خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  جامعه جهانی بهائی؛ طی یک ماه ۶۴ بهائی در ایران بازداشت، احضار و محاکمه شدند

جامعه جهانی بهائی؛ طی یک ماه ۶۴ بهائی در ایران بازداشت، احضار و محاکمه شدند

خبرگزاری هرانا – جامعه جهانی بهائی طی بیانیه ای از بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران، طی ۵۰ روز گذشته خبر داده است. جامعه جهانی بهائی این اقدامات را نشان‌ دهنده تشدید کارزار سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهائی در ایران عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جامعه جهانی بهائی طی بیانیه ای از بازداشت، احضار، محاکمه، بازرسی خانه و تعطیلی مشاغل ۶۴ شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران، طی ۵۰ روز گذشته خبر داده است.

بر اساس این بیانیه، از ۱ تا ۲۰ ماه ژوئیه ( اول تا ۳۰ تیرماه) ۲۰ شهروند بهائی در شهرهای شیراز، تهران، یزد و بجنورد بازداشت و زندانی شده‌اند. همچنین خانه‌های این شهروندان مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفته و  یا محل‌‌های کسب‌ و کارشان تعطیل شده است. به علاوه طی ماه گذشته میلادی،  ۴۴ بهائی در ایران احضار، بازداشت و  یا محاکمه شده‌اند. جامعه جهانی بهائی این اقدامات را نشان‌دهنده تشدید کارزار سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهائی عنوان کرده است.

متن کامل این بیانیه عینا در ادامه می آید:

نیویورک، ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۲- از ابتدای ماه ژوئیه بیش از ۲۰ بهائی در شیراز، تهران، یزد و بجنورد دستگیر و زندانی شده، خانه‌هایشان مورد یورش قرار گرفته یا محل‌‌های کسب‌وکارشان تعطیل شده است. ماه گذشته ۴۴ بهائی احضار، دستگیر یا محاکمه شدند که نشان از فشارهای فزایندهٔ کارزار سیستماتیک حکومت ایران علیه بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان این کشور دارد. جامعهٔ جهانی بهائی معتقد است که وقایع این ماه افزایش این فشارها را تأیید می‌کند.

خانم بانی دوگال، نمایندهٔ ارشد جامعهٔ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد می‌گوید: «بهائیان بیش از ۴۴ سال است که به دلیل اعتقاداتشان متحمل سرکوب‌‌های مداوم بوده‌اند. اما موج کنونی آزار و اذیت‌ها بیش از حد نگران‌کننده است. در چند هفتهٔ گذشته بیش از ده‌ها بهائی دستگیر، محاکمه یا زندانی شده‌اند و به نظر نمی‌رسد این آزار و اذیت‌ها را پایانی باشد. آنچه ماه‌هاست نسبت به آن هشدار داده بودیم اکنون در حال وقوع است. حکومت ایران باید فوراً تعهدات حقوق بشری خود و مسئولیتش نسبت به تمامی ایرانیان را به جا بیاورد و این سرکوب‌ها را بلافاصله متوقف کند.»

● گزارش‌ها حاکی از آن است که، روز ۲۰ ژوئیه، در یزد آقایان نعمت‌الله شادپور، نیما شادپور و شفیق اسلامی بعد از احضار توسط مقامات قضایی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. خانه‌ها و محل کسب‌وکار این سه نفر مورد بازرسی قرار گرفته و برخی از وسایل شخصی آن‌ها مصادره شده است.

● در شیراز، روز ۱۹ ژوئیه، خانم نیلوفر حسینی، خانم بهیه معنوی‌پور (معینی‌پور)، آقای میثاق معنوی‌پور، خانم الحان هاشمی و حنان هاشمی توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامشخصی منتقل شدند. مأموران همچنین خانه‌های این افراد را مورد بازرسی قرار دادند. خواهر آقای میثاق معنوی‌پور نیز توسط مقامات احضار شد.

● در ۱۳ ژوئیه، در بجنورد، سه بهائی، خانم شعله شهیدی و دو پسر وی آقایان فاران و شایان ثنائی دستگیر شدند. خانوادهٔ ایشان تقریباً یک هفته است که از محل نگهداری آن‌ها بی‌خبر هستند. مأموران خانه‌های این بهائیان را مورد بازرسی قرار دادند و برخی از اموال آن‌ها از جمله کتاب‌های دینی، لب‌تاپ‌ها و تلفن‌‌های همراه‌ها آن‌ها را مصادره کردند. خانۀ یک بهائی دیگر نیز در بجنورد مورد بازرسی قرار گرفت و کتاب‌های دینی ‌آن‌ها ضبط شد.

● شش مغازهٔ متعلق به بهائیان در تهران و کرج بدون دلیل توسط مقامات بسته و پلمب شد.

● در هفته‌های اخیر مقامات به بهائیان اراک گفته‌اند که دیگر اجازهٔ دفن اموات خود را در آرامستان بهائی این شهر ندارند.

جامعهٔ جهانی بهائی ماه گذشته دربارهٔ دستگیری‌ها و احکام صادره در شیراز که بر مبنای آن‌ها ۲۶ نفر به مجموع ۸۵ سال زندان محکوم شده‌اند گزارشی تهیه کرد. این احکام کودکان را از والدینشان جدا می‌سازد. بسیاری از حملات اخیر حکومت ایران از جمله بسیاری از موارد گزارش‌ شده در ماه گذشته، همچنان با شدت بر بهائیانی که در شیراز زندگی می‌کنند تمرکز دارد.

خانم دوگال می‌گوید: «آئین بهائی با اعلان رسالت حضرت باب، یکی از بنیانگذاران این آئین، در سال ۱۸۴۴ از شیراز شروع شد. سرکوب بهائیان این شهر قلب هویت و تاریخ بهائی را نشانه می‌گیرد. یکی از اولین اقدامات جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ تخریب خانهٔ تاریخی حضرت باب در شیراز بود. مقامات حکومت ایران به احتمال زیاد از اهمیت شیراز برای فرستادن پیغامی بی‌رحمانه‌ به جامعۀ بهائی سود می‌جویند. اما سرکوب‌ بهائیان به هر دلیلی که باشد چه در شیراز و چه در سایر نقاط ایران باید متوقف شود. تاریخ این بی‌عدالتی‌ها را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.»

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید