خانه  > اعدام, اقلیت های ملی  >  وزیر خارجه کانادا اعدام دو شهروند عرب را محکوم کرد

وزیر خارجه کانادا اعدام دو شهروند عرب را محکوم کرد

خبرگزاری هرانا – وزیر خارجه کانادا «جون برد» اعدام هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی دو معلم عرب، توسط نظام جمهوری إسلامی ایران را در توئی‌تر خود محکوم کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هاشم شعبانی و هادی راشدی دو نفر از پنج فعال فرهنگی عرب محکوم به اعدام شهر خلفیه (رامشیر) بودند که در ١۶ آذر ماه ١٣٩٢ از زندان کارون به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

خانواده‌های آن‌ها بیش از ۵۰ روز از سرنوشت فرزندان خود بی‌خبر بودند.

مامورین وزارت اطلاعات روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه به خانواده این دو زندانی و فعال فرهنگی اعلام کردند که سه یا چهار روز پیش آن‌ها را اعدام کرده‌اند و متعاقبا محل دفن آن‌ها را به اطلاعشان خواهند رساند.

بعد از اعلام اعدام این دو فعال عرب تا کنون اجساد آن‌ها تحویل خانواده‌ها نشده و خانواد‌ها از بر پایی مراسم یادبود منع شدند.

هادی راشدی و هاشم شعبانی‌نژاد از اعضای موسسه علمی-فرهنگی الحوار به معنای گفت‌و‌گو یک سازمان غیردولتی بود که در سالهای ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، همایش و شب‌های شعر به زبان عربی و کلاسهای آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشیر (خلفیه) برگزار می‌کرده است.

فعالیتهای این موسسه در پی اعتراضات وسیع مردمی اردیبهشت ۱۳۸۴ به تبعیض علیه مردم عرب و امنیتی شدن فضای منطقه غیرقانونی اعلام شد و موسسان و اعضا و وابستگان به این موسسه، تحت تهدید و خطر قرار گرفتند. نزدیک به بیست عضو و فعال این موسسه، در بهمن ۱۳۸۹، دستگیر و در بازداشتگاه مخفی وزارت اطلاعات در اهواز ماه‌ها تحت شدید‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفتند تا به انجام عملیات مسلحانه اعتراف کنند.

unnamed

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید