خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه تشکلات دانشجویی استان فارس پیرامون وقایع کازرون و سرکوب معترضان

بیانیه تشکلات دانشجویی استان فارس پیرامون وقایع کازرون و سرکوب معترضان

خبرگزاری هرانا – حدود دو سال قبل، حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طرح تقسیمات کشوری جدیدی را ارائه داد که بر مبنای آن دو بخش از بخش‌های شش‌گانه شهرستان کازرون جدا و به یک بخش تبدیل می‌شوند. به دنبال ارائه این طرح و زمزمه‌های نهایی شدن آن، از چندین ماه قبل اعتراضات مردم این شهرستان به این طرح آغاز شد. اعتراض مسالمت آمیز مردم کازرون نهایتا شب چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد. طی این درگیری تعدادی کشته، زخمی و بازداشت شدند. در این راستا تشکلات دانشجویی استان فارس ضمن محکوم کردن اعمال خشونت گسترده علیه شهروندان کازرون، بیانیه‌ای پیرامون این وقایع صادر کرده‌اند.

متن بیانیه تشکلات دانشجویی استان فارس در ادامه می‌آید:

چندین هفته از شروع اعتراضات ساکنین شهر کازرون نسبت به طرح تقسیمات کشوری و جدایی بخش‌های مهمی از این شهرستان و تشکیل شهرستان جدید می‌گذرد. عدم شفافیت در بودجه‌بندی بخش‌های مختلف شهری و روستایی و شیوه‌ی تقسیم‌بندی نادرست آن، از عوامل اصلی میل و رغبت ساکنین بخش‌های مختلف شهرستان‌های کشور برای جدایی و تشکیل شهرستان جدید می‌باشد. عواملی که یقیناً ریشه در سو مدیریت کلانِ کشور در تحقق توسعه‌ی پایدار و همه‌جانبه بخش‌های مختلف کشور است، از طرفی دیگر دور باطل نظارت استصوابی منجر به آن شده است که افرادی کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند که از کفایت کافی و دوراندیشی مدیریتی بهره‌ای نبرده‌اند و با طرح شعارهای پوپولیستی تنها در پی پاک کردن صورت‌مساله آن‌هم با فجیع‌ترین حالت خود هستند که نمونه‌ای از آن را این روزها در خصوص مشکلات پیش‌آمده در شهرستان کازرون شاهد هستیم.

از سوی دیگر وزارت کشور دولت حسن روحانی که در نقطه‌ی کانونی مدیریت این بحران قرار داشت نه از آن شاهد تدبیری عقلانی برای حل مشکل بودیم و نه آن‌چنان‌که پیدا است افق پرامیدی برای ریشه‌یابی مشکل به وجود آمده و جلوگیری از مشکلات احتمالی آینده هستیم. مساله‌ای که با نگاه کارشناسی و بهره‌گیری از نگاه علمی و با برقراری گفتمان با معترضین نه‌ تنها قابل‌ حل بلکه قابل پیشگیری نیز بوده است.

اینک ما جمعی از تشکل‌های دانشجویی استان فارس وظیفه‌ی خود می‌دانیم که ضمن محکوم نمودن اِعمال خشونت گسترده علیه مردم کازرون، نکاتی را به مسئولین گوشزد کنیم:

۱- ریشه‌ی اساسی سو مدیریت به وجود آمده در وهله‌ی اول منتج از اِعمال نظارت استصوابی بوده است که غوغا سالاری و رزومه‌سازی پوپولیستی تنها یکی از نتایج مخرب آن می‌باشد.

۲-عدم شفافیت و تناسب ردیف بودجه‌های اِعمال‌شده برای هر بخش به نسبت جمعیت ساکن در آن ناحیه منجر به آن شده است که در میان افکار عمومی مطالبه تقسیم شهرستان‌ها به وجود آید که این مهم باید اصلاح گردد.

۳- وقت آن رسیده است که بدانیم بررسی دیدگاه‌های مختلف در فضایی آزاد و ایجاد فضایی باز برای بیان مطالبات و طرح دغدغه‌های اقشار مختلف مردم یگانه راه جلوگیری و مبارزه با خشونت است که این مهم به‌یقین مدنظر گرفته نشده است که شاهد پیش آمد بحران‌های مختلف در گوشه و کنار کشور هستیم.

برای تحقق فضای باز سیاسی، دولت باید بتواند مسیر خود را از بیان کردن شعارها به عمل کردن به آن‌ها تغییر دهد و با رعایت اصل ٢٧ قانون اساسی (اجازه‌ی راهپیمایی‌های اعتراضی برای بیان مطالبات مردم) حقوق و دغدغه‌ی مردم را محترم شمرده و به مطالبات آنها گوش دهد.

در پایان متذکر می‌شویم که مردم کازرون را نمی‌توان به عوامل بیگانه منتصب کرد و یا با واژه‌ی فتنه و نفوذ با آن‌ها رفتار قهری انجام داد، ایشان از مردم همین آب و خاک بوده و خون یکایکشان عزیز و ارجمند می‌باشد. امیدواریم در آینده، دیگر شاهد عملکرد ضعیف مسوولین و پایمال شدن حقوق مردم و به خاک و خون کشیده شدن خیابان‌ها نباشیم زیرا که این نحوه‌ی مدیریت مسوولین سبب تزریق خشونت به جامعه و رفتار متقابل عمومی می‌شود.

تشکل‌های امضا کننده:
۱. انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز
۲. انجمن اسلامی امید علوم پزشکی شیراز
۳. انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شیراز
۴. انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
۵. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ع پ جهرم
۶. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ع پ گراش
۷. انجمن اسلامی دانشجویان مرکز آموزش عالی استهبان
۸. تشکل اسلامی سیاسی آفتاب دانشگاه آزاد شیراز

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید