خانه  > اصناف, سایر گروهها  >  بیانیه مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات این صنف

بیانیه مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات این صنف

خبرگزاری هرانا – مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور، طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن تمام بی توجهی ها، شعارهای بی پشتوانه و بی عمل و همچنین ایجاد جو رسانه ای کاذب مبنی بر حمایت از کادر پرستاری، اعلام کرد؛ که به هیچ عنوان حاضر به معامله ی جان و سلامتی مردم و مراقبین سلامت نبوده و خواهان اصلاح و تغییر رویکرد مدیران و مسئولان مربوطه و ورود به عملی کردن تمام وعده ها با نیت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم شد. در بخشی از این بیانیه آمده است؛ جذب نیروی شرکتی، قراردادهای ۸۹ روزه ی فریبکارانه، عدم تسهیل استخدام کادر مورد نیاز، افزایش دهانه ی گشاد بی عدالتی که با پرداخت کارانه های ۵۰ هزار تومان با وجود تزریق هزاران میلیارد تومان پول به نظام سلامت رخ داده و منجر به ایجاد اختلاف چند صد برابری پرداختها شده، عدم اجرای هیچ کدام از قوانین خاص گروه پرستاری، عدم رعایت شأن انسانی کادر درمان و بی توجهی به نیازهای روحی و روانی و اجتماعی ایشان در حال حاضر پرستاری را به اغما برده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف نیوز، مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور، طی بیانیه ای ضمن محکوم کردن تمام بی توجیها، شعارهای بی پشتوانه و بی عمل و همچنین ایجاد جو رسانه ای کاذب مبنی بر حمایت از کادر پرستاری، اعلام کرد؛ که به هیچ عنوان حاضر به معامله ی جان و سلامتی مردم و مراقبین سلامت نبوده و خواهان اصلاح و تغییر رویکرد مدیران و مسئولان مربوطه و ورود به عملی کردن تمام وعده ها با نیت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم شد.

مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور طی این بیانیه با تاکید بر اینکه؛ افزایش فشار کاری بر پرستاران که در حال حاضر حداقلترین شکل دادن بیش از ده بیمار بدحال به یک پرستار است که گاهی تعدادی از این بیماران ICU لازم هستند، ضمن مخاطره ی سلامت پرستار و صد برابری کردن احتمال ابتلای وی، موجب عدم ارائه ی مراقبتهای مناسب از بیماران و افزایش تصاعدی مرگ و میرها شده است.خاطر نشان کرد: “جذب نیروی شرکتی، قراردادهای ۸۹ روزه ی فریبکارانه، عدم تسهیل استخدام کادر مورد نیاز، افزایش دهانه ی گشاد بی عدالتی که با پرداخت کارانه های ۵۰ هزار تومان با وجود تزریق هزاران میلیارد تومان پول به نظام سلامت رخ داده و منجر به ایجاد اختلاف چند صد برابری پرداختها شده، عدم اجرای هیچ کدام از قوانین خاص گروه پرستاری، عدم رعایت شأن انسانی کادر درمان و بی توجهی به نیازهای روحی و روانی و اجتماعی ایشان در حال حاضر پرستاری را به اغما برده است”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“این ایام که به روز پرستار نزدیک می شویم، شاهد سیاهترین و دردناکترین اتفاقات در حوزه ی بهداشت و درمان برای کارکنان پرستاری هستیم؛ پرستار مادر دو فرزند اوتیسم در همدان در خط مقدم کرونا به کارگیری می شود و مبتلا و فوت می گردد.

پرستار باردار جوان با وجود دیابت بارداری در بخش پر خطر بی توجه به وضعیتش و گواهی پزشکی و فقط به خاطر اینکه شرکتی بوده و ترس از دست دادن کار داشته جان خودش و نوازاد معصومش را فدای نادانی و بی مسئولیتی عده ای می کند ، و شهادت دهها پرستار دیگر نمونه ی کوچکی از ظلمهای سیستمی به پرستاری است و بیشتر مرگها حاصل این ندانم کاریهای بی بازخواست است .

متاسفانه کمبود شدید نیرو که قبل از کرونا به یک سوم کف استاندارد رسیده بود و امروز با ابتلای بیش از نیمی از پرستاران و خروج بیش از ۶۰۰۰ پرستار قراردادی که عاقلانه طبق منطق رییس جمهور محترم از سیستم خارج شدند و فوتهای بی دلیل که حاصل عدم مدیریت و عدم تامین تجهیزات مناسب و عدم رعایت پرخطری و … است ،قطعا موجب چند برابر شدن فشارهای کاری بر پرستاری شده است.

افزایش فشار کاری بر پرستاران که در حال حاضر حداقل ترین شکل، دادن بیش از ده بیمار بدحال به یک پرستار است که گاهی تعدادی از این بیماران ICU لازم هستند ، ضمن مخاطره ی سلامت پرستار و صد برابری کردن احتمال ابتلای وی ، موجب عدم ارائه ی مراقبتهای مناسب از بیماران و افزایش تصاعدی مرگ و میرها شده است.

از طرفی متاسفانه در تمام این دوران بخصوص در ۹ ماه اخیر تنها حمایت انجام شده چند ماشاالله و اعلام حمایت شعاری در رسانه ها و … بصورت مستمر بوده است که هرگز در عمل اتفاق نیافتاده است.

علیرغم دستور صریح مقام معظم رهبری، نه حمایت مالی چندانی شده و نه جذب نیرو حداقل به اندازه خروجی ها انجام گرفته است بلکه بر عکس تا کسی زبان به اعتراض گشوده درب اخراج را فرارویش گشوده اند .

جذب نیروی شرکتی ، قراردادهای ۸۹ روزه ی فریبکارانه، عدم تسهیل استخدام کادر مورد نیاز، افزایش دهانه ی گشاد بی عدالتی که با پرداخت کارانه های ۵۰ هزار تومان با وجود تزریق هزاران میلیارد تومان پول به نظام سلامت رخ داده و منجر به ایجاد اختلاف چند صد برابری پرداختها شده، عدم اجرای هیچ کدام از قوانین خاص گروه پرستاری، عدم رعایت شأن انسانی کادر درمان و بی توجهی به نیازهای روحی و روانی و اجتماعی ایشان در حال حاضر پرستاری را به اغما برده است .

متاسفانه تشکلهای صنفی پرستاری بخصوص سازمان نظام پرستاری از ریل مطالبه گری خارج شده است توجهی به وضعیت واقعی پرستاری ندارند و بغض در گلو مانده جامعه پرستاری کشور است که توسط خانه ی پرستار به صورت فریاد شنیده می شود .

متاسفانه سازمان نظام پرستاری که باید پیگیر حقوق پرستاری باشد ضمن تعطیلی فعالیتها، به تبلیغ شعارهای بی پایه ی مسئولان می پردازد و امید جامعه ی پرستاری از این تشکیلات را کاملا نا امید کرده است .

عدم نمایندگی افکار عمومی جامعه پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری باعث بی اعتمادی بدنه و عبور پرستاری از سازمان صنفی شان شده که به شکل های مختلف اعتراضی در کشور خودش را نشان می دهد.

در این اوضاع گویا مسئولان بسیار محترم منتظرند تمام پرستاران فعلی درگیر مرگ کرونایی شوند تا نیروهای جدیدی را جایگزین کنند. اگر استخدام همین امروز هم کلید بخورد با گزینش و … که به ناخن و مو و … بند است بی شک تا یک سال دیگر هم نیرویی وارد نظام مراقبتی نخواهد شد و پرستاری روز به روز شاهد مرگ مادران و پدران و پرستاران باردار و پر خطر و … بیشتری خواهد بود.

مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور، ضمن محکوم کردن تمام بی توجیها و شعارهای بی پشتوانه و بی عمل و ایجاد جو رسانه ای کاذب مبنی بر حمایت از کادر پرستاری ، به مسئولان نظام سلامت هشدار می دهد که به هیچ عنوان حاضر به معامله ی جان و سلامتی مردم و مراقبین سلامت نبوده و خواهان اصلاح و تغییر رویکرد ظالمانه ی مدیران و مسئولان مربوطه و ورود به عملی کردن تمام وعده ها با نیت بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مردم به شرح ذیل و با فوریت است.

بی شک انتظار داریم اقدامات به صورت عملی و با اطلاع رسانی کامل از طریق کانالهای ارتباطی مورد اعتماد جامعه ی پرستاری انجام گیرد :

۱- استخدام سریع و بی قید و شرط کلیه ی پرستاران در حال طرح، شرکتی، قراردادی و بیکار با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و با مجوز ستاد بحران کرونا با حذف بروکراسی اداری که بی شک به فوریت به تایید مجلس محترم نیز می رسد.

۲- برقراری سریع فوق العاده ویژه وعده داده شده از اول آذر ماه به میزان حداکثری.

۳- آغاز اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در برنامه ششم توسعه بر دولت تکلیف شده است.

۴- آغاز اجرای مزایای مشاغل سخت برای کلیه ی مشمولین، (پرستاران و بهیاران و اتاق عمل و هوشبری و فوریت و ….) شامل بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و دادن ۲ ماه مرخصی طبق قانون ارتقاء بهره وری.

۵- رعایت شرایط مخاطره ای برای کارکنان نظام مراقبت و دور کردن افراد پرخطر جامعه ی پرستاری از کانونهای پر خطر در راستای جلوگیری از رویداد حوادثی مشابه مرگ پرستار باردار یا دارای شرایط خاص و بیماری و …

۶- تغییر مسئولان بی کفایت در حوزه های مربوطه که بارها مهر باطل شد بر عملکردشان خورده است.

۷- تشکیل کارگروه اجرایی (نه مذاکره ای ) مورد تایید جامعه ی پرستاری برای آغاز اجرای مطالبات پرستاری و اطلاع رسانی مکرر اقدامات انجام شده به جای وعده های فریبنده.

در نهایت مجمع فعالین صنفی پرستاری برخواسته از بدنه درد کشیده درک نشده بالینی پرستاری کشور به علت ضعف در عملکرد نهاد های هویتی پرستاری اعم از معاونت پرستاری و مدیرانش ، نظام پرستاری و سایر تشکل های پرستاری به کما رفته، از مسئولان انتظار دارد حسن نیت خود را تا قبل از روز پرستار و با تشکیل کارگروه اجرایی واقعی ۶ بند فوق الذکر را اجرایی نموده به جامعه مظلوم واقع شده و خدوم پرستاری و مراقبین سلامتی ملت نشان دهند، در غیر این صورت بی شک شاهد بروز اعتراضات گسترده ی این قشر فرهیخته و جان به لب رسیده خواهند بود که مطلوب هیچ طرف نیست.

امیدواریم با استیلای حق و عدالت بر صنف محوری و منافع طلبی، افق های مناسبی فر روی کارکنان نظام سلامت با تزریق امید و عدالت گشوده شود.

والسلام

«مجمع فعالین صنفی پرستاری کشور»”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید