خانه  > slide, اندیشه و بیان  >  نامه لطیف حسنی از زندان رجایی شهر کرج؛ جامعه بین الملل مردم ایران را تنها نگذارد

نامه لطیف حسنی از زندان رجایی شهر کرج؛ جامعه بین الملل مردم ایران را تنها نگذارد

خبرگزاری هرانا – لطیف حسنی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، در واکنش به خشونت و سرکوب اعتراضات سراسری آبان ماه امسال، نامه‌ای نوشته و از جامعه بین الملل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته سرکوب معترضان در ایران را محکوم کنند. وی در بخشی از این نامه می‌گوید “در حالی که در دنیا ملت ها به خاطر بالا رفتن چند ریالی قیمت ها اعتراض کرده تا جایی که دولت خویش را مجبور به عقبگرد و حتی استعفا می‌کنند، در کشور ما دولت هر نوع اعتراضی را اغتشاش و هر معترضی را اغتشاشگر، اشرار و اوباش نامیده و تظاهرات کنندگان را وابسته به سرویس های خارجی مارک گذاری کرده و محو و نابود می‌کند”.

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس مدعی شد در این اعتراضات بیش از ۱۳۰ نفر کشته شده‌اند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم این گزارش موفق به گردآوری آن شده است در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا تا زمان انتشار آن گزارش قادر به راستی آزمایی مستقل شده است ۸۸ تن را در بر می‌گرفت. نسخه کامل این گزارش را با نام “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

لطیف حسنی، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج، در واکنش به خشونت و سرکوب مردم در جریان این اعتراضات، نامه‌ای نوشته است.

در بخشی از این نامه می خوانیم: “رژیم جمهوری اسلامی از سال ۵۷ با این ادعا که تمام مظلومان و فقرا را زیر پرچم عدالت خود قرار خواهد داد از روز اول حکومت خود نصف جمعیت ایران را مجبور به پوشش اجباری و حجاب کرده، با تکیه بر قانون های عقب مانده خود زنان را مورد شدیدترین تبعیض های خود قرار داده؛ بطوری که زنان را از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم کرده است.”

متن کامل این نامه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

“مشخصه ای که حکومت های دموکراتیک را از حکومت های غیر دمکراتیک متمایز می کند، به رسمیت شناختن و تحمل جریانها و احزاب مخالف می باشد با این حساب در دنیای امروز برای ایجاد نظام های دمکراتیک، پذیرفتن مفکوره ها و سلیقه های مختلف و به رسمیت شناختن احزاب و ان جی او های متعدد از مهمترین شاخص های یک سیستم دمکراتیک به شمار می آید.

علاوه بر این قاعده و قانون دموکراسی ، رقابت های سیاسی و انتخابات آزاد و شفاف، دادگاه های علنی مستقل، با تکیه بر قوه هایی که اجرا کننده و تصویب کننده قوانین هستند سیستم دمکراتیکی به وجود می آید، در کنار اینها برای حفظ آزادی های اجتماعی، آزادی بیان، عقیده و راه ندادن به تبعیض نژادی، جنسی و دینی، مطبوعات، رسانه و ان جی او های متعددی بی وقفه در فعالیت هستند تا تمام بخش ها و نهادهای حکومت را زیر ذره بین خود قرار دهند، صرفا به این خاطر هست که در چنین سیستمی آثاری از اختلاس، خودکامگی و جنایت دیده نمی شود.

رژیم جمهوری اسلامی از سال ۵۷ با این ادعا که تمام مظلومان و فقرا را زیر پرچم عدالت خود قرار خواهد داد از روز اول حکومت خود نصف جمعیت ایران را مجبور به پوشش اجباری و حجاب کرده، با تکیه بر قانونهای عقب مانده خود زنان را مورد شدیدترین تبعیض های خود قرار داده بطوری که زنان را از ابتدایی ترین حقوق انسانی محروم کرده است. از دیگر طرف در کوتاه ترین زمان بصورت آشکار بعد از اینکه همه احزاب را از بین برده و متلاشی کردند و به آزادی بیان نقطه پایان گذاشتند ،با حیله و تزویر مردم را با گفتمان سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و تدبیر و امید، به پای صندوق های انتخابات فرمایشی کشانده و برای خود مشروعیت بدست آورده، ثروتهای طبیعی و زیرزمینی و ملی را به غارت برده اند بطوری که بیشتر و بدتر از رژیم پهلوی مردم را با ایجاد خفگان و استبداد در شرایط فلاکت باری قرار داده،حتی به زندگی خصوصی مردم هم سرک کشیده اند. با فروش و استفاده از ثروتهای ملی در کشورهای همسایه و منطقه گروههای تروریستی را تشکیل داده اند آنها را حار کرده و به جان ملت خود انداخته اند.

این در حالی است که در دنیا ملت ها به خاطر بالا رفتن چند ریالی قیمت ها اعتراض کرده تا جایی که دولت خویش را مجبور به عقبگرد و حتی استعفا می کنند در کشور ما دولت هر نوع اعتراضی را اغتشاش و هر معترضی را اغتشاشگر، اشرار و اوباش نامیده و تظاهرات کنندگان را وابسته به سرویس های خارجی مارک گذاری کرده و محو و نابود می کنند.

با نگاهی به اعتراضاتی که در روزهای گذشته به گرانی بنزین انجام شد، دیدیم مثل دفعات قبل برای اینکه صدای مردم را خفه کنند در وهله اول اینترنت را قطع کرده و در عرض ۴۸ ساعت صدها معترض را کشته و دهها هزار معترض را زندانی کردند.

روحانی با این سرکوب خیلی زیبا معنای دولت تدبیر و امید را به همه مردم نشان داد. گویا تدبیر و امیدی که از آن سخن می گفتند همان آتش و تیرهای تفنگی بود که بر سینه جوانان آرمیده بود.

در اینجا ضمن تسلیت به خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده و شهید شده اند، جامعه بین الملل، دولت های دمکراتیک و همچنین نهادهای مدافعان حقوق بشر را فرا می خوانم که جنایت دولت ایران را قویا محکوم کرده و مردم ایران را مقابل چنین حکومتی تنها نگذارند. چرا که این جنایتی که صورت گرفته، نقض آشکارا و خشن حقوق بشر و مصداق جنایت علیه بشریت است که از طرف دولت ایران شکل گرفته است.

لطیف حسنی، زندان رجایی شهر کرج، آذرماه ۱۳۹۸”

در ارتباط با نویسنده این نامه گفتنی است، لطیف حسنی متولد ۱۳۴۹در شهرستان خلخال است. آقای حسنی در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ بازداشت و توسط دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از تجمیع احکام به ۸ سال زندان تقلیل پیدا کرد. وی در حال حاضر در سالن ۴ بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج هفتمین سال از دوران محکومیت ۸ ساله خود سپری می‌کند.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید