خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل؛ مدافعین حقوق بشر را آزاد کنید

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل؛ مدافعین حقوق بشر را آزاد کنید

خبرگزاری هرانا – کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از زندانی کردن مدافعین حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو-تابعیتی، فعالان محیط زیست و بازداشت شدگان اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور از دولت ایران خواسته است تا این افراد را هر چه سریع‌تر آزاد کند. در این بیانیه با اشاره به تجهیزات ناکافی، کمبود آب و وسایل ضدعفونی کننده در زندان‌ها، از دولت ایران خواسته شده است تا بی‌عدالتی در خصوص مدافعین حقوق بشر، به ویژه وکیل زندانی، نسرین ستوده پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی مدافعین حقوق بشر زندانی شد.

میشل بچله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به حبس خودسرانه مدافعین حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو تابعیتی و فعالان محیط زیست اظهار داشته است: “به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر، دولت‌ها مسئول سلامت جسمانی و روانی تمامی افراد تحت مسئولیت آنان از جمله افرادی که از آزادی شان محروم شده‌اند هستند. افرادی که صرفا برای ابراز عقاید سیاسی‌شان یا هر نوع دیگر کنشگری در دفاع از حقوق بشر حبس شده‌اند، اساسا نباید در زندان باشند و قطعا نباید با چنین زندانیانی با سختگیری بیشتر رفتار شود و یا آنان را در معرض خطر بیشتر قرار داد”.

وی در پایان از مقامات جمهوری اسلامی درخواست می‌کند: “مطابق با تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله حق بر دادرسی منصفانه محکومیت تمام افرادی که بدون مبنای حقوقی  کافی زندانی شده‌اند را مورد بازبینی قرار دهد. من همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط مدافعین حقوق بشر، وکلا، زندانیان سیاسی و نیز کلیه افرادی هستم که به دلیل شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز زندانی شده‌اند، و یا به دلیل ابراز نظر مخالف یا اعمال حقوقشان از آزادیشان محروم شده‌اند”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

با اشاره به خطر کووید- ۱۹ ، بچله از ایران میخواهد مدافعین حقوق بشر را از زندان آزاد کند.

ژنو (۶ اکتبر ۲۰۲۰) – روز سه‌شنبه کمیسر عالی حقوق بشر میشل بچله از وضعیت رو به وخامت مدافعین حقوق بشر، وکلا و زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران عمیقا ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنان در شرایط همه‌گیری کووید- ۱۹ از مسئولین شد.

ایران در منطقه بیشترین آسیب را از کووید- ۱۹ دیده است. زندان‌های کشور از جمعیت بیش از ظرفیت و بهداشت ضعیف رنج میبرد و این وضعیت در طول همه‌گیری وخیم‌تر نیز شده است. کمبود آب، وسایل بهداشتی و ضدعفونی، ناکافی بودن تجهیزات حفاظتی و تست و همچنین نبود فضا برای قرنطینه و مراقبت‌های درمان ناکافی منجر به شیوع ویروس در میان زندانیان و بنا بر گزارش‌ها تعدادی فوت شده‌ها است.

قوه قضاییه ایران در ماه فوریه دستورالعمل‌هایی برای آزادی موقت زندانیان صادر کرد تا از جمعیت زندان کاسته و از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود. بنا بر آمار دولتی حدود ۱۲۰ هزار زندانی از این طرح بهره بردند. به نظر می رسد که این طرح متوقف شده و تعداد زیادی از زندانیان به زندان بازگردانده شدند. همچنین، افرادی که بنا بر اتهامات مرتبط با امنیت ملی به بیش از پنج سال زندان محکوم شده‌اند از این طرح مستثنی شده‌اند.

در نتیجه بیشتر کسانی که بازداشت آنان احتمالا خودسرانه بوده است از جمله مدافعین حقوق بشر، وکلا، شهروندان خارجی و زندانیان دو تابعیتی، فعالان محیط زیست و دیگر افرادی که برای بیان عقیده و اعمال حقوقشان از آزادی‌شان محروم شده‌اند، در زندان در معرض خطر فزاینده ابتلا به ویروس قرار گرفته‌اند.

 بچله اظهار داشت: «به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر، دولت‌ها مسئول سلامت جسمانی و روانی تمامی افراد تحت مسئولیت آنان از جمله افرادی که از آزادی‌ شان محروم شده‌اند هستند. افرادی که صرفا برای ابراز عقاید سیاسی‌شان یا هر نوع دیگر کنشگری در دفاع از حقوق بشر حبس شده‌اند، اساسا نباید در زندان باشند و قطعا نباید با چنین زندانیانی با سختگیری بیشتر رفتار شود و یا آنان را در معرض خطر بیشتر قرار داد».

وی افزود: «من متاسفم که مشاهده می کنم اقداماتی که برای کاهش شیوع کووید- ۱۹ طراحی شده است، علیه گروه خاصی از زندانیان به طور تبعیض آمیز به به کار میروند».

یکی از نمونه‌های بارز این رفتار علیه وکیل مدافع برجسته حقوق بشر و مدافع حقوق بشر زنان خانم نسرین ستوده بوده است که برای اتهاماتی مرتبط با فعالیت‌های حقوق بشری‌اش احکامی در مجموع بیش از سی سال دریافت کرده است. خانم ستوده در اعتراض به تداوم استفاده از حبس خودسرانه و نیز مراقبت‌های درمانی ناکافی در زندان، اعتصاب غذای دوم خود را در ماه اوت آغاز کرد. وی پس از نزدیک به ۵۰ روز به دلیل سلامت به سرعت رو به زوالش به اعتصاب غذا پایان داد. شرایط قلبی وی نیازمند درمان تخصصی است.

رئیس دفتر حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت: «من شدیدا نگران در خطر بودن جان خانم نسرین ستوده هستم. من مجدد از مقامات می خواهم که سریعا او را آزاد کرده و برای وی این امکان را فراهم آورند تا پیش از آنکه درمان پزشکی لازم را به انتخاب خود ادامه دهد در خانه تجدید قوا کند. در طول سال‌ها وی مدافع شجاع و ثابت قدم حقوق دیگر ایرانیان بوده است. زمان آن رسیده است که دولت به نقض حقوق او به دلیل تلاش‌هایی که وی به نمایندگی از دیگران کرده است خاتمه دهد».

کمسیر عالی حقوق بشر همچنین از هدف قرار دادن مداوم و سیستماتیک افرادی که هرگونه نظر مخالف بیان می‌کنند و نیز جرم‌انگاری اعمال حقوق بنیادین ابراز نگرانی کرد.

 بچله گفت: «ناامیدکننده است که مشاهده می‌کنیم که از نظام عدالت کیفری به عنوان ابزاری برای ساکت کردن جامعه مدنی استفاده می شود. ابراز نظر مخالف جرم نیست. یک حق بنیادین است که باید محافظت و حمایت شود».

«من از مقامات ایرانی می‌خواهم که مطابق با تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله حق بر دادرسی منصفانه محکومیت تمام افرادی که بدون مبنای حقوقی کافی زندانی شده‌اند را مورد بازبینی قرار دهد. من همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط مدافعین حقوق بشر، وکلا، زندانیان سیاسی و نیز کلیه افرادی هستم که به دلیل شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز زندانی شده‌اند، و یا به دلیل ابراز نظر مخالف یا اعمال حقوقشان از آزادیشان محروم شده‌اند». کمیسر عالی حقوق بشر گفت: «به طور خاص مهم است که این بی‌عدالتی در زمانی که کووید-۱۹ در زندان‌های ایران یکه تازی می‌کند، اصلاح شود».

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید