خانه  > slide, اصناف  >  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان؛ فراخوان تحصن سراسری فرهنگیان از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان؛ فراخوان تحصن سراسری فرهنگیان از ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه

خبرگزاری هرانا – شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان با انتشار بیانیه ای معلمان سراسر کشور را به اعتصاب و خودداری از رفتن به کلاس های درس در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۷ فراخوانده است. در این بیانیه آزادی فعالان صنفی فرهنگی، رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت آزاد تشکلهای صنفی به عنوان مطالبات اصلی معلمان ذکر شده است. این شورا اعلام کرده است در صورت عدم تحقق مطالباتشان برنامه های بعدی اعتراضی خود را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۶ اسفندماه ۱۳۹۷ شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان طی بیانیه ای معلمان سراسر کشور را به انجام تحصن و خودداری از حضور در کلاس های درس در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفندماه دعوت کرده است. این شورا اعلام کرده است “در صورت عدم تحقق خواسته های به حق فرهنگیان، برنامه های اعتراضی بعدی خود را نیز اعلام خواهد کرد. بدیهی است اقدامات موثر و ملموس مسئولان درجهت رفع مشکلات عدیده فرهنگیان، در برنامه های آینده شورای هماهنگی مد نظر قرار خواهد گرفت.”

متن کامل این بیانیه که نسحه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می آید:

“به نام خداوند جان و خرد

ملت بزرگ ایران

فرهنگیان گرامی

نیک می دانیم که اساسی ترین راه برون رفت از وضعیت موجود و قرارگرفتن درمسیر درست توسعه، توجه ویژه به آموزش و پرورش و ارتقای منزلت معلمان است. سالها بی توجهی برنامه ریزان و مسئولان کشور نسبت به دانش آموزان و فرهنگیان و تضییع دامنه دار حقوق آنها در کنار سایر عوامل، زمینه ساز بروز وضعیت اسف بار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حال حاضر کشور شده است. تورم و گرانی افسارگسیخته و نهادینه شده کنونی که مردم زیر بار فشار طاقت فرسای آن، کمر خم کرده اند، نمودی عینی و ملموس از وضعیت بحرانی و غیرقابل تحمل مزبور است.

سالهاست که فرهنگیان متعهدانه و با بهره‌گیری از راهکار‌های قانونی تلاش نموده‌اند سیاست گذاران را متقاعد نمایند که به منظور تحقق توسعه پایدار و رشد همه جانبه کشور، آموزش و پرورش را در اولویت برنامه ریزی و بودجه بندی کلان خود قرار دهند اما متاسفانه همواره پاسخ مسئولان به این درخواست هوشمندانه، برخوردهای قهری با منتقدان دلسوز فرهنگی و تحریف ماهیت مطالبه گری فرهنگیان در نزد افکار عمومی بوده است.

شایان ذکر است که پس از تحصن های مهر و آبان ۹۷ معلمان، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران علی رغم تجربه های تلخ گذشته، بار دیگر تلاش نمود تا از طریق مذاکره و هم اندیشی با مصادر قدرت برای رفع مشکلات موجود، شیوه ای تعاملی در پیش بگیرد تا مسئولان و برنامه ریزان بتوانند در فضایی آرام با ایجاد تغییرات لازم و ضروری در بودجه سال ۹۸ و اختصاص سهم منطقی به آموزش و پرورش، قدم هایی اساسی برای رفع مشکلات موجود بردارند. اما در دیدار های اخیر نمایندگان تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور که در اول اسفند ۹۷ با جمعی از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون تلفیق، مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش و افرادی از نیروهای امنیتی در تهران صورت گرفت، کاملا مشخص گردید که آموزش و پرورش و فرهنگیان کماکان جزو اولویت های تصمیم سازان کشور نیست و روند بی توجهی عامدانه به مقوله آموزش و معیشت فرهنگیان همچنان ادامه دارد.

بنابر ادعای نمایندگان مجلس، متاسفانه وزیر آموزش و پرورش حتی در جلسه کمیسیون تلفیق، جهت دفاع از سهم بودجه وزارتخانه‌ تحت تصدی خود، حضور نیافته است. همچنین علی رغم هماهنگی های به عمل آمده، جناب وزیر و معاون پشتیبانی ایشان در جلسه برنامه ریزی شده با تشکلهای صنفی درتاریخ مزبور حضور نیافتند تا نشان دهند در همچنان بر پاشنه پیشین می چرخد.

شورای هماهنگی علی رغم میل باطنی، به ناچار به عنوان هشدار مجدد به مسئولان، بار دیگر اعتراض خود به تداوم وضعیت رقت انگیز کنونی را از طریق شیوه مدنی تحصن اعلام و اهم خواسته های فرهنگیان کشور را به شرح ذیل ابراز می دارد :

۱- آزادی فعالان صنفی فرهنگی و بسته شدن همه پرونده ها در این زمینه.

۲- رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکلهای صنفی فرهنگیان در سراسر کشور.

۳- اختصاص سهم کافی و وافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش تا سرحد رفع مشکلات عدیده مدارس، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و پرداخت تمام معوقات آنها اعم از مطالبات معلمان خرید خدمت، حق التدریسی و …

۴- همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر.

۵- لغو قرارداد با بیمه ناکارآمد تکمیلی فعلی و جایگزینی آن با بیمه ای کارآ و پاسخگو برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته.

۶ – توقف سیاست‌ پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ضمن استقبال از هرگونه راهکار تعاملی عملی و اثرگذار، بنا به درخواست همکاران و در اعتراض به انباشت مطالباتی که سالهاست با بی مهری مسئولان ایجاد شده، تصمیمات ذیل را تخاذ نموده است:

۱- معلمان سراسر کشور در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۷ با حضور در دفتر مدارس از رفتن به کلاس درس خودداری نموده، به روشهای ممکن، دانش‌آموزان و اولیای آنها را از اهداف این اقدام آگاه می نمایند.

۲- در صورت عدم تحقق خواسته های به حق فرهنگیان، شورای هماهنگی، برنامه های اعتراضی بعدی خود را نیز اعلام خواهد کرد. بدیهی است اقدامات موثر و ملموس مسئولان درجهت رفع مشکلات عدیده فرهنگیان، در برنامه های آینده شورای هماهنگی مد نظر قرار خواهد گرفت.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران/ ششم اسفند ۱۳۹۷”.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید