خانه  > اعدام  >  انجمن اسلامی دانشجویان حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خواهان شفاف سازی در خصوص ابهامات پرونده نوید افکاری شد

انجمن اسلامی دانشجویان حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خواهان شفاف سازی در خصوص ابهامات پرونده نوید افکاری شد

خبرگزاری هرانا – اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نامه ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به ابهامات مطرح شده در پرونده نوید افکاری شدند. در این نامه با اشاره به مواد ۱۹۰ و ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۱۳۱۹ قانون مدنی، اصل ۳۸ قانون اساسی، ماده ۴۹ آیین نامه نحوه اجرای احکام و همچنین ماده ۴۳ آیین نامه اجرای احکام، به شبهات بسیاری پیرامون نقض قوانین از صدور حکم تا شیوه اجرای حکم اعدام نوید افکاری پرداخته شده است. در بخشی از این نامه با بیان اینکه پزشکی قانونی شکستگی استخوان دست نوید افکاری را تأیید کرده آمده است: “اقرار نوید افکاری زیر شکنجه بوده و طبق اصل ۳۸ قانون اساسی، شکنجه در هر شکلی ممنوع و اقرار و سوگند و شهادت تحت شکنجه فاقد ارزش و اعتبار است و بی اعتباری اقرار تحت شکنجه در ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی نیز مورد تأکید قانونگذار قرار گرفته است و قانونگذار بیان داشته که دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد نماید”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جماران، اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به ابهامات مطرح شده در پرونده نوید افکاری شدند.

در ابتدای این نامه آمده است: “در تاریخ ۲۲ شهریور سال جاری نوید افکاری سنگری، کشتی گیر سابق تیم ملی نوجوانان و از معترضین بازداشت شده در اعتراضات مرداد ماه سال ۱۳۹۷ اعدام شد. اعدامی که شبهه های بسیاری پیرامون نقض قوانین از صدور حکم تا شیوه اجرای آن با خود به همراه داشت. شبهه هایی که در صورت اثبات، حکایت از نقض آشکار قوانین از جمله قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی و موارد دیگر دارد”.

در ادامه این نامه به چند مورد از این تناقضات پرونده نوید افکاری با قوانین اشاره شده از جمله اینکه یکی از شهود شهادتش را پس گرفته اما «رجوع شهود از شهادت» در پرونده نوید افکاری مورد توجه دادگاه قرار نگرفته است. قانونگذار در مواد ۱۹۰ و ۱۹۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۳۱۹ قانون مدنی صراحتا رجوع شاهد از شهادتش را موجب بی اعتباری شهادت او دانسته و همچنین طبق ماده ۲۹ آیین نامه نحوه اجرای احکام حدود و قصاص، رجوع شاهد از شهادت می تواند تقاضای اعاده دادرسی را در پی داشته باشد. نکته دیگر این است که شهادت چهار نفر دیگر که به صورت محضری شهادت داده اند در ساعت قتل، نوید و وحید در جاهای دیگری و در کنار آنها حضور داشته اند، کاملا نادیده گرفته شده است.

همچنین در این نامه با بیان اینکه پزشکی قانونی شکستگی استخوان دست نوید افکاری را تأیید کرده، ادعا شده که اقرار او زیر شکنجه بوده و طبق اصل ۳۸ قانون اساسی، شکنجه در هر شکلی ممنوع و اقرار و سوگند و شهادت تحت شکنجه فاقد ارزش و اعتبار است.

به گفته این نامه، بی اعتباری اقرار تحت شکنجه در ماده ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی نیز مورد تأکید قانونگذار قرار گرفته است و قانونگذار بیان داشته که دادگاه مکلف است از متهم تحقیق مجدد نماید.

در بخش دیگری از این نامه از قوه قضائیه خواسته شده لوایح درخواست و اصرار اولیاء دم برای اعدام را منتشر کند تا برای عموم مردم شفاف سازی شود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص صورت جلسه اعدام نوید افکاری نیز چند سؤال و ابهام مطرح کرده اند از جمله اینکه چرا این صورت جلسه سربرگ ندارد؟ و چرا عنوان آن «صورت جلسه» مطلق است؟ در متن صورت جلسه نیز نوشته شده «حسب دستور دادیار محترم ناظر بر زندان به زندانی نوید افکاری فرزند حسین در خصوص اعطای ملاقات با خانواده اش به صورت حضوری یا تلفنی اعلام گردید». در حالی که ماده ۳۵ آیین نامه اجرای احکام صحبتی از قاضی ناظر نکرده است و قانونگذار گفته قاضی اجرای احکام باید مراتب را به محکوم بگوید.

در ادامه این نامه به مواردی که دادگستری فارس در اجرای این حکم مورد غفلت قرار داده اشاره شده از جمله اینکه طبق ماده ۴۳ آیین نامه اجرای احکام، قاضی اجرای احکام ۴۸ ساعت قبل از اجرای مجازات سالب حیات باید مراتب را به وکیل او اطلاع بدهد در صورتی که طبق گفته وکیل پرونده، وی از اجرای حکم بی اطلاع بوده است. مورد دیگر اینکه طبق همین ماده حضور اولیاء دم برای اجرای اعدام الزامی است اما آنها نیز از اجرای این حکم مطلع نبودند.

در بند پایانی این نامه نیز آمده است: “طبق ماده ۴۹ آیین نامه نحوه اجرای احکام، «پس از اجرای حکم و تأیید مرگ قطعی توسط پزشک قانونی یا پزشک معتمد، جسد تحویل پزشکی قانونی می شود تا به خانواده یا بستگان متوفی تحویل گردد». در صورتی که جسد نوید افکاری به خانواده تحویل داده نشد”.

نوید افکاری سحرگاه روز شنبه ۲۲ شهریور در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. اعدام این شهروند علیرغم ابهامات جدی در پرونده و موج جهانی حمایت از وی صورت گرفته است.

نوید افکاری و دو برادر دیگرش در تابستان ۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد همان سال بازداشت و توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکماتی جداگانه قرار گرفته و به احکام اعدام، شلاق و زندان محکوم شدند. حکم اعدام نوید افکاری پیشتر به تائید دیوان عالی کشور نیز رسیده بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید