خانه  > slide, اقلیت های دینی  >  ابراز نگرانی جامعه جهانی بهائی از افزایش فشار بر بهائیان در ایران

ابراز نگرانی جامعه جهانی بهائی از افزایش فشار بر بهائیان در ایران

خبرگزاری هرانا – دفتر جامعه جهانی بهائی در ژنو، با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشار و آزار و اذیت شهروندان بهائی در ایران ابراز نگرانی کرد. در بیانیه دفتر جامعه جهانی بهائی با اشاره به اینکه وقایع اخیر “یک کارزار وسیع دولتی را شکل می‌دهند که هدفش نابودی سیستماتیک جامعه بهائی به عنوان یک جامعه زنده و پویا است” آمده “موج‌ حمایت‌های ملی و جهانی از بهائیان ایران، ندای همبستگی جهانی در دفاع از پایه‌ای‌ترین حقوق شهروندان ایرانی را بلند کرده است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت افزایش فشار و آزاد سیستماتیک علیه شهروندان بهائی در ایران ابراز نگرانی کرد.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به آغاز موج جدید از فشار بر پیروان آئین بهائی در ایران آمده است “موج‌ حمایت‌های ملی و جهانی از بهائیان ایران، ندای همبستگی جهانی در دفاع از پایه‌ای‌ترین حقوق شهروندان ایرانی را بلند کرده است”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“آزار بهائیان ایران با شدت بسیار بیشتری ادامه دارد

ژنو – ۵ مه ۲۰۲۱ – جامعهٔ جهانی بهائی نگران تشدید اخیر آزار و اذیت‌ها علیه بهائیان در ایران است. به نظر می‌رسد موج اخیر، حاکی از پیاده‌سازی برنامه گسترده‌تر دولت ایران برای افزایش آزار و سرکوب این جامعه است که بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان کشور به شمار می‌رود.

در حال حاضر، موجی از یورش به منازل و دستگیری‌های خودسرانه و بی‌دلیل در سراسر ایران در جریان است. تاکنون منازل ده‌ها بهائی در شهرهای شیراز و بهارستان اصفهان مورد حمله قرار گرفته است و منجر به بازداشت بیش از ۲۰ بهائی شده و تعداد بیشتری نیز هر زمان امکان دارد به زندان فراخوانده شوند. این یورش‌ها و دستگیری‌ها، جدیدترین نمونه‌ از فهرست بلند آزار و اذیت‌های اخیر بهائیان ایران است، از جمله توقیف زمین‌ها و املاک بهائیان در روستای ایول در استان مازندران، مصوبه‌ای محرمانه از کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب شهرستان ساری جهت کنترل و سرکوب بهائیان، و منع بهائیان تهران از دفن عزیزان‌شان در قطعه‌ای از گورستان خاوران که قبلاً به آن‌ها اختصاص داده شده بود. این وقایع یک کارزار وسیع دولتی را شکل می‌دهند که هدفش نابودی سیستماتیک جامعۀ بهائی به عنوان یک جامعهٔ زنده و پویا است.

موج‌ حمایت‌های ملی و جهانی از بهائیان ایران، ندای همبستگی جهانی در دفاع از پایه‌ای‌ترین حقوق شهروندان ایرانی را بلند کرده است. در نتیجه، یک جنبه از کارزار مقامات تاکنون خنثی شده و بهائیان تهران توانسته‌اند پنج نفر از درگذشتگان خود را مطابق ترتیبات قبلی در گورستان خاوران به خاک بسپارند.

خانم دیان علائی، نمایندهٔ جامعهٔ بین‌المللی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو می‌گوید: وقایع اخیر نشان داده است که وحدت و همبستگی در کانون دستاورد‌های حقوق بشری برای همهٔ ایرانیان قرار دارد. این حمایت و همبستگی برای پاسخ به تشدید آزار و سرکوب بهائیان ایران که در حال حاضر در جریان است بسیار ضروری است”.

بر اساس گزارشاتی که پیشتر توسط هرانا منتشر شده است؛ طی ماه اخیر موج تازه ای از بازداشت گسترده شهروندان بهائی در شهرهای مختلف کشور از جمله اصفهان و شیراز به راه افتاده است. از روز یکشنبه ۵ اردیبهشت، دستکم ۱۰ زن بهائی در بهارستان اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و منازل دستکم ۲۸ خانواده بهائی نیز در همین شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شده است.  همچنین روز گذشته نیز یک شهروند اهل بهارستان اصفهان در هندیجان بازداشت شد.

از سوی دیگر در تاریخ ۱۷ فروردین ماه دستکم ۷ شهروند بهائی در شهر شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و منازل آنان مورد تفتیش قرار گرفت. در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه نیز دو شهروند دیگر در همین شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از میان شهروندان بهائی بازداشت شده در شیراز دستکم ۶ تن کماکان در بازداشت هستند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید