خانه  > slide, زندانیان  >  نامه محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی؛ در رابطه با تنش های اخیر در زندان اردبیل

نامه محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی؛ در رابطه با تنش های اخیر در زندان اردبیل

خبرگزاری هرانا – محمدصابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل در نامه‌ای سرگشاده با جزئیات بیشتر به صحبت‌های دادستان اردبیل در زندان در خصوص عدم اهمیت سلامت و جان زندانیان سیاسی پرداخته است. وی ماه گذشته در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه درخصوص عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین نسبت به شرایط نامساعد زندان اعتراض کرده بود.

پیشتر عبدالله طباطبایی دادستان کل استان اردبیل که به همراه هئیتی برای پیگیری وضعیت مرخصی زندانیان از برخی بندهای زندان این شهر دیدار کرده بود خطاب به محمدصابر ملک رئیسی گفته بود «نفس کشیدن زندانیان امنیتی و سیاسی نیز حرام است چه برسد به مرخصی آنها».

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا و افزایش نگرانی ها از سرنوشت صدها هزار زندانی، رئیس قوه قضائیه طی دو بخشنامه در اسفندماه سال گذشته به هدف کنترل وضعیت بهداشتی زندانها شرایطی را برای اعزام به مرخصی زندانیان اعلام کرد که عمدتا شامل زندانیان مالی و همینطور زندانیان با محکومیت کمتر از ۵ سال می‌شد. این شرایط در مورد زندانیان سیاسی سختگیری مضاعفی دارد علاوه بر اینکه مسئولان قضایی یا سازمان زندان‌ها در روند اداری مرخصی برخی زندانیان عقیدتی مانع تراشی های فراقانونی می‌کنند.

آقای ملک رئیسی در بخشی از این نامه نوشته است: “در تاریخ ۱۰ فروردین روزی که با پرخاش، آن سخن کینه توزانه و دور از منطق و غیرحقوقی و فتوای قتل ما زندانیان سیاسی از طرف دادستان اردبیل صادر شد بلافاصله از طرف برادر مبارز، آقای عباس لسانی مورد خطاب قرار گرفت. چنانکه دادستان طباطبایی با لحن منطقی، تند و قاطع آقای لسانی مواجه شد که حامل جملاتی اعتراض‌آمیز و سوالات حقوقی پی در پی در رابطه با اظهارات غیرمسئولانه و کینه‌توزانه ایشان علیه زندانیان سیاسی بود، قافیه را باخت و با صورتی سرخ و سری افکنده که شاید ناشی از سرکوب شدن تکبر و غرور کاذب او در میان زندانیان و هیئت همراهش بود، به سرعت از بند خارج شد”.

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است عینا در ادامه می‌آید:

در نامه‌ای که اخیرا خطاب به رئیس قوه قضاییه منتشر نموده‌ام، متاسفانه به دلیل پرداختن به کلیات موضوع و همچنین مخاطب اینجانب که در آن نامه مقامی رسمی بود از توضیح جزئیات ماجرا خودداری نمودم که ظاهرا این نکته باعث بروز سوتفاهماتی قرار گرفته که وظیفه خود می‌دانم برای تنویر افکار عمومی به نکاتی اشاره کوتاه نمایم؛ از آنجایی که قبلا انتشار جزئیات آن به مانند گزارشی از وقایع بند ۷ زندان مرکزی اردبیل صورت گرفته، نیازی به تکرار نمی‌بینم اما این چند جمله برای رفع سوتفاهم ضروری است.

در تاریخ ۱۰ فروردین روزی که با پرخاش، آن سخن کینه توزانه و دور از منطق و غیرحقوقی و فتوای قتل ما زندانیان سیاسی از طرف دادستان اردبیل صادر شد بلافاصله از طرف برادر مبارز، آقای عباس لسانی مورد خطاب قرار گرفت. چنانکه دادستان طباطبایی با لحن منطقی، تند و قاطع آقای لسانی مواجه شد که حامل جملاتی اعتراض‌آمیز و سوالات حقوقی پی در پی در رابطه با اظهارات غیرمسئولانه و کینه‌توزانه ایشان علیه زندانیان سیاسی بود، قافیه را باخت و با صورتی سرخ و سری افکنده که شاید ناشی از سرکوب شدن تکبر و غرور کاذب او در میان زندانیان و هیئت همراهش بود، به سرعت از بند خارج شد و آقای طباطبایی، رئیس کل دادگستری نیز که در حال بازدید از بند دیگری بود به دلیل تشنج جو و صدای بلند و قاطع آقای لسانی در آستانه درب بند ۷ پدیدار شد که او نیز مورد خطاب برنده برادر مبارز، آقای لسانی قرار گرفت و به همان اعتراضات و سوالاتی که طباطبایی دادستان را از میدان به در کرده بود، مواجه شد و جالب اینکه آقای طباطبایی نیز با چهره‌ای قرمز و ناراحت از عدم توانایی در پاسخگویی به سخنان  بر حق آقای لسانی از بیرون بند ۷ با همراهان خود آنجا را ترک کردند.

پس از این واقعه موجی از تبلیغات منفی علیه هم زنجیر معترض ما در داخل و بیرون زندان شکل گرفت، برای من قابل درک است که برخی برای سیاه‌نمایی دست به کار شده‌اند و شرافت و انسانیت را قی کرده‌اند.

مشخص است که این نوع هجمه ها تلاشی است برای انحراف افکار عمومی از نوع نگرش اشخاصی چون دادستان طباطبایی به زندانیان سیاسی و همچنین موضوع بسیار مهم و خطیر جان زندانیان سیاسی و عقیدتی در این برهه حساس، بر همه ما لازم است با هوشیاری و حمایت از حق، هر چه بیشتر ناقضان حقوق بشر را به حاشیه برانیم.

با تشکر فراوان

محمد صابر ملک رئیسی/ اردیبهشت ۱۳۹۹/ زندان مرکزی اردبیل”.

درخصوص نویسنده این نامه گفتنی است، محمد صابر ملک رئیسی در دوم مهر ماه ۱۳۸۸ در سن ۱۷ سالگی بازداشت و پس از تحمل بیش از یک سال در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر، محاکمه و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد. آقای ملک رئیسی هم اکنون ایام محکومیت خود را بصورت تبعیدی در زندان اردبیل سپری می‌کند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید