خانه  > اصناف, اندیشه و بیان, کارگران  >  وکلای دادگستری در بیانیه‌ای مطرح کردند؛ خواستار آزادی رضا شهابی هستیم

وکلای دادگستری در بیانیه‌ای مطرح کردند؛ خواستار آزادی رضا شهابی هستیم

خبرگزاری هرانا – ۳۲ وکیل دادگستری طی بیانیه‌ای خواستار آزادی رضا شهابی کارگر محبوس در زندان اوین شدند. در این بیانیه وکلای دادگستری خواستار آزادی آقای شهابی و رفع نگرانی از خانواده، همکاران، همراهان و هم‌صنفی‌های شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، در متن بیانیه این ۳۲ وکیل دادگستری آمده‌است:

«سازمان بین‌المللی کار در اساسنامه‌ی خود حق داشتن تشکل‌های مستقل را در اموری که با قانون مغایرت نداشته باشد به رسمیت شناخته و به‌طور مشخص این حق را در مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ به‌عنوان آزادی تشکل‌ها و حمایت از حق رسمی تشکل به تصویب رسانده است. مطابق مقاوله‌نامه‌ی ۸۷ سازمان بین‌المللی کار، همانطور که کارفرمایان می‌توانند تشکل مستقل داشته باشند، کارگران نیز بی‌هیچ‌گونه تبعیضی و بدون نیاز به اجازه‌ی قبلی، می‌توانند اقدام به ایجاد تشکل‌هایی با میل و اختیار آزاد کنند. جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال این سازمان بوده و به بسیاری از مقاوله‌نامه‌های آن پیوسته و متعهد به اجرای آن شده است. در حقوق داخلی نیز قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین سند منبع حقوق در ایران در اصل ۲۶، حق داشتن تشکل را به رسمیت شناخته‌است.

شهابی، به‌رغم اینکه سال‌های محکومیت را با تنی رنجور سپری کرده است اما همچنان با وضعیت جسمی بیمار و نیازمند به مراقبت پزشکی، درمان و معالجه در زندان به سر می‌برد.»

در پایان این بیانیه وکلای دادگستری خواستار آزادی رضا شهابی و رفع نگرانی از خانواده، همکاران، همراهان و هم‌صنفی‌های شده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه:

۱.    حسین احمدی نیاز

۲.    آرش کیخسروی

۳.    آرش دولتشاهی

۴.    عباس امیری

۵.    معصومه فناییان

۶.    مریم فتحعلی زاده آهنگر

۷.    اویس حامد توسلی

۸.    مژگان جهانمردی

۹.    جاویدان زرگری

۱۰.    امیر رییسیان

۱۱.    نسرین ستوده

۱۲.    مرجان صحرایی

۱۳.    صالح نیکبخت

۱۴.    محمود علیزاده طباطبایی

۱۵.    مادح جمشیدی

۱۶.    ناصر زرافشان

۱۷.    غلامرضا طوسی

۱۸.    حمیدرضا اثیمی

۱۹.    پیام ابوطالبی

۲۰.    نیلوفر امینی

۲۱.    محمد مقیمی

۲۲.    جمال حیدری منش

۲۳.    محمد نجفی

۲۴.     خورشیدی

۲۵.    امید سلطانی

۲۶.    اکبر براری

۲۷.    پرستو کیان

۲۸.    محمد شریف

۲۹.    سپیده ایرانپاک

۳۰.    یوسف مولایی

۳۱.    شهلا اطهری

۳۲.    میترا آزرم

لازم به یادآوری است رضا شهابی راننده اتوبوس ۴۵ ساله، به دلیل فعالیت‌های کارگری در قالب «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه» در خرداد سال ۱۳۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی با حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شد.

وی که از دررفتگی مهره های گردن و کمر رنج می برد و دوبار مورد عمل جراحی قرار گرفت پس از اعتصاب غذاهای مکرر در زندان‌های اوین و رجایی شهر، در چهاردهم مهر ۱۳۹۳ با سپردن وثیقه دویست میلیون تومانی برای پیگیری درمان بیماری‌هایش به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

مسئولان قضایی به رضا شهابی اعلام کردند ایام مرخصی درمانی‌اش نیز به عنوان محکومیت محسوب شده و او دیگر به زندان باز نخواهد گشت. همزمان نمایندگان جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ آزادی مشروط و بازگشت به کار او را به سازمان جهانی کار اعلام کردند.

با وجود وعده های داده شده مسئولین و گزارش رسمی به سازمان جهانی کار مبنی بر آزادی آقای شهابی، قوه قضائیه پس از سه سال، در سال ۱۳۹۶ با این استدلال که سه ماه از محکومیت رضا شهابی مرخصی محسوب نشده، او را مجددا به زندان فراخواند. رضا شهابی روز هیجدهم مرداد سال جاری پس از دریافت اخطار ضبط وثیقه، خود را به زندان رجایی شهر کرج معرفی کرد. وی مدتی بعد به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

همسر رضا شهابی در خصوص مطالبه اصلی این زندانی پییش تر به رسانه ها گفته بود “آزادی بی قید و شرط و رسیدگی به «پرونده‌سازی» های صورت گرفته در یک دادگاه عادلانه در کنار پایان دادن به آزار و اذیت های بی پایان مهمترین خواسته او است.”

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید