خانه  > اصناف, اندیشه و بیان  >  خانه سینما از قوه قضائیه خواست حکم خود درباره جعفر پناهی را بشکند

خانه سینما از قوه قضائیه خواست حکم خود درباره جعفر پناهی را بشکند

خبرگزاری هرانا – خانه سینما طی نامه‌ای از ریاست قوه قضائیه درخواست کرد تا امکان حضور جعفر پناهی را در جشنواره فیلم کن فراهم آورد. پیشتر نیز شوراى مرکزى کانون کارگردانان سینماى ایران با انتشار نامه ای خطاب به حسن روحانی رییس جمهور ایران، از او خواستند تا شرایطی ایجاد کند تا جعفر پناهی در جشنواره کن حضور یابد. گفتنی است که فیلم سینمائی «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، در این نامه که به امضای همایون اسعدیان، رئیس هیئت مدیره خانه سینما رسیده، خطاب به آیت‌الله صادق آملی لاریجانی آمده است: “احتراماً همانگونه که مستحضر هستید سینمای کشورمان به عنوان پرچمدار فرهنگ جمهوری اسلامی قاره‌ها را درنوردیده و جایگاهی جهانی و مؤثر در عرصه هنر بین‌المللی یافته است و روزی نیست که از جشنواره‌ها و مجامع معتبر بین‌المللی جایزه‌ای به موزه جوایز هنر هفتم میهنمان اضافه نشود”.

این نامه ادامه می‌دهد: “اخیراً فیلم «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهی در بخش اصلی جشنواره فیلم کن پذیرفته شده و رسم مألوف جشنواره‌ها بر این است که کارگردانان آثار، به هنگام نمایش فیلم‌هایشان در هر رویداد سینمایی حضور داشته باشند و عدم حضورشان به دلایل سیاسی و ممنوعیت‌های قضایی، تصویری نامطلوب از کشور متبوعشان ایجاد خواهد کرد. با عنایت به عرایض فوق استدعا دارد به لحاظ مصالح ملی و ارائه تصویری واقعی از فضای فرهنگ میهن اسلامی، مقرر فرمایید نسبت به صدور مجوز حضور ایشان در جشنواره مذکور مساعدت مقتضی مبذول شود”.

گفتنی است که پیشتر نیز شوراى مرکزى کانون کارگردانان سینماى ایران با انتشار نامه ای خطاب به حسن روحانی رییس جمهور ایران، از او خواستند تا شرایطی ایجاد کند تا جعفر پناهی در جشنواره کن حضور یابد.

در متن این نامه آمده بود که “با توجه به انتخاب فیلم سینمائی «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمائید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانى شرکت کنند”.

لازم به ذکر است که آقای پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی و خروج از کشور محکوم شده است.

جعفر پناهی (زاده ۲۰ تیر ۱۳۳۹ در میانه) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و زندانی سیاسی ایرانی است.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید