خانه  > slide, زندانیان  >  سومین سال بازداشت؛ نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما از زندان اوین

سومین سال بازداشت؛ نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما از زندان اوین

خبرگزاری هرانا – مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه‌ای نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعتراض کرده است. تداوم بازداشت خانم ابراهیم وند در شرایطی است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در زمان بازدید از زندان قرچک و آگاهی از شرایط وی، وعده رسیدگی به پرونده او را داده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه ای نسبت به بلاتکلیفی و تداوم بازداشت خود اعتراض کرده است.

تداوم بازداشت خانم ابراهیم وند در شرایطی است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در زمان بازدید از زندان قرچک و آگاهی از شرایط وی، وعده رسیدگی به پرونده او را داده بود. خانم ابراهیم وند با شکایت سازمان اطلاعات سپاه به “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” با مصداق یادداشت‌های وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و به تبع آن افزایش فشار به جوانان و تشویق آنها به مهاجرت به خارج از کشور” و “ساخت فیلم مستهجن” با مصداق تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر”  (روایتی از حادثه منا در عربستان) متهم شده است. وی پس از دومین جلسه دادگاه که در تاریخ ۲ تیرماه در شعبه ۱۰۵۹ دادگاه کارکنان دولت برگزار شد، در انتظار صدور حکم است.

کیفرخواست پرونده مریم ابراهیم وند در بخش نخست این پرونده پیشتر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمود ابراهیمی صادر شد. در این کیفرخواست عناوین اتهامی ازجمله “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام” به خانم ابراهیم وند تفهیم شده است.

مریم ابراهیم وند اکنون با نوشتن نامه‌ای نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در زندان اعتراض کرده است.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

“اینجانب مریم ابراهیم وند، تهیه کننده، نویسنده و کارگردان سینما که قریب به یک دهه با ساخت فیلم‌های ارزشی ازجمله فیلم سینمایی «۲۴ سپتامبر» با محوریت شهدای منا در حوزه سینما و رسانه فعالیت و با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در اعتراض به رعایت نکردن اصل ۱۱۵ قانون اساسی و در حمایت از ورود زنان در مناصب دولتی ازجمله ریاست جمهوری و انتقاد سازنده از آقای حسن روحانی در دیدار رئیس جمهور با اصحاب فرهنگ و رسانه در سال ۱۳۹۷ که همین اوامر موجب پرونده‌سازی نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه با عناوین اتهامی سیاسی و فرهنگی برای اینجانب شده و بیش از ۲ سال است که در زندان قرچک و در حال حاضر زندان اوین تحت فشارهای روحی و روانی و اعمال محدودیت‌های ویژه بسر می‌برم.

هیچ مقام قضایی تاکنون حاضر به پاسخگویی نسبت به شرایط اینجانب نبوده و حق دفاع یکی از مولفه‌های دادرسی عادلانه که بزرگترین آن حق دسترسی و مطالعه پرونده توسط اینجانب که یکی از مزایای اماره بی‌گناهی و راه‌های نیل به آن آگاهی داشته باشد، این مهم تاکنون در خصوص اینجانب محقق نشده است. با توجه به بازدید جناب آقای رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ از زندان زنان قرچک شرایط بازداشت دو ساله بلاتکلیفی خود را شرح و ایشان با گرفتن نامه‌ای در خصوص سیر رسیدگی غیرقانونی پرونده‌ام فرمودند رسیدگی می‌نمایم. اما متاسفانه باگذشت ۶ ماه از فرمایشات جناب آقای رئیسی همچنان اینجانب با ورود به سومین سال بازداشت بلاتکلیف بسر می‌برم.

من به عنوان یک فیلمساز سینما و فعال فرهنگی در شرایط سخت و با شیوع ویروس منحوس کرونا در زندان اوین که هیچگونه قرنطینه زندانیان جدید به طور جدی از سوی مسئولین زندان رعایت نمی‌شود و ما زندانیان هر لحظه در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستیم، با توجه به نگاه ویژه جناب آقای رئیسی در راس دستگاه قضا و رویکرد مبنی بر رافت اسلامی که این روزها به طور ویژه سرلوحه کار دستگاه قضایی است و از سوی بسیاری از ناظران و افکار عمومی مورد استقبال قرار گرفته است، چنین عملکردی را در دستگاه قضا زیبنده نمی‌بینم.

مریم ابراهیم وند/ مردادماه ۱۳۹۹/ بند زنان زندان اوین”.

در خصوص نویسنده این نامه گفتنی است؛ مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در شهریورماه ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار خود در تهران به دلیل تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از ۳۵ روز بازداشت در سلول انفرادی و با پایان مراحل بازجویی، با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی (به صورت وجه نقد) از بازداشتگاه این نهاد امنیتی آزاد شد. خانم ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۷ با تماس تلفنی حاجی محمدی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و مجددا بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شد. او پس از یک ماه پس از پایان مراحل بازجویی با صدور قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۸ بدون اطلاع قبلی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

مریم ابراهیم وند متولد ۱۳۷۰، نویسنده و کارگردان سینما و تهیه کننده فیلم‌های “طنز عشق”، ” ما همه تنهاییم” و “پانسیون دختران” است، از دلایل شهرت وی علاوه بر فعالیت های سینمایی و فرهنگی، نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که به عنوان یکی از زنان نامزد برای انتخابات ثبت نام کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید