خانه  > اعدام, اندیشه و بیان  >  جمعی از روزنامه نگاران: “هیئت منصفه ای به بزرگی ایران، این جوانان را مستحق اعدام نمی داند”

جمعی از روزنامه نگاران: “هیئت منصفه ای به بزرگی ایران، این جوانان را مستحق اعدام نمی داند”

خبرگزاری هرانا – جمعی از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای حوزه آموزش و پرورش طی بیانیه ای سرگشاده نسبت به تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه تن از معترضین آبان ۹۸، واکنش نشان دادند و خواستار لغو حکم صادره شدند. این افراد در بخشی از بیانیه خود نوشته اند، “جامعه ای که درگیر تحریم، ناکارآمدی مدیران، کرونا، بیکاری، تورم و گرانی است، تحمل اعدام و حتی زندانی کردن معترضان به اوضاع اقتصادی را ندارد. این کار مانند نمک پاشیدن به زخم مردم گرفتار نیازهای اولیه معیشتی است. اعدام  راه حل مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست. وظیفه حاکمیت ایجاد رفاه  و پاسداری از امنیت و آرامش و آزادی مردم است. به جای اعدام و زندان معترضان به ریشه اعتراضات باید پرداخت.”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای معلم، جمعی از روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای حوزه آموزش و پرورش در بیانیه‌ای با دعوت از حاکمیت برای در پیش گرفتن اصول “حکمرانی خوب”  به  تایید حکم اعدام برای امیرحسین مرادی ، محمد رجبی و سعید تمجیدی اعتراض و خواهان توقف این حکم شدند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

صدور حکم اعدام برای سه تن از  جوانان شرکت کننده در حوادث آبان ۹۸  در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین و فشارهای اقتصادی ناشی از تورم و گرانی، موجی خودجوش از همبستگی مدنی در اعتراض به این حکم را برانگیخت.

میلیون‌ها ایرانی با گرایش‌های مختلف سیاسی یا فاقد گرایش سیاسی، شامل هنرمندان، روشنفکران، استادان دانشگاه و فرهنگیان و دیگر اقشار مردم، با  شعار کوتاه و موثر “اعدام نکنید، اعتراض خود را به این حکم اعلام کردند.

جامعه ای که درگیر تحریم، ناکارآمدی مدیران، کرونا، بیکاری، تورم و گرانی است، تحمل اعدام و حتی زندانی کردن معترضان به اوضاع اقتصادی را ندارد. این کار مانند نمک پاشیدن به زخم مردم گرفتار نیازهای اولیه معیشتی است.

اکنون هیئت منصفه‌ای به بزرگی ایران، این جوانان را مستحق اعدام نمی‌داند.

زمزمه‌های اعدام معترضان آبان ۹۸ که از اصفهان و جاهای دیگر شنیده می‌شود، باید متوقف شود.

ما جمعی از روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه آموزش و پرورش، هم صدا با میلیون‌ها ایرانی دیگر، از مسئولان قضایی می خواهیم فورا اجرای حکم را متوقف و  امکان اعاده دادرسی برای این سه متهم و دیگر متهمان اعتراضات آبان ۹۸ در دادگاه های علنی و مطابق معیارهای حقوقی و  آیین دادرسی با حضور وکلای واقعی متهمان را فراهم نمایند.

صدور این احکام در شرایطی صورت می گیرد که عاملان کشتار صدها معترض آبان ۹۸ (به گفته مقامات رسمی ۲۳۰ کشته) هنوز تسلیم عدالت نشده اند و بی تدبیری مسئولان در گران کردن ناگهانی قیمت بنزین خارج از سازوکارهای قانونی به عنوان عامل محرک در برانگیختن مردم نادیده گرفته شده است.

تجربه جوامع گوناگون از جمله رژیم سابق ایران، نشان داده که بگیر و ببند و  اعدام  راه حل مسایل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیست. وظیفه حاکمیت ایجاد رفاه  و پاسداری از امنیت و آرامش و آزادی مردم است. به جای اعدام و زندان معترضان به ریشه اعتراضات باید پرداخت.

این گونه اعتراضات در سیاست گذاری و برنامه ریزی های نادرست و بی توجهی به اصول حکمرانی خوب ریشه دارد که نمود آن را در کاهش روزانه ارزش پول ملی و افزایش بیکاری و فقر می بینیم. حکم اعدام  امیرحسین مرادی ، محمد رجبی و سعید تمجیدی را فورا متوقف کنید.

اسامی امضا کنندگان به شرح زیر است:

یوسف اصغری، جواد بابازاده رها، مژگان باقری، علی اکبر باغانی، ولی الله بای، رویا برزگر، مهدی بهلولی، حسن بهنام، علی پورسلیمان، محمد چوپان، محمد خاکساری، محمد داوری، ابوالفضل رحیمی شاد، محمد تقی سبزواری، محمد شیورانی، اکبر ظریفی، شیرزاد عبداللهی، ندا عزیزیه، مهدی فتحی، رضا قاسم پور، مهدی قمیشی، عباس کاظمی، حسین کربلایی، روح الله کلانتری، خلیل موحد.

خبرگزاری هرانا در تاریخ ۴ تیرماه ۹۹، از تائید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه تن از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۹۸ موسوم به “اعتراضات آبان” در دیوان عالی کشور خبر داده بود. هرانا پیشتر با انجام گفتگوهای متعدد با منابع مطلع و بررسی مدارک، با بخش بندی گزارش به ارائه جزئیات و بررسی آنچه بر این افراد در پروسه های مختلف فعالیت تا محکومیت گذشت پرداخته است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید