خانه  > اصناف, حقوق آکادمیک, سایر گروهها  >  هشدار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره احتمال تکرار حادثه دانشگاه آزاد

هشدار سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره احتمال تکرار حادثه دانشگاه آزاد

خبرگزاری هرانا – سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با خانواده های دانشجویان جان باخته در حادثه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران و جامعه دانشجویان کشور، نسبت به سیاست های دولت در زمینه حمل و نقل و شرایط اقتصادی رانندگان و کامیون داران انتقاد کرد و هشدار داده است که احتمال تکرار حوادث این چنینی وجود دارد.

در بخشی از این بیانیه که در واکنش به حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد منتشر شده، آمده است:”در رابطه با این سانحه، آنچه مسلم است مسئولان دانشگاه آزاد که به دلیل سودآوری بیشتر، اتوبوس فرسوده را به کار گرفته‌اند و مسیر تردد اتوبوس را ایمن نکرده‌اند تقصیر مستقیم دارند. دولت و دیگر سازمان‌های ذیربط نیز که در رابطه با تعویض وسائل حمل و نقل عمومی و حمایت مالی از چرخه حمل و نقل عمومی مسئولیت دارند، مقصر در پدید آمدن چنین سوانح دلخراش در کشور هستند”.

متن کامل بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در ادامه می‌آید:

“متاسفانه به دلیل ناکارآمدی مدیریت در کشور این بار شاهد جان باختن ۱۰ تن و مجروح شدن ۲۷ تن از بهترین فرزندان میهن که اکثر آنها در پایان مقطع تحصیلی ارشد بودند، هستیم. در این سانحه دلخراش راننده اتوبوس نیز جان باخت. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با خانواده‌های داغدار و جامعه دانشجویان کشور ابراز همدردی می‌کند و آرزوی صبر و سلامتی برای بازماندگان این سانحه دردناک و غم انگیز دارد.

در رابطه با این سانحه، آنچه مسلم است مسئولان دانشگاه آزاد که به دلیل سودآوری بیشتر، اتوبوس فرسوده را به کار گرفته‌اند و مسیر تردد اتوبوس را ایمن نکرده‌اند تقصیر مستقیم دارند. دولت و دیگر سازمان های ذیربط نیز که در رابطه با تعویض وسائل حمل و نقل عمومی و حمایت مالی از چرخه حمل و نقل عمومی مسئولیت دارند، مقصر در پدید آمدن چنین سوانح دلخراش در کشور هستند.

آنچه مسلم است مالکین وسایل حمل و نقل عمومی و حمل و نقل بار به دلیل درآمد ناچیز و تحمیل شرایط سخت بر ای‌شان نه‌تنها بدون حمایت دولت قادر به تعویض وسیله نقلیه خود نیستند بلکه از تامین لوازم یدکی ضروری همچون لاستیک و حتی تامین معیشت خانواده خود درمانده‌اند.

در حال حاضر اتوبوس هایی که در کلان شهر تهران فعالیت می‌کنند به دلیل سوء مدیریت چه در بخش عمومی (اتوبوس‌های فرسوده تحت تملک شرکت واحد) و چه در بخش خصوصی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند و حتی اتوبوس‌ها با وجود پارگی لاستیک و فرسودگی هشتاد درصدی لاستیک در حال جابجایی مسافر هستند و متاسفانه هر لحظه ممکن است سانحه دلخراشی روی دهد.

در بخش حمل و نقل بار نیز به رغم اعتصابات یک سال گذشته کامیون‌داران، هیچ تمهیداتی برای تامین قطعات یدکی مورد نیازشان به قیمت ارزان و متناسب با درآمدشان صورت نگرفته است و به لحاظ معیشت در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه ضمن هشدار برای افزایش وقوع حوادث مشابه در بخش حمل و نقل مسافر و بار به دلیل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین عدم تعمیر به‌موقع وسایل نقلیه به دلیل گرانی چند برابری لوازم یدکی و لاستیک، سیاست‌های غلط و بی عملی دولت را در این زمینه قویا محکوم می‌کند”.

در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران در تاریخ ۴ دی‌ماه،، ۱۰ نفر کشته‌ و تعدادی از دانشجویان نیز زخمی شدند.

امروز شنبه ۸ دی ماه ۹۷، جمعی از دانشجویان همراه خانواده های دانشجویان جانباخته در اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران مقابل در ورودی این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان شعارهایی ازجمله “دانشجوی شهیدم، خونتو پس میگیرم”، “ولایتی ولایتی، اسوه بی لیاقتی”، “مسئول بی لیاقت، استعفا استعفا” و “مسئول بی لیاقت، محاکمه محاکمه” سر دادند.

مادر یکی از دانشجویان جانباخته در حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در این تجمع گفت: “دخترم پر پر شد، یک مسئول باید جواب منو بده، من تا جواب نگیرم، تا جواب خون به ناحق ریخته شده دخترم رو نگیرم از پا نمی نشینم. چطور وقتی اتوبوس کربلا چپ میشه میگید شهید اما به این بچه ها میگن «فوتی»، بچه های ما شهدای علم هستند. خواهشم از شما دانشجویان اینه که پشت من بایستید و منو تنها نذارید

پیش از این شهربانو امانی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران سیاسی‌کاری و شکل خصوصی‌سازی را از علل حادثه اتوبوس دانشگاه‌ آزاد تهران برشمرد و گفت: “چون دانشگاه محصور و دور از چشم نهادهای نظارتی بوده است، از هر آهن‌پاره و اتوبوس اسقاطی برای حمل و نقل دانشجویان استفاده می‌کردند؛ خدا می‌داند پیمانکار دست چندم بوده که کار را مدیریت می‌کرده است؛ چون با این روند خصوصی‌سازی در کشور، سعی می‌کنند برای کار انجام شده پول بیشتر دریافت کنند و هزینه کمتری بپردازند”.

وی در ادامه گفت که اتوبوس واژگون شده مربوط به خط اسلام‌شهر و رباط کریم بوده که شش سال پیش از رده خارج شده است. شهربانو امانی با انتقاد از مدیریت دانشگاه آزاد گفت مدیران این دانشگاه به جای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بودجه‎ها را صرف «حوزه‌های سیاسی و سیاسی‌کاری» می‌کنند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید