خانه  > سایر گروهها, کودکان  >  اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان نسبت به پخش “اعترافات دختر ۱۷ ساله” از صدا و سیما

اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان نسبت به پخش “اعترافات دختر ۱۷ ساله” از صدا و سیما

خبرگزاری هرانا – انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای با اشاره به پخش سخنان اعتراف‌گونه یک دختر ۱۷ ساله از صدا و سیمای ایران، آن را «نماد مشخص و بارز خشونت علیه کودکان» توصیف کرد. این انجمن اعلام کرده است که «مراتب شکایت و اعتراض» خود را مبتنی بر استنادات قانونی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما هم ارائه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، در بیانیه این انجمن با اشاره به شیوه پخش اظهارات یک دختر ۱۷ ساله که ویدئوهای رقص او در اینستاگرام موجب برخورد با او و انتشار اظهاراتش در تلویزیون شده بود، شیوه گفت‌وگو با او «تلخ و رعب‌انگیز در حالتی از استیصال» توصیف شده و با پرسش درباره اهداف پخش این تصاویر آمده که این اقدام «در واقع قدرت‌نمایی در مواجهه با نوجوانی است که به عنوان فردی زیر ۱۸ سال، کودک قلمداد می‌شود.»

این بیانیه افزوده است: «بی‌تردید هدف هر چه باشد، چنین برخوردی را به‌ویژه در مورد کودکان، نه در نفس خود توجیه می‌کند و نه در به تصویر کشیدن آن. این برخورد نماد مشخص و بارز خشونت علیه کودکان به شمار می‌رود که به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، ایجاد چنین فضای حقارت‌آمیزی نوعی کودک‌آزاری روانی تلقی شده و به جهت عمومی بودن این جرم مدعی‌العموم می‌تواند راسا وارد ماجرا شده و نسبت به خاطیان طرح دعوا کند.»

انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین نوشته «این اقدام مغایر تمامی آموزه‌های علمی و روانشناسی حوزه کودکان است» و افزوده که « چنین اقدامی از منظر اجتماعی نیز جز ایجاد فاصله میان مردم و حکومت نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و تحمیل فشاری مضاعف بر جامعه به شمار می‌رود، ضمن آنکه مطابق قوانین موضوعه کشور و همچنین قوانین بین‌المللی پذیرفته شده توسط مجلس شورای اسلامی، این اقدام سازمان صدا و سیما بطور خاص مغایر نص صریح اصل ۳۸ قانون عالی اساسی و بند الف ماده ۳۷ کنوانسیون جهانی حقوق کودک است.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به حقوق به رسمیت شناخته‌شده کودکان و نوجوانان که کشورهای عضو همچون ایران هم به آن متعهد هستند آمده است که « در بند یک ماده ۴۰ همان کنوانسیون کشورهای عضومتعهد می شوند که برای هر کودک مجرم ، متهم یا مظنون به نقض قوانین کیفری این حق را به رسمیت بشناسند که با وی به روشی که موجب اعتلای مفهوم شرف و ارزش در ذهن کودک می‌شود رفتار کنند؛ روشی که احترام کودک به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی دیگران را تقویت کند و به سن کودک و مطلوبیت ترویج ادغام مجدد وی در جامعه و ایفای نقشی سازنده توسط کودک در جامعه توجه داشته باشد؛ این درحالی است که رفتار به تصویر کشیده شده در شبکه یک سیما مبین بارز رفتار بی‌رحمانه و غیر انسانی به شمار می‌رود که جز به تخریب هر چه بیشتر مناسبات اجتماعی نخواهد انجامید.»

انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین اعلام کرده ضمن بیان مراتب اعتراض شدیدش به اینگونه رفتارهای «خشونت‌بار و ترویج دهنده خشونت» از دادستان عمومی کشور در خواست دارد به عنوان مدعی‌العموم نسبت به پیگیری «حقوق پایمال‌شده» نوجوان ۱۷ ساله اقدام و حضور عدالت در دفاع از کودکان کشورمان را به منصه ظهور رساند. همچنین از مدیران سازمان صدا و سیما نیز انتظار دارد ضمن برخوردی قاطع با دست‌اندرکاران این برنامه، نقش ملی و اجتماعی خود را نشان دهند.

این انجمن در پایان بیانیه آورده است که «مراتب شکایت و اعتراض» خود را مبتنی بر استنادات قانونی به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما هم ارائه خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که پیشتر سرهنگ تورج کاظمی رییس پلیس فتا تهران با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های مربوط به چهره های شبکه های مجازی یا به زعم او “شاخ‌های اینستاگرام” مربوط به تهران است، از برخورد این نهاد انتظامی با این افراد خبر داد.

شبکه یک تلویزیون ایران از چند نفر که ویدئوی رقص در اینستاگرام منتشر می‌کردند اعترافاتی پخش کرده است. این اعترافات در برنامه‌ای با عنوان “بیراهه” پخش شده و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ایران در ساخت آن نقش داشته است.

مقام‌های قضایی ایران رسما درباره کسانی که در اینستاگرام رقصیده‌اند و بازداشت احتمالی یا اتهاماتشان اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

قوه قضاییه ایران دو سال پیش با همکاری پلیس و سپاه موجی از برخورد با مدل‌های اینستاگرامی را در سراسر ایران دنبال کرد. به تازگی معاون دادستان کل ایران گفته است که قوه قضاییه به دنبال مسدود کردن کل اینستاگرام است.

لازم به یادآوری است که پیشتر در اینستاگرام شاداب، الناز قاسمی، مائده هژبری و تعدادی دیگر نوشته شده بود که “این صفحه حسب دستور مقام محترم قضایی به علت انتشار محتوای مجرمانه مسدود گردید.”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید