خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه ۴۵ تشکل دانشجویی؛ بازداشت اعضای جمعیت امام علی تهدیدی علیه تمامی نیروهای مترقی جامعه است

بیانیه ۴۵ تشکل دانشجویی؛ بازداشت اعضای جمعیت امام علی تهدیدی علیه تمامی نیروهای مترقی جامعه است

خبرگزاری هرانا – ۴۵ تشکل دانشجویی در بیانیه ای مشترک نسبت به بازداشت اعضای جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی واکنش نشان دادند. آنها ضمن محکوم کردن اقدامات دستگاه های امنیتی علیه این ارگان مردم نهاد، در بخشی از بیانیه خود نوشته اند، “رفتارهایی که در روزهای اخیر علیه جمعیت امام علی انجام شده است و متاسفانه ادامه دارد نه فقط ستمی در حق این سمن و مسئولانش، که تهدیدی علیه سرمایه‌های اجتماعی ایران و روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری و انگیزه برای مشارکت و کار داوطلبانه است. چنین برخوردهایی نه فقط یک سازمان مردم‌نهاد یا داوطلبان و خانواده‌های تحت پوشش آن را هدف قرار می‌‌دهد؛ بلکه تهدیدی بالفعل علیه تمامی نیروهای مترقی جامعه است”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف، ۴۵ تشکل دانشجویی در حمایت از بازداشت شدگان جمعیت امام علی بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“در این روزهای دشوار که مشکلات اقتصادی از یک‌‌سو و بیماری عالم‌گیر کرونا از سوی دیگر مردم ایران را تحت شدیدترین فشارها قرار داده است؛ حفظ همبستگی مردمی اصلی‌ترین سرمایه برای گذر از این شرایط و دستیابی به آینده‌ای بهتر است. این سرمایه با پویایی و اتحاد یکایک شهروندان و گروه‌های مردمی میسر می‌شود.

سازمان مردم‌نهاد جمعیت امام علی با بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی فعالیت در ارتباط با بهبود زیستِ فرودستان اقتصادی، یکی از مصداق‌های بارز پویایی در جامعه‌ی ایرانی است که کوشیده است از تمام ظرفیت‌های موجود جهت برانگیختن مشارکت فراگیر اجتماعی برای رفع آسیب‌ها، اصلاح ساختارها و بهبود کیفیت زندگی مردمان محروم ساکن ایران و غرب آسیا استفاده کند. جمعیت امام علی همواره بستری برای فعالیت‌های اجتماعی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و نمادی از احساس مسئولیت و دگرخواهی برای جوانان ایران بوده است. در شرایطی که وضعیت نگران‌کننده‌ی خروج بی‌بازگشت سرمایه‌های انسانی و نخبگان کشور پیش چشم همه‌ی ماست فعالیت‌های این جمعیت همواره در طی سالیان متمادی، کوششی بوده است برای روشن نگاه داشتن چراغ امید در سیاهی‌های سایه‌گستر بر زیست مردم فراموش شده و فرودست ایران.

امّا متاسفانه در روزهای اخیر، با بازداشت تعدادی از اعضای این جمعیت، بار دیگر شاهد تجلی اراده‌هایی بودیم که سیاهی را بر سپیدی و سایه را بر نور ترجیح می‌دهند. در شرایطی که مشکلات اساسی و بنیادین، گریبان معیشت و سلامت و حتی بنیان‌های اخلاقی جامعه‌ی ما را گرفته است؛ برخی نهادهای امنیتی با رفتارهای فراقانونی با دستگیری و قلع‌وقمع فعالین مدنی و اجتماعی، فضا را هر لحظه تنگ‌تر و تیره‌تر می‌کنند.

منطبق با کدام مصلحت و منافع مردمی، به یک‌باره چند مسئول این سازمان مردم‌نهاد از سوی نهادهای امنیتی دستگیر می‌شوند و از فردای دستگیری، رسانه‌هایی همسو و هم‌جهت، فعالیت‌های تخریبی خود را علیه این جمعیت آغاز می‌کنند و پیش از برگزاری حتی یک جلسه دادرسی، حکم به محکومیت و مجرمیت این اشخاص و سمن متبوع‌شان می‌دهند؟ حال که حاصل ۲۰ سال فعالیت انسان‌دوستانه با چند تصمیم نهادهای امنیتی و رسانه‌های پیرو آنان در معرض تهدید و آسیب قرار گرفته است می‌توان نتیجه گرفت که حاکمیت فعلی با هر فرم متمایز از الگوهای رسمی ارائه داده شده سرکوب و برخورد را در پیش خواهد گرفت.

این موضوع به درستی مورد درک و پذیرش نیروهای مترقی قرار گرفته است که مشکلات کنونی، به ویژه آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی، کار کودکان، اعتیاد و… بدون مشارکت و همکاری مردم قابل حل نیست. برخورد‌های این ‌چنینی با سازمان‌های مردم‌نهاد چیزی جز تعمیق بحران‌ها در وضعیت فعلی را در پی نخواهد داشت و به تحمیل فقر و فلاکت بر جامعه‌ی ایران خواهد انجامید.

چگونه فیلم‌ها و صوت‌های موجود بر روی رایانه‌های شخصی اعضای بازداشت‌‌شده‌ی جمعیت امام علی، تنها چند روز بعد از دستگیری و پیش از برگزاری دادگاه، به صورت تقطیع شده و تنها برای طرح اتهامات عجیب و غریب سر از صفحات برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در می‌آورد و پس از ساعاتی عیناً در رسانه‌های متکی به بودجه‌ی عمومی منتشر می‌شود؟ اینگونه اقدامات در جهت تکمیل پروژه‌های امنیتی_رسانه‌ای و سرکوب همه فعالان معنی می‌یابد.

رفتارهایی که در روزهای اخیر علیه جمعیت امام علی انجام شده است و متاسفانه ادامه دارد نه فقط ستمی در حق این سمن و مسئولانش، که تهدیدی علیه سرمایه‌های اجتماعی ایران و روحیه‌ی مسئولیت‌پذیری و انگیزه برای مشارکت و کار داوطلبانه است. چنین برخوردهایی نه فقط یک سازمان مردم‌نهاد یا داوطلبان و خانواده‌های تحت پوشش آن را هدف قرار می‌‌دهد؛ بلکه تهدیدی بالفعل علیه تمامی نیروهای مترقی جامعه است.

ما به عنوان جمعی از تشکل‌های دانشجویی کشور، ضمن هشدار دادن نسبت به رویه‌های نادرست قضایی و امنیتی موجود، با وجود آگاهی از تمایزات و افتراقات خود با جریانات دیگر، نه از سر تساهل بلکه برای ایستادن بر پیمان نامه‌ای که هسته‌ی سخت سرکوب را نشان گرفته است همدلی خود را با اعضای جمعیت امام علی اعلام می داریم و نسبت به سرکوب نهادهای مردمی هشدار می‌دهیم.”

امضاکنندگان:

۱. مجمع اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،۲. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم، ۳. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ۴. انجمن اسلامی امید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۵. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۶. انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، ۷. انجمن اسلامی رویش دانشجویان علم و صنعت، ۸.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، ۹. تشکل اسلامی نسل نو دانشگاه قم واحد خواهران، ۱۰. انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان، ۱۱. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری، ۱۲. انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ۱۳. انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۴. انجمن اسلامی اعتدال دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۵. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ۱۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم، ۱۷. انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گراش، ۱۸.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه، ۱۹. انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، ۲۰. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۱. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان، ۲۲. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، ۲۳. انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه مازندران، ۲۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر، ۲۵. انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۲۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز، ۲۷. انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین، ۲۸. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود، ۲۹. انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه علامه طباطبایی، ۳۰. انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی ارومیه، ۳۱. انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تفرش، ۳۲. انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان، ۳۳. انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی، ۳۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه، ۳۵. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان، ۳۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب، ۳۷. مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا، ۳۸.انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه، ۳۹. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد، ۴۰. انجمن فرهنگ و سیاست رازی، ۴۱. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ۴۲.انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس، ۴۳.انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه صنعتی اسفراین، ۴۴. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک، ۴۵.انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان / مردادماه ۹۹″.

گفتنی است، دفتر جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران پلمب شد. همزمان شارمین میمندی نژاد، موسس جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی به همراه مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

پس از گذشت یک ماه، مرتضی کی منش و کتایون افرازه دیگر عضو این جمعیت با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

پیشتر باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار یک گزارش دلیل بازداشت این افراد را ارتباط با یکی از گروههای اپوزیسیون و افراد خارج از کشور بیان کرده و آقای میمندی نژاد نیز به زیر سوال بردن «اسلام» و «مبنای رسالت پیامبر اسلام» متهم شده بود. این وبسایت همچنین مدعی در دست داشتن یک فایل صوتی از شارمین میمندی نژاد شده بود که در آن به قاسم سلیمانی توهین می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز مدعی شده بود که  «علت بازداشت این فعالین مدنی مسائل امنیتی است و ربطی به تشکل مردم‌نهاد آنها ندارد».

جمعیت امام علی، آن‌گونه که در تارنمای آن آمده: «یک سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسید و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. این جمعیت در حال حاضر ۳۶ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در شهر تهران (در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران و دیگر نقاط شهر ) و نزدیک به ۱۰ هزار عضو فعال در سراسر ایران دارد. عمده فعالیت این انجمن در خصوص کمک به کودکان و زنان نیازمند است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید