خانه  > سایر گروهها  >  بیانیه تعدادی از تشکل های دانشجویی کشور پیرامون مشکلات سیستان و بلوچستان

بیانیه تعدادی از تشکل های دانشجویی کشور پیرامون مشکلات سیستان و بلوچستان

خبرگزاری هرانا – جمعی از تشکل های دانشجویی کشور پیرامون مشکلات مردم سیستان و بلوچستان بیانیه ای صادر کردند. در قسمتی از این بیانیه امده است “سیستان و بلوچستان که به لحاظ وسعت دو برابر کشور آلمان است! امروز سرزمین فراموش شده ای است که در این روزهای گرم تابستان، علاوه بر مشکل دسترسی به آب آشامیدنی سالم، هوای پاک و تنفس راحت هم از مردمانش سلب شده است.”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از عصرهامون، قسمتی از بیانیه جمعی از تشکل های دانشجویی کشور پیرامون مشکلات استان سیستان و بلوچستان به شرح ذیل است.

پس از گذشت حدود چهل سال از انقلاب اسلامی، که برقراری عدالت اجتماعی و خدمت به مستضعفین و پابرهنگان از شعارهای اصلی آن بود؛ متأسفانه شاهدیم که این استان پهناور کشورمان همچنان با فقر و محرومیت دست و پنجه نرم می کند.

یک پنجم روستاهای فاقد آب سالم کشور در سیستان و بلوچستان است، این سرزمین بالاترین نرخ بیکاری در بین استان ها را با خود یدک می کشد، جمعیت ۵۰ درصد روستا نشین به حاشیه نشین حدود یک میلیون نفری شهرهای زابل، زاهدان، چابهار ، ایرانشهر تبدیل شده و شرایط به گونه ای بغرنج گردیده که از مردم آن خطه هر که توانی دارد و پس اندازی مهاجرت از آن منطقه (بخوانید فرار) را ترجیح داده اند.

مسئولان، حاکمان و بالانشینان جمهوری اسلامی باید با شنیدن این آمارها سر خود را به زیر بیندازند و پس از آن در پیشگاه مردم پاسخگوی عملکرد ۳۸ ساله خود باشند؛

سیستان و بلوچستان که به لحاظ وسعت دو برابر کشور آلمان است! امروز سرزمین فراموش شده ای است که در این روزهای گرم تابستان، علاوه بر مشکل دسترسی به آب آشامیدنی سالم، هوای پاک و تنفس راحت هم از مردمانش سلب شده است. تیر ماه سال جاری بود که ۱۰۰۰ نفر به دلیل گرد و خاک راهی بیمارستان ها شدند و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل در مصاحبه ای اعلام کرد؛ «در سال‌های اخیر همواره بالاترین آمار مبتلایان به بیماری ‘سل’ در سطح کشور مربوط به منطقه سیستان و شهرستان زابل بوده و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد به نحوی که سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به آمار مبتلایان به این بیماری در منطقه افزوده می‌شود»

هامون که زمانی حیات بخش و منبع اصلی تامین معیشت بخش عظیم مردم سیستان و بلوچستان بود، چند دهه است که به دور از همت مسئولان و در مقابل چشمان مدیران جمهوری اسلامی ایران با خشکی و مرگ ماهی هایش، به کانون تولید گرد و غبار و طوفان تبدیل شده و فقر ، بیکاری ، قاچاق، بیماری تنفسی و قلبی و چشمی، مهاجرت و تهدیدات امنیتی را برای مردم صبور خود به ارمغان آورده است.

از گذشته های دور؛ وزش بادهای ۱۲۰ روزه با آب موجود در تالاب هامون، گرمای سیستان و بلوچستان را کاهش و هوا را برای مردم خنک و مطبوع می کرد اما در دهه های اخیر با عدم تامین حق آبه هامون از رودخانه هیرمند، بخش وسیعی از تالاب بین المللی هامون خشک شده و بادهای ۱۲۰ روزه در شرایط جوی نامساعد ‘ریز گردها ‘ را در هوای این استان آنچنان پراکنده می کنند که علاوه بر کاهش کیفیت هوا، مشکلات جسمی و حتی تصادفات زنجیره ای در جاده ها را به دنبال داشته و از کشته، پشته ساخته است.

سیستان و بلوچستان، پاره ی تن ایران و مردمان آن، برادران و خواهران درد کشیده و پا برجای ما هستند که انقلاب اسلامی نسبت به آن، دین سنگینی بر ذمه دارد. رسیدگی فوری به وضعیت این استان به ویژه خشک شدن تالاب هامون نه لطف مسئولان جمهوری اسلامی بلکه از اهم وظایف مدیران کشوری و استانی است و فراموش نکنند که مشروعیت مسئولان به خدمت به مردم و برقراری عدالت گره خورده است و در پیشگاه خداوند به خاطر تضییع حق مردم پاسخگو خواهند بود.

با وجود آسیب های مختلف خشک شدن هامون و هشدار کارشناسان زیست محیطی برای جدی تر شدن خطر ریز گردها و طوفان در آینده ای نزدیک برای مردم سیستان و بلوچستان که می تواند دیگر استان های کشور وحتی مردم همسایه افغانستان را تهدید کند. تشکل های دانشجویی زیر قبل از زنده به گور شدن باقی مانده این مردم نجیب و صبور، توجه دولت، وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور را به این سرزمین مظلوم ، جلب می کند.

به امید ظهور عدالت گیتی گستر
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه های شیراز
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه آزاد واحد شیراز
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه تهران
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه مازندران
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان کرمان
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه شهید باهنر کرمان
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه رفسنجان
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فسا
کانون عدالتخواهی قرآن دانشگاه صنعتی شاهرود
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه یاسوج
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه چمران اهواز
مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل
تشکل عدالتخواه قسط دانشگاه شاهرود
بسیج دانشجویی دانشگاه چمران اهواز
بسیج علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه ( تحکیم وحدت )
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر ( تحکیم وحدت )
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اسفراین ( تحکیم وحدت )
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی علم و صنعت ( تحکیم وحدت )
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین الملل قزوین ( تحکیم وحدت )

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید