خانه  > زندانیان  >  نازنین زاغری و نرگس محمدی؛ در صورت تداوم عدم رسیدگی به مطالباتمان دست به اقدامات اعتراضی خواهیم زد

نازنین زاغری و نرگس محمدی؛ در صورت تداوم عدم رسیدگی به مطالباتمان دست به اقدامات اعتراضی خواهیم زد

خبرگزاری هرانا – نازنین زاغری و نرگس محمدی، دو زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین طی نامه ای به جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرند که در صورت تداوم عدم رسیدگی به مطالبات شان دست به اقدامات اعتراضی خواهند زد. آنها در بخشی از این نامه می گویند که دسترسی به پزشک و درمان و دارو حق هر انسانی است و زندانیان نیز از این امر مستثنی نیستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، امروز سه‌شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۷، نرگس محمدی و نازنین زاغری در نامه‌ای به دادستان تهران با اشاره به اعتصاب غذای سه روزه‌شان در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و دسترسی به پزشکان معالج و داروها و نادرست بودن اظهار نظر برخی مقامات مسئول مبنی بر برخورداری آنها از امکانات و خدمات پزشکی، حداقل طی ماه های اخیر، اعلام کردند که در صورت تداوم عدم رسیدگی به مطالباتشان دست به اقدامات اعتراضی خواهند زد.

متن کامل این نامه در ادامه می‌آید:

جناب آقای جعفری دولت آبادی

دادستان محترم تهران؛

حدود دو ماه پیش در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و دسترسی به پزشکان معالج و داروهایمان به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زدیم و با قول مساعد برخی از مسئولان نسبت به ازسرگیری معالجات‌مان امیدوار شدیم. این در حالی بود که اظهار نظر برخی مقامات مسئول مبنی بر برخورداری اینجانبان از امکانات و خدمات پزشکی، حداقل طی ماه های اخیر، امری نادرست بود.

اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه از اعتصاب غذایمان و علی رغم نامه نگاری‌ها و مراجعات متعدد به مسئولان امر، متأسفانه اعزام‌های پزشکی همچنان انجام نمی‌شود و ما از رسیدگی پزشکی محروم هستیم. این در حالی است که مراجعات مکرر ما به پزشکان معالجمان در مراکز درمانی طی سال‌هایی که در زندان به سر برده‌ایم، امری معمول بوده اما به دلایل نامعلوم انجام نمی‌شود.

دسترسی به پزشک و درمان و دارو حق هر انسانی است و زندانیان نیز از این امر مستثنی نیستند.

لذا از مسئولان مربوطه تقاضا داریم با اعزام های پزشکی ما نزد پزشکان‌مان موافقت نموده و امکان استفاده ما از درمان و دارو را فراهم آورند. ذکر این نکته ضروری است که ماه‌هاست به دلیل عدم مراجعه به پزشک از داشتن دارو محروم هستیم.

بدیهی است در صورت بروز هر اتفاقی یا تشدید بیماری، مسئولیت آن بر عهده مقامات مسئول نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و در صورت تداوم عدم رسیدگی به درخواست‌های‌مان دست به اقدامات اعتراضی خواهیم زد.

نازنین زاغری – نرگس محمدی

زندان اوین

اسفند ۹۷”.

لازم به ذکر است که امروز ۱۴ اسفندماه  وکیل مدافع نرگس محمدی، از موافقت مشروط مسئولان زندان برای اعزام موکلش به بیمارستان خبر داد. موافقت مسئولان این زندان با اعزام نرگس محمدی مشروط به اعزام وی در روزی است که همه پزشکان متخصص در بیمارستان ایرانمهر حضور داشته باشند و در یک روز تمامی معاینات انجام بگیرد. از طرفی درخواست اعطای مرخصی استعلاجی به منظور تصمیم گیری به دادستان تهران ارائه شده اما هنوز دادستان نظر خود را اعلام نکرده است.

نرگس محمدی و نازنین زاغری، در تاریخ ۹ دی ماه طی نامه‌ای اعلام کرده بودند در اعتراض به چگونگی نحوه رسیدگی به وضعیت درمانی‌شان در مرحله اول به مدت سه روزه دست به اعتصاب غذا می زنند. آنها اعتصاب غذای خود را از روز ۲۴ دی‌ماه شروع و ۲۶ دی‌ماه با وعده مساعد مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به مطالبات‌شان به آن پایان داده بودند.

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩۴در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با در نظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. به گفته بهزادی راد، نرگس محمدی ۶ سال و هشت ماه از ۱۰ سال محکومیت خود را گذرانده و مشمول آزادی مشروط است.

نازنین زاغری رتکلیف فروردین سال ۹۵ هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه تهران بازداشت و به کرمان منتقل شد. سپاه کرمان در اطلاعیه‌ای او را به مشارکت در “براندازی نرم” و همکاری با “موسسات معاند” متهم کرد. وی در شهریورماه ۹۵ در دادگاهی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد. خانم زاغری روز یکشنبه ۱۶ مهر (۸ اکتبر) ۱۳۹۶، به دادسرای اوین منتقل و در آنجا به او گفته شده که سپاه پاسداران سه اتهام جدید علیه او مطرح کرده است. این اتهام‌ها شامل عضویت در سازمان‌هایی است که “برای براندازی نظام” تلاش می‌کنند. دریافت پول از موسسه‌های رویترز و بی‌بی‌سی و شرکت در تظاهراتی در مقابل سفارت ایران در لندن اتهام‌های دیگری است که به خانم زاغری زده شده است. گزارش شده که قاضی تحقیق، اتهام‌های اول و سوم را به خانم زاغری تفهیم کرده و او هر دوی آنها را رد کرده است. او در حال حاضر در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذراند. نازنین زاغری با بخش آموزشی و خیریه بنیاد رویترز همکاری داشت و در گذشته مدتی در بخش اداری نهاد خیریه بخش جهانی بی‌بی‌سی کار می‌کرد.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید