خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به حکم حبس نیما صفار

بیانیه کانون نویسندگان ایران در اعتراض به حکم حبس نیما صفار

خبرگزاری هرانا – کانون نویسندگان ایران امروز با انتشار بیانیه ای نسبت به حکم ۸ ماه حبس نیما صفار اعتراض کرد. کانون نویسندگان صدور این گونه احکام را “پرونده سازی” جهت مرعوب و منفعل کردن نویسندگان و هنرمندان مستقل دانسته و خواستار لغو این حکم و سایر احکام مشابه شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۸، کانون نویسندگان ایران بیانیه‌ای در اعتراض به حکم حبس نیما صفار منتشر کرد.

در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: “در کنار افزایش اعتصاب‌ها و اعتراض‌های معلمان، کارگران، فعالان حقوق زنان، مال‌باختگان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و دیگر لایه‌های اجتماعی ناراضی، برای هنرمندان و نویسندگان آزاداندیش و مستقل نیز در بر همان پاشنه می‌چرخد و همچنان سرکوب نویسندگان آزادی‌خواه ادامه دارد”.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“حکم ناعادلانه‌ی نیما صفار را لغو کنید

روز یکشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۸، از سوی دادگاه تجدید نظر استان گلستان، حکم هشت ماه زندان “نیما صفار” شاعر و نویسنده به او ابلاغ شد.

اتهام نیما صفار “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی” عنوان شده و مطالب و نوشته‌های او در صفحه‌ی شخصی مصادیق این اتهام قرار گرفته است. جلسه‌ی دادگاه تجدید نظر وی در تاریخ ۱ مردادماه سال جاری برگزار شده بود.

نیما صفار، پیش از این نیز در شهریور ۹۶ به هشتاد روز زندان محکوم شده و مدت محکومیت خود را در زندان سپری کرده بود.

بی‌شک این‌ پرونده‌سازی‌ها و محاصره‌ی زندگی معترضان و منتقدان با پرونده‌های قضایی، به منظور مرعوب و منفعل کردن نویسندگان و هنرمندان مستقل و هر انسان معترض و آزادی‌خواه انجام می‌گیرد که مغایر با حق آزادی اندیشه و بیان است. حال این‌که هر چه پیش‌تر می‌رویم شاهد بگیر و ببندهای بی‌رویه و تشدید فضای رعب و وحشت از سوی نهادهای امنیتی هستیم. در کنار افزایش اعتصاب‌ها و اعتراض‌های معلمان، کارگران، فعالان حقوق زنان، مال‌باختگان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و دیگر لایه‌های اجتماعی ناراضی، برای هنرمندان و نویسندگان آزاداندیش و مستقل نیز در بر همان پاشنه می‌چرخد و همچنان سرکوب نویسندگان آزادی‌خواه ادامه دارد.

کانون نویسندگان ایران خواهان لغو حکم ناعادلانه‌ی نیما صفار و همه‌ی پرونده‌های مشابه آن است.

کانون نویسندگان ایران

۱۶ مرداد ۱۳۹۸”.

نیما صفار در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۷، در مرحله بدوی و توسط شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

بر اساس دادنامه صادره در دادگاه بدوی، اتهام مطروحه علیه وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی” عنوان شده بود. مصادیق مورد استناد دادگاه مطالب نوشته شده در صفحات شخصی او بوده است.

این نویسنده گرگانی در دوران دادرسی پرونده خود وکیل نداشته و پس از صدور این حکم درخواست تجدیدنظر کرده بود.

جلسه دادگاه تجدید نظر این فعال مدنی در تاریخ ۱ مردادماه سال جاری در شعبه ۳ دادگاه تجدید نظر استان گلستان برگزار و در تاریخ ۶ مردادماه تایید حکم بدوی به وی ابلاغ شد.

لازم به ذکر است آقای صفار در شهریورماه سال ۹۶ نیز به تحمل ۸۰ روز حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در بهمن ماه سال ۹۶ جهت تحمل دوران محکومیت روانه زندان گرگان شد و در تاریخ ۲۶ فروردین ماه ۹۷ با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید