خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در واکنش به محکومیت اسماعیل گرامی و احضار و تهدید فعالین حقوق بازنشستگان

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران در واکنش به محکومیت اسماعیل گرامی و احضار و تهدید فعالین حقوق بازنشستگان

خبرگزاری هرانا – کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احضار و تهدید فعالان صنفی بازنشستگان و تداوم بازداشت غیرقانونی اسماعیل گرامی واکنش نشان داد. در این بیانیه کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به تداوم تهدید و احضار فعالان صنفی به مسئولان دولتی و نهادهای امنیتی هشدار داده است که “تداوم برخوردهای امنیتی با فعالان صنفی به جای پاسخ به مطالبات، در نهایت به گسترش اعتراضاتی منجر خواهد شد که وقایع آبان ۹۸ در مقابل آن ناچیز است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، کانون صنفی معلمان ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احضار و تهدید فعالان صنفی بازنشستگان و تداوم بازداشت غیرقانونی اسماعیل گرامی واکنش نشان داد.

متن کامل این بیانیه عینا در پی می آید:

«افزایش مشکلات معیشتی ناشی از تحریم‌های بین المللی و ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی به همراه تداوم فساد ساختاری و سیستماتیک، در طی یک دهه اخیر، قشرهای مختلف اجتماعی در ایران را با شرایط سختی روبرو ساخته است.

در این میان وضعیت بازنشستگان، نسبت به نیروهای شاغل وخیم‌تر است. سطح نازل حقوق‌های بازنشستگی در مقایسه با افزایش مداوم تورم و در نتیجه کاهش قدرت خرید، بیماری‌های ناشی از کهولت سن و عدم حمایت‌های بیمه‌ای مناسب و نیاز به اشتغال مجدد با وجود شرایط نامناسب جسمی، نشانه‌هایی از وضعیت وخیم اقتصادی بخش بزرگی از بازنشستگان در شرایط کنونی است.

در چنین بستری است که در طی یک دهه گذشته، شاهد فعالیت‌های مسالمت‌آمیز و صنفی بازنشستگان برای طرح مطالبات مشروعشان در سطح جامعه بوده‌ایم. با این همه تاکنون نه تنها پاسخ درخور و مناسبی از سوی فرادستان دولتی به این مطالبات داده نشده، که بعضا شاهد برخوردهای امنیتی با فعالین صنفی بازنشستگان نیز بوده‌ایم. برخوردهای خشونت‌آمیز با تجمعات صنفی بازنشستگان، احضار و تهدید برخی از آنها همچون محبوبه فرحزادی، ژاله روح‌زاد و منیژه فروزنده و غیره به مراجع امنیتی و قضایی و بازداشت و پرونده سازی برای اسماعیل گرامی یکی از فعالان سرشناس بازنشستگان از جمله این موارد است.

اسماعیل گرامی با وجود بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط وخیم جسمانی، بیش از دوماه است که در زندان تهران بزرگ در شرایط بازداشت موقت به سر می‌برد و با وجود پیگیری‌های مکرر خانواده برای آزادی موقت، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب با اتهام اجتماع و تبانی بخاطر حضور در تجمعات صنفی بازنشستگان، این فعال صنفی را به چهار سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم نموده است.

با توجه به شرایط پیش آمده، کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، ضمن دفاع از مطالبات برحق بازنشستگان و محکوم نمودن تداوم تهدید و احضار فعالان صنفی بازنشستگان، بویژه تداوم بازداشت غیرقانونی اسماعیل گرامی، به مسئولان دولتی و نهادهای امنیتی هشدار می‌دهد که تداوم برخوردهای امنیتی با فعالان صنفی به جای پاسخ به مطالبات، در نهایت به گسترش اعتراضاتی منجر خواهد شد که وقایع آبان ۹۸ در مقابل آن ناچیز است. از نظر این تشکل صنفی، راه حل رفع مشکلات کنونی، پاسخ مناسب به مطالبات برحق قشرهای مختلف مردم ایران و به ویژه بازنشستگان عزیز است.

کانون صنفی معلمان ایران(تهران )

روز شنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰»

اسماعیل گرامی در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹، همزمان با اعتراضات سراسری بازنشستگان در کشور، تجمع کارگران، معلمان و بازنشستگان در مقابل وزارت کار در تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و یک روز بعد آزاد شد. او مجددا در تاریخ ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در تهران بازداشت و به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین منتقل شد. آقای گرامی نهایتا در تاریخ ۱۹ فروردین ماه به قرنطینه زندان تهران بزرگ منتقل شد و تاکنون در این زندان به سر میبرد.

وی نهایتا هفته گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید