خانه  > slide, سایر گروهها  >  خانواده علی‌پور خواستار حمایت نهادهای حقوق بشری برای نجات دو زندانی سیاسی شدند / نامه سرگشاده

خانواده علی‌پور خواستار حمایت نهادهای حقوق بشری برای نجات دو زندانی سیاسی شدند / نامه سرگشاده

خرگزاری هرانا – هه‌ژار علی‌پور برادر هوشمند علی‌پور شهروند اهل سردشت که در تاریخ ۱۲ مردادماه به همراه محمد استاد قادر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و در تاریخ ۱۶ مردادماه نیز اعترافات علیه خودشان از صدا و سیمای ایران پخش شد، با نگارش نامه‌ای سرگشاده به محرومیت این زندانیان از حق تماس، حق داشتن وکیل و محرومیت از ملاقات با خانواده اعتراض کرده و از تمامی نهادهای حقوق بشری خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، “هوشمند علی‌پور” از اهالی سردشت و “محمد استاد قادر” از اهالی شهرستان سقز در تاریخ ۱۲ مردادماه به اتهام “عضویت در احزاب کرد مخالف نظام” توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شدند.

در تاریخ ۱۶ مردادماه، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای پخش کرد که در آن این دو زندانی به نقش خود در حمله به پایگاه امنیتی واقع در سقز اعتراف کردند.

این زندانیان از زمان بازداشت از حق تماس با خانواده محروم بوده و تاکنون تنها هوشمند علی‌پور توانست در تاریخ ۱۰ شهریور تماسی چند دقیقه‌ای با خانواده خود داشته باشد که در خلال این تماس گفته است که فقط برای رهایی از شکنجه بیشتر اعتراف کرده است.

پیش از این عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت “در روز ۱۲ مرداد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت شدند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد به محلی نامعلوم انتقال داده شده و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم شدند. با توجه به ماهیت ادعای وزارت اطلاعات و اعترافات تلویزیونی پخش شده، این اتهامات ممکن است مجازات اعدام را به همراه داشته باشد”.

هه‌ژار علی‌پور برادر هوشمند علی‌پور با نگارش نامه‌ای سرگشاده به بازداشت برادرش و محرومیت این زندانیان از حق تماس و داشتن وکیل واکنش نشان داده و از تمام نهادهای حقوق بشری خواستار رسیدگی به وضعیت این زندانیان و دسترسی به وکیل و حق ملاقات با خانوده‌هایشان شده است.

متن کامل این نامه را به نقل از هرانا در ادامه بخوانید:

“۲ ماه از دستگیری برادرم هوشمند علی‌پور و دوستش محمد استاد قادر که در «گردنه کە لی خان» اطراف شهر بانه به کمین نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی افتاده‌اند می‌گذرد. در این مدت به جز یک تماس چند دقیقه‌ای از برادرم هوشمند که صورت گرفته و اینکه او در حال حاضر در اداره اطلاعات شهر سنندج در زندان هست، دیگر هیچ خبر یا تماس دیگری از او نداریم. ماموران اطلاعاتی رژیم با وعده‌های دروغین به هوشمند قول داده بودند که اجازه تماس و قرار ملاقات با اعضای خانواده را به وی می‌دهند، اما کماکان ممنوع الملاقات است و اجازه هیچ‌گونه تماسی را به او و خانواده نداده‌اند. ما دو وکیل مدافع برای هوشمند اختیار کردیم که جهت ملاقات و وکالت هوشمند به دیدن او به زندان و دادگستری استان کردستان و اداره اطلاعات رفته‌اند، مأموران اطلاعاتی و امنیتی رژیم اجازه تماس و ملاقات را حتی به وکیل‌ها هم نداده‌اند.

جان هوشمند و محمد در خطر جدی هست، آن‌ها را زیر شکنجه‌های شدید مجبور به اقرار و اعترافات کذب علیه خودشان کرده‌اند تا به این ترتیب پرونده‌های سنگینی علیه امینت رژیم برای آنان صادر کنند. جمهوری اسلامی با وجود قوانین شریعه و مجازات اسلامی در مورد متهمین یا مجرمین موظف به رعایت قوانین خودش هست که باید از حق یک دادرسی و محاکمه عادلانه برخوردار شوند، حق داشتن وکیل و ملاقات حداقل بعد از گذشت چند روز از بازداشت ودستگیری زندانیان باید به رسمیت شناخته شود. جمهوری اسلامی نه تنها اصول و قوانین قضایی اسلامی خود را در مورد هوشمند و محمد رعایت نکرده، بلکه بطور کاملا غیرانسانی و خشونت‌های فیزیکی و شکنجه حقوق اولیه این دو زندانی را پایمال کرده است. اعترافات اجباری و پخش تلویزیونی آن در ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ زیر شکنجه‌های وحشیانه‌ای که بر روی آنان انجام داده‌اند، ممانعت از دسترسی به وکیل و تماس با خانواده و قرار ملاقات ابتدایی‌ترین حقوق اولیه هر زندانی سیاسی یا غیر سیاسی هست که جمهوری اسلامی نه تنها قادر به انجام آن نبوده و نیست بلکه این حق اولیه دو زندانی سیاسی هوشمند علی پور و محمد استاد قادر را از آنان سلب کرده است.

هرگونه بدرفتاری و اعتراف‌گیری اجباری زیر شکنجه در بیانیه‌های حقوق بشر و حتی رژیم جرم و یک عمل غیرانسانی و جنایتکارانه است. جمهوری اسلامی پایبند به هیچ‌گونه اصول اخلاقی و انسانی نبوده و نیست، اخذ اعترافات اجباری و احکام صادره غیرانسانی زیر لوای قوانین اسلامی یک جنایت و مغایر با قوانین حقوق بشری است. لذا ما بعنوان خانواده زندانی سیاسی هوشمند علی‌پور نگران وضعیت سلامتی و جسمانی و ممانعت از دسترسی به امکانات پزشکی و درمانی هوشمند و محمد هستیم و هرگونه خطری که از لحاظ جسمی و جانی این دوزندانی را تهدید کند مسئولیت و عواقبش به عهده مسئولان اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی است.

ما کمپین نجات هوشمند علی‌پور را اعلام کردیم و از همه انسان‌های آزادی‌خواه و انسان دوست درخواست داریم به این کمپین بپیوندند تا مانع از مرگ تدریجی و اجرای احکام جنایتکارانه جمهوری اسلامی علیه این دو زندانی شویم. عفو بین‌الملل در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۸ کمپین فوری و اضطراری برای نجات هوشمند و محمد را اعلام و به همه سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و کلیه سازمان‌های جانبی که در راستای حقوق بشر فعالیت دارند ارسال کرده و نگرانی خود را ابراز و خواهان رسیدگی به وضعیت نامناسب این زندانیان سیاسی و دسترسی به وکیل و تماس و ملاقات با اعضای خانواده‌هایشان شده‌اند. ما در کانادا از طریق امنستی انترناسیونال و مرکز قربانیان شکنجه و همچنین تماس با پارلمان و وزرای کانادا ضمن اعلام و اطلاع رسانی از وضعیت برادرم هوشمند و محمد خواهان اقدامات فوری دولت کانادا در محکومیت شکنجه و تجاوز به حقوق اولیه این دو زندانی سیاسی و ممنوعیت برخورداری از حق داشتن وکیل و تماس و ملاقات با اعضای خانواده را به اطلاع همگان رسانیدم. برای نجات جان این دو زندانی سیاسی به کمپین نجات هوشمند علی پور بپیوندید و حمایت‌های خود را در رسیدن صدای آنان به مراکز حقوق بشری و دولت‌ها اعلام دارید. با تشکر از حمایت‌های همه عزیزانی که تا به امروز از ما و برای نجات برادرم ابراز داشتند.

هه‌ژار علی‌پور

۲۹ شهریور ۱۳۹۷″

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید