خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در اعتراض به ادامه بازداشت کیوان صمیمی

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی در اعتراض به ادامه بازداشت کیوان صمیمی

خبرگزاری هرانا – جمعی از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به ادامه بازداشت کیوان صمیمی، سردبیر مجله ایران فردا اعلام کرده و خواستار آزادی وی شده اند. در این بیانیه آمده است که کیوان صمیمی عمر خود را وقف تلاش برای آزادی و احقاق حق محرومین جامعه کرده است. امضاکنندگان بیانیه تاکید کرده اند که ادامه بازداشت کیوان صمیمی دلیل واضحی است برای اشتباهات نهادهای امنیتی که همیشه با پشتیبانی احکام قضایی همراه بوده است. کیوان صمیمی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه به همراه تعداد دیگری از شرکت کنندگان در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از زیتون، روز شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جمعی از فعالان مدنی و سیاسی طی بیانیه ای نسبت به تداوم بازداشت کیوان صمیمی اعتراض کردند.

متن کامل این بیانیه در ادامه می‌آید:

“در روز جهانی کارگر امسال گروهی از فعّالان کارگری و حامیان اجتماعی آنها در مقابل مجلس تجمّع کردند که به دستگیری تعداد زیادی از آنها منجر شد. این نخستین بار نیست که حق تجمع اعتراضی برخلاف نص صریح قانون اساسی به رسمیت شناخته نمی‌شود و هربار فعّالان صنفی و مدنی، در جریان تلاش‌های مشروع خود، به جای پاسخگویی و احقاق حق، به زندان می‌افتند و به جرم حق‌خواهی، تنبیه و محکوم به حبس می‌شوند.

یکی از دستگیرشدگان در تجمع اخیر، کیوان صمیمی بهبهانی است. کیوان صمیمی، فعّال سیاسی شناخته‌شده و سردبیر مجلّه ایران فرداست که عمر خویش را وقف تلاش برای آزادی و تامین حقوق مدنیِ مردم و بویژه حقوق محرومان و محذوفان و نادیده‌شدگان کرده‌است. صمیمی با دانش و تجربه سیاسیِ خویش، در طول هفتاد سال زندگی پربارِ خود، پیش و پس از انقلاب، بارها متحمّل حبس‌های طولانی شده‌ و تمامی امکانات زندگیِ خود را در این راه هزینه کرده‌است و تردیدی وجود ندارد که حبس و زندان اخیر نیز بر روحِ پرصلابتِ وی تاثیری برجای نخواهد گذارد، اما چنین برخوردهایی تنها حجّت متقنی است بر نادرستی و خطای سیاست‌های امنیتیِ همیشگی که پیوسته با پشتیبانیِ احکام قضایی نیز همراه بوده است.

بنا به تجربه، درخواست ما برای آزادیِ صمیمی و بسیاری دیگر از فعّالانِ سیاسی، صنفی و مدنی، ازجمله معلمان و فعّالان کارگری، احتمالاً همچون همیشه مقرون به نتیجه نخواهد بود اما بنا به مسئولیّتِ اخلاقی و اجتماعیِ خویش، بر ضرورت آزادیِ کیوان صمیمی و دیگر زندانیانِ مظلوم پافشاری می‌کنیم و یادآور می‌شویم اگر این مطالبه پذیرفته شود، نه تنها امتیازی برای جامعه سیاسی و مدنیِ ایران نخواهد بود بلکه ابتدایی‌ترین قدم‌ها برای ادای وظایفِ راستینِ نهادهای ذی‌ربط است.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

امضا کنندگان:

هاشم آقاجری – قربان بهزادیان نژاد – علیرضا بهشتی – علیرضا بهشتی شیرازی – مسعود پدرام – مصطفی تاجزاده – محمد توسلی – بهزاد حق پناه –-محمود دردکشان — علیرضا رجایی – بهمن رضاخانی –- محمد رضایی – حسین رفیعی – رضا رییسی طوسی – حامد سحابی – عبدالفتاح سلطانی –- احسان شریعتی –- فیروزه صابر – امیر طیرانی – جواد غلامرضا کاشی- ابوالفضل قدیانی – نظام الدین قهاری – فاطمه گوارایی – محمد محمدی اردهالی – سعید مدنی – محمد مقیسه –عباس منوچهری – ناصر هاشمی”.

کیوان صمیمی ۱۲ روز پیش در مراسم روز جهانی کارگر به همراه ده‌ها تن دیگر از شرکت کنندگان بازداشت شد. همچنین گفتنی است که روز گذشته ماموران امنیتی به همراه کیوان صمیمی به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده‌اند.

این عضو کانون نویسندگان ایران پیشتر نیز در سال ۸۸ بازداشت و پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شده بود.

لازم به ذکر است کیوان صمیمی، در دوره بازداشت قبلی، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

وی نهایتا از بابت این بازداشت، صبح روز شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ۹۴، با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى شهر کرج آزاد شد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید