خانه  > slide, اندیشه و بیان, حقوق آکادمیک  >  بیانیه جمعی از کانون های فرهنگی دانشگاه ها در ارتباط با بازداشت یاشار حسین زاده دلیر

بیانیه جمعی از کانون های فرهنگی دانشگاه ها در ارتباط با بازداشت یاشار حسین زاده دلیر

خبرگزاری هرانا – تعدادی از کانون های فرهنگی برخی دانشگاه ها با انتشار بیانیه ای نسبت به بازداشت یاشار حسین زاده دلیر، دانشجوی دانشگاه تبریز واکنش نشان داده و خواهان آزادی هرچه سریع تر وی شدند. روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه، این دانشجوی رشته ادبیات ترکی دانشگاه تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۸ مهرماه ۹۸، جمعی از کانون های فرهنگی برخی دانشگاه ها، طی بیانیه ای، بازداشت یاشار حسین زاده دلیر، دانشجوی دانشگاه تبریز را محکوم کردند.

این تشکل ها و کانون های فرهنگی در این بیانیه با اشاره به فعالیت های در چهارچوب قوانین دانشگاه آقای حسین زاده دلیر، خواهان آزادی هرچه سریع تر وی شدند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می آید:

“فعالیت در راستای حفظ و صیانت از هویت و فرهنگ در هر ملتی، وظیفه و حق مسلم تک تک مردم آن ملت است”

یاشار حسین‌زاده دلیر، دانشجوی ممتاز رشته‌ زبان و ادبیات ترکی آذری دانشگاه تبریز در مورخه ۹۸/۶/۳۱ بنابه‌ دلایلی نامعلوم و به شیوه کاملا غیرانسانی از سوی نهاد‌های امنیتی ربوده و به مکان نامعلومی منتقل شده است و با گذشت چندین روز تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست.

شایان ذکر است این دانشجوی فعال در تقابل با اقدامات مخربانه و تفرقه افکنانه‌‌ مدیرگروه سابق که سعی در خارج کردن رشته ادبیات ترکی آذری از چارچوب آکادمیک و امنیتی جلوه دادن آن را داشت، تلاش‌هایی موثر در چارچوب قوانین دانشگاه و بر اساس خواست اکثر دانشجویان داشته است.

طبق اصل ۳۲ قانون اساسی: “هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد، مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند، در صورت بازداشت موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم گردد.

نحوه‌ دستگیری یاشار حسین‌زاده و بدون ارائه‌ هیچ‌گونه دلیلی کاملا غیرقانونی بوده و هیچ هدفی به جز ایجاد رعب و وحشت در بین دانشجویان و متقاضیان این رشته نمی‌تواند داشته باشد.

جنبش دانشجویی آذربایجان این عمل غیرانسانی، غیرقانونی و تفرقه افکنانه را در برهه حساس کنونی کشور کاملا محکوم کرده و خواهان آزادی هر چه سریع‌تر این دانشجو می‌باشد.

تاکید می‌کنیم مسئولیت سلامت ایشان بر عهده مسئولین بوده و در صورت وارد شدن هر گونه لطمه به سلامت جسمانی ایشان، در مقابل جامعه آذربایجان، بالاخص قشر دانشجو پاسخگو خواهند بود.

کانون آذربایجان‌شناسی دانشگاه تبریز
کانون فرهنگی خطایی دانشگاه محقق اردبیلی
کانون اشراق دانشگاه زنجان
کانون فرهنگی آراز دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
کانون آذربایجان دانشگاه ارومیه”.

لازم به ذکر است یاشار حسین زاده دلیر، دانشجوی دانشگاه تبریز روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. علیرغم گذشت ۸ روز از بازداشت آقای حسین زاده تاکنون اطلاعی از وضعیت این دانشجوی رشته ادبیات ترکی دانشگاه تبریز به دست نیامده است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید