خانه  > slide, زندانیان  >  زندان اوین؛ نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما به رهبر جمهوری اسلامی

زندان اوین؛ نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما به رهبر جمهوری اسلامی

خبرگزاری هرانا – مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما طی نامه‌ای خطاب به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود و شرایط زندان اوین به ویژه در دوره کرونا اعتراض کرده است. خانم ابراهیم وند در بخشی از این نامه نوشته است «پیش از این در بهمن ماه ۱۳۹۸ حضورا شرایط خود را به آقای ابراهیم رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه طی دیدار با زندانیان توضیح دادم. اما متاسفانه تاکنون هیچگونه تمهیدی جهت شرایط اینجانب اعمال نشده و با التفاط به حکومت قانون جدید مورخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ کاهش مجازات برای زندانیان سیاسی اعمال نشده است.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما طی نامه‌ای خطاب به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود و شرایط زندان به ویژه در شرایط کرونا اعتراض کرده است.

تداوم بازداشت خانم ابراهیم وند در شرایطی است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در زمان بازدید از زندان قرچک و آگاهی از شرایط وی، وعده رسیدگی به پرونده او را داده بود. خانم ابراهیم وند در بخشی از این نامه نوشته است «پیش از این در بهمن ماه ۱۳۹۸ حضورا شرایط خود را به آقای ابراهیم رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه طی دیدار با زندانیان توضیح دادم. اما متاسفانه تاکنون هیچگونه تمهیدی جهت شرایط اینجانب اعمال نشده و با التفاط به حکومت قانون جدید مورخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ کاهش مجازات برای زندانیان سیاسی اعمال نشده است.».

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

«مقام معظم رهبری

با عرض سلام و تحیات الهی

اینجانب مریم ابراهیم وند، تهیه کننده و کارگردان سینما به استحضار می‌رساند در سال‌های متمادی ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ توسط سازمان اطلاعات سپاه به اتهام‌های “ساخت فیلم مذهبی با محوریت شهدای منا و مطالعه روزانه کتاب‌های علمی شابک دار و به اشتراک گذاشتن آنها در صفحه شخصی اینستاگرام و درج مطلبی با مصداق رفتارهای سپاه موجبات سرخوردگی و تباهی آینده جوانان شده بطوری که موجب مهاجرت امثال من را به خارج از کشور فراهم می‌نماید” بازداشت شدم و به مدت ۲ ماه در انفرادی دو الف مورد شکنجه روحی و روانی قرار گرفتم و از تمام حقوق قانونی‌ام تا ۲ سال محروم شدم. نه دسترسی به پرونده و نه حق گرفتن وکیل هیچکدام را نداشته‌ام. بازجوی اطلاعات سپاه با گذاشتن حکم اعدام مقابل اینجانب و تهدیدهای مکرر که فیلم مذهبی ۲۴ سپتامبر با محوریت شهدای منا را باید ابراهیم حاتمی کیا بسازد نه شما، و اینکه به قرآن و اعتقادات اینجانب توهین می‌کردند و با الفاظ اینکه اینجا ما خدا هستیم و از خدا کمک نخواهید، اصرار می‌ورزید اعترافات اجباری کنیم. اما وقتی که از زبان و قلم اینجانب هیچگونه اعتراف اجباری اخذ نشد. مبادرت به پرونده سازی کرده و در گزارشات خود به دستگاه قضایی، فیلم مذهبی ۲۴ سپتامبر را بدون دیدن یک پلان از فیلم، مبتذل اعلام کرد و همین گزارش منجر به صدور کیفرخواست شد و خواستار توقیف فیلم‌های اینجانب شدند.

این در حالی است که با توجه به داشتن مجوز ساخت از وزارت ارشاد اسلامی، وزارت ارشاد مسئول نظارت و اعمال نظر بر فیلم ساخته شده است نه یک نهاد امنیتی. در روند بازجویی اینجانب را مورد مواخذه قرار داده که چرا  تصویر حضرت آیت الله خامنه‌ای در محل کار شما نصب بوده؛ این تبدیل به سوال بازجویی شد و از سویی حجاب کامل اینجانب را به سخره گرفته که چرا حجاب داشته‌اید.

حضرت آیت الله خامنه ای! آیا در جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارگردان ساخت فیلم حادثه منا به احترام شهدای جان‌باخته بدون دیدن یک پلان از فیلم جرم است؟ که از هیچ بر همه چیز پیچیده‌اند؟ حجاب و اعتقادات مذهبی و علمی اینجانب را مورد تعدی قرار دادن، انسانی است؟ و آیا با آرمان‌های اسلامی سازگاری دارد؟ آیا این نوع رفتارها گویای انحطاط یک نظام یا حکومت نیست؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای! اینجانب بیش از ۲ سال است که بلاتکلیف در زندان رها شده‌ام و بعد از ۲ سال، ۲ جلسه رسیدگی تعیین شد و در جلسات رسیدگی متوجه شدم پرونده فوق با گزارش کذب دو فرد با مناصب دولتی در جمهوری اسلامی که از دوستان آقای حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه است، تشکیل شده است. پیشتر آن دو فرد منتسب به نهادهای امنیتی پیامک‌های تهدیدآمیز با عناوین اینکه آقای طائب از دوستان است و الآن در منزل ایشان هستیم و سال‌ها بلاتکلیف در زندان نگاهت می‌داریم، برای اینجانب ارسال می‌کردند و حتی متن پیامک‌ها را برای فرمانده اطلاعات سپاه ارسال کردم.

متاسفانه چنین افرادی به دلیل سهم خواهی از انقلاب اسلامی هرگونه اتهام و نسبت ناروا به من وارد و در دستگاه قضا و جمهوری اسلامی مصون از هرگونه برخورد هستند. در جلسات دادگاه قاضی محترم حق دفاع نداده و صرفا گزارشات بدون مستند بازجوی اطلاعات سپاه را قرائت کرده و زمانی که با اعتراض اینجانب مواجه شد که چرا اجازه مطالعه پرونده و دفاعیه نمی‌دهید فرمودند «بنده بیکار نیستم بیش از این برای شما وقت بگذارم و آخرین دفاعت را بنویس!»

حضرت آیت الله خامنه‌ای! بیش از ۲ سال از عمر و جوانی بنده به دلیل ساخت فیلم مذهبی و ترویج فرهنگ کتابخوانی و اعتقادات مذهبی در زندان سپری شده است. اما قاضی محترم وقت ندارد رسیدگی عادلانه نماید! آیا این نوع رفتارها جوانان را به دین ستیزی و اسلام ستیزی سوق نمی‌دهد؟ بارها حضرتعالی نسبت به جوانان و حمایت از آنان سخنرانی داشتید. آیا نتیجه‌اش باید چنین رفتارهایی باشد؟ اگر چنین است دست‌مریزاد دارد!

پیش از این در بهمن ماه ۱۳۹۸ حضورا شرایط خود را به آقای ابراهیم رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه طی دیدار با زندانیان توضیح دادم. اما متاسفانه تاکنون هیچگونه تمهیدی جهت شرایط اینجانب اعمال نشده و با التفاط به حکومت قانون جدید مورخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ کاهش مجازات برای زندانیان سیاسی اعمال نشده است. از سوی دیگر مسئولان حاضر به هیچگونه پاسخگویی نیستند و به همین منظور برخی زندانیان سیاسی از جمله نسرین ستوده در اعتصاب غذا بسر برده و شرایط خطرناکی دارند و با توجه به ورود ویروس کرونا به زندان اوین و آلوده شدن فضای درمانگاه و سالن ملاقات امکان درمان و دیدار با خانواده‌ها با مشکل مواجه شده است؛ با عنایت به اینکه کلیه شرایط حاکم بر زندانیانی که به بهانه بیماری کرونا ماه‌هاست محروم از ملاقات حضوری هستند و ملاقات‌های کابینی نیز اخیرا با میله‌های کلفت آهنی و شیشه‌ای نشکن توام شده است، ارتباط زندانیان را با بیرون به کلی مخدوش کرده است و وقت تلفن را که ۳ روز در هفته، روزی ۱۰ دقیقه است که بخش عمده آن به گرفتن شماره و گذاشتن پیام “این تماس از زندان برقرار شده، تماس گیرنده زندانی است” و در میان مکالمه مکررا تکرار می‌شود، وضعیتی دشوار برای زندانیان به وجود آورده و این نوع رفتار زیبنده شعارهای رئیس دستگاه قضا نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای! در پایان از حضرتعالی تقاضا دارم اگر از اینگونه رفتارها و بی عدالتی‌ها آگاهی ندارید، افرادی جهت تحقیق و تفحص به زندان اوین اعزام کنید تا مستندات ظلم و بی عدالتی ارائه شود. چرا که این نوع رفتارها باعث سرخوردگی اینجانب شده. در این چند سال در حال مصرف قرص ضدافسردگی هستم و آینده‌ام به تباهی کشیده شده و چنانچه هیچگونه رسیدگی به عمل نیاید به زندگی خود برای رهایی از این ظلم و ستم پایان خواهم داد.

مریم ابراهیم وند/ شهریورماه ۱۳۹۹ / بند زنان زندان اوین».

در خصوص نویسنده این نامه گفتنی است؛ مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در شهریورماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۳۵ روز با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی (به صورت وجه نقد) آزاد شد. خانم ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷ به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مجددا بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شد. او پس از یک ماه پس از پایان مراحل بازجویی با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به زندان قرچک ورامین منتقل شد و در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ بدون اطلاع قبلی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

خانم ابراهیم وند با شکایت سازمان اطلاعات سپاه به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” با مصداق یادداشت‌های وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و به تبع آن افزایش فشار به جوانان و تشویق آنها به مهاجرت به خارج از کشور” و “ساخت فیلم مستهجن” با مصداق تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر”  (روایتی از حادثه منا در عربستان) متهم شده است. وی پس از دومین جلسه دادگاه که در تاریخ ۲ تیرماه در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد، در انتظار صدور حکم است. کیفرخواست پرونده مریم ابراهیم وند در بخش نخست این پرونده نیز پیشتر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمود ابراهیمی صادر شد. در این کیفرخواست عناوین اتهامی ازجمله “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام” به خانم ابراهیم وند تفهیم شده است.

مریم ابراهیم وند متولد ۱۳۷۰، نویسنده و کارگردان سینما و تهیه کننده فیلم‌های “طنز عشق”، ” ما همه تنهاییم” و “پانسیون دختران” است، از دلایل شهرت وی علاوه بر فعالیت های سینمایی و فرهنگی، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که به عنوان یکی از زنان نامزد برای انتخابات ثبت نام کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید