خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه جمعی از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت ۳ تن از مسئولان جمعیت امام علی

بیانیه جمعی از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت ۳ تن از مسئولان جمعیت امام علی

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت مؤسس و دو تن از مدیران جمعیت امام علی با انتشار یک بیانیه ضمن اشاره به فعالیت‌های عام المنفعه و غیر سیاسی این نهاد، خواهان آزادی این شهروندان شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است “همانطور که می‌دانیم، میزان سنجش سلامت یک جامعه، به تعداد و گستره‌ی فعالیت‌های نیکوکارانه است. بنابراین، جامعه‌ای که در آن، پاسداشت فعالیت‌های نیکوکارانه، بازداشت باشد، به طور حتم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست خواهد داد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انصاف، جمعی از فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت مؤسس و دو تن از مدیران جمعیت امام علی با انتشار یک بیانیه خواهان آزادی این شهروندان شدند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“ما، به عنوان جمعی از فعالان مدنی ایران که شاهد فعالیت‌های انساندوستانه و نیکوکارانه جمعیت امام علی (ع) بوده و هستیم، ضمن ابراز تأسف و تأثر عمیق خود از بازداشت و بازرسی منزل مؤسس و مدیران این جمعیت، بر این باوریم که فعالیت‌های مدنی جزء لاینفک یک جامعه سالم و یکی از نشانه‌های تمدنی است و هر گونه اختلال در فعالیت‌های مدنی و نیکوکارانه، آسیب به کل جامعه خواهد زد.

کارنامه این نهاد مدنی و مردمی در بیست سال گذشته، همواره عام المنفعه، همیشه شفاف و کاملاً غیرسیاسی بوده و نه تنها هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته، بلکه با ایده‌ها و طرح‌هایی نظیر کوچه گردان عاشق، پیوند زیبایی بین مناسک ملی و مذهبی و عمل نیکوکارانه ایجاد کرده و سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه نسبت به کودکان شده است.

اعتماد ساخته شده ناشی از رفتار نیکوکارانه بین مردم و جمعیت، سرمایه اجتماعی وزینی فراهم ساخته که این نهاد را مثل نگینی درخشان به جامعه بزرگ ایران پیوند داده است. نگرانی عمیق ما آسیب به این اعتماد عمومی از طریق هجمه به آن می‌باشد.

همانطور که می‌دانیم، میزان سنجش سلامت یک جامعه، به تعداد و گستره‌ی فعالیت‌های نیکوکارانه است. بنابراین، جامعه‌ای که در آن، پاسداشت فعالیت‌های نیکوکارانه، بازداشت باشد، به طور حتم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست خواهد داد.

لذا از مقامات مسئول به ویژه ریاست قوه قضاییه به عنوان مسئول پرونده و وزارت کشور به عنوان مسئول مشارکت‌های اجتماعی، می‌خواهیم که ترتیبی اتخاذ فرمایند تا اسرع وقت، زمینه آزادی این نیکوکاران فراهم شده و ارتقای جامعه مدنی با پاسداشتِ نیکوکاری، تضمین شود.

سعید دهقان/ سعید مدنی/ لی لی ارشد/ احسان شریعتی/ علی اکبر اسماعیل پور/ سعید نوری نشاط/ آرش کیخسروی/ علیرضا افشاری/ محمدجواد غلامرضا کاشی/ فخرالسادات محتشمی پور/ مهدی محمودیان/ احسان عزت پور قدیم/ محسن زمانی/ محترم رحمانی/ محمد کاظم متولی/ فرید مرجایی/ حامد سحابی/ علی سلطانی/ نشاط سحابی/ عبدالحمید الهامی/ بهناز کیانی/ شبنم مصدق/ حمیدرضا رسولیان/ شهرزاد همتی/ زهرا رهایی/ نورا کنعانی/ ایثار خدادادی/ محمدرضا آهنی/ بهارک علی پناه/ علی اکبر سهیلی/ شهرزاد هاشمی”

گفتنی است، دفتر جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی روز یکشنبه ۱ تیرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران پلمب شد. ماموران همزمان با حضور در منزل شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی او را بازداشت کردند. مرتضی کی منش مسئول رسانه‌ای جمعیت امام علی و کتایون افرازه بازرس علی‌البدل این جمعیت نیز بازداشت شده‌اند.

لازم به یادآوری است که جمعیت امام علی پیشتر در تاریخ ۲۸ فروردین‌ماه ۹۸ نیز از تهدید و بازخواست تلفنی تعدادی از اعضای خود در خلال امدادرسانی به مناطق سیل زده خبر داده بود.

جمعیت امام علی، آن‌گونه که در تارنمای آن آمده: «یک سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ به صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسید و فعالیت خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. این جمعیت در حال حاضر ۳۶ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در شهر تهران (در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران و دیگر نقاط شهر ) و نزدیک به ۱۰ هزار عضو فعال در سراسر ایران دارد. عمده فعالیت این انجمن در خصوص کمک به کودکان و زنان نیازمند است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید