خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  بیانیه جمعی از فعالان رسانه‌ ای حوزه آموزش و پرورش در اعتراض به احکام قضایی معلمان خراسان شمالی

بیانیه جمعی از فعالان رسانه‌ ای حوزه آموزش و پرورش در اعتراض به احکام قضایی معلمان خراسان شمالی

هرانا – جمعی از فعالان رسانه‌ ای حوزه آموزش و پرورش طی بیانیه‌ ای ضمن اشاره به محکومیت هفت تن از فرهنگیان استان خراسان شمالی، ضمن محکوم کردن احکام صادره علیه این افراد، اتهامات انتسابی  را بی اساس و “در جهت به زانو در آوردن” این فعالان صنفی خوانده اند. این فعالان رسانه ای نوشته اند “احکام صادره با خط مشی و عملکرد این افراد که پرهیز از ورود به سیاست است در تضاد بوده و همچنین با عملکرد صنفی این همکاران که حداکثر دعوت به تحصن در دفتر مدارس و یا تجمع مسالمت آمیز در مقابل ادارات آموزش و پرورش بوده است، مغایرت کامل دارد”. روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه، محمدرضا رمضان زاده، سعید حق پرست، علی فروتن، مصطفی رباطی، حسن جوهری، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان پور اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری بجنورد مجموعا به ۴۱ سال و هشت ماه حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دیدار نیوز، جمعی از فعالان رسانه ای حوزه آموزش و پرورش با انتشار بیانیه ای اعتراضی احکام صادره علیه هفت تن از فرهنگیان استان خراسان شمالی در دادگاه بدوی را محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه معلمان به دلیل ماهیت شغلی خود، زبانشان صریح اما حق‍‌‌گو است و در عمل هرگز از چارچوب قانون خارج نشده و نمی‌شوند، آمده است: “ما گروهی از نویسندگان و روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه آموزش و پرورش با امضای این متن معتقدیم که هیات منصفه جامعه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری فرهنگیان شاغل و بازنشسته، این اتهامات را قبول ندارد و این همکاران را تبرئه می‌کند. خوشبختانه دادگاه تجدید نظر در پیش است و این فرصت خوبی برای شکستن رای دادگاه بدوی و تن دادن به قضاوت جامعه معلمان و تبرئه همکاران درگیر در این پرونده است”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“در میان بهت و ناباوری معلمان، هفت تن از فرهنگیان استان خراسان شمالی، حمیدرضا رجایی، سعید حق پرست، محمدرضا رمضانزاده، علی فروتن، مصطفی رباطی، حسین رمضانپور و حسن جوهری، در دادگاه بدوی مجموعا به ۴۱ سال حبس و شلاق محکوم شدند. این محکومیت طیف وسیعی از اتهامات، مانند، سوء استفاده مالی از کمک‌های جمع آوری شده برای زلزله زدگان کرمانشاه، اعتیاد، تحریک به آشوب، تحصن و تظاهرات، درگیری از طریق فراخوان در فضای مجازی، برنامه‌ریزی برای تسخیر برخی مکان‌های نظامی، به دست آوردن سلاح و اقدام مسلحانه را در بر می گیرد. اتهاماتی که با هم سازگاری ندارند و غیر قابل جمع هستند.

ما این اتهامات متناقض را در جهت به زانو در آوردن و شکستن شخصیت این همکاران می‌دانیم و به نظر ما این رویه، مورد قبول معلمان نیست. ما می‌دانیم این همکاران، فعالان صنفی هستند و حداکثر فعالیت آن‌ها دعوت به تجمع و تحصن آرام در اعتراض به وضعیت معیشتی معلمان بوده است. ما نمی‌دانیم مستندات این اتهامات سنگین چیست؟ اما همکاران ما اسناد هزینه کردن کمک‌های جمع آوری شده به زلزله زدگان کرمانشاه را منتشر کرده‌اند، شاهد و مدرک دارند که تمام مبلغ جمع آوری شده که جمعا حدود ۹۰ میلیون تومان بوده برای خرید ۸ واحد کانکس و حمل به منطقه برای ایجاد مدرسه سیار هزینه شده است که انجام تحقیقات و احضار شهود به دادگاه واقعیت را روشن می‌کند.

اما بیشترین محکومیت‌های این همکاران مربوط به اتهامات امنیتی مانند حمله به مکان‌های نظامی، مصادره سلاح و اقدام مسلحانه است. این تصویر پارتیزانی از معلمان شریف که در اظهارات مدیرکل محترم دادگستری خراسان شمالی منعکس شده است:

۱. با سوابق و شخصیت و سن و شغل و توانایی‌های فیزیکی و شعور و آگاهی این همکاران تطابق ندارد.

۲. با عملکرد صنفی این همکاران قبل از حکم دادگاه که حداکثر دعوت به تحصن در دفتر مدارس و یا تجمع مسالمت آمیز در مقابل ادارات آموزش و پرورش بوده است، مغایرت کامل دارد.

۳. با خط مشی و عملکرد این افراد که پرهیز از ورود به سیاست است (تا چه رسد به اقدامات مسلحانه!) در تضاد است.

۴. استناد به صحبت‌های افراد متفرقه در فضای مجازی نمی‌تواند مستند جرائم سنگینی باشد که اثبات جنبه مادی و معنوی آن‌ها نیاز به مدارک قطعی دارد.

معلمان قشر آگاه، قانونمند و منطقی جامعه و مورد وثوق و اعتماد مردم هستند. معلمان به دلیل ماهیت شغلی خود اهل دوز و کلک و مداهنه نیستند و مطالبات خود را بدون آرایه‌های کلامی بیان می‌کنند. زبانشان صریح و تلخ، اما حقگو است. معلمان در عمل هرگز از چارچوب قانون خارج نشده و نمی‌شوند. مسئولان قضایی باید این ویژگی‌ها را ارج بگذارند.

ما گروهی از نویسندگان و روزنامه نگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه آموزش و پرورش با امضای این متن معتقدیم که هیات منصفه جامعه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری فرهنگیان شاغل و بازنشسته، این اتهامات را قبول ندارد و این همکاران را تبرئه می‌کند. خوشبختانه دادگاه تجدید نظر در پیش است و این فرصت خوبی برای شکستن رای دادگاه بدوی و تن دادن به قضاوت جامعه معلمان و تبرئه همکاران درگیر در این پرونده است.

اسامی امضا کنندگان: علی افشار سمیرمی – جواد بابازاده رها – مژگان باقری – رویا برزگر – علی بهشتی نیا – مهدی بهلولی – علی پورسلیمان – شهرام جمالی – علی حاجی – محمد داوری – ابوالفضل رحیمی شاد – سید محمدعلی سید نژاد – محمد شیروانی – شیرزاد عبداللهی – مهدی فتحی – اردشیر کاظمی – حمیدرضا کفاش – اسکندر لطفی – نرگس ملک زاده – جعفر ممقانی – سید منصور موسوی – طاهره نقی یی – حمزه علی نصیری – محمدرضا نیک نژاد – علیرضا هاشمی”.

لازم به ذکر است روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، محمدرضا رمضان زاده، سعید حق پرست، علی فروتن، مصطفی رباطی، حسن جوهری، حمیدرضا رجایی و حسین رمضان پور اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری بجنورد مجموعا به ۴۱ سال و هشت ماه حبس تعزیری، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. عمده اتهامات این فعالان صنفی “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید