خانه  > اندیشه و بیان  >  بیانیه ی کانون نویسندگان ایران: رئیس‌جمهور مسئول سانسور کتاب است

بیانیه ی کانون نویسندگان ایران: رئیس‌جمهور مسئول سانسور کتاب است

خبرگزاری هرانا ـ کانون نویسندگان ایران طی بیانیه ای ضمن استقبال از هرگونه اقدام عملی و واقعی در زمینه ی الغا و امحای شیوه های سانسور و آزادی ستیزی گفت اگر آقای روحانی به راستی خواهان «امنیت و آزادی» نویسندگان است باید از بیان سخنان زیبا اما فاقد ضمانت اجرایی فراتر رود و به طور واقعی و عملی در راه آزادی اندیشه و بیان گام بردارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون نویسندگان ایران متن کامل این بیانیه عینا در پی می آید:

آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب «شهر آفتاب» در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱٣۹۵ اعلام کرد که «من بارها در دولت گفته ام، به وزیر ارشاد هم گفته ام نظر من این است [که] باید کارها را به صاحب نظران واگذار کنیم. این کتاب خوب است یا بد، قابل چاپ هست یا نیست [را] به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار کنیم … امروز زمانی است که ما باید به مولفین مان امنیت و آزادی بدهیم و به ناشران مان فضای رقابت و شفاف بدهیم … آن کسی که دلسوزانه نقادی می کند نباید در پیچ و خم کتابش و نوشتارش و شعرش گرفتار شود».

بی گمان، دولت موظف است امنیت و آزادی نویسندگان را تأمین کند، و سخن رئیس جمهوری تا آنجا که به بیان این وظیفه مربوط می شود، مغتنم است. اما رفتار و عملکرد واقعیِ دولت یک بار دیگر نشان داد که واقعیت چیزی غیر از سخن آقای روحانی است. این سخن هنوز به تمامی در اینجا و آنجا منتشر نشده بود که مسئولان «وزارت ارشاد»،در ادامه ی همان سنت سخت جان و دیرپای سانسور در این وزارت خانه، ورود آثار بسیاری از شاعران، نویسندگان و مترجمان را به نمایشگاه کتاب کنونی ممنوع اعلام کردند و صدها عنوان کتاب فارسی و غیرفارسی را که ناشران گوناگون ایرانی و خارجی به نمایشگاه آورده بودند جمع آوری کردند. عمل و رفتار است که صحت و سقم گفتار را نشان می دهد، و همین نکته برای بیان این حقیقت بس است که دولت نه تنها خواهان «امنیت و آزادی» نویسندگان نیست بلکه، برعکس، مجری سیاست سانسور آثار نویسندگان آزادی خواه است. شاید دولت بتواند بگیر و ببندهای فعالان اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را با این بهانه توجیه کند که از سوی نهادهای دیگر انجام می گیرد و قوه ی مجریه نقشی در آن ندارد، هر چند این قوه در این زمینه نیز بی شک مسئول است.

اما در زمینه ی سانسور کتاب و صدور مجوز برای انتشارآن حتی این بهانه را نیز در دست ندارد، چرا که انتشار کتاب زیر نظارت مستقیم و تابع دستور قوه ی مجریه و شخص رئیس جمهوری است. اگر آقای روحانی به راستی خواهان «امنیت و آزادی» نویسندگان است باید از بیان سخنان زیبا اما فاقد ضمانت اجرایی فراتر رود و به طور واقعی و عملی در راه آزادی اندیشه و بیان گام بردارد. به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست.

کانون نویسندگان ایران، ضمن استقبال از هرگونه اقدام عملی و واقعی در زمینه ی الغا و امحای شیوه های سانسور و آزادی ستیزی، پیرو اصل نخست منشور خود، آزادی اندیشه و بیان و نشر را در همه ی عرصه های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان می داند و مصمم و پیگیر به فعالیت و تلاش خود برای تحقق این اصل آزادی خواهانه ادامه می دهد.

کانون نویسندگان ایران
۲٣ اردیبهشت ۱٣۹۵

مطالب مرتـبط

یک نظر

  1. هموطنان گرامی درمورد سانسوردرابعاد گسترده وتلفات بیشمارانسانی که طی سی وهشت سال ظهورپدیده داعش اول درکشورمان صورت گرفته است اولاباید به ماهیت وبنیان فکری خمینی وپیروان او توجه خاص داشت.دوما پروژه رازبقای حکومت ولایت مطلقه فقیه با منطق و اعلامیه جهانی حقوق بشروشرایط کنونی جهان درتضاد کامل است واگرغیرازاین بود امروزما حکومتی بنام جمهوری اخوندی نداشتیم وبدون شک پس ازنزدیک به چهاردهه جهانیان اگاهند که ظهورامام ماه نشین درقرن بیستم وادامه حکومت مورد نظراو درقرن بیست ویکم یک بازی ازپیش طراحی شده توسط دول قدرتمند جهانی بوده که اکنون شاهد اثرات ان درمنطقه خاورمیانه وشمال افریقا تا اسیای میانه می باشیم.اما موضوع سانسوردررژیم ملایان را نباید تنها به رسانه های نوشتاری محدود کرد چه بسا که بیشماربزرگانی دراین راه جان خودرا ازدست داده اند وبسیارانی اکنون درزندانهای مخوف ولی فقیه سالها گرفتارند.با این توضیح کوتاه میتوان گفت نباید ازچنین رژیمی انتظارعملی متناسب با اصول انسانی واخلاقی وحقوق بشری داشت.به امیدفردای ازادی.متحد وپیروزباشید.

نظر بگذارید