خانه  > slide, زندانیان  >  بیانیه ۳۰ زندانی سیاسی در خصوص درگذشت ساسان نیک نفس، همبندی آنان در زندان تهران بزرگ

بیانیه ۳۰ زندانی سیاسی در خصوص درگذشت ساسان نیک نفس، همبندی آنان در زندان تهران بزرگ

خبرگزاری هرانا – سی تن از زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ، با انتشار بیانیه ای نسبت به مرگ ساسان نیک نفس، واکنش نشان داده و اطلاعیه سازمان زندان ها در این خصوص را دروغ خواندند. در بخشی از این بیانیه آمده است “آدمی از این حجم از قصاوت متحیر می شود که ساسان ها و بهنام محجوبی ها با وجود ابتلا به چندین بیماری جسمی و روحی محبوس می شوند به گونه ای که نه تنها مشمول قانون عدم توانایی تحمل حبس نمی شوند بلکه در زندان به سبب عدم رسیدگی جان می سپارند گویی ماشین مرگ قوه قضاییه سر باز ایستادن ندارد”. ساسان نیک نفس که از روز شنبه علیرغم وضعیت وخیم جسمی بدون رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان نگهداری شده بود روز دوشنبه ۱۷ خردادماه جان خود را از دست داد. او با وجود بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان، یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده و تلاش مادر سالخورده او جهت دریافت گواهی عدم تحمل حبس تا لحظه مرگ فرزندش بی نتیجه بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ و همبندیان زندانی سیاسی جان باخته، ساسان نیک نفس طی بیانیه ای نسبت به مرگ وی واکنش نشان داده و اطلاعیه سازمان زندان ها در این خصوص را دروغ خواندند.

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

“به نام خدا

(بیانیه هم بندان زندانی کشته شده در زندان تهران بزرگ اطلاعیه سازمان زندان ها در مورد مرگ ساسان نیک نفس دروغ محض است – او به قتل رسیده است).

ناقوس شوم مرگ، بار دیگر برای زندانی سیاسی دیگری به صدا درآمد. بدیهی است که جان انسان‌ها در سیستم بگیر و ببند قضاییه جمهوری اسلامی و شکنجه گاه های آن هرگز اهمیتی نداشته و ندارد .

عصر روز شنبه پانزدهم خرداد ماه جوانی خوشنام مردی شریف از هم بندان من در بند قرنطینه زندان تهران بزرگ در اثر قصور عامدانه قوه قضاییه جانش ستانده شد.«ساسان نیک نفس» همزمان از چند بیماری سخت قلبی ،کلیوی، اعصاب و روان و دیابت رنج می برد و طی ۱۱ ماهی که ناعادلانه در حبس بود تنها هم بندانش از او مراقبت می کردند. پدر دو دختر خردسال که به جرم تحریر چند نگاشت در شبکه های اجتماعی دچار مصیبت حبس ۵ ساله شده بود اکنون قربانی حکومتی شده که در این ۴۳ سال شوم و سیاه به بند کشیدن، شکنجه ،کشتار و نابود کردن خانواده ها تفریح لذت بخش جلادان آن بوده است آدمی از این حجم از قصاوت متحیر می شود که ساسان ها و بهنام محجوبی ها با وجود ابتلا به چندین بیماری جسمی و روحی محبوس می شوند به گونه ای که نه تنها مشمول قانون عدم توانایی تحمل حبس نمی شوند بلکه در زندان به سبب عدم رسیدگی جان می سپارند گویی ماشین مرگ قوه قضاییه سرِ باز ایستادن ندارد و اینگونه است که زندانیان سیاسی دیگری از جمله حسین هاشمی و محمد ترکمانی و چندین تن دیگر هم اکنون مدت یک هفته است که به بند جرایم خشن منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برند و هر لحظه امکان دارد به سرنوشت دردناک علیرضا شیر علی محمدی دچار شوند که ۳ سال پیش در همین زندان ناجوانمردانه به قتل رسید.

ما زندانیان سیاسی تهران بزرگ ضمن تکذیب اطلاعیه سراسر دروغ سازمان زندانها درباره مرگ مظلومانه ساسان نیک نفس اعمال قوه قضاییه را محکوم می کنیم و از ملت شریف و آزادیخواه ایران در داخل و خارج از کشور و تمامی نهادهای حقوق بشری بین المللی، عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر می‌خواهیم در قبال این جنایت و جنایت های از این دست سکوت نکنید چرا که جمهوری اسلامی برای خفه کردن صدای آزادیخواهان هیچ حد و مرزی نمی شناسد”.

اسامی امضا کنندگان این بیانیه در ادامه می آید:

۱- شاپور احسانی راد/ ۲- میلاد ارسنجانی/ ۳- اکبر باقری/  ۴- کوروش باقری/  ۵- رضا بیج وند/ ۶- خالد پیرزاده/ ۷- احمد علی حاتمی/ ۸- حمید خرمی/ ۹- علیرضا خیری/ ۱۰- ایمان دارایی/ ۱۱- احسان دولتخواه/ ۱۲- شهاب سلطانیان/ ۱۳- محمد سلمانی/ ۱۴- رضا طالشیان جلودارزاده/ ۱۵- عبدالحبیب عبدالکریمی/ ۱۶- داوود عبداللهی/ ۱۷- میثم غلامی/ ۱۸- اکبر فرجی/ ۱۹- علیرضا فرشی/ ۲۰- امیر احسان قاضی/ ۲۱- پویا قبادی/ ۲۲- حسین قشقایی/ ۲۳- سعید قطان کاشانی/ ۲۴- علی قهرمانی/ ۲۵- فرزاد قهرمانی/ ۲۶- اسماعیل گرامی/ ۲۷- نوید لطیفی/ ۲۸- شهاب نصراللهی/ ۲۹- علی نوری زاد/ ۳۰- مسعود وظیفه.

روز دوشنبه ۱۷ خردادماه، اداره کل زندان‌های استان تهران خبر درگذشت ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ را تایید کرد. آقای نیک نفس که از روز شنبه علیرغم وضعیت وخیم جسمی بدون رسیدگی مناسب پزشکی در بهداری زندان نگهداری شده بود جان خود را از دست داد. این زندانی سیاسی با وجود بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان، یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده و تلاش مادر سالخورده او جهت دریافت گواهی عدم تحمل حبس تا لحظه مرگ فرزندش بی نتیجه بود.

آقای نیک نفس پیشتر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری، به ۸ سال زندان محکوم شد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا بود.

ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی ۳۶ ساله و پدر دو دختر ۸ و ۹ ساله در تیپ ۶ سالن ۲ زندان تهران بزرگ نگهداری می شد.

برخوردهای سلیقه ای و فراقانونی مسئولان زندان، علی الخصوص در خصوص زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ همواره زندانیان را با مشکلات متعدد روحی و جسمی مواجه کرده است. انتشار خبر درگذشت ساسان نیک نفس در سایه بی توجهی مسئولان زندان، بار دیگر باعث افزایش نگرانی در خصوص سایر زندانیان سیاسی محبوس در این زندان شده است. طی روزهای اخیر حسین هاشمی و محمد ترکمانی پس از انتقال تنبیهی به محل نگهداری زندانیان متهم به جرایم خشن اقدام به اعتصاب کردند. همچنین خالد پیرزاده دیگر زندانی سیاسی این زندان نیز در اعتصاب غذا بسر می‌برد. هرانا روز شنبه در گزارشی به اعتصاب غذای ۱۱ زندانی سیاسی در زندان های مختلف کشور و وضعیت کنونی آنان پرداخته بود.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید