خانه  > slide, کارگران  >  روز جهانی ایمنی و سلامت کار؛ گزارش آماری یکساله از وضعیت حوادث کار در ایران

روز جهانی ایمنی و سلامت کار؛ گزارش آماری یکساله از وضعیت حوادث کار در ایران

خبرگزاری هرانا – مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همزمان با روز جهانی ایمنی و سلامت کار با ارائه گزارش پیش رو به بررسی وضعیت حوادث کار ناشی از فقدان ایمنی محیط یا شرایط کار در حد فاصل ۱۳ اردیبهشت ۹۹ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ پرداخته است. بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط بخش آمار این مجموعه، در حدفاصل ۱۳ اردیبهشت ۹۹ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ مرگ دستکم ۱۷۹۰ و مصدومیت دستکم ۷۵۷۵ کارگر در پی حوادث ناشی از فقدان ایمنی محیط یا شرایط کار ثبت شده است.

در سال ۲۰۰۳ میلادی سازمان جهانی کار پس از بررسی‌های بسیار ۲۸ آوریل را با هدف آگاهی رسانی در خصوص ایمنی و بهداشت کار و با تاکید بر پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها در محل کار نامگذاری کرد. در واقع کارزاری بین المللی با هدف نشان دادن اهمیت ارتقای ایمنی محیط شغلی و تاثیر آن بر کاهش مرگ و میر ناشی از کار است. به این ترتیب دولت‌ها موظف به تدوین سیاست و برنامه‌ای سیستماتیک برای بازرسی اجرای انطباق قوانین و سیاست‌های ایمنی و بهداشتی شغلی هستند. گفتنی است که این روز همچنین از سال ۱۹۹۶ توسط اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان به عنوان روز جهانی بزرگداشت کارگران کشته و زخمی شده گرامی داشته می‌شود.

بنا بر گزارش مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی بررسی گزارش های کارگری منتشر شده در ۱۲ ماه اخیر (۱۳ اردیبهشت ۹۹ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰)، مرگ دست کم ۱۷۹۰ کارگر در این مدت در پی حوادث کار ناشی از فقدان ایمنی محیط یا شرایط کار توسط رسانه‌ها یا سازمان‌های فعال در این حوزه مخابره شده است.

علاوه بر این تعداد ۷۵۷۵ مورد مصدومیت ناشی از حوادث کار نیز به همین ترتیب توسط رسانه‌ها مخابره و توسط بخش آمار این نهاد گردآوری شده است.

بر اساس گزارشات گردآوری شده توسط بخش آمار این نهاد، ۳۸% این حوادث مربوط به حادثه های ساختمانی، ۲۴% در کارخانجات، ۱۵% حوادث آتش سوزی، ۷% در معادن، ۶% برق گرفتگی، ۵% در چاه، ۳% حوادث کشاورزی و ۲% تصادفات را شامل می شوند.

نمودار دسته بندی حوادث ناشی از کار

ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید