خانه  > slide, زندانیان  >  عفو بین الملل خواستار اقدام فوری برای نجات جان محمد نظری، زندانی اعتصابی شد

عفو بین الملل خواستار اقدام فوری برای نجات جان محمد نظری، زندانی اعتصابی شد

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است امروز با انتشار بیانیه ای خواستار اقدام فوری برای نجات جان محمد نظری، زندانی اعتصابی که بیش از ۸۰ روز است در اعتصاب غذا به سر می برد شد. این سازمان محمد نظری را زندانی توصیف کرد که به خاطر فعالیت سیاسی به صورت غیرعادلانه ای از ۲۴ سال پیش در زندان به سر می برد.

به گزارش هرانا، عفو بین الملل در این بیانیه گفته است “زندانی عقیدتی، محمد نظری که بیش از دو دهه است به طور غیرقانونی در زندان به سر می برد به شدت بیمار است و به درمان خارج از زندان نیاز دارد. او از ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد ۹۶) با درخواست آزادی از زندان دست به اعتصاب غذا زده است. محمد نظری باید بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد شود.”

به گفته این نهاد سلامت زندانی عقیدتی، محمد نظری ۴۶ ساله که نیمی از عمر خود را در زندان سپری کرده است به علت اعتصاب غذای طولانی مدت به طور جدی به وخامت گذاشته است.

سازمان عفو بین الملل می گوید محمد نظری از ۸ مرداد  در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و حبس ناعادلانه ای که در یک روند قضایی عاری از عدالت به او صرفا به دلیل فعالیت های صلح آمیز در چارچوب اهداف سیاسی حزب دموکرات کردستان ایران تحمیل شده دست به اعتصاب غذا زده.

بیانیه مذکور می افزاید “آقای محمد نظری در مدت اعتصاب ۲۵ کیلوگرم از وزن خود را از دست داد، فشار خون او بارها افت کرده و از لحاظ فیزیکی بسیار ضعیف شده است به طوریکه حتی نمیتواند راه برود یا صحبت کند. او همچنین از بیماری قلبی رنج می برد بطوریکه پزشکان زندان از مدتها قبل تاکید کرده اند این زندانی نیاز به رسیدگی پزشکی در مراکز تخصصی خارج از زندان دارد با اینحال مسئولان این توصیه ها را عموما نادیده گرفته اند. روز ۲۷ مهرماه (۱۹ اکتبر) این زندانی به دلیل شرایط وخیم پزشکی به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شد اما بعد از گذشت یک شب بدون دریافت درمان مناسب به زندان بازگردانده شد.

محمد نظری گفته است تا زمان مرگ به اعتصاب خود ادامه خواهد داد مگر اینکه مقامات به درخواست های مکرر او برای بررسی منصفانه پرونده ترتیب اثر بدهند.”

در توضیح سوابق و زمینه های محکومیت محمد نظری، عفو بین الملل در بیانیه ای که امروز نسخه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفت آورده که محمد نظری در ۲۳ سالگی در اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ توسط ماموران سپاه پاسداران در بوکان از توابع استان آذربایجان غربی دستگیر شد. او برای بیش از یک ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه سپاه پاسداران و سپس وزارت اطلاعات نگهداری شد. آقای نظری می گوید در این دوره مورد شکنجه قرار گرفته است از جمله تهدیدات علیه خواهر او. او برای اعتراف به دخالت در ترور عناصر نزدیک به سپاه پاسداران تحت فشار بود در حالی که هیچ سندی علیه او وجود نداشت.

سازمان عفو بین الملل باور دارد این اتهامات ساختگی بوده و دلیل اصلی بازداشت محمدنظری فعالیت ها و باورهای سیاسی او بوده.

چند ماه پس از بازداشت، آقای نظری بدون داشتن وکیل در دادگاهی به مدت ۳۰ دقیقه محاکمه و نهایتا بر اساس اعترافات اجباری اخذ شده، به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد. در سال ۷۸ حکم اعدام نظری به حبس ابد تبدیل شد.

لطفا به فارسی یا انگلیسی یا زبان های دیگر برای مقامات ایرانی نامه ای بنویسید و درخواست کنید:

*بلافاصله و بدون فید و شرط محمد نظری را آزاد کنید زیرا او یک زندانی عقیدتی است که صرفا برای فعالیت های غیرخشونت آمیز خود بر اساس اصل آزادی بیان و سمپاتی حزب دموکرات کردستان ایران محکوم شده است.

*اطمینان حاصل کنید از اینکه محمدنظری دسترسی فوری و منظم به مراقبت های تخصصی پزشکی در خارج از زندان دارد.

لطفا درخواست های خود را تا قبل از ۱ دسامبر ۲۰۱۷ به این گیرندگان بفرستید:

رئیس قوه قضاییه
آیت الله صادق لاریجانی
دفتر روابط عمومی
ساختمان شماره ۴، ۲ تقاطع خیابان عزیزی
تهران، جمهوری اسلامی ایران

دادستان کل تهران
عباس جعفری دول آبادی
دفتر دادستان
نبش میدان ۱۵ خرداد
تهران، جمهوری اسلامی ایران

و کپی به:
معاون حقوق بشر و امور بین الملل، وزارت دادگستری
محمود عباسی، شماره ۱۶۳۸، خیابان ولی عصر، تهران
جمهوری اسلامی ایران
ایمیل: [email protected]

همچنین کپی ها را به نمایندگان دیپلماتیک معتبر به کشور خود ارسال کنید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید