خانه  > اصناف, سایر گروهها  >  بیانیه شورای بازنشستگان ایران؛ “بی توجهی حکومت به مطالبات معلمان، صدای متولیان خودی را هم بلند کرده است!”

بیانیه شورای بازنشستگان ایران؛ “بی توجهی حکومت به مطالبات معلمان، صدای متولیان خودی را هم بلند کرده است!”

خبرگزاری هرانا – شورای بازنشستگان ایران با انتشار بیانیه ای به مناسبت روز جهانی معلم، ضمن گرامیداشت این روز، نگاه کالایی به آموزش، ناتوانی و بی توجهی حکومت و دولت به نیازهای معلمان شاغل و بازنشسته و نهایتا مشقت‌های وارده بر زندگی آنها را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: “واقعیات عینی زندگی معلمان چه شاغل و چه بازنشسته در ایران، بدور از القاب و تعارفات بی ثمر که بمنظور جداکردن جایگاه آنان از مطالبات معیشتی تبلیغ می‌شود، دستخوش شدیدترین تنگناهای اقتصادی در تامین نیازهای اولیه و در محرومیت از حداقل امکانات رفاهی، زندگی می‌کنند”. این شورا، جنبش معلمان را از “مهمترین و تاثیرگذارترین جنبش های مطالباتی در صحنه اجتماعی ایران” خواند و افزایش حقوق، اجر و قرب بخشی به فرآیند آموزش، تامین سلامت دانش آموزان و معلمان، امکان داشتن تشکلهای مستقل، آزادی معلمان و دانشجویان و همچنین توقف فشارهای امنیتی – قضائی بر روی آنها را از مطالبات مهم معلمان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانال شورای بازنشستگان ایران، شورای بازنشستگان ایران با انتشار بیانیه ای در آستانه روز جهانی معلم، ضمن گرامیداشت این روز، نگاه کالایی به آموزش و سیاست های غلط حکومت در این خصوص و نهایتا مشقت‌های وارده بر زندگی معلمان شاغل و بازنشسته در ایران را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “امسال بزرگداشت این روز با فشارهای سنگین ناشی ازشرایط سخت ویروس کرونا ، وضعیت نامناسب و شکننده ای بر معلمان، دانش آموزان و دانشجویان تحمیل کرده است. وضعیتی که ناتوانی و بی توجهی حکومت و دولت در مدیریت و تامین نیازهای آن، صدای متولیان خودی را هم بلند کرده است!”

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“بیانیه شورای بازنشستگان ایران بمناسبت روزجهانی معلم!

پنجم اکتبر (۱۳مهرماه) ، هرسال از سوی یونسکو «روز جهانی معلم» اعلام شده است.

حکومت ها همواره جایگاه معلمان را بگونه ای انتزاعی جدا از مناسبات و کارکرد و نیازهای سرمایه، صرفا بعنوان آموزگاران علم ومعرفت و رشد و شکوفائی استعدادهای نسل آینده و بعنوان کار فرهنگی تبلیغ کرده و این نظرات را بعنوان آراء حاکم نه تنها به جامعه بلکه به بخش بزرگی از خود معلمین نیز تسری داده و تثبیت کرده اند اما واقعیت امر چیز دیگریست.

آموزش علوم بشکل کلاسیک و مدرن آن با رشد و نیاز سرمایه داری درجهان به زندگی بشر راه یافت و بخشی از چرخه تولید و توسعه سرمایه داری ست.
“سواد” در این مناسبات یک کالاست که در کنار سایر ملزومات، بخشی از چرخه تولید ست و مانند هر پدیده ای از جهان کالایی شده در نهایت تبدیل به “کسب و کار” گردید.

بازتولید نیروی انسانی ماهر برای گردش سرمایه و تولید سود بیشتر، نیاز به صرف هزینه های آموزشی دارد. تامین این هزینه ها که از وظایف اولیه دولت و بودجه عمومی ست، با خصوصی کردن و برون سپاری در “بازارآزاد” به کسب و کاری پرسود از جیب مردم و با کمترین دستمزد به معلمان صورت میگیرد. این سیاست، شکاف بین فقیر و غنی را به شکلی بیسابقه گسترش داده است. در نتیجه تحصیل رایگان و مناسب برای همه، به خواست عمومی جامعه تبدیل شده است.

واقعیات عینی زندگی معلمان چه شاغل و چه بازنشسته در ایران، بدور از القاب و تعارفات بی ثمر که بمنظور جداکردن جایگاه آنان از مطالبات معیشتی تبلیغ میشود، دستخوش شدیدترین تنگناهای اقتصادی در تامین نیازهای اولیه و در محرومیت از حداقل امکانات رفاهی، زندگی میکنند.

جنبش معلمان از مهمترین و تاثیرگذارترین جنبش های مطالباتی در صحنه اجتماعی ایران، در منافع مشترک با سایر بخشهای مزدبگیران، خواسته های سراسری و مشترکی را به پیش میبرد.

امسال بزرگداشت این روز با فشارهای سنگین ناشی ازشرایط سخت ویروس کرونا ، وضعیت نامناسب و شکننده ای بر معلمان، دانش آموزان و دانشجویان تحمیل کرده است. وضعیتی که ناتوانی و بی توجهی حکومت و دولت در مدیریت و تامین نیازهای آن، صدای متولیان خودی را هم بلند کرده است!

بزرگداشت این روز برای معلمان، تاکید و پافشاری بر مطالبات و نیازهای حداقلی ست که زندگی بهتری را ایجاد کند .

از جمله مطالبات پایه ای و محوری معلمان ایران :

– افزایش مزد بر اساس هزینه های واقعی “سبد معیشت” .
– جدا کردن تمامی فرآیند آموزش و تحقیقات از چرخه سود و سیاست خصوصی سازی
– برخورداری کارکنان سیستم آموزشی از بهداشت و درمان کارآمد و رایگان .
– اولویت دادن سلامت دانش آموزان و معلمان در شرایط بحران کرونا و تخصیص بودجه حداکثری برای تهیه ملزومات این شرایط.
– تامین زیرساخت و نیازهای آموزشی مدرن و رایگان در تمام مقاطع تحصیلی مطابق با استاندارهای امروزی فارغ از تبعیضات جنسیتی، نژادی، قومیتی و…
– داشتن تشکل های مستقل بر مبنای اعمال اراده جمعی معلمان شاغل و بازنشسته.
– کنترل و نظارت نمایندگان واقعی بر اموالِ شاغل و بازنشسته از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگان،

در گرامیداشت روز جهانی معلم ضمن تاکید و پشتیبانی از این مطالبات حداقلی ، خواهان توقف فشارهای امنیتی –قضائی بر معلمان، دانش آموزان و دانشجویان و آزاد کردن فوری و بیقید و شرط آنان و جبران همه خسارات وارد شده به زندگی شان هستیم.

شورای بازنشستگان ایران
۱۳ مهر ۱۴۰۰″

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید