خانه  > slide, اعدام  >  کارزار لغو گام به گام اعدام، اعدام جمعی از هموطنان کرد اهل سنت را محکوم کرد

کارزار لغو گام به گام اعدام، اعدام جمعی از هموطنان کرد اهل سنت را محکوم کرد

خبرگزاری هرانا ـ کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام “لگام”، طی بیانیه ای اعلام کرد کلیت “اعدام” را که اقدامی مغایر با منش انسانی است را به شدت محکوم و اعتراض شدیدمان را به آنچه در زندان رجایی شهر کرج بر گروهی از هموطنان کرد سنی امان رفت اعلام می کنیم و مصرانه از مسئولان قضایی خواهان نجات جان متهمانی هستیم که در انتظار اجرای احکامشان در زندان رجایی شهر کرج به سرمی برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، متن بیانیه را در ادامه بخوانید:

مردم انساندوست و شرافتمند ایران

شوربختانه، در صبحگاه روز سه شنبه ۱۳۹۵/۵/۱۲، دست کم بیست نفر از زندانیان کرد اهل تسنن که در زندان رجایی کرج نگهداری می شدند، با وجود اطلاع دادن به خانواده هایشان که در همان روز برای آخرین دیدار با خویشاوندان محکومشان درزندان رجایی شهر حاضر شوند، بدون رعایت این قرار از پیش تعیین شده، اعدام شدند و جنازه هایشان نیز در اختیار خانواده هایشان قرارنگرفت. مسئولان قضایی به جای برگزاری آخرین ملاقات این زندانیان با خانواده هایشان، جسد بیجان عزیزانشان را در پزشکی قانونی کهریزک در مقابل چشم خانواده ها قرار دادند و سپس خودسرانه آنان را در گورستان بهشت زهرا به خاک سپردند.

این اقدام مسئولان قضایی جمهوری اسلامی بار دیگر نشان داد که ایشان برای جان انسانهایی که جرمشان معلوم نیست و در دادگاه های مخفی، بدون حضور وکیل منتخب خود و خانواده شان و بدون حضور هیئت منصفه به اعدام محکوم می شوند، پشیزی ارزش قائل نیستند. خبرفجیع اعدام بیست نفر ازهموطنان اهل سنت مان ما ر اتکان داده است. اینان، بنا به گفته ی خودشان، و بنا به گفته وکلای مستقلی که با آنان سروکار داشته اند و همچنین همبندی های آنان که با آنها نیز همفکر نیستند اما ماهها و سالها از نزدیک با آنها زندگی کرده اند، پس از تحمل مدتها فشار و شکنجه ی طاقتفرسا، قربانی سناریوهای امنیتی شده اند. اینان، بدون رعایت اصول اولیه دادرسی عادلانه و قانونی به صورت فله ای و در بیدادگاهی پنج¬دقیقه ای محکوم به اعدام شده اند و احکامشان نیز دستمایه ی اهداف سیاسی شده است تا هرچندگاه بار دیگر عده ای از ایشان را به قربانگاه ببرند و جان شیرینشان را بگیرند و خانواده هایی را داغدار عزیزانشان کنند.

صدور حکم اعدام برای هموطنان کرد سنیمان که همه از اقلیتهای مظلوم و محروم جامعه مان اند در شماردردناک ترین احکام اعدام است. اینان، خواهان آزادی عقیده و تبلیغات دینی خود هستند. هر پرونده دراین رابطه نیز باید درهمین چارچوب بررسی شود. متناسب نبودن جرم با مجازات آن و سوء استفاده از اعترافاتی که تحت فشار و شکنجه گرفته شد است و هیچ مبنای قانونی ندارد و تلختر از همه تشکیل دادگاه های غیرقانونی و غیرعلنی و بدون حضور وکلای مستقل، و عدم امکان دفاع قانونی برای متهمان و صدور احکام اعدام جمعی، همه اقدامهایی غیر قانونی است، و گرفتن جان انسانها برپلیه¬ی¬ احکام این نوع دادگاه ها عملی انسان ستیزانه است.

این نکته شگفت انگیز است که پس از اعدام دسته جمعی این هموطنان مظلوم، بیانیه های مختلف صادر، و به نحوی نامستند گفته هایی پرشمار، از جمله اتهاماتی در باره ی وقایعی که پس از دستگیری آنها اتفاق افتاده است، به صورت کلی و یک جا، به همه آنها نسبت داده شده است. اگر مقامات امنیتی وقضایی با این اطمینان، اتهامهایی این چنین وسیع را متوجه آنها می کنند چه هراسی دارند که دادگاه علنی و با حضور هیئت منصفه، با حق دفاع عادلانه و قانونی، برایشان برگزار کنند؟

ما اینک نگران جان دیگرمحکومان به اعدامیم و از همه ی وجدانهای آگاه استمداد می طلبیم که جلو این ستم آشکار را بگیرند و نگذارند خانواده ها بیش ازاین داغدارشوند.

ما، از همهی مردم دلسوز میهن کهنمان نیز می خواهیم که به حرمت جان و خون آدمیان، و برای حفظ وطن از خشم و کین و جنگ و خونریزی، به هرگونه که می توانند مانع این اقدامهای ضد انسانی و ضدملی شوند. این اعدام ها با توجه به شرایط منطقه، جز خدشه وارد کردن به وحدت و همبستگی ملی و کاشتن تخم نفرت و کین ثمری ندارد. این اعدامها با ادعای ایجاد امنیت، خود مهم ترین عامل نا امنی در آینده خواهد بود. بارها گفته ایم و باز هم می گوییم که مجازات خشونت آمیز اعدام نه تنها درمان دردهای جانگزای مردم کشورمان نیست، بلکه به باز تولید خشونت و فرارویش آن به سطحی وسیعتر می¬انجامد.

ما کنشگران کارزارلغو گام به گام مجازات اعدام “لگام” این اقدام مغایر با منش انسانی را به شدت محکوم، و اعتراض شدیدمان را به آنچه دیروز صبح در زندان رجایی شهر کرج بر گروهی از هموطنان کرد سنیمان رفت اعلام می کنیم و مصرانه از مسئولان قضایی خواهان نجات جان متهمانی هستیم که در انتظار اجرای احکامشان در زندان رجایی شهر کرج به سرمی برند.

ما، همزمان این غم جانکاه را به خانواده های زندانیان اعدام شده تسلیت می گوییم و برایشان صبر و شکیبایی آرزومندیم. ما همچنین این غم و اندوه را به ملت بزرگ ایران تسلیت می گوییم، زیرا اعدام¬شدگان فرزندان این مرز و بوم و آینده سازان این خاک بودند، و چه مظلومانه بدون داشتن حق دفاع از خود به چوبه های دار سپرده شدند!

کنشگران کارزار لغو گام به گام مجازات اعدام ـ لگام

۳۹۵/۵/۱۳

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید