خانه  > slide, اندیشه و بیان, زندانیان  >  زندان اوین؛ نامه صبا کردافشاری و عسل محمدی در حمایت از اعتراضات سراسری

زندان اوین؛ نامه صبا کردافشاری و عسل محمدی در حمایت از اعتراضات سراسری

خبرگزاری هرانا – صبا کردافشاری فعال مدنی و عسل محمدی فعال کارگری، با نگارش نامه ای سرگشاده از زندان اوین ضمن حمایت از اعتراضات سراسری در کشور، گزارشی از تحصن ۱۷ مهرماه زندانیان زن محبوس در بند زنان اوین، در همراهی با این اعتراضات را روایت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبا کردافشاری فعال مدنی و عسل محمدی فعال کارگری، با نگارش نامه ای سرگشاده از زندان اوین، از مطالبات شهروندان معترض در خیابان ها حمایت کردند.

آنها همچنین، گزارشی از تحصن زندانیان زن محبوس در بند سیاسی این زندان را روایت کرده و نوشته اند: «زنان بند سیاسی زندان اوین مورخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در محوطه زندان، با سر دادن شعارهایی از قبیل “ژن، ژیان، ئازادی”، “زن، زندگی، آزادی” و “آزاد باد ایران، از زندان تا خیابان”، از مردم معترضی که “سلاحی جز جانشان در دست ندارند” اعلام حمایت کردند.»

متن این نامه، که جهت انتشار به دست هرانا رسیده است، در ادامه می آید:

“برای تو ای آزادی؛

برای زنانی که به شوق در آغوش گرفتن تو، جان بر کف، طعمه خاک شدند

برای مردانی که به خاطر تو به زنجیر کشیده شده اند

برای کودکانی که برای مبارزه با تو هرگز زاده نشده اند

برای تو ای آزادی

برای دختران سرزمینمان، مهسا، نیکا، سارینا؛ برای زنان و مردان دیگری که برای تحقق رویای آزادی، برابری، زندگی و کرامت انسانی در هر کوچه و خیابانی در کشورمان به دست مزدوران و جلادان حکومتی که بیرحمانه، کمر به قتلعام توده های مردم، بخصوص جوانان خواهان گسستن از قیود بردگی، بسته اند.

جوانانی که بسیاریشان، هنوز شور عشق و لذت رهایی و حتی طعم بوسه ای بی هراس را نچشیده، زندگیشان با خشونت به نیستی مرگ کشانده شد.

نامشان زمزمه ی نیمه شب مستان باد / تا نگویند که از یاد فراموشان اند

گزارشی از تجمع زنان بند سیاسی زندان اوین مورخ ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در محوطه زندان:

اعتراض به گسترش خشونت لجام گسیخته رژیم، علیه مردمی که سلاحی جز جانشان در دست ندارند.

این تجمع و تحصن با حضور طیف های مختلف سیاسی انجام شد و با سر دادن شعارهایی علیه نظام سرکوبگر و فوق استبدادی اسلامی ادامه یافت.

اعتراض و همراهی زنان زندان اوین تا آخرین روز انقلاب در جریان مردمی خاموش نخواهد شد.

شهامتی که در دل تک تک مبارزان نستوه، در کف خیابان ها، از زن و مرد، تا پیر و جوان در کنار هم آزادی را فریاد میزنند، شوق مبارزه را در دلشان دو صد چندان زنده کرد.

زنانی که پیشگام انقلاب نوین اند و مردانی که فارغ از تمام رسومات کهن و ارتجاعی زن ستیزانه همپا و همرزم زنان برای آزادی جان فدا میکنند.

متن شعارهایی که علاوه بر این تجمع و تحصن سر داده شده به این شرح است:

* آزاد باد ایران، از زندان تا خیابان
* اگرچه در زندانیم، همپای انقلابیم
* خواهرم، خون تو، جوشش انقلاب است
* تا رفتن ستمگر، ایستاده ایم در سنگر
* اوین شده دانشگاه، ایران شده بازداشتگاه
* ایران غرق خونه، رژیم سرنگونه
* نان، کار، آزادی، اداره شورایی
* ژن، ژیان، ئازادی
* زن، زندگی، آزادی

صبا کردافشاری و عسل محمدی / مهرماه ۱۴۰۱/ بند سیاسی زنان زندان اوین.”

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات جاری (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۶۰۴ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. همچنین این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است.

برای اطلاع بیشتر به گزارش جمع بندی خبرگزاری هرانا از مجموع وقایع بیست روز نخست اعتراضات مراجعه نمایید.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید