خانه  > اعدام, سایر گروهها  >  دولت آمریکا اعدام “محمد ثلاث” درویش زندانی در ایران را محکوم کرد

دولت آمریکا اعدام “محمد ثلاث” درویش زندانی در ایران را محکوم کرد

خبرگزاری هرانا – دولت ایالات متحده اعدام محمد ثلاث درویش گنابادی زندانی در ایران را «بی رحمانه و ناعادلانه» خواند و ضمن محکوم کردن آن، از متحدان آمریکا در سراسر جهان نیز این اقدام حکومت ایران را محکوم کنند. حکم اعدام محمد ثلاث، با وجود ابهام در پرونده زیر گرفتن چند مامور نیروی انتظامی در جریان درگیری زمستان گذشته بین درویشان گنابادی با پلیس در تهران، روز دوشنبه ۲۸ خرداد در زندان رجایی شهر اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که حساب توئیتر فارسی آن وزارتخانه منتشر کرده، نوشت، گزارش‌ها حاکی از آن است که سرکوب درویش ها از پس از درگیری های ماه فوریه همچنان ادامه دارد.

خانم نائورت اعدام «تسریع شده» محمد ثلاث را آخرین نمونه بی‌اهمیتی رژیم ایران به حقوق مردم خود توصیف کرد و گفت، اعمال مجازات اعدام، بدون محاکمه عادلانه و ضمانت تجدیدنظر خواهی، نقض آشکار تعهدات بین المللی حقوق بشری ایران است.

وی در ادامه این بیانیه، از مقامات ایرانی خواست صدها درویش را که به دلیل عقایدشان در زندان به سر می‌برند، از جمله رهبر آنها دکتر نورعلی تابنده که دست کم برای چهار ماه گذشته در بازداشت خانگی بوده و نیازمند مراقبت پزشکی فوری است، آزاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که مردم ایران شایسته حکومت قانون، زمامداری شفاف و مسئولیت پذیر و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین هستند، نه مجازات‌های بیرحمانه که همواره با ماهیت این رژیم آمیخته است.

تجمع درویشان گنابادی مقابل کلانتری پاسداران روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ در اعتراض به بازداشت یک درویش سالمند، با دخالت ماموران لباس شخصی و نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. در جریان این درگیری‌ها چند مامور پلیس و بسیج کشته، و صدها درویش گنابادی بازداشت شدند.

آقای ثلاث متهم بود با یک اتوبوس به صف ماموران زده و موجب مرگ سه نفر شده است.

دختر و پسر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه ۲۶ خرداد در یک ویدیوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر بر بی‌گناهی پدر خود تاکید کردند و از همه مجامع داخلی و بین‌المللی خواستند از هیچ تلاشی برای اعاده دادرسی پرونده او فروگذار نکنند.

نرگس ثلاث، دختر این درویش محکوم به اعدام روز شنبه در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفت که اعاده دادرسی پرونده او بار دیگر ثبت خواهد شد.

اواخر روز شنبه مسئولان زندان از خانواده محمد ثلاث خواسته بودند برای آخرین دیدار، به ملاقات او بروند. پیشتر وکیل محمد ثلاث، اعلام کرده بود که ماموران، موکل او را به شدت کتک زده و وادار به اعتراف علیه خود کردند.

در همین رابطه، کسری نوری، از درویشان زندانی، در یک فایل صوتی از تحصن درویشان محبوس در زندان بزرگ تهران، در اعتراض به حکم اعدام محمد ثلاث و بی عدالتی در رسیدگی به پرونده درویشان، خبر داد.

سرکوب و زندانی کردن درویشان گنابادی انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر و وزارت خارجه آمریکا را به دنبال داشت.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید