خانه  > اندیشه و بیان, کارگران  >  انجمن صنفی روزنامه‌ نگاران استان تهران: «حکم مرضیه امیری موجب نگرانی و پرسش است»

انجمن صنفی روزنامه‌ نگاران استان تهران: «حکم مرضیه امیری موجب نگرانی و پرسش است»

خبرگزاری هرانا – انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران با صدور بیانیه ای ضمن اعلام نگرانی بابت صدور حکم حبس طولانی مدت و شلاق علیه مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق از مسئولین خواسته است که در مرحله تجدیدنظر ضمن علنی کردن مفاد اتهامات و اسناد مثبته انتساب جرم، شفافیت مورد نظر دستگاه قضائی را به آزمون بگذارد. مرضیه امیری، از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است. گفته می شود ۶ سال از حبس وی قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، به‌دنبال صدور حکم زندان و شلاق مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه «شرق»، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به این شرح است:

“حکم بدوی محکومیت خانم مرضیه امیری روزنامه‌نگاری که در حال انجام وظیفه حرفه‌ای در مراسم تجمع روز کارگر بازداشت شد و اینک به حبس طویل‌المدت و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده، برای جامعه روزنامه‌نگاری و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران موجب نگرانی و پرسش است.

گزارش‌های رسمی حاکی از این است که ایشان با مأموریت محوله از سوی روزنامه متبوعه و برای تهیه گزارش به میدان خبری اعزام شده بود. در واقع او حین انجام وظیفه حرفه‌ای دستگیر شده است.

و اگر آن‌طورکه گفته می‌شود عناوین اتهامی او در زمره اتهامات مطبوعاتی نبوده؛ اکنون این پرسش مطرح می‌شود که چرا ایشان در حین انجام وظیفه حرفه‌ای بازداشت شده است؟ متأسفانه برگزاری دادگاه غیرعلنی که غیرمنصفانه و نیز فاقد توجیه منطقی است، به ابهامات و پرسش‌های پیش‌رو بیشتر دامن زده است.

امروزه در شرایطی که جریان روزنامه‌نگاری و وضعیت رسانه‌ای کشور در ضعیف‌ترین و شکننده‌ترین ادوار خود به سر می‌برد و از این نظر خطری جدی امنیت ارتباطی و رسانه‌ای کشور را تهدید می‌کند و در شرایطی که فضای رسانه‌ای داخلی در رقابت با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، قدرت رقابت خود را از دست داده است، تضمین امنیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاران داخل کشور، ضرورتی ملی است.

با همه ابهاماتی که اکنون در پرونده این خبرنگار وجود دارد و نگرانی‌هایی که بابت صدور حکم سنگین زندان و شلاق برای این روزنامه‌نگار جوان صادر شده، چطور می‌توان از این پس انتظار داشت که خبرنگاران رسانه‌های جمعی جرئت حضور در مراسم‌هایی مشابه ۱۱ اردیبهشت را داشته باشند؟ آیا در چنین شرایطی فضا برای آنهایی که از این فضای ملتهب، به‌دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود و سیاه‌نمایی جریانات اعتراضی و مدنی کشور هستند، بیش از پیش مهیا نمی‌شود؟

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران امیدوار است مسئولان محترم دستگاه قضائی در این قبیل موارد تعامل بیشتر و عادلانه‌ای با جامعه روزنامه‌نگاری کشور داشته باشند و در مرحله تجدیدنظر ضمن علنی‌کردن مفاد اتهامات و اسناد مثبته انتساب جرم شفافیت مورد نظر دستگاه قضائی را به آزمون بگذارد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران. شهریور ۱۳۹۸″.

لازم به یادآوری است روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، مرضیه امیری به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شد. وی پس از یک هفته بازجویی در بند ۲-الف سپاه به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ و نهایتا در تاریخ ۱۸ خردادماه به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

روز سه شنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۸، جلسه دادگاه مرضیه امیری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شده و بر اساس دادنامه صادره توسط این دادگاه، خانم امیری به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری و ۱۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. گفته می شود در صورت تائید حکم و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۶ سال از آن قابلیت اجرایی دارد. آرش دولتشاهی وکیل مرضیه امیری در واکنش به صدور این حکم گفته بود: “متاسفانه با اینکه ما در دفاعیات آزاد بودیم و فرصت دفاع داشتیم اما استنادی به دفاعیات ما نشد و به ادله‌ای استناد شده که در زمانی که ایشان بازداشت بودند و وکیل نداشتند جمع آوری شده است و ما مرحله‌ی ادله‌ی مقدماتی را مخدوش می‌دانیم”.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید