خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  دبیرکل سازمان ملل، خواستار تحقیقات مستقل درباره برخورد خشونت‌آمیز با معترضان در ایران شد

دبیرکل سازمان ملل، خواستار تحقیقات مستقل درباره برخورد خشونت‌آمیز با معترضان در ایران شد

خبرگزاری هرانا – دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد، طی گزارشی در قالب ۱۳ محور، نسبت به گونه های مختلف نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و از مقامات کشور خواست که تحقیقات مستقلی در این زمینه داشته باشند. وی در این گزارش از «اعمال زور بیش از حد و مرگ آور در جریان اعتراضات مردمی در ایران، مرگ‌ متهمان در بازداشت، اعمال شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها با متهمان» ابراز نگرانی کرده و در مقابل از مقامات ایران خواست که همه افرادی را که به دلیل استفاده مشروع از حق آزادی عقیده و بیان و یا شرکت در تجمعات مسالمت آمیز، به طور خودسرانه بازداشت شد‌ه‌اند را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد، طی گزارشی در قالب ۱۳ محور، نسبت به گونه های مختلف نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد و از مقامات کشور خواست که تحقیقات مستقلی در این زمینه داشته باشند.

آنتونیو گوترش در گزارش خود نسبت به مواردی همچون «اعمال زور بیش از حد و مرگ آور در جریان اعتراضات مردمی در ایران، مرگ‌ متهمان در بازداشت، اعمال شکنجه یا سایر بدرفتاری‌ها با متهمان» ابراز نگرانی کرد و در مقابل از مقامات کشور خواست که همه افرادی را که به دلیل استفاده مشروع از حق آزادی عقیده و بیان و یا شرکت در تجمعات مسالمت آمیز، به طور خودسرانه بازداشت شد‌ه‌اند را آزاد کنند.

دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره استفاده از قوای قهریه علیه معترضان در ایران و همچنین شکنجه و مرگ زندانیان در حین بازداشت شده است. وی همچین از حکومت ایران خواسته است از انجام این تحقیقات اطمینان حاصل کند و متهمان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. بعلاوه حکومت ایران کسانی‌ را که به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و شرکت در تجمع‌های مسالمت‌آمیز بازداشت شده، فورا آزاد کند.

گزارش مورد اشاره پس از آن منتشر شد که در جریان اعتراضات سراسری معلمان، ده‌ها فعال صنفی بازداشت شدند. در این گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن برشمردن شهادت افراد و گزارش‌های متعددی که توسط سازمان‌های غیردولتی و خانواده ها منتشر شده، به محرومیت زندانیان از دسترسی به موقع به مراقبت‌های پزشکی اشاره کرده است. همچنین از اعدام‌های خودسرانه و استفاده از خشونت و سرکوب علیه معترضان بوده است انتقاد شده است.

آقای گوترش از حکومت ایران خواست تا «حق آزادی عقیده و بیان را تضمین کند». بعلاوه  تضمین کند که فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران، نویسندگان، فعالان حقوق کارگران و محیط زیست و همه هنرمندان بتوانند بدون وحشت از سرکوب، بازداشت یا پیگرد قانونی فعالیت کنند. او از میزان اعدام‌ها در ایران، اعدام کودکان و همچنین سرکوب‌های خشن معترضان ابراز نگرانی کرده است.

بازداشت معترضان (از جمله کودکانی که در اعتراض‌ها حضور دارند)، سرکوب اعتراض‌ها به کم‌آبی، برخورد با اقلیت‌های قومی از جمله کردها و بلوچ‌ها و شکنجه و برخوردهای خشن در زندان‌ها، از جمله دیگر مواردی هستند که در این گزارش به عنوان موارد نقض حقوق بشر در ایران ذکر شده است.

روز جمعه ۲۷ خردادماه نیز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ ای با ۷۹ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۷۱ غایب، از مقامات ایران خواست که زندانیان سیاسی و به ویژه بازداشت شدگان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ را آزاد کنند. همچنین مقامات سازمان ملل خواستار پایان دادن به «بازداشت گسترده و نظام‌مند» شهروندان دو تابعیتی توسط دولت ایران شده و از مقامات این کشور خواستند که به حقوق شهروندان برای حضور در تجمعات مسالمت‌ آمیز احترام بگذارد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید