خانه  > اندیشه و بیان, زنان  >  اعتراض فعالان حقوق زنان به رد صلاحیت‌‌های گسترده

اعتراض فعالان حقوق زنان به رد صلاحیت‌‌های گسترده

خبرگزاری هرانا ـ کمپین “تغییر چهره مردانه مجلس”، با انتقاد از رد صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس، از افراد رد صلاحیت شده خواسته ‌به این وضعیت اعتراض قانونی کنند. این کمپین به دنبال سهمیه ‌۳۰درصدی برای نمایندگان زن مجلس است.

به گزارش هرانا به نقل از دویچه وله، پس از رد صلاحیت ۶۰ درصد از داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس دهم، کمپین “تغییر چهره مردانه مجلس” بیانیه‌ای در لزوم اعتراض کاندیداها به این روند منتشر کرد.

این بیانیه که ۳۰ دی منتشر شده، رد صلاحیت بیش از ۸ هزار نفر از داوطلبان زن و مرد از جریان اصلاح‌طلبی را نشانه “بی‌تدبیری” و سیاستی خوانده که “به نظر می‌رسد نمی‌خواهد مردم با صندوق‌های رای آشتی کنند.”

بیش از ۱۴۰۰ داوطلب زن برای کاندیداتوری انتخابات مجلس دهم ثبت نام کرده بودند که اکثر قریب به اتفاق آنها با استناد به بند یک و سه ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت شده‌اند.

بندهای یادشده به ترتیب بر “اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی” و “ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه” تاکید می‌کنند.

داوطلبان زن در حالی با رد صلاحیت گسترده روبرو شده‌اند که فعالان حقوق زنان و تشکل‌های مربوطه، خواستار در نظر گرفتن سهمیه‌ای ۳۰درصدی برای نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی هستند.

این سهمیه از سوی احزاب اصلاح‌طلب مانند “حزب اتحاد ملت”، اعتماد ملی، اراده ملت ایران و حزب اسلامی کار پشتیبانی شده اما داوطلبان مرد این احزاب، خود در فهرست چند هزار نفری رد صلاحیت‌شدگان قرار گرفته‌‌اند.

” بی‌تفاوت نمانید”

در بیانیه‌ای که کمپین “تغییر چهره مردانه مجلس” منتشر کرده، از داوطلبان رد صلاحیت شده تقاضا شده که نسبت به این روند بی‌تفاوت نمانند: «ما به عنوان بخشی از فعالان حوزه زنان که در سپهر مردانه کشور وارد عرصه مشارکت سیاسی شدیم، از شورای نگهبان انتظار داریم با نگاهی منصفانه و قانونی صلاحیت کاندیداهای زن را مجددا مورد بررسی قرار داده و اجازه دهد تا زمان توانمند، خود را در معرض رای و داوری مردم قرار دهند.»

یکی از اهداف سند “توسعه هزاره” که ایران نیز آن را امضا کرده است، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است. کشورهای امضاکننده‌ی این سند موظف شده‌اند تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، ۳۰درصد از کرسی‌های مجالس خود را به زنان اختصاص دهند.

کمپین “تعییر چهره مردانه مجلس” خواهان دستیابی زنان به ۵۰ کرسی از ۲۸۸ کرسی کنونی مجلس ایران است. حتی در صورت تحقق این خواست، سهمیه زنان از میانگین استانداردهای جهانی پایین‌تر خواهد بود.

در انتهای بیانیه اعتراضی این کمپین تاکید شده که وجود کاندیداهای زن موجب برگزاری بهتر و پرشورتر انتخابات می‌شود.

در روز صدور این بیانیه، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای شورای نظارت بر انتخابات، تلویحا بر رد صلاحیت‌های گسترده صحه گذاشت. او که ۱۹ دی از همه، از جمله مخالفان نظام، دعوت به مشارکت انتخاباتی کرده بود، توضیح داد که منظورش از این دعوت، رای دادن مخالفان بوده و نه ورود آنها به مجلس.

روحانی: بهترین‌ها به مجلس بروند

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز پنجشنبه اول بهمن با اشاره به رد صلاحیت گسترده داوطلبان ورود به مجلس گفت جناحی که ده میلیون هوادار دارد نباید از حضور در انتخابات محروم شود.

روحانی تاکید کرد که مجلس خانه ملت است، نه خانه یک جناح. او افزود: «دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی باید بهترین‌ها به مجلس بروند.»

رئیس جمهوری ایران یادآوری کرد که وظیفه دولت تلاش برای برگزاری سالم انتخابات است و پرسید: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر برای چه انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی قرار است هم‌زمان در هفتم اسفند ۹۴ برگزار شوند. این انتخابات با توجه به تحولات سیاسی پس از توافق هسته‌ای و چشم‌انداز تعاملات جمهوری اسلامی در سیاست خارجی و داخلی، بسیار مهم و سرنوشت‌ساز توصیف می‌شود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید