خانه  > slide, اندیشه و بیان, زندانیان  >  نامه ای از زندان اوین؛ کجای دنیا ورزشکاران را به جرم مسابقه دادن بازداشت می کنند؟

نامه ای از زندان اوین؛ کجای دنیا ورزشکاران را به جرم مسابقه دادن بازداشت می کنند؟

خبرگزاری هرانا – محمد کاهکش از مردادماه ۹۶ در بازداشت به سر می برد. او با نگارش نامه ای از زندان توضیح می دهد به ورزش حرفه ای اشتغال داشته و صرفا به دلیل دریافت دعوتنامه از فدراسیون پرورش اندام اسراییل و اظهار علاقه برای حضور در این مسابقات زندانی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد کاهکش از مرداد ۹۶ در بازداشت به سر می برد، او مدت کوتاهی در بند وزارت اطلاعات نگهداری شد و هم اکنون نیز در بند عمومی زندان اوین حضور دارد.

آقای کاهکش با نگارش نامه ای از زندان که جهت نشر در اختیار هرانا قرار داده است به شرح دلایل بازداشت خود، چگونگی وقوع این موضوع و آخرین وضعیت حقوقی خود می پردازد. محمد کاهکش در انتهای نامه خود بر بی گناهی خود تاکید می کند و بصورت تلویحی خود را قربانی دخالت امر سیاست در ورزش می داند.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:

محمد کاهکش هستم متولد ۳۱ شهریور سال ۶۶، اهل و ساکن خوزستان.

از قهرمانان پرورش اندام ایران هستم، مربی رسمی فدراسیون پرورش اندام و بدنسازی ایران، مشاور ورزشی بیش از ده باشگاه ورزشی در استان خوزستان و مربی بدنسازی و مشاور ورزشی یکی از تیم های ملی نوجوانان ایران.

در سال ۱۳۹۴ برای نخستین بار از طرف فدراسیون پرورش اندام اسرائیل که زیر نظر فدراسیون جهانی پرورش اندام “ای.اف.بی” است به مسابقات جایزه بزرگ اسرائیل دعوت شدم. این دعوت در سالهای بعد هم تکرار شد.

بنابر روال قانون خروج ورزشکاران در ایران برای شرکت در مسابقات بین المللی باید وزارت اطلاعات اجازه بدهد و تائید کند، چند روز پس از آن ماجرا به وزارت اطلاعات در مورد این موضوع اطلاع رسانی کردم و مدتها منتظر جوابشان بودم ولی نه جواب مثبت دادند و نه جواب منفی.

من هم دوست داشتم در این مسابقات شرکت کنم و تصمیم نهایی را وزارت اطلاعات به شخص خودم واگذار کرد هر چند در این مدت پاسپورتم بنابر علل نامعلومی توقیف شده بود.

هر چند گفتم که مایل هستم در این مسابقات شرکت کنم اما هیچگاه سفری به اسراییل نداشتم با اینحال در تاریخ ۱۶ مردادماه ۱۳۹۶، بر اساس احضار وزارت اطلاعات از خوزستان به تهران آمدم و توسط این نهاد دستگیر شدم. مدت ۱۰ روز در سلول انفرادی و بازجویی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات بودم.

در طول بازجویی صحبت های سیاسی رد و بدل شد، برای مثال اینکه نباید باعث افتخار اسرائیل بشوید و اینکه هر کشوری می خواهید بروید ولی به اسرائیل سفر نکنید، چون ممکن است در آینده الگوی جوانان ورزشکار ایران قرار بگیرید.

پس از ده روز بازجویی و تحمل انفرادی سخت و طاقت فرسا اوایل شهریورماه پرونده ی من نزد آقای علی قناعتکار بازپرس شعبه یک دادسرای مقدس رفت.

او پرسید چرا می خواستید به اسرائیل بروید؟

من هم پاسخ دادم برای شرکت در مسابقات ورزشی.

او گفت دروغ است، قابل قبول نیست.

از من آدرس و رمز ورود ایمیل، فیسبوک، تلگرام و تلفن را گرفت و آنها را زیر و رو کرد.

پس از مدتی دوباره نزد آقای علی قناعتکار رفتم، به من گفت چرا به مقدسات توهین کردی؟ چرا به رهبری توهین کردی؟ چرا ورزشکاران اسرائیل عکسهای ورزشی تو را لایک کردند و برای تو کامنت گذاشتند؟

پس از آن به بند ۷ زندان اوین سالن ۱۲، بند امنیتی سیاسی که محل نگهداری جاسوسان بود منتقل شدم.

پس از گذراندن یک ماه در سالن ۱۲ به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب نزد قاضی صلواتی احزار شدم و اولین پرسش او این بود.

آیا یک ورزشکار قهرمان مثل شما باید به مقدسات اسلامی توهین کند؟

من هم گفتم خیر من توهین نکردم.

پس به من ۱۰ روز کاری وقت داد که وکیل انتخاب کنم.

من هم پس از ۱۰ روز نزد قاضی صلواتی رفتم و اعلام کردم که وکیل من آقای … (نام وکیل نزد هرانا محفوظ است) است.

قاضی صلواتی و نماینده دادستان وقتی اسم وکیل من را شنیدند، گفت ایشان اصلا وکیل نیست، ضد انقلاب و ضد حکومت است، این افراد در خارج از ایران دوره براندازی انقلاب دیده اند.

پس گفت در پرونده های امنیتی سیاسی فقط ۱۴ وکیل قابل قبول دادگاه انقلاب است و بقیه اجازه ورود به پرونده ها را ندارند.

اکنون که این نامه را می نویسم دوبار تاکنون بدون داشتن وکیل در دادگاه آقای صلواتی حاضر شدم. من را رسما متهم کرده اند به :

۱ -شروع همکاری ورزشی با رژیم صهیونیستی
۲ – تبلیغ به نفع رژیم صهیونیستی
۳ – توهین به مقام معظم رهبری
۴ – توهین به مقدسات اسلامی

حال سئوال من از افکار عمومی و مسئولان امر این است که براستی جرم من چیست؟

کجای دنیا ورزشکاران را به جرم مسابقه دادن بازداشت می کنند؟ من که حتی مسابقه هم ندادم صرفا دعوت شده بودم.

چگونه می خواهید جوانان را به ورزش سوق دهید؟

به چه امید ورزشکاران و قهرمانان ایرانی در این کشور بمانند؟

با چه قانون و چه مدرکی به من تهمت امنیتی سیاسی می زنید؟

به چه عنوان به پیشانی من مهر جاسوسی می زنید؟

وزارت اطلاعات به من قول داده بود چون ورزشکار و قهرمان ملی هستی کمتر از یک هفته آزادت می کنیم، اما الان بیش از دو ماه از آن ماجرا گذشته و من هنوز در بند وزارت اطلاعات در اوین هستم، به چه جرمی؟ به چه گناهی؟

محمد کاهکش

زندان اوین

*لازم به ذکر است انتشار این نامه بر اساس اصل حمایت از گردش آزاد توسط هرانا صورت میگیرد. نشر آن به منزله تایید مستقل ادعاها و محتویات مطروحه نگارنده نیست.

مطالب مرتـبط

بدون نظر

نظر بگذارید