خانه  > slide, زندانیان  >  نامه یک زندانی محکوم به اعدام در زندان سقز؛ برای کرامت انسانی ارزش قائل شوید!

نامه یک زندانی محکوم به اعدام در زندان سقز؛ برای کرامت انسانی ارزش قائل شوید!

خبرگزاری هرانا – یک زندانی محکوم به اعدام در زندان سقز با نوشتن رنج نامه‌ای سرگشاده نسبت به نقض حقوق خود اعتراض کرده‌ است. این زندانی در این نامه از فشار مسئولان زندان و دادگستری سقز بر اولیای دم جهت اجرای حکم اعدام خود خبر داده است. وی به دلیل شرایط سخت زندان و عجز از تحمل شرایط تاکنون چندین بار از مسئولان درخواست اجرای حکم اعدام خود را داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی محکوم به اعدام در زندان سقز با نوشتن رنج‌نامه‌ای سرگشاده نسبت به نقض حقوق خود اعتراض کرده‌ است.

غلامرضا (شورش) مروتی که در تاریخ ۸ فروردین‌ماه امسال، در پی شیوع ویروس کرونا و وقوع ناآرامی‌ها در زندان‌ها، همراه با شماری از زندانیان محبوس در زندان سقز متواری شده بود اما در نهایت در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد. او که در آبان ماه سال جاری به زندان سقز منتقل شده هم اکنون با نوشتن نامه‌ای نسبت به نقض حقوق خود پس از بازداشت مجدد و بازگشت به زندان اعتراض کرده‌است.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

«اینجانب شورش مروتی، یکی از قدیمی‌ترین زندانیان استان کردستان که در سخت‌ترین شرایط در حال تحمل حبس هستم. به استحضار جهانیان، فعالین حقوق بشر و انسان‌هایی که برای احقاق حقوق شهروندی زندانیان ایران تلاش می‌کنید می‌رسانم، که بنده در مورخ ۱۷ آبان سال ۹۹ بودن اطلاع قبلی و درخواست شخصی و در شرایطی بسیار امنیتی به زندان سقز عودت داده شدم. از آن تاریخ بدون هیچ دلیلی در قرنطینه زندان سقز اسکان داده شده‌ام. این وضعیت در شرایطی است که دستورالعمل بهداشتی سازمان زندان‌ها بخشنامه‌ای صادر کرده که باتوجه به شیوع ویروس منحوس کووید ۱۹ هر زندانی پس از غربالگری با تست‌های نصفه و نیمه زندان تا بعد از منفی شدن جواب آزمایش باید سریعا از زندانیان جدیدالورود جداسازی و به سایر بندها انتقال داده شود.

آقای دکتر عزیزی، رئیس بهداری زندان‌های استان کردستان در بازدید اخیرشان از محل قرنطینه زندان سقز با صراحت ابراز کردند که تحت هیچ شرایطی مسئولیت شما و سلامتیتان را برعهده نمی‌گیریم. این مدت که در قرنطینه هستم بالغ بر ۲۵ نفر به کرونا مبتلا و به اتاق‌های ایزوله، سلول‌های انفرادی منتقل و یا به مرخصی اعزام شده‌اند. از سوی دیگر از برخی امتیازات اعم از صدور مجدد کارت تلفن برای تماس و ارتباط با خانواده‌ام، دسترسی به آرایشگر زندان و ملاقات کابینی محروم هستم. لازم به یادآوری است که وسیله گرمایشی قرنطینه معیوب و از کار افتاده و بسیار سرد است. من در شرایط وخیم و حادی بسر می‌برم.

موضوع بسیار مهم دیگر آنکه از طرف برخی از پرسنل اداره کل زندان و برخی از افراد شاغل در دادگستری سقز و یا ارگان‌های دیگر بطور جدی شکات و اولیای دم مقتول را تهدید به اجرای حکم قصاص بنده کرده‌اند. به آنها گفته‌اند که حین فراری شدن شورش مروتی از زندان او را از درون گروه پژاک دستگیر کرده‌ایم. (با این کار) احساسات آنها را جریحه دار کرده‌اند. این را شکات به کسانی که برای رضایت گرفتن نزد آنها رفته‌اند به یاد داشته‌اند. تهدیدشان کرده‌ند که حتما پیگیر پرونده شده و تحت هیچ شرایطی با خانواده شورش مروتی مصالحه نکنید. با این اوضاع به افسردگی شدید مبتلا شده و داروی اعصاب و روان مصرف می‌کنم که از طرف دکتر فخرویان، روانپزشک بهداری زندان سقز تحت نظر و مداوا هستم.

در این شرایط بحرانی، مجبور به درخواست اجرای حکم به دفتر سقز شده‌ام. حال اینک درخواست‌هایی دارم که به گوش مسئولین محترم برسانید. یک- بنده اگر جرمی مرتکب شده‌ام در عوض سخت‌ترین احکام تنبیهی برای من در نظر گرفته شده است. محکومیت شش ماه حبس تعزیری از بابت فرار از زندان و تخریب. کتک و شکنجه که هنوز زخم‌های آن بر کل بدنم به یادگار مانده. تبعید شدن به زندان سنندج به مدت شش ماه و برخوردهای قهری و خشن از سوی زندانبانان و حال نیز مدت ۳ ماه است که در قرنطینه نگهداری می‌شوم. لذا دیگر زیاده‌روی نکنید! دو- ملاقات با مسئول حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی و مسئول حقوق شهروندی قوه قضاییه در تهران. سه- تهدید نکردن شکات برای اجرای حکم قصاص بنده. چهار- واصل کردن امتیازاتی که در قرنطینه از آنها محروم شده‌ام. ملاقات با مادرم، داشتن کارت تلفن، دسترسی به آرایشگر و عموم مسائل بهداشتی. پنج- انتقال به بند مثل سایر زندانیان طبق اساسنامه سازمان زندان‌های کشور، دستورالعمل‌های بهداشتی و بخشنامه‌های اجرایی سازمان زندان‌های کشور.

در آخر متذکر می‌شوم که ای کسانی که داعیه زندانبانی اسلامی دارید و همچنین داعیه رعایت حقوق بشر دارید و حقوق شهروندی زندانیان را در سر می‌پرورانید. طبق آیات متعدد قرآن گناه کردید و با اسیر و زندانی‌هایتان رفتار غیرانسانی دارید و اصلا برای کرامت انسانی ارزشی قائل نیستید.

نه برای جان انسان‌ها بلکه برای جان گرفتن از انسان تلاش و تقلا می‌کنید که زینبده هیچ حکومتی در دنیا نیست. با این برخوردها از اجرای اعدام‌های ناجوانمردانه و شیوه رفتارتان غیر از اینکه منفورتر و مطرود جوامع انسانی می‌شوید و بیشتر منزوی می‌شوید چیزی عایدتان نمی‌شود. باشد که به خود آمده و تابع شعارهایتان که اصلاح زندانیان برای بازگشت شکوهمند آنها به جامعه و خانواده باشید و برای حفظ کرامت انسان‌ها ارزش قائل شوید! باشد که تغییر چشمگیر در رفتارتان اتخاذ نموده که مقبول جامعه بشری باشید.

شورش مروتی / بهمن‌ماه ۱۳۹۹/ زندان سقز.»

در خصوص نویسنده این نامه گفتنی است، غلامرضا (شورش) مروتی، به اتهام قتل حین سرقت مسلحانه به اعدام و شلاق محکوم شد. وی از حدود یازده سال پیش در زندان تحمل حبس می‌کند. این زندانی که سال ۹۶ پس از اعتراض به روند حقوقی پرونده‌اش از زندان رجایی شهر کرج به زندان سقز تبعید شده بود، تاکنون به دلیل شرایط بسیار سخت زندان و عجز از تحمل شرایط چندین بار از مسئولان درخواست اجرای حکم اعدام خود را داشته است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید