، اقدامات لازم و فوری در جهت شفاف سازی و معرفی و مجازات عاملان آن اتخاذ نمایند تا از تکرار اینگونه رفتارهای غیر انسانی و خلاف قانون جلوگیری شود و به مطالبه عموم مردم که همانا برچیده شدن اینگونه گشت ها است، پاسخ داده شود. در پایان ضمن همدردی و همدلی با خانواده ژینا امینی خواهان اجرای کامل قانون و عدالت در این خصوص و در همه موارد مشابه هستیم.

امضا کنندگان:

سیاوش حیاتی، حسن امینی، اسماعیل مفتی زاده، لطیف صفری، معروف صمدی، علی شمس برهان، محمد باقر ضیایی، علی اشرافی، محسن رضوی، اجلال قوامی، عبدالله سهرابی، خالد توکلی، رئوف کریمی، جلال جلالی زاده، باقر پیری، هاشم حسین پناهی، یوسف حاجی خوش، مولود خوانچه زرد، سید هاشم هدایتی، سعید زکی، کریم فتاح پور، امید مصطفی پور، خالد سلیمانی آذر، علی والایی، پژمان حبیبی، اقبال محمدی، حمید رضا صمدی، نوشین محمدی، محسن کاویانی، گلاله حقگو، کاوه ساعدپناه، نسرین سهرابی، اسرا فتاحی، هایده زنگنه، شهین محمدی، عادل محمد پور، حامد اکبری، جمیله ویسی، رزا تجری، مقصود اعظمی، عبدالله جهان بین، امجد قسیمی، شورش مظهری، لیلا بصیری، حشمت رحمانی، محمد جواد زارعی، نگار گیتوی، بهزاد محمدی، یاشار کاظمی، سنجر فخری، حامد سهرابی، صدیقه حجت پناه، مسعود ایزدی، هادی خسروی، هاله خسروی، ثریا امیری، محمد رضا عربی، کیوان فخری، سارا کریمی، میثم حسنی، رضا مدیران، ماجد وثوقی، جهانشاه عبدهو، فاروق حاجی، ژینا امینی، حمید محبی، امیر سجادی، مازیار طاطایی، فرهاد مجیدی، عزیز ابراهیمی، ناهید جعفری، بهروز امیری، سعید یارا، کاوه افضلی، صابر صمدی،احسان نیک پی، الله رضا عباسی گوراجوبی،حمید کریمی، علی پرتوی،محسن بیگلری، محمد علی مقنیان، احسن علوی، کیومرث امینی و ابراهیم رستمی.”

مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود، روز سه شنبه هفته گذشته در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شد. ساعاتی بعد پیکر نیمه جان وی از بازداشتگاه به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد و نهایتا روز جمعه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۱، در این بیمارستان جانباخت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید